خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری کرمانشاه / بازی با مرگ در مخفوف ترین غار ایران ‎

بازی با مرگ در مخفوف ترین غار ایران ‎

بازی با مرگ در مخفوف ترین غار ایران ‎

در ۱۲ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه، کوهی به نام پرآو  قرار دارد  که به عنوان یکی از بلندترین قله های استان  مشهور است و در کنار روستای چالآ نمود پیدا می کند . بیش از ۴۰ سال پیش گروهی از مهندسین و زمین شناسان انگلیسی در حین عملیات نقشه برداری و تحقیقات در ارتفاعات زاگرس متوجه دهانه یک غار شدند و با توجه به تجربیات خود در باره بافت زمین شناسی منطقه  احتمال وجود غاری عظیم را در محل می دهند. احتمال وجود غاری عظیم در رشته کوه زاگرس آن قدر جذاب به نظر رسید که انجمن غارشناسی انگلستان در دوم شهریورماه سال ۱۳۵۰ ،  یازده نفره از زبده ترین غارنوردان خود را به سرپرستی جان میدلتون وارد کرمانشاه کند تا به عملیات اکتشاف دست بزنند.

بازی با مرگ درمخفوف ترین غار ایران ‎

زیبایی  پرآو به قدری است که چشم ها را به خود خیره می کند. شاید تصور وجود یکی از رمزآلود ترین مکان های ایران در این طبیعت زیبا کمی مشکل باشد اما در ارتفاع ۳۰۵۰ متری این کوه ، عمیق ترین و صعب العبورترین غار ایران قرار دارد. پرآو در نزدیکی کوه بیستون در کرمانشاه است. تا سال‏‌ها پراو برای غارنوردان ایرانی چون گاوصندوقی در بسته می‏‌ماند که کلید گشودنش را نمی‏‌یافتن و با وجود تلاش‎های فردی و جمعی‏، راز آن گشوده نمی شد.

بازی با مرگ درمخفوف ترین غار ایران ‎

نام این غار پَرآو یا غار پَرو  است که در زبان محلی به معنای پرآب به کار می رود. به نظر می رسد این نامگذاری چندان هم بی ربط نیست . در طول مسیر پیمایش این غار ، آب عنصری فراوان و حاصل ذوب شدن یخچال‌های زیرزمینی درون غار می باشد. همانند سایر مکان ها که فلسفه ای برای نام خود دارند احتمالا این مکان هم به دلیل وجود آب فراوان و به ویژه حوضچه آب با عمق ۳ متر در انتهای آن به این نام خوانده می شود.

غار پراو را خطرناک‏ترین، مرگبارترین و خشن‎ترین غار ایران می‎نامند ؛ غاری که تاکنون ۵ نفر را به کام مرگ کشانده و برای رسیدن به آن باید بیش از سه هزار متر از کوه پراو بالا رفت و بعد دهانه غاری که طولانی‏‌ترین غار عمودی ایران است، نمایان می شود.

بازی با مرگ درمخفوف ترین غار ایران ‎

پرآو یا اورست غارهای جهان غار منحصر به فرد  در بیش از ۴۰ سال پیش ( ۱۹۷۱ میلادی ) ، با عنوان بزرگ‌ترین غار عمودی دنیا شناخته می شده است  و به همین دلیل لقب اورست غارهای جهان را به آن نسبت داده اند . اما پس از آن با گذشت زمان و انجام اکتشافات بیشتر در میان غار های سراسر جهان ، رتبه غار پرآو به ۲۲۱ تنزل پیدا کرده و غار های عمیق تری در فهرست جهانی به ثبت رسیده اند . اما این غار رمزآلود کشورمان هنوز به دلیل وجود دهانه اش در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا ، بالاترین سطح را در جهان به خود اختصاص داده است .

بازی با مرگ درمخفوف ترین غار ایران ‎

چه چیز باعث میشود کسی وارد این غار شود که مخوف‌ترین غار ایران نام دارد، یا قله‌هایی را به پیماید که گور کوهنوردان بسیاری است؟

یکی از انگیزه‏‌های کوهنوردی، دیدن نادیده‌هاست. غارنوردی با همه کارهای کوهنوردی و دیگر فعالیت‏‌های ورزشی متفاوت است، چون شما در تاریکی مطلق هستید، فضا ناشناخته است و جذابیت‎های خیلی زیادی دارد.

پیمایش غار پرآو :  می توان  گفت برای غارنوردان دشوارترین پیمایش با درجه سختی «۵ دی» است که در غار پرآو تجربه می کنند . دهانه ورودی غار به شکلی است که باید به حالت پا مرغی به آن وارد شد. به خاطر  وجود یخچال های طبیعی و ارتفاع بالای این غار، برودت هوا در آن غارنوردان را آزار می دهد . در هیچ جای غار دمایی بالاتر از ۳-۱ درجه سانتی گراد ثبت نشده است .

بازی با مرگ درمخفوف ترین غار ایران ‎

بازی با مرگ درمخفوف ترین غار ایران ‎

بدنه و دیوار سنگی  خشن غار باعث می‌شود که لباس غارنوردان در حین پیمایش پاره شود و آب سرد و سرما به سطح بدن نفوذ کند که  خود باعث سختی مضاعف در پیمایش می شود. عبور از سوراخ‌های تنگ غار که آبی با دمای نزدیک صفر درجه در کنار آنها جریان دارد، پیمایش را چندین برابر دشوار می کند . سینه خیز  رفتن در این غار کاملا عادی و طبیعی است. گذرگاه های تنگ و خرچنگ رو ها ، ریزشی بودن برخی از قسمت های غار ، تراورس های خطرناک و چاه های عمیق ، پرآو را در دنیا به غاری صعب العبور و سخت مشهور کرده است ،حتی پنج غارنورد ایرانی جان خود را در این غار از دست داده اند و اجساد برخی از آن ها هیچوقت به بیرون از غار منتقل نشده است.

بازی با مرگ درمخفوف ترین غار ایران ‎

توصیه ی ما اگر از آن دسته کوهنوردان خبره هستید که قصد دارد وارد این غار صعب العبور شود ، فصل بهار و تابستان را به شما پیشنهاد می کنیم . زیرا برودت هوا در این فصل ها کمتر است . پاییز و زمستان را صرف تماشا کردن زیبایی های کرمانشاه کنید . این دو فصل برای پیمایش غار اصلا مناسب نیستند. اگر کاملا برای سفر آماده اید ؛ به کرمانشاه بروید و برای رفتن به غار ، نشانی روستای چلآبه را بگیرید و به راحتی کوه پرآو را پیدا کنید.

بازی با مرگ درمخفوف ترین غار ایران ‎

بازی با مرگ درمخفوف ترین غار ایران ‎

بازی با مرگ درمخفوف ترین غار ایران ‎

بازی با مرگ درمخفوف ترین غار ایران ‎

 

نوشته شده توسط : سایت لست سکند

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *