خانه / سفرنامه / سفرنامه استانبول ، تیر ۹۵

سفرنامه استانبول ، تیر ۹۵

با سلام

خستگی کار روزمره می طلبید که یک سفر مناسب را با همسرم انتخاب کنم. برای همین موضوع، سراغ جاهایی رفتم تا بتوانم هم بودجه کمتری را برای سفر بگذارم و هم سفر آرامی را داشته باشم. تو گزینه های موجود، استانبول به خاطر اینکه هم از نظر تور قیمت مناسب داشت و هم شنیده بودم آفرهای خوبی برای خرید وجود دارد را انتخاب کردم. پس از گشت و گذار و پرسیدن از آژانس های مختلف سفر خود را از تاریخ ۶ تیرماه تا ۱۱ تیرماه ۹۵ تنظیم کردم. (هر لیر در این سفر ۱۲۰۰ تومان بوده است)

ششم تیرماه با پرواز تابان که یک پرواز معمولی بود از فرودگاه امام خمینی حرکت خود را بدون تاخیر آغاز کردیم که حدود ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه بعد هواپیما وارد فرودگاه آتاتورک شد. بعد از کارهای معمول خروجی با تور لیدر خانمی به نام آتوسا آشنا شدیم که قرار شد به همراه یک ون، مسافر های این آژانس را که آبیا نام داشت به هتل های مدنظر برساند. در ضمن بگویم که متاسفانه نوع خدمات دهی مناسبی را برای مسافرینی که وارد این کشور می شوند به خرج نمی دهند و فقط می خواهند رفع تکلیف کنند.البته بگویم که ایشان متاسفانه ایرانی بودند و خصلت بامرام ایرانی ها رو از دست داده بودند.

بعد از نیم ساعت حرکت در داخل شهر استانبول به هتل امپریال بمونتی رسیدیم که یک هتل ۵ ستاره در منطقه شیشلی می باشد و پیشنهاد می شود برای دوری از شلوغی خیابان استقلال که می خواهند به استانبول سفر کنند این هتل را انتخاب نمایند.(البته تمامی هتل های ترکیه آن کیفیت و ستاره لازم را ندارند و کیفیت آنقدر بالا نیست) به محض ورود اتاق را تحویل گرفته و تصمیم گرفتیم که شب را خوب استراحت کنیم و فردا برنامه سفر و گردش را آغاز نماییم.

روز اول را بعد از یک صبحانه کامل آغاز کردیم . با نقشه ای که داشتم موقیعت هتل را پیدا کرده و برنامه خود را شروع نمودیم . روز اول قرار شد برویم پاساژ جواهر که یک پاساژ ۵ طبقه بزرگ با انواع برندهای پوشاک و لوازم خانه که با خط اتوبوس ۶۵ می توان به راحتی با پرداخت نفری ۴ لیر به آنجا رسید.(وقتی با خانوم به سفر میرید امکان نداره برای خرید نروید) تا عصری اونجا بودیم و کمی هم خرید کرده و ناهار را نیز انجا خوردیم.ساعت۶ بعدازظهر بود که به سمت هتل راه افتادیم و در مسیر در یک کافه نشستیم و با یک فنجان چای ترک خستگی را از تن در آوردیم( مبلغ چای در استانبول بین ۳ تا ۴ لیر می باشد).

سفرنامه استانبول

روز دوم تصمیم گرفتیم که به مکانهای تاریخی سر بزنیم با اتوبوس های مسیر عثمان بیک می توانید به راحتی به این منطقه سفر کنید، ابتدا مسیر اتوبوس منطقه تکسیم را سوار شده و در منطقه تکسیم پیاده شوید. بعد از آنجا با تراموا به منطقه توپکاپی بروید.

