خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری تهران / خانه ناصرالدین میرزا تهران

خانه ناصرالدین میرزا تهران

خانه ناصرالدین میرزا تهران

 

از زمانی که آقا محمد خان تهران را به عنوان پایتخت انتخاب کرد، شاهزادگان قاجاری خانه های زیبای بزرگی برای خود در این شهرساختند که بعدها با گذشت زمان تاریخی شدند. منزل ناصرالدین میرزا یکی از این خانه هاست که در زمان قاجار ساخته شده است.

منزل تاریخی «ناصرالدین میرزا» در منطقه ۱۲ شهر تهران در محدوده ثبت شده ارگ سلطنتی تهران و حریم کاخ جهانی گلستان واقع شده. این بنا به دستور ناصرالدین میرزا در سال ۱۲۸۵ ساخته شد که ساخت آن پنج سال زمان برد.

خانه ناصرالدین میرزا

ناصرالدین میرزا از شاهزداگان قاجار و فرزند پسر مظفرالدین شاه قاجار بود.

منزل ناصرالدین میرزا از محدود منزل های تاریخی تهران است که به شکل گنبدی (گنبد کلاه فرنگی) با معماری کویری ساخته شده است.

مساحت اولیه این منزل در زمان ساخت چهار هزار و ۵۰۰ متر بود که به مرور زمان از وسعت آن کاسته شده. در حل حاضر این خانه ۹۱۸ متر فضای بیرونی و حدود ۷۰۰ متر مربع زیربنا دارد.

خانه ناصرالدین میرزا

این منزل تا دوره پهلوی متعلق به نوادگان ناصر الدین میرزا بود. بعد از انقلاب این خانه جزو بناهایی به شمار می رود که بدون مالک بوده و مصادره می شود. اکنون صندوق بازنشستگی متولی این ساختمان است. خانه ناصرالدین میرزا در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۲۱۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

منزل ناصرالدین میرزا که در اثر بی توجهی آسیب دیده بود در بهار ۹۶ مرمت شد و قرار است به مکانی با کاربری فرهنگی پذیرایی تبدیل شود.

برای بازدید از این متزل قاجاری به خیابان ناصرخسرو، خیابان صوراسرافیل، کوچه ناصرالدین میرزا بروید و دنبال پلاک ۱۶بگردید.

منبع : سایت ایرانگردی

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *