خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری تهران / آشنایی با روستای هرانده و غار بورنیک

آشنایی با روستای هرانده و غار بورنیک

آشنایی با روستای هرانده و غار بورنیک

 

شهرستان فیروز کوه به دلیل شرایط توپو گرافی و آب و هوایی یکی از مناطق بکر استان تهران است. روستای هرانده و غاربورنیک از جاذبه های طبیعی و گردشگری این شهرستان است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و جاذبه های طبیعی به عنوان یکی از بهترین مقاصد برای تور طبیعت گردی شناخته می شوند.

شهرستان فیروزکوه در شمال شرقی استان تهران واقع شده است. این شهرستان دارای جاذبه های گردشگری فراوانی می باشد که به خاطر برودت و سردی هوا، بیشتر در فصل های گرم سال، مردم تهران و شهرهای اطراف فیروزکوه برای تفریح و بازدید از آثار تاریخی، به این منطقه سفر می کنند.

روستای هرانده نامش با غار بورنیک گره خورده است، این روستا که در ۱۵ کیلومتری جنوب غرب فیروزکوه و ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است، از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروز کوه است.

روستای هراندهروستای هرانده

این روستا در ارتفاع ۱۷۸۵ متر از سطح دریا قرار دارد و آب هوای آن در زمستان سرد و در تابستان مطبوع و دلپذیر است. رودخانه قزقان چای از میان روستا عبور می کند. این روستا محل عبور و اتراق گاه ایل الیکایی و ایل اصانلو در فصل تابستان است. دشت بورنیک، مزارع منطقه و رودخانه نمرود نیز از دیگر دیدنی های روستای هرانده می باشند.

هرانده دهکده ای است سرسبز و بکر که در دره ای به همین نام واقع شده و رودخانه ی پر آب نمرود از آن می گذرد. این منطقه با نهرها و رودهای پر آب، با درختان بلند تبریزی و کوچه باغ های باصفا و چشم اندازهای دیدنی از دشت و کوه های اطرف، دارای جاذبه های طبیعت گردی و گردشگری بسیاری است و با توجه به فاصله ی کمی که با تهران دارد یکی از بهترین و مناسب ترین گزینه ها برای گردشگران و طبیعت گردان به شمار می رود.

روستای کوهستانی هرانده بافت مسکونی متمرکز دارد و در شیب دامنه کوهستانی استقرار یافته است. مصالح به کار رفته در ساخت خانه های روستا شامل لاشه سنگ، گل، کاهگل، چوب و مانند این هاست. درخت کاری در حاشیه رودخانه و کوچه های روستا، چشم انداز عمومی آن را بسیار سرسبز و جالب توجه کرده است. جریان رودخانه های قزقان چای و نمرود طراوت و زیبایی ویژه ای به سیمای عمومی روستا بخشیده است.

روستای هرانده

روستای هرانده

مردم روستای هرانده به زبان گیلکی صحبت می کنند. درآمد بیشتر مردم روستای هرانده از طریق فعالیت های زراعی، باغداری، دامداری و کارگری تامین می شود. گروهی نیز در امور خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند. اصلی ترین محصول زراعی این روستا سیب زمینی است. پرورش انواع گل و پرورش ماهی قزل آلا در روستا رواج دارد. سیب، گلاب و زردآلو از محصولات باغی روستاست. انواع لبنیات مانند پنیر، کره و ماست در روستا تولید می شود.

در فاصله ۶ کیلومتری از روستای هرانده و در حد فاصل این روستا با روستای خمده و در ارتفاعات پرفراز پنشیب کوهستانی به نام «بورنی» یا «بورنیک» غارباستانی بورنیک واقع شده. برای رسیدن به غار بورنیک باید این مسیر ۶ کیلومتری را که از داخل دره ای زیبا و سرسبز میگذرد و یکی و نیم تا دو ساعت وقت می برد را پیاده روی کرد. این غار با سنگ ها و ساختارهای زیبای قندیلی و کلم شکلاش، بسیار زیبا و دیدنی است.