مساجد سلطان احمد و ایاصوفیه در کنار یکدیگر هستند و اگر مایل نیستید که هزینه زیادی دهید بهتر است از مسجد و فضای داخلی مسجد سلطان احمد استفاده نماید چون رایگان است ولی اگر بخواهید داخل مسجد ایا صوفیه بروید باید ۵۰ لیر نفری بدهید. من و همسرم تا ظهر آنجا ماندیم و ناهار را در یکی از رستورانهای اطراف مسجد خوردیم. بعد راه افتادیم و اومدیم خیابان استقلال و میدان تقسیم(تکسیم) که هر کسی را به خود جلب می نماید.

عصر روز دوم را با گشتن تو این منطقه شلوغ با آن مغازه های زیاد گذراندیم و کمی هم خرید کردیم. البته بگویم اگر قصد خرید لباس دارید بهتراست که از مغازه های داخل خیابان منتحی به خیابان تکسیم خرید کنید خیلی بهتر از خیابان های داخل تکسیم است.

روز سوم سفر تصمیم گرفتیم که برای دیدن مناظر ترکیه با کشتی بریم روی دریای مدیترانه به همین خاطر دوباره با اتوبوس اومدیم خیابان تکسیم و از آنجا رفتیم به منطقه ساحلی عثمان بیک و از آنجا با نفری ۲۰ لیر رفت و برگشت رفتیم منطقه آدنا که حدود یک ساعت و نیم تا استانبول فاصله است . دیدن مناظر بر روی کشتی بسار زیبا بود و پیشنهاد می کنم که حتما با کشتی این سفر را انجام دهید و از مناظر اطراف استفاده نمایید.

بعد از ورود به ادنا می توانید دو ساعتی را برای صرف ناهار و گردش داشته باشید و تصمیم گرفتیم که غذای ماهی مدیترانه ای را انتخاب کنیم که نفری ۴۰ لیر بود، که بسیار خوشمزه است و حتما از ماهی های اونجا بخورید که خوشمزه است.بعد از دو ساعت گردش در این منطقه زیبا با همان قایق می توانید دوباره به استانبول برگردید که سفر را برای کسانی که می خواهند طبیعت را با آرامش داشته باشند، پیشنهاد می کنم.

سفرنامه استانبول

روز چهارم سفر به خاطر اینکه از قبل می دانستم که فروشگاه لوازم خانگی خوبی در منطقه آکسارای است به نام ایکیا تصمیم گرفتیم به آنجا برویم. برای رفتن به آنجا با اتوبوس برید منطقه آکسارای واز آنجا با مترو می توانید بروید فروشگاه ایکیا که پیشنهاد می کنم حتما بروید چون برند های لباس و برند های لوازم خانگی با قیمت مناسب را می توانید پیدا کنید. من و همسرم تا عصری اونجا بودیم و توانستیم خرید مناسبی را انجام دهیم.(قیمت مترو نفری ۴ لیر است)

روز آخر سفر بعد از یک صبحانه کامل تا ظهر در هتل بودیم و بعد از تحویل اتاق، تصمیم گرفتیم که منطقه شیشلی را برگردیم و تا ظهر اونجا بودیم و عصر پس از تحویل چمدان ها از هتل جهت برگشت به فرودگاه آتاتورک اومدیم و با همان پرواز تابان ، البته با ۲ ساعت تاخیر به تهران برگشتیم.

در پایان لازم به یادآوری است که بهترین زمان مسافرت برای استانبول البته اگر برای خرید می روید، شهریورماه می باشد چون می توانید از آفر های فروشگاه ها استفاده کنید.

همچنین اگر دلار ببرید بهتر است. از اتوبوس و مترو استفاده نمایید چون هزینه تاکسی بسیار بالاست. اگر بتوانید از تور های هتل استفاده ننماید و خودتان اگر مشکل زبان ندارید به گردش شهری بروید چون با کمترین هزینه ممکن می توانید بهترین لذت را ببرید.

نویسنده :مهدی پورعلم لنگرودی

منبع:لست سکند

ساحل دریا کیش

کیش شهر عجایب

کیش شهر عجایب من و همسرم بعد از مدت ها بالاخره موفق شدیم سفر به …