خانه / سفرنامه / ترمینال ۲۱ بانکوک

ترمینال ۲۱ بانکوک

ترمینال ۲۱ بانکوک

اگر دوست دارید بتوانید همزمان و فقط با پیمودن چند پله در بازارهای سواحل کارائیب، رم، پاریس، توکیو، لندن، استانبول، سانفرانسیسکو، لس آنجلس و بانکوک قدم بزنید و خرید کنید، این مطلب شما را به نشانی مورد نظر راهنمایی می کند.

با یک جستجوی ساده اینترنتی می‌توان لیستی از مراکز خریدِ “ترین‌” دار را در دنیا پیدا کرد! بزرگترین، وسیع‌ترین‌، مرتفع‌ترین و عناوینی از این دست که کشورها و سرمایه‌گذارانشان تلاش می‌کنند گوی سبقت را در این رقابت در دست داشته باشند و بواسطه ویژگی‌های “ترین” دار، بتوانند گردشگر بیشتر و بالطبع فروش بیشتری داشته باشند.

ترمینال ۲۱ بانکوک اما راه متفاوتی را رفته است. مرکز خرید ترمینال ۲۱ در میان مراکز خرید متنوع و مفصل بانکوک، چندان به “ترین”ها اهمیتی نداده و تلاش کرده تا با تکیه بر ویژگی‌های معماری و فرهنگی، فضایی متفاوت را به وجود آورد. این تلاش اتفاقا موفق از آب درآمده و نتیجه کار فضایی جذاب شده است که ارزش افزوده‌ای بسیار بیشتر از خرید برای بازدید کنندگان خود به همراه دارد.

کی از سمبل های ترمینال ۲۱
کی از سمبل های ترمینال ۲۱

یکی از سمبل های ترمینال ۲۱

معرفی

ترمینال ۲۱ بانکوک در مجموع ۹ طبقه و یک نیم طبقه دارد که هر یک از طبقات ۹ گانه‌اش، حال و هوای یکی از شهرهای معروف دنیا را دارد و عناصری که در آن طبقه استفاده شده است، کاملا برگرفته از فضا و فرهنگ همان شهر و کشور مربوط به آن است. علاوه بر آن، هر طبقه به فروش محصولات خاصی اختصاص دارد. لذا تکلیف خریدار از ابتدا مشخص است که هر محصولی را در کدام طبقه می‌تواند خریداری کند. به نظر می‌رسد در انتخاب اینکه کدام طبقه (و یا در اصل کدام شهر) چه محصولی را بفروشد، بسیار دقت شده و نزدیک‌ترین محصولات به هر فرهنگی، به طبقه مربوطه اختصاص یافته است.

ورودی مرکز، بر روی زمین
ورودی مرکز، بر روی زمین

ورودی مرکز، بر روی زمین

نیم‌طبقه ۲-: LG
دفتر شرکت LG

طبقه ۱-: کارائیبین
بازار خوراکی‌ها، مراکز آسایش و بانک‌ها

طبقه G: رم
نام‌ها و برندهای مد و فشن

طبقه M: پاریس
نام‌ها و برندهای مد و فشن، طراحان تایلندی

طبقه ۱: توکیو
بوتیک بانوان

طبقه ۲: لندن
پوشش مردان، تی‌شرت، جین و لباس‌هاس ورزشی

طبقه ۳: استانبول
کفش، کیف، لوازم مکمل، جواهرات، هدایا و تزئینات

طبقه ۴: سانفرانسیسکو
غذا و نوشیدنی

طبقه ۵: لس‌آنجلس
ترمینال غذا

طبقه ۶: هالیوود
شهر سینماها، مرکز ورزشی

نمایی از طبقه منفی یک، بازار روز با فضای حوزه کارائیب
نمایی از طبقه منفی یک، بازار روز با فضای حوزه کارائیب

نمایی از طبقه منفی یک، بازار روز با فضای حوزه کارائیب

نمایی از طبقه همکف با معماری رم
نمایی از طبقه همکف با معماری رم

نمایی از طبقه همکف با معماری رم

نمایی از طبقه M با فضای پاریس
نمایی از طبقه M با فضای پاریس

نمایی از طبقه M با فضای پاریس

نمایی از طبقه اول با فضاسازی توکیو
نمایی از طبقه اول با فضاسازی توکیو

نمایی از طبقه اول با فضاسازی توکیو

نمایی از طبقه اول با فضاسازی توکیو
نمایی از طبقه اول با فضاسازی توکیو

نمایی از طبقه سوم با حال و هوای استانبول

نمایی از طبقه اول با فضاسازی توکیو
نمایی از طبقه اول با فضاسازی توکیو

نمایی از طبقه دوم با فضا و عناصر لندن

IMG_7249نمایی از طبقه چهارم با فضای سانفرانسیسکو

IMG_7277نمایی از طبقه پنجم و حال و هوای لس آنجلس

IMG_7299نمایی از طبقه ششم و دنیای هالیوود

ویژگی‌ها

شاید این ایده که هر یک از طبقات فضای یک شهر را تداعی کند، به خودی خود ایده فوق‌العاده‌ای نباشد و حتا ممکن است با کمی جستجو در کشورهای دیگر، بتوان نمونه مشابهی را پیدا کرد. اما آنچه که به شدت باعث جذاب شدن و متفاوت شدن این مجموعه شده است، توجه به جزئیات واستفاده دقیق و صحیح از عناصر هر شهر در طبقه مورد نظر است. قدم زدن در این مرکز خرید، این ویژگی‌ها را در ذهن متبادر می‌کند:

– نام مرکز

نام این مرکز خرید را ترمینال ۲۱ گذاشته‌اند. چرا که با گذر از هر طبقه گویی بازدید کننده به شهر دیگری سفر می‌کند و انگار که این مرکز خرید مثل یک ترمینال مسافر در یک فرودگاه است. در بخش‌های مختلفی از این مرکز، از عناصر تداعی‌گر پرواز و فرودگاه استفاده شده است.

– عناصر معماری

وقتی که در راهروی طبقه رم قدمی می‌زنیم، به سادگی می‌توان طاق‌های رومی و سرستون‌های رومی را دید. در طبقه استانبول نیز معماری عثمانی و طاق‌ها و راسته‌های بازارهای ترکی را می‌توان به وضوح دید. در طبقه ژاپن، بسیاری از دیوارها و درهای فروشگاه‌ها درست همانند دیوارهای معروف و درهای کشویی ژاپنی طراحی و اجرا شده است.

– عناصر فرهنگی

اگر سوار مترو لندن شده باشید، جمله Mind the Gap (مراقب فاصله باشید؛ منظور فاصله بین قطار و سکوی ایستگاه) را در هر ایستگاه مترو بسیار شنیده‌اید. به نظر می‌رسد طراح اشراف کامل به این موضوع داشته و این جمله را در سرویس بهداشتی طبقه لندن، در پایین توالت‌های ایستاده ویژه مردان نوشته است. رقص سماع را ترک‌ها یکی از میراث فرهنگی (معنوی) خود می‌دانند و طراح در طبقه استانبول، ستون‌ها را به شکل رقصنده‌های در حال چرخش رقص سماع طراحی و اجرا کرده است.

– عناصر اقلیمی

وقتی به کارائیب و کشورهای حوزه کارائیب فکر می‌کنیم، اولین عنصری که به ذهن می‌آید دریا و کشتی است. معمار در طبقه کارائیب به خوبی از عناصر یک کشتی استفاده کرده است و هنگام راه رفتن در این طبقه، این حس در ذهن به وجود می‌آید که گویی در عرشه یک کشتی درحال قدم زدن هستیم. به سرویسبهداشتی طبقه ژاپن که می‌رویم، به طرز بسیار جالبی از بامبو به عنوان پوشش لوله‌های آب استفاده شده است.