مسیر دسترسی به غار بورنیک

مسیر دسترسی به غار بورنیک

کلمه ی بورنیک به معنی محل امن و جان پناه است. این غار در دوران پیش از تاریخ به عنوان محلی برای زندگی و پس از آن به عنوان پناهگاه در مواقع خطر استفاده می شده است. وارد غار که شدید با کمی سکوت صدای چکیدن قطره های آب را می شنوید. نشستن در دهانه غار بورنیک که مشرف به دره ای سرسبزاست، حسی فوق العاده را در آدم ایجاد میکند که تا کنون به مخیله تان راه نیافتاده است.از این بالا کل منظره ی زیبای منطقه زیر پایتان است و از دیدن آن به وجه می آیید.

غار بورنیک

غار بورنیک

این غار طبیعی و تاریخی به احتمال زیاد، محل سکونت انسان های اولیه بوده است و قدمت آن به دوره پیش از تاریخ می رسد. نام غار از دو کلمه «بور» و «نیک» تشکیل شده است. بور، تغییر یافته کلمه بار، به معنای ساحل، کنار و جای امن است و بورنیک در اینجا محل امن و خوب معنی می دهد.

به دلیل موقعیت خاص و نهان بودن دهانه غار از دید، این غار محل امنی برای زندگی و پناه گرفتن در دوره غار نشینی بوده است. دهانه غار بسیار بزرگ و تقریباً به شکل یک مثلث سه ضلعی است. عرض دهانه حدود ۲۰ متر، ارتفاع آن حدود ۸ متر و طول شعبه اصلی غار حدود ۵۰۰ متر است.

وجود تخته سنگهای عظیم در کف تالارهای نخست و سوم غار از ویژگیهای غار بورنیک است. ورودی دهانه ی غار با شیب تندی به سمت پایین شروع می شود.

غار بورنیک

غار بورنیک

از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه می توان به تپه باستانی شیردره که در فاصله ۱۵۰۰ متری ضلع جنوب شرقی روستا قرار دارد اشاره کرد که در قرون ۴ و ۵ هجری به عنوان قلعه نگهبانی مورد استفاده بوده است. دشت آزو و روستای نوا ار دیگر مناطق گردشگری اطراف هرانده هستند.

مسیر دسترسی به روستای هرانده و غار بورنیک

مسیر دسترسی به غار بورنیک و روستای هرانده

مسیر دسترسی به غار بورنیک و روستای هرانده

برای رسیدن به هرانده، باید بزرگراه شهید بابایی را به سمت شرق تا انتها رفته و وارد آزاد راه جدید تهران-پردیس شوید. تقریبا در انتهای آزاد راه، بعد از بومهن و قبل از رودهن وارد جاده فیروزکوه می شوید. ۱۲ کیلومتر مانده به فیروزکوه، در سمت راست جاده، به تابلو و فرعی روستای هرانده می رسید. از سر جاده تا روستا کمتر از ۱ کیلومتر راه در پیش دارید.

زمان مناسب برای بازدید از روستای هرانده و غار بورنیک

روستای هرانده

روستای هرانده

بهار و پاییز در روستای هرانده زیبایی منحصر به فردی دارد هرچند این روستا در تمام فصول جلوه ی خاص خود را دارد. غارنودری در بورنیک در زمستان کمی مشکل است در صورتی که برای اولین بار است به این غار می روید باید احتیاط کنید و به صورت گروهی عمل کنید.

در صورتی که مشتاق دیدن روستای هرانده و غار بورنیک هستید می توانید در قالب تورهای گردشگری و طبیعت گردی به این منطقه بروید و از طبیعت بکر آن لذت ببرید.

روستای هرانده

روستای هرانده

روستای هرانده

روستای هرانده

روستای هرانده

روستای هرانده

منبع : سایت ایرانگردی

 

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *