از آنجا که من همیشه از سفرنامه های دوستان در سایت لست سکند استفاده میکنم و لذت میبرم تصمیم گرفتم این بار سفرنامه کشور زیبای اسپانیا را برای استفاده دوستان در سایت قرار بدهم. این سفر در تعطیلات نوروز ۹۴ انجام شد. البته نوروز فصل مناسبی برای سفر به اروپا نیست از طرفی هوا سرد است و از طرف دیگر بدلیل تعطیلات، در تهیه بلیت هواپیما با مشکل مواجه خواهید شد و بایستی مبلغ بیشتری پرداخت کنید. اما من و همسرم بدلیل محدودیت در گرفتن مرخصی ترجیح دادیم از این تعطیلات استفاده کنیم.

سفر ما به اتفاق گروهی از دوستان انجام شد. برای اخذ ویزا و بلیت بصورت شخصی اقدام کردیم اما هماهنگی مربوط به هتل ها و حمل و نقل توسط آژانسی در اسپانیا انجام شده بود. در این سفر ۱۲ روزه ما از ۱۰ شهر دیدن کردیم و از آنجا که این سفرنامه طولانی خواهد شد آن را به چند بخش تقسیم کرده ام.

مسیری که ما در این سفر طی کردیم مطابق تصویر زیر است که به ترتیب از شهرهای بارسلونا، والنسیا، گرانادا، سویل، کوردوبا، تولدو، سگوویا، آویلا ، مادرید و پدراسا دیدن کردیم.

نقشه اسپانیا
در اینجا نکاتی را که دانستن آن پیش از سفر لازم به نظر میرسد برای دوستان ذکر می کنم: سفر بدون تور: برای سفر به اروپا در صورتیکه شما به تنهایی سفر کنید از نظر هزینه بسیار مناسب تر از سفر با تور است. در کشورهای اروپایی با دانستن زبان انگلیسی در حد متوسط شما مشکلی نخواهید داشت.

اخذ ویزا: همانطور که می دانید اخذ ویزای شینگن صبر ایوب میخواهد. سعی کنید مدارکتان کامل باشد، مدارک شغلی و مالی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سفارت اسپانیا مدارک را تنها به زبان اسپانیایی قبول می کند. قبل از مراجعه به سفارت اطلاعات کافی درباره سفرتان داشته باشید.

برای گرفتن وقت سفارت زودتر اقدام کنید. در سفارت اسپانیا باید حضوری اقدام کنید و وقت تحویل مدارک بگیرید. این وقت برای حدود ۱ ماه بعد به شما داده می شود. در روز تحویل مدارک مصاحبه کوچکی با شما انجام گرفته و دلیل و برنامه سفر از شما پرسیده می شود. سپس بعد از ۲ هفته جواب ویزا به شما اعلام خواهد شد. سپس با در دست داشتن اصل بلیت و بیمه مسافرتی برای گرفتن ویزا به سفارت مراجعه می کنید. سفارت اسپانیا برخلاف سایر سفارتها پاسپورتها را نزد خود نگه داشته و تنها ۴-۵ روز قبل از پرواز به شما تحویل می دهد!

البته شما می توانید کار گرفتن ویزا را به آژانسهای مسافرتی نیز بسپارید ولی ارائه مدارک کامل و مراجعه حضوری در این حالت هم لازم است. بلیت هواپیما: برای سفر به اسپانیا (بارسلونا یا مادرید) شما می توانید از پروازهای ترکیش، پگاسوس، قطر و ایرفلوت استفاده کنید. بهتر است از قبل کلیه پروازها را از سایت های فروش بلیت چک کنید. سپس دو راه دارید می توانید بلیت مورد نظر را از سایت بخرید و یا با مراجعه به آژانس بلیت دلخواه را تهیه کنید. سعی کنید بلیت برگشت را برای ساعات پایانی روز بگیرید تا یک روز بیشتر وقت داشته باشید.

از آنجا که ما مطمئن به اخذ ویزا نبودیم ترجیح دادیم پرواز ترکیش را بگیریم از طرفی امکان کنسلی با پرداخت جریمه ۱۰۰ دلار وجود داشت از طرف دیگر ساعت ورود و خروج مناسب بود. اما از آنجا که کمی دیر اقدام کرده بودیم و تعطیلات نزدیک بود بلیت بیشتر از مبلغ پیش بینی شده درآمد و نفری ۳۲۰۰۰۰۰۰ هزینه بلیت رفت به بارسلونا و برگشت از مادرید شد.

هتل: در حال حاضر شما می توانید از طریق سایتهای داخلی و خارجی مانند بوکینگ ، بریم سفر و …. هتل مورد نظر خود را سرچ کرده و با تخفیفات مناسبی رزرو کنید. اگر هزینه برای شما مهم است در اروپا بدنبال هاستل ها و هتل آپارتمانها باشید. در اروپا می توان از شبی ۲۵ یورو به بالا هتل پیدا کرد. بطور معمول برای اتاق دو نفره در هتل سه ستاره قابل قبول شبی ۸۰ الی ۱۰۰ یورو بایستی در نظر گرفت. از آنجا که ما دو روز زودتر از بقیه گروه به بارسلونا رفتیم تا وقت بیشتری داشته باشیم بایستی هتل را خودمان رزرو می کردیم. من برای دو روز اول که از سایر گروه جدا بودیم یک هاستل به قیمت شبی ۳۳ یورو از سایت بوکینگ گرفتم. هاستل بسیار تمیز و در موقعیت عالی بود.

سبکبار سفر کنید و سعی کنید وسایل زیادی با خود نبرید. موقعیت هتل بسیار مهم است. گاهی گرفتن هتل در مرکز شهر با پرداخت هزینه بیشتر در نهایت منجر به صرفه جویی در وقت و هزینه حمل و نقل شما می شود و به صرفه است.

حتما آدرس و تلفن هتل را به زبان انگلیسی و زبان کشور مقصد بهمراه داشته باشید.

پیش از خروج از کشور حتما بیمه مسافرتی تهیه کنید. شاید تهیه بیمه هزینه اضافه به نظر بیاید، اما در صورت وقوع مشکل و بیماری هزینه های درمان در خارج از کشور بسیار بالا می باشد و تهیه بیمه به صلاح می باشد.

فرهنگ و زبان کشور مقصد: سعی کنید قبل از سفر در حد ابتدایی با زبان آن کشور آشنا شوید تا بتوانید بهتر با مردم ارتباط برقرار کنید. من بدلیل تسلط نسبی به زبان اسپانیایی مشکلی بابت این موضوع نداشتم اما دانستن چند لغت ساده مثل تشکر کردن، پرسیدن آدرس و … به شما کمک خواهد کرد.

مردم اسپانیا بسیار خونگرم و مهربان هستند و به شما کمک خواهند کرد. هنگام عبور از خیابان به چراغهای راهنمایی دقت کنید و از محل خط کشی عابر پیاده عبور کنید. حتما غذاهای محلی را امتحان کنید. در اسپانیا غذاهای دریایی بسیار خوشمزه و متنوع هستند و امتحان آنها را حتی به کسانی که اهل غذای دریایی نیستند پیشنهاد می کنم. برخی از غذاهای محلی اسپانیا عبارتند از:

Paella : مخلوطی از برنج به همراه گوشت یا مرغ یا میگو و سبزیجات که بهترین آن در والنسیا سرو می شود.

Tapas : بشقابهای کوچک که هر کدام حدود ۳ یورو قیمت دارند و از مواد متفاوت و مختلفی تشکیل شده اند.

Cocido و :Fabada مخلوطی از حبوبات و گوشت که شبیه آبگوشت و تاس کباب هستند.

Filete de Ternera: نوعی غذا از گوشت گوساله و سیب زمینی که با ذائقه ما بسیار سازگار و خوشمزه است.

تورتیلا: غذایی شبیه کوکو سیب زمینی که بعنوان صبحانه و شام خورده می شود.

در اسپانیا رستورانهایی وجود دارند که بیشتر مخصوص محلی هاست و منویی تحت عنوان Menu del dia (منوی روز) دارند که شامل یک پیش غذا، یک غذای اصلی، نوشیدنی و دسر می باشد که با قیمت مناسب بین ۱۰-۱۴ یورو ارائه می شود و در اکثر مواقع بر روی تابلو بیرون رستوران بصورت روزانه نوشته شده است.

قبل از سفر حتما اطلاعات لازم در مورد شهرها و مکانهایی که قصد دیدن آنها را دارید کسب کنید. اطلاعاتی از قبیل آدرس و چگونگی رسیدن به این نقاط، قیمت بلیت ورودی و ساعات بازدید ضروری است. یک نقشه مترو از اینترنت تهیه کنید و حتما از قبل روی گوگل مپ نقشه کلی از شهر و موقعیت مکانهای دیدنی و هتل را در نظر داشته باشید. اپلیکیشن

Arlean metro که شامل نقشه مترو بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا با کیفیت بالا و قابلیت سرچ می باشد را می توانید از گوگل استور دانلود کنید.

در اکثر شهرهای اروپایی اتوبوسهای توریستی دو طبقه ای وجود دارند که در ازای پرداخت مبلغی می توانید به مدت مشخصی مثلا ۲۴ ساعت از آنها استفاده کنید. این اتوبوسها در نقاط مختلف دیدنی شهر ایستگاه دارند. اگر رفت و آمد با وسایل عمومی برای شما سخت است این اتوبوسها گزینه مناسبی هستند.

در اماکن توریستی مراقب جیب برها باشید. پول و اشیا قیمتی خود را در جیب قرار ندهید و از کیف های گردنی استفاده کنید.

یورو خرد بهمراه داشته باشید. اکثر فروشگاهها و رستورانها اسکناس ۲۰۰ یورویی قبول نمی کنند و اسکناس ۵۰۰ یورویی را نیز فقط در بانک می توانید خرد کنید.

از اینکه مقدمه طولانی شد از دوستان معذرت می خواهم . در بخش بعدی منتظر سفرنامه بخش اول – بارسلونا باشید.

روز اول – بارسلونا (Barcelona)

پرواز ما ۲۴ ام اسفند ۹۳ ساعت ۳:۳۰ شب از فرودگاه امام انجام شد. فرودگاه تقریبا خلوت بود و خیلی سریع کارت پرواز را گرفتیم و کارهای مربوط به کنترل گذرنامه انجام شد. اما در صورتیکه در تعطیلات سفر می کنید حتما حداقل ۴ ساعت زودتر در فرودگاه باشید.

پرواز بدون تاخیر راس ۳:۳۵ صبح پرید. پرواز ترکیش خوب و قابل قبول بود. صبحانه شامل پنیر و کره و مربا و کیک و یک غذای گرم بود. در استانبول در حدود ۲ ساعت توقف کردیم. و سپس با مراجعه به بخش ترانزیت سوار هواپیما به مقصد بارسلونا شدیم. در پرواز دوم هم با صبحانه از ما پذیرایی شد. اختلاف ساعت استانبول با تهران یک ساعت و نیم و اختلاف ساعت اسپانیا با ایران دو ساعت و نیم است. در فرودگاه استانبول تابلوها بخوبی شما را راهنمایی می کند و مشکلی بابت ترانزیت وجود نخواهد داشت.

صبحانه هواپیمایی ترکیش
پس از فرود در فرودگاه بارسلونا بدون هیچ مشکل و سوال و جوابی از گیت گذرنامه عبور کردیم. اما با دیدن چمدان ها کمی شوکه شدیم چرخ و دسته چمدانها شکسته بود. البته پس از بازگشت در فرودگاه امام من به دفتر ایران ایر رفتم و آنجا یک فرم اعلام خسارت پر کردم و چند روز بعد بدون معطلی خاصی با هماهنگی با دفتر ترکیش و مراجعه به منوچهری چمدانهای ما با دو عدد چمدان نو تعویض شد.

فرودگاه بارسلونا از تصور من کوچک تر بود. برای رفتن به مرکز شهر دو راه وجود دارد ما راه ارزانتر را انتخاب کردیم . ابتدا با اتوبوس رایگان فرودگاه از ترمینال ۱ به ترمینال ۲ رفتیم و از آنجا سوار ترن شدیم تا به مرکز شهر برویم. می توانید مستقیما از ترمینال ۱ با اتوبوس (Aerobus) نیز به مرکز شهر بروید. همان ابتدا یک کارت ۱۰ سفره به مبلغ ۹٫۹ یورو گرفتیم که خیلی مقرون به صرفه بود. با این کارت می توانید از مترو، ترن و اتوبوس استفاده کنید و بعد از هر بار زدن کارت تا یک ساعت بعد رایگان محسوب می شود. امکان استفاده همزمان چند نفر از این کارت نیز وجود دارد. قیمت بلیت تک سفره نیز ۲ یورو می باشد. متاسفانه ایستگاه های ترن کمی گیج کننده بود و ما دو ایستگاه زودتر پیاده شدیم و به ایستگاه مترو رفتیم اما بالاخره با چند بار خط عوض کردن درون مترو موفق شدیم به ایستگاه مورد نظر برسیم. سیستم مترو خیلی بهتر و مشخص بود. برای عوض کردن خط هم نیازی به زدن دوباره کارت نیست.

فرودگاه بارسلونا
هتل ما که در واقع یک هاستل بود در محله قدیمی شهر و نزدیک میدانSan Jaume قرار داشت. با خروج از ایستگاه مترو خود را در بافت قدیمی بارسلون دیدیم که واقعا جذاب و دلنشین بود. از کوچه پس کوچه ها عبور کردیم و به هاستل رسیدیم. هاستل خوب و تمیز بود تنها مشکل نبود آسانسور بود که بالا بردن چمدانها از ۴ طبقه کار آسانی نبود. اما از بقیه جهات خوب و نزدیک به مترو بود.

کوچه پسکوچه های اطراف هتل
در حدود ۲ ساعت استراحت کردیم و سپس با مترو عازم کاسا باتیو Casa Batllo یکی از آثار گائودی شدیم. برای این منظور در ایستگاه Passaige de gracia خط ۳ مترو پیاده شدیم. اکثر آثار دیدنی بارسلونا مربوط به این معمار بزرگ هست. آثار او طرحهای جالب و عجیبی دارند. گائودی در مدرسه معماری بارسلون درس خوانده است و معروفترین اثرش کلیسای ساگرادا فامیلیا می باشد که البته موفق به اتمام آن نشد و در سال ۱۹۲۶ بر اثر تصادف با تراموا درگذشت.

این خانه خصوصی و ورودی آن ۲۱ یورو می باشد.در هنگام ورود Audio Guide نیز داده می شود. گائودی این خانه را برای خانواده باتیو که از تجار پارچه بودند در سال ۱۹۰۴ بازسازی کرده است و حتی طراحی اثاثیه داخل خانه را نیز خودش انجام داده است. از پشت بام و حیات خانه هم که شبیه پشت و دم آفتاب پرست و بسیار جالب بود دیدن کردیم.

نمای بیرونی Casa Batllo

داخل Casa Batllo

پشت بام Casa Batllo
توضیحات و تصاویر بیشتر را می توانید در این سایت ببینید:

Casa Batllo

سپس پیاده به سمت اثر دیگر گائودی کاسا میلاCasa Mila یا La Pedrera حرکت کردیم که کمی بالاتر از Casa Batllo و در سمت دیگر خیابان قرار دارد. نما را از بیرون دیدیم اما چون خیلی بزرگ به نظر می رسید و ساعت هم نزدیک ۹ بود و خیلی خسته بودیم از دیدن داخل خانه صرفنظر کردیم.

نمای بیرونی Casa Mila
و این هم سایت مربوط به این اثر آنتونی گائودی

کمی خیابان را پیاده گز کردیم و به داخل رستورانها سرک کشیدیم تا بالاخره یک رستوران را انتخاب کردیم و ۴ مدل تاپاس سفارش دادیم. سیب زمینی – سالاد – ژامبون با تخم مرغ و نوعی جوجه. همگی خوشمزه بودند و تجربه خوبی بود. قیمت غذا در بارسلونا در هر وعده دو نفره تقریبا ۲۰-۲۵ یورو می شد و در سایر شهرها کمی ارزانتر بود.

تاپاس
سپس با مترو به هتل برگشتیم و از سوپر مارکت نزدیک هتل برای صبحانه خرید کردیم.

روز دوم : بارسلونا

صبح بعد از خوردن صبحانه، اتاق را تحویل دادیم و به سمت هتل محل اقامت بقیه گروه رفتیم. از آنجا که ایستگاه مترو را دقیق چک نکرده بودیم مجبور شدیم مقدار زیادی پیاده روی کنیم و حدود ساعت ۱۱ به هتل رسیدیم. بعدا متوجه شدیم که یک ایستگاه مترو در نزدیکی هتل قرار دارد. از آنجا که هتل در آن ساعت اتاق خالی نداشت وسایل را در لابی گذاشتیم و به اتفاق دو نفر از دوستان به سمت تپه مونت جوئیک(Montjuic) حرکت کردیم. با مترو به ایستگاه تپه در خط ۳ به نام Paral-lel رفتیم و از آنجا سوار اتوبوس مخصوص تپه شدیم و در کنار ایستگاه تله کابین (Teleferic)پیاده شدیم.. مسیر تله کابین خیلی کوتاه و بلیت ۱۱ یورو بود. در انتها و بالای تپه قلعه مونت جوئیک قرار داشت. گویا در آن قسمت تله کابین دیگری وجود دارد که از روی دریا عبور می کند که ما موفق به یافتن ایستگاه آن نشدیم. این قلعه در ابتدا قبرستان یهودی ها بوده و بعدها در قرن ۱۷ ام در آن مکان بمنظور دیدبانی قلعه ساخته شده و نقش دفاعی داشته است. در برهه ای از زمان نیز بعنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفته است. داخل قلعه تبدیل به موزه شده است و تکه هایی از سنگ ها و کتیبه های قدیمی مونت جوئیک و تعدادی عکس قدیمی که مراحل ساخت تپه را نشان می دهد در معرض نمایش بود. از بخش های مختلف قلعه دیدن کردیم و با تله کابین برگشتیم. ورودی قلعه نفری ۵ یورو و برای افراد زیر ۳۰ سال با ارائه مدرک شناسایی ۲٫۵ یورو بود.

نمای بندر از بالای قلعه مونت جوئیک
سپس با اتوبوس به سمت دهکده اسپانیایی Poble Espanyol حرکت کردیم. این مکان در نمایشگاه سال ۱۹۲۹ ساخته شده است و شهرهای مختلف اسپانیا را با معماریشان شبیه سازی کرده اند و اسپانیای کوچکی را در بالای تپه گردهم آورده است. بازدید از دهکده حدود ۲-۳ ساعت زمان نیاز دارد و ورودی نفری ۱۲ یورو است. می توانید قبل از ورود Audio Guide تهیه کنید. تعداد زیادی رستوران و کافه و فروشگاه های سوغاتی فروشی و کارگاههای صنایع دستی هم در داخل دهکده وجود دارد. نهار را در یک رستوران خوردیم پیتزا ، همبرگر ، ماهی و پائیلا میگو و برنج سیاه (که با جوهر ماهی مرکب پخته می شود) گرفتیم. در کل غذای رستوران به نظرم خیلی جالب نبود. در داخل رستوران وسایل نورپردازی بود و مشخص بود که شبها شلوغ و مملوء از جمعیت خواهد بود. می توانید از سایت

اطلاعات بیشتری درباره این مکان کسب کنید. Poble Espanyolسایت

نیز می توانید از یک تور مجازی در این دهکده زیبا لذت ببرید.

Poble Espanyolتور مجازی

میدان اصلی دهکده اسپانیایی

دهکده اسپانیایی
پس از بازدید از دهکده سوار اتوبوس شدیم و در ایستگاه مترو پیاده شدیم و با مترو به سمت پارک گوئل رفتیم. در طول مسیر از میدان اسپانیا عیور کردیم و از کنار میدان گاوبازی قدیمی (Arenas de Barcelona)که در سال ۲۰۱۱ تبدیل به مرکز خرید و رستوران شده است، گذشتیم. این میدان در پایین تپه و در مقابل ساختمان موزه بین المللی هنر کاتالونیا Palacio Cataluña قرار دارد.

میدان اسپانیا
پارک گوئل بیش از ۱۰۰ سال قبل توسط آنتونی گائودی، روی تپه ای مشرف به بارسلونا ساخته شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است. برای رفتن به این پارک دو ایستگاه مترو وجود دارد: ایستگاه های Lesseps و Vallcarca در خط ۳ مترو. ما در ایستگاه Lesseps پیاده شدیم و پیاده به سمت پارک رفتیم در این مسیر تعداد زیادی پله برقی وجود دارد و تا ارتفاع خ زیادی بالا می رود. بعدا متوجه شدیم که ما در واقع از بالای پارک وارد شدیم و ورودی اصلی در پایین پارک قرار دارد. پارک بعد از ساعت ۵:۳۰ در آن فصل ورودی نداشت و رایگان بود! در حالت عادی ورودی پارک ۸ یورو می باشد. البته امکان بازدید از داخل ساختمانها نبود. بازدید از پارک را شروع کردیم به میرادور رفتیم که تپه بلندی بود که یک علامت صلیب رویش نصب شده است و می توان چشم انداز زیبایی از کل بارسلونا را از آنجا دید. سپس به سمت ساختمانهای داخل پارک گه همگی آثار گائودی هستند حرکت کردیم.

نمایی از شهر از میرادور پارک

پارک گوئل
دست فروشها در گوشه و کنار جاکلیدی و چیزهای تزئینی می فروختند. میشد نماد مارمولک را در همه جا دید که در بارسلونا آن را نشانه خوش شانسی و پیروزی می دانند. ساعت حدود ۸ بود که بازدید از پارک تمام شد و به سمت ایستگاه مترو Vallcarca رفتیم فاصله زیاد بود و حدود ۱٫۵ کیلومتر پیاده روی داشت. در مسیر کمی سوغاتی و یک دست لباس بارسا خریدیم. مغازه های این بخش به نسبت قیمت مناسبی داشتند. چیزی که در بارسلونا جلب توجه می کرد نقاشی های زیبایی بود که روی دیوارها و درب مغازه ها و خانه ها کشیده شده بود.

نقاشی های خیابانی
و این هم آدرس سایت این پارک زیبا: سایت پارک

برج Agbar (برج آب بارسلونا) نیز در نزدیکی هتل قرار داشت. این برج که حدود ۱۴۵ متر ارتفاع داشته و دارای ۳۳ طبقه می باشد در سالهای ۱۹۹۹ الی ۲۰۰۴ ساخته شده است. این برج در شب نورپردازی زیبایی دارد. از دور برج را دیدیم و به هتل رفتیم اتاق را تحویل گرفتیم و خوابیدیم.

برج آگبر
روز سوم: بارسلونا

روز بعد در رستوران بقیه گروه را دیدیم دیروز بچه ها به جاهای مختلفی رفته بودند و عده ای نیز به نیو کمپ رفته بودند. می توان از داخل ورزشگاه و موزه آن که شامل جام ها، لباس و کفش و … بازیکنان در طول تاریخ باشگاه بارسا است دیدن کرد.

نیو کمپ
ساعت ۹ از هتل خارج شدیم. گشت بارسلونا از داخل شهر شروع شد لیدر تاریخچه محله های مختلف را توضیح می داد و سپس در بافت تاریخی شهر (محله گوتیک – (Barrio Gotico پیاده شدیم. منطقه ای که اولین شهر در این بخش توسط رومی ها ساخته شده است و بقایایی از آن نیز در زیرزمین موزه موجود بود. از نمای بیرونی کلیسای جامع(کتدرال) دیدن کردیم. بنا بر توضیح لیدر کلیسای جامع در چندین مرحله غارت شده و داخلش چیز خاصی وجود ندارد(آدرس سایت : www.catedralbcn.org/). سپس به محوطه قصر و دادگاه تفتیش عقاید حاکمان قرون وسطی رفتیم و از بیرون بناها را دیدیم. دوست داشتم مدت بیشتری را در این مکان می گذراندیم و از داخل بناها نیز دیدن می کردیم اما متاسفانه بدلیل کمبود وقت ممکن نشد.

کتدرال بارسلونا

محوطه مربوط به قرون وسطی
در ادامه از کلیسای Santa Maria del Mar دیدن کردیم و داخل شدیم که بسیار زیبا بود. البته در مقایسه با کلیساهایی که در شهرهای بعدی دیدیم کوچک بود. تمامی کلیساها پر از مجسمه های بسیار بزرگ و زیبا و مجلل از مریم مقدس و مسیح و سایر شخصیتهای دین مسیح هستند.
کلیسا دارای پنجره های زیبایی بود که با شیشه های رنگی تزئین شده اند و مقبره دو معمار این بنا نیز در داخل کلیسا قرار دارد.

نمای داخلی کلیسا
سپس از داخل یک بازار سرپوشیده یه نام El Born CC عیور کردیم که داخل آن بقایای یک محوطه باستانی قرار دارد و در انتها با عبور از پارک سیوتادلا به طاق پیروزی (Arc de Triomf) رسیدیم. این طاق در نمایشگاه بین المللی سال ۱۸۸۸در شهر بارسلونا ساخته شده است و به عنوان دروازه ورود به این نمایشگاه در نظر گرفته شده بود. پس از آن تا سالها از این دروازه به عنوان دروازه ورود به شهر بارسلونا استفاده می شده است و امروزه به عنوان ورودی پارک سیتادلا مورد استفاده قرار می گیرد. در بالای طاق نشان ملی اسپانیا به صورت مجسمه ای وجود دارد و دور تا دور دروازه ۵۰ سپر وجود دارد که روی هرکدام از آنها نشان ملی یکی از ایالت های اسپانیا قرار دارد.

سپس سوار مینی بوس شده و به سمت تپه مونت جوئیک رفتیم. تپه را با ماشین دور زدیم و در کنار ساختمان Palacio Cataluña که در پشت تپه قرار داشت توقف کردیم و کمی عکس گرفتیم. این ساختمان نیز در نمایشگاه ۱۹۲۹ ساخته شده است و قرار بوده خراب شود اما بعدها آنرا نگاه داشته و تقویت کرده اند و در حال حاضر موزه هنرهای معاصر می باشد. جمعه ها و شنبه ها شب در جلوی این موزه تمایش رقص فواره های رنگارنگ برگزار می شود که ما موفق به دیدن آن نشدیم.

Palacio Cataluña
برای نهار به یک رستوران در نزدیکی میدان کاتالونیا رفتیم که بصورت بوفه بود. انواع سالاد و چند مدل غذا و دسر. در مجموع غذا خوب بود و نفری ۱۰ یورو پرداخت کردیم. بعد از نهار به سمت کلیسای معروف ساگرادا فامیلیا ( خانواده مقدس) رفتیم. بلیت کلیسا را باید از قبل رزرو کنید چون خیلی شلوغ است و راس ساعت مقرر در محل آماده باشید. کلیسا واقعا جالب و خیلی باابهت بود. با ارتفاعی بیش از ۱۰۰ متر. نمای بیرون و همچنین داخل آن بسیار عجیب، شاهکار و غیرقابل وصف است. مجسمه های کنده کاری شده بر دیوار بیرونی کلیسا داستان تولد و زندگی مسیح را روایت می کند. البته پس از مرگ گائودی هم ساخت این بنا همچنان ادامه دارد و احتمالا در ۲۰۲۶ در صدمین سالگرد فوت او تمام خواهد شد. با آسانسور می توان به تراس طبقه بالایی کلیسا هم رفت که بدلیل کمبود وقت منصرف شدیم. این کلیسا جزء زیباترین و عجیب ترین آثاری است که من تا کنون دیده ام. سقف بسیار بلند که ستونهایی از زمین تا سقف رسیده و آنرا نگه داشته اند و پنجره های رنگی که نور خورشید را به زیبایی به داخل کلیسا هدایت می کنند.

ورودی این کلیسا ۱۵ یورو بود. در سایت زیر می توانید اطلاعات بیشتری درباره این اثر فوق العاده کسب کنید: سایت کلیسای ساگرادا فامیلیا

نمای بیرون ساگرادا فامیلیا

نمای داخل کلیسا

سقف کلیسا
پس از خروج از کلیسا به خیابان رامبلاس (Las Ramblas) رفتیم. ابتدا میدان کاتالونیا را دیدیم و به کبوترها غذا دادیم و عکس گرفتیم. فضای خیابان جالب و شاد بود. توریستها در رفت و آمد بودند و همه جا پر از دکه های سوغاتی فروشی بود البته قیمتها گرانتر بود. در وسط خیابان یک گروه موسیقی برنامه اجرا می کردند. بازار سرپوشیده و رنگارنگ Boqueriaنیز در این خیابان قرار دارد. در انتهای رامبلاس میدان کریستف کلمب قرار دارد و مجسمه ای از او که به سمت دریا اشاره می کند. این مجسمه ۶۰ متر ارتفاع داشته و در سال ۱۸۸۸ ساخته شده است. با آسانسور نیز می توان تا بالای مجسمه رفت و شهر را از بالا دید. بلیت آسانسور ۵ یورو می باشد.

مجسمه کلمب در انتهای رامبلاس
سپس به سمت اسکله رفتیم که در غروب بسیار زیبا به نظر می رسید. کشتی ها در کنار اسکله لنگر انداخته بودند. مسیر اسکله را تا انتها طی کردیم و برگشتیم. سپس به سمت ساحل بارسلونیتا حرکت کردیم. مسیر کمی طولانی و هوا هم سرد بود. ساحل ساکت و سوت و کور بود.

مقصد بعدی ما آیس بار بارسلونا بود و بالاخره پس از حدود نیم ساعت پیاده روی در امتداد ساحل رسیدیم. این رستوران در کنار علامت بزرگ و معروف ماهی که در ساحل نصب شده است قرار دارد. آیس بار یک اتاق کوچک است که دکوراسیون داخلی آن مانند مبلمان، شومینه، لیوان ها و … کاملا از یخ هستند و دمای داخل -۱۲ درجه می باشد. شما باید لباس مخصوص اسکیمویی بپوشید و داخل شوید. خیلی خوش گذشت و تجربه جالبی بود. ورودی آیس بار ۱۵ یورو می باشد و شامل ورود به اتاق یخ و یک نوشیدنی رایگان می شود. نمونه این آیس بار در شهرهای دیگر مانند آمستردام، لندن و بوستون نیز وجود دارد.

آدرس سایت آیس بار بارسلونا: سایت آیس بار

یکی از مغازه های بازار
بارسلونا شهری زیبا و مملوء از دیدنی هاست. ما سعی کردیم حداکثر استفاده را از زمان ببریم. مکانهای دیگری نیز وجود دارد که ما موفق به دیدن آنها نشدیم مانند موزه پیکاسو به آدرس سایت : سایت موزه پیکاسو

و همچنین موزه شکلات که بخصوص برای کودکان بسیار جذاب خواهد یود.

روز چهارم: والنسیا (Valencia)

روز خداحافظی با بارسلونا بود. صبح بعد از خوردن صبحانه هتل به سمت والنسیا حرکت کردیم. مسیر زیبا و سرسبز بود و بیشتر حالت دشت داشت. حدود ساعت ۳ به هتل والنسیا رسیدیم. اتاق را تحویل گرفتیم. برای نهار به اتفاق دو نفر از دوستان به یک رستوران در نزدیکی هتل رفتیم که خیلی خوب و ارزان بود سالاد و سیب زمینی و پیاز حلقه ای و تعدادی ساندویچ های کوچک گرفتیم. غذا خوشمزه و خوب بود. پس از صرف نهار به بقیه پیوستیم و حدود ساعت ۴ با مترو به مرکز شهر (ایستگاه (Colon رفتیم.

خوشبختانه ما در جشن Las Fallas در والنسیا بودیم که خیلی جالب و دیدنی بود. این جشن هرساله ۱۵ الی ۱۹ ام مارس در مرکز شهر برگزار می شود. در طول این یک هفته بخصوص دو روز آخر جشن امکان تردد با خودرو در مرکز شهر وجود ندارد و تنها وسیله حمل و نقل مترو است. پیشینه جشن به دوران قدیم برمی گردد که نجارها با وسایل دورریختنی عروسک هایی می ساختند و آتش می زدند. در حال حاضر تعدادی عروسک شامل ۳۳۰ عدد بزرگ و ۳۳۰ عدد کوچک در کل شهر توسط مردم در محله های مختلف از چوب و پارچه و سایر وسایل دورریختنی ساخته می شود. البته ظاهر عروسک ها خیلی شیک و تمیز بود. مسابقه برگزار شده و عروسک های برتر انتخاب می شوند و به نمایشگاه منتقل می شوند و بقیه عروسک ها در شب آخر جشن آتش زده می شوند. اکثر عروسک ها به نوعی به بیان مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه در سال گذشته می پردازند.

عروسک های فایاس

جشن فایاس

روز پنجم: والنسیا

صبح با کمی تاخیر ساعت ۱۰:۳۰ از هتل خارج شدیم و به سمت موزه علم و هنر والنسیا رفتیم. این موزه شامل بخش هایی از جمله آکواریوم (Oceanografico) است. من و همسرم از آنجا که قبلا از آکواریوم استانبول دیدن کرده بودیم و حدس میزدیم که فضاها شبیه هم باشند وارد نشدیم. ورودی نفری ۲۴ یورو بود. در محوطه دوری زدیم تا بقیه از بازدید بازگردند. آکواریوم شامل انواع موجودات دریایی می باشد و یک تونل زیبا که دیدن آن خالی از لطف نیست. پارک علم شامل ساختمانهایی با معماری ویژه ای بود که نماهای جالبی دارند. سپس به اتفاق بقیه دوری در محوطه زدیم و به سمت گرانادا حرکت کردیم.

اطلاعات بیشتر در مورد این مکان در سایت زیر در دسترس است : سایت موزه علم و هنر

موزه علم و هنر

تونل آکواریوم
نهار را در شهر بسیار کوچکی به اسم چسته مهمان خانواده مدیر آژانس بودیم که از ابتدای سفر تا سویا (سویل) همراه ما بود. پذیرایی کامل و خوبی بود. خواهر و برادر مدیر آژانس هم بسیار مهربان و خونگرم بودند. بعد از صرف نهار به سمت گرانادا رفتیم. شب دیروقت به هتل رسیدیم و استراحت کردیم.

روز ششم: گرانادا (Granada)

این روز به گشت گرانادا اختصاص داشت. گرانادا شهر کوچکی است که محل حکومت مسلمانان بوده است و در منطقه آندلس قرار دارد. در داخل شهر می توانید با اتوبوس رفت و آمد کنید. ابتدا به میرادور سن نیکولاس رفتیم که کل شهر و قصر الحمرا (Alhambra) از آنجا بخوبی دیده می شود. تقریبا در تمامی شهرهای اسپانیا بخشی به اسم میرادور وجود دارد که در واقع تپه بلندی مشرف به شهر می باشد. کلیسای کوچکی در آنجا بود که وارد شدیم و به بالای برج کلیسا رفتیم. سپس پیاده به سمت مرکز شهر به راه افتادیم.

گرانادا شهر زیبا و دوست داشتنی و کوچکی بود. دیوارهای سفید که با گلدانهای سفالی تزیین شده بود. تابلو خیابانها و پلاک خانه ها نیز از کاشی های آبی رنگی درست شده بود. در بازار دوری زدیم. صنابع دستی مختلفی در مغازه ها وجود داشت که شباهت زیادی به برخی از صنایع دستی ایران دارد.

یک مغازه صنایع دستی در بازار گرانادا

کوچه های گرانادا
سپس به کتدرال(Catedral) شهر رفتیم که ورودی آن ۵ یورو می باشد. کلیسا زیبا و کوچک بود اما عکس برداری در داخل ممنوع بود. در این کلیسا مقبره پادشاه بزرگ اسپانیا فرناندو و ملکه ایزابل قرار دارد که اسپانیا را از اعراب پس گرفته اند. از مقبره دیدن کردیم و سپس به کلیسای جامع رفتیم که بزرگ و باشکوه و پر از مجسمه، تندیس و شمع بود. در کلیسا هم عکسبرداری ممنوع بود اما این موضوع جدی گرفته نمیشد و همه در حال عکسبرداری بودند.

کلیسای جامع گرانادا
سپس برای نهار گروه گروه جدا شدیم و به یک رستوران رفتیم. غذا خیلی خوشمزه بود. ماهی کالاماری(مرکب) ، همبرگر، دو نوع ماهی دیگر و هشت پا (Pulpo)گرفتیم که همگی فوق العاده خوشمزه بودند.

غذای دریایی شامل ماهی کالاماری- هشت پا و سیب زمینی
بعد از نهار به دیدن الحمرا رفتیم. اسم این قصر بدلیل رنگ سرخ بنا می باشد. این قصر بسیار بزرگ و شامل ۳ قسمت می باشد پیشینه بنا به قرن ۱۳ ام برمی گردد که با تصور بهشت توسط عربها ساخته شده است. قصر سلطنتی مشهورترین بخش است که به سه قسمت شبستان، حرمسرا و بارگاه تقسیم می شود. در این قصر که بعدها توسط مسیحیان گرفته شده پادشاه و ملکه با بکدیگر ازدواج می کنند و در یکی از سالنها شاهزاده فلیپه بدنیا می آید. قصر بسیار زیبا و مجلل بود. علاوه بر کاخ ها باغ های پلکانی بسیار زیبا و بزرگی هم وجود دارد که البته بدلیل سرمای زیاد و باران شدید خیلی خوب موفق به دیدن باغ ها نشدیم.

ابتدا از ساختمان مدوری بازدید کردیم که قصر کارلوس پنجم بوده است و بعدها به مجموعه اضافه شده است. سپس به بخش شبستان وارد شدیم که در قرن ۱۴ ام ساخته شده و برای شرفیابی سفرا و مهمانان خاص بوده است.

قصر کارلوس پنجم
پس از آن از محوطه شیران یازدید کردیم که زییاترین بخش قصر می باشد. محوطه شیران در نیمه دوم قرن ۱۴ و دوران حکومت محمد پنجم ساخته شده‌است. از این حیاط به سه اتاق زیبا وارد می‌شویم، تالار دو خواهر، تالار Abencerrajes، و تالار شاهان. این سه تالار همراه با محوطه شیران حرم سرای کاخ سلطنتی را تشکیل می‌دهند.