– عناصر هنری

شاید نقاشان و مجسمه‌سازان ایتالیایی را بتوان سرآمد هنرمندان این رشته‌ها دانست. این باعث شده است که سقف بخش‌های مختلف طبقه رم از نقاشی پوشیده شده باشد و هر چند متر یک بار هم یک مجسمه نظیر مجسمه‌های موجود در رم قرار داده شده باشد.

– عناصر شهری

اتوبوس‌های دو طبقه و همچنین مترو (Underground ) عناصری بسیار مهم در شهر لندن هستند و طراح به طور بسیار مناسبی از این عناصر در بخش‌های مختلف طراحی خود استفاده کرده است. در دو طبقه آمریکایی، بسیاری از تابلوها با نئون کار شده که روشن و خاموش شدن چراغ‌هایی که در اصل کلمات هستند، فضای شبهای خیابن‌های پر زرق و برق آمریکا را تداعی می‌کند. اگر در رم راه بروید، می‌بینید که موتور وسپا چه جایگاه مناسبی بین موتور سواران ایتالیایی دارد و طراح به خوبی در گوشه‌ای از این طبقه موتور وسپای پارک شده‌ای را قرار داده است. همچنین آب‌نما عنصری بسیار مهم در ایتالیا و به ویژه در رم است؛ این باعث شده است که در بخشی از طبقه رم آب‌نمایی وجود دارد که درست مثل نمونه‌های واقعی در رم، بازدیدکنندگان می‌توانند دور آب‌نما بنشینند. بزرگترین عنصر معماری نیز که در این مرکز استفاده شده است، مربوط به پل ‌دروازه طلایی (Golden Gate) باشد که در حد فاصل طبقات سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس اجرا شده است.

– سرویس‌های بهداشتی

ویژگی‌های معماری نه تنها در فضای سالن‌ها و راهروها، بلکه در سرویس‌های بهداشتی نیز چشم نوازی می‌کند. این بدین معناست که هر طبقه، دارای سرویس بهداشتی با عناصر معماری، فرهنگی، اقلیمی و هنری همان شهر است.

واقعیت این است که اگر قرار باشد کسی با شهری آشنا شود، خیلی بعید است که برای این آشنایی به یک مرکز خرید مراجعه کند. اما اگر کسی که برای خرید به یک مرکز خرید مراجعه می‌کند را بتوان با برخی از شهرهای دنیا آشنا کرد، یک ارزش افزوده متفاوت و جذاب ایجاد شده است. این دقیقا همان اتفاقی است که در مرکز خرید ترمینال ۲۱ افتاده است.

IMG_7069استفاده از عناصر هنری در معماری (نقاشی به سبک ایتالیا در طبقه رم)

IMG_7128اطلاع رسانی در طبقات به شکل تابلوهای فرودگاه

IMG_7196طراحی معماری جذاب

IMG_7252استفاده از عناصر شناخته شده و معروف هر کشور (سانفرانسیسکو)

IMG_7273استفاده از المان های معروف شهری (گلدن گیت در سانفرانسیسکو)

IMG_7305استفاده از عناصر حجمی

IMG_7334طراحی معماری جذاب

IMG_7211استفاده از عناصر فرهنگی هر کشور (رقص سماع در استانبول)

IMG_7272طراحی معماری جذاب

IMG_7318سرویس های بهداشتی بسیار مدرن و تمیز

طراحی معماری جذاب
طراحی معماری جذاب

طراحی معماری جذاب

همچنین ببینید

نراق

نراق نراق را دوست دارم.به خاطر کوچه های باریک کاهگلیش.به خاطر سنگ فرشهای قدیمیش.به خاطر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایمیل خود را وارد کنید تا مطالب را برای شما به صورت رایگان ارسال کنیم