در این سفرنامه اطلاعاتی در مورد هتل ،پرواز،سیم کارت،جاذبه های کوش آداسی،رفت و آمد در شهر، خرید، عوارض خروج از کشور ، ارز مسافرتی و تقریبا همه چیز هایی که برای سفر به این شهر زیبا نیازه رو میتوانید مطالعه کنید. امیدوارم اگه این سفرنامه برای شما مفید بود شما هم ازتجارب سفرهاتون بنویسید و در اختیار دیگران قرارش بدین.

کارهای مربوط به قبل سفر :

پرداخت عوارض خروج از کشور به ۳ طریق صورت می گیرید(بانک ملی)  : حضور در شعب – اینرنتی – فرودگاه اگه وقت دارید به شعب بانک ملی برای پرداخت بروید و توجه کنید فیش مربوط به پرداخت کننده را از بانک بگیرید و نام پرداخت کننده با نام مسافر درج شده در پاسپورت یکی باشد، در فرودگاه نیز دستگاه های در کنار شعبه بانک ملی فرودگاه قرار دارد که میتوانید عوارض را پرداخت نمایید ، هزینه عوارض خروج ازکشور برای مسافران توریستی که از طریق هوایی کشور را ترک می کنند در سال ۹۶ مبلغ ۷۵ هزار تومان بوده که باید به شماره حساب ۲۱۱۰۱۰۰۲۵۰۰۰۹ اداره مالیاتی بانک ملی واریز گردد.

ارز مسافرتی : دریافت ارز مسافرتی از نیمه شهریور ماه ۱۳۹۶ متوقف گردید اما برای اینکه شاید مجددا این امکان در نظر گرفته شود نکات مربوط به آن را ذکر میکنم : پرداخت ارز مسافرتی توسط ۳ بانک ملی،ملت و سامان صورت میگیرد که مدارک مورد نیاز : اصل پاسپورت  – اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه – پرینت بلیط ( مهر شده و ارسالی توسط آژانس). نیاز به مراجعه در صبح زود برای دریافت ارز نمیباشد زیرا نرخ ارز ساعت ۹ اعلام می شود و بهتر است همان ساعات در بانک حضور داشته باشید چون ظرفیت آن ها محدود می باشد اگر از بانک ملت استفاده میکنید بهتر است هزینه مربوط به ارز را در یک کارت ملت داشته باشید چون فقط توسط کارت ملت واریز ممکن میباشد ، بعد از اتمام کار در بانک و پرداخت مبلغ مورد نیاز ( به ازای هر نفر ۳۰۰ دلار که در شهریور ۹۶ مبلغ ۱۰۲۰۰۰۰ پرداخت شد) یک نامه از بانک به شما ارائه می شود که در شعب بانک مربوطه در فرودگاه پس از صدور بلیط و عبور از چکینگ پاسپورت، نامه را ارائه و دلار خود را تحویل میگیرید. شعب بانک ملت و ملی در فرودگاه شلوغ تر از بانک سامان میباشند.

دریافت مدارک از آژانس : چند روز قبل از سفر از آژانس خود مدارک را دریافت نمایید ، در این زمینه میتوانید به صورت غیر حضوری نیز اقدام نمایید و مدارک برای شما ایمیل یا در تلگرام مسج شوند و شما آن را پرینت نمایید. مدارک شامل : قرارداد – بیمه مسافر – بلیط-پذیرش هتل (voucher hotel) .در مورد چک کردن بلیط حتما تاریخ های رفت و برگشت را چک نمایید تا اشتباهی صورت نگیرد، اگر اتاق ها رو به دریاست در برگه پذیرش هتل ذکر شود ، بیمه نامه را نیز حتما چک نمایید تا در صورت هرگونه اتفاق بتوانید با هماهنگی با لیدر ها از امکانات درمان کاملا رایگان با ترانسفر استفاده نمایید.

نکته : جا داره اینجا از آژانس شباویز تشکر ویژه کنم : تمامی مدارک به موقع برای من ارسال شدند – روز حرکت جهت یادآوری تماس گرفته شد – (خانم عارفیان)

 

 

مراحل فرودگاه :

۳ ساعت قبل پرواز باید در فرودگاه باشید و بعد از عبور از گیت امنیتی اول با مشاهده تابلو اعلانات دنبال شماره پرواز درج شده بر روی بلیط خود باشید تا شماره باجه پذیرش مربوطه را پیدا نمایید ، با در دست داشتن پاسپورت و چمدان ها جهت تحویل بار و صدور بلیط (شماره صندلی و گیت در این بلیط ذکر می شود) به باجه مورد نظرمی روید. پس از دریافت بلیط باید از چکینگ پاسپورت عبور نمایید که مدارک مورد نیاز در این مرحله : پاسپورت ،بلیط و فیش عوارض خروج از کشور خواهد بود. اگر ارز مسافرتی باید دریافت کنید در این مرحله به شعب بانک مراجعه میکنید و سپس وارد گیت درج شده در بلیط می شوید و منتظر سوار شدن هواپیما میشوید.

مراحل پرواز :  پرواز ما توسط شرکت هواپیمایی آتا بود که در رفت با ۲ ساعت تاخیر و در برگشت با ۱ ساعت تاخیر انجام گرفت ، هواپیمای رفت بسیار قدیمی و فاصله صندلی ها بسیار کم و در کل پرواز بسیار بد ( موتور عقب ) اما هواپیمای برگشت بسیار بهتر بود و مشکلی نداشت غیر تاخیر ۱ ساعته . مدت زمان پرواز از فرودگاه امام تا فرودگاه ازمیر (عدنان مندرس) حدودا ۳ ساعت خواهد بود و فاصله این فرودگاه تا شهر کوش آداسی ۷۰ کیلومتر میباشد اما برخی پرواز ها به فرودگاه دنیزلی میروند که اطلاعات دقیقی ندارم اما به گفته آژانس ها فاصله بیشتری دارد.

ازمیر تا هتلبعد از پیاده شدن در فرودگاه ازمیر به سمت چک پاسپورت میروید و اصل پاسپورت اینجا مهر می شود و سپس منتظر رسیدن بار ها می شوید.( بار ها زودتر از ما رسیدند) و بعد از تحویل بار به سمت خروج می روید که لیدر ها در آنجا در انتظار شما هستند و پس از سوار شدن در اتوبوس ها مسیر فرودگاه تا هتل ها را بین ۴۰ الی ۱۲۰ دقیقه طی می کنند (بستگی به هتل دارد).فرودگاه ازمیر ۲ ساعت اینترنت رایگان در اختیار شما قرار میدهد.

هتل فانتاسیا ((fantasia delux:

ساعت ۶ صبح وارد هتل شدیم  و با گرفتن دستبند از پذیرش جهت صرف صبحانه وارد رستوران اصلی شدیم ، لابی هتل خوب اما نور کم و کمی دلگیر ولی صبحانه با منظره بی نظیری در تراس رستوران و رو به استخر و دریا(عکس شماره۱) ، غذا های این رستوران در همه وعده ها بسیار خوب ، متنوع و دلچسب بود . بعد از صرف صبحانه و یک بازدید مختصر در هتل ساعت ۹ صبح اتاق ها را تحویل گرفتیم ، با اینکه ما در شلوغی و فصل پر مسافر با قیمت بالا و ۸ روز تعطیلات ترکیه وارد کوشآداسی شدیم و لیدر ها گفتن امکان گرفتن اتاق نمیباشد اما پذیرش ساعت ۹ صبح اتاق ها را تحویل داد.

اتاق ها : بسیار تمیز – اندازه مناسب –کمد های بزرگ و دارای کشو –آینه های قدی بزرگ –کتری برقی – ال سی دی-وان-سشوار(عکس شماره ۴) – اتاق های این هتل بامنظره مستقیم به دریا – تراس و کنار به دریا – رو به باغچه میباشد(عکس ۲تا۳) ، در صورت خالی بودن اتاق ها میتوانید تعویض نمایید. یک عدد سیف باکس در اتاق وجود دارد که باید مبلغی بابت بیعانه(۳۰ دلار) به پذیرش جهت استفاده تحویل دهید و روز آخر با تحویل کلید مبلغ خود را پس بگیرید.

ضعف هتل : سیف باکس کلیدی – نبود دمپایی ، مسواک، خمیردندان و اینترنت رایگان در اتاق – ( که اصلا ضعف جدی حساب نمی شود) و من این هتل را ۱۰۰% پیشنهاد می دهم.

 

اینترنت : اینترنت در محوطه لابی به صورت رایگان میباشد با سرعت نسبتا معمولی اما شما می توانید با پرداخت ۲۹ لیر برای یک دستگاه (موبایل-تبلت و .. ) برای یک هفته در تمام محوطه هتل و اتاق ها با سرعت بسیار خوب از اینترنت هتل استفاده نمایید.حالا که بحث اینترنت باز شد در مورد سیم کارت هم در همین قسمت توضیح میدهم .

سیم کارت : سیم کارت های ایرانی در ترکیه توسط رومینگ بین المللی پوشش داده می شوند هزینه پیامک دریافتی رایگان میباشد و نگران روشن بودن گوشی خود نباشید ، هزینه مکالمه هر دقیقه ۴۰۰۰ تومان و هر پیامک ۱۰۰۰ تومان (تقریبی) میباشند که خیلی راحت هم نمی شود تماس برقرار کرد. در ترکیه ۳ شرکت (ترکسل –وادافون و آوا) خدمات سیم کارت ارائه میدهند که ترکسل برند محبوبی میباشد و یک سیم کارت دیتا برای استفاده در این مدت باید مبلغ ۸۰ لیر پرداخت نمایید که ۵ گیگ اینترنت رایگان همراه با ۱۰۰۰ دقیقه مکالمه و پیامک در اختیار شما قرار میدهد که برای یک هفته مطمئنا کافی می باشد، اگر اهل استفاده از اینترنت هستید گزینه خوبی است و دیگر نیاز به اینرنت هتل ندارید و با اشتراک گذاری آن می توانید همزمان چند نفر از آن استفاده نمایید. نمایندگی های این شرکت جهت تهیه سیم کارت در فرودگاه ها ، مراکز شهر و مراکز خرید وجود دارند و شما با در دست داشتن پاسپورت و تلفن همراه جهت فعال سازی و خرید میتوانید مراجعه نمایید.دقت نمایید در روز های تعطیل رسمی ترکیه نباشد و ممکن است این فعال سازی حدود ۲ ساعت زمان ببرد.

برگردیم به ادامه سفرنامه و هتل : در مورد وعده های غذایی هتل تعریف کردم ولی باید چند نکته اضافه شود : بازه زمانی غذا ها درهتل رو دقیق براتون مینویسم ولی شما دقت کنید در انتهای بازه زمانی مراجعه نکنید چون دیگه در حال جمع کردن هستن و شارژ مجدد انجام نمیشه (مثلا صبحانه ۷تا۱۰ – دیگه از ساعت ۹:۳۰ شروع به جمع شدن میشه).رستوران اصلی هتل که وعده های اصلی سرو میشه دارای یک سالن سرپوشیده و ۳ تراس میباشد(عکس شماره ۵) که تراس سمت چپ در وعده های مختلف غذاهایی همچون تخم مرغ نیمرو – پنکیک – کباب و … سرو می شود.

جدول زمانبندی غذاهای هتل :

صبحانه : ۷-۱۰ : تنوع کاملی از غذاها- نان ها – نوشیدنی ها – شیرینی ها

ناهار :۱۲:۳۰-۱۴ : انواع سالاد – خورشت – برنج – کباب- غذاهای گیاهی و …

اسنک بار –کنار استخر اصلی ۱۲:۳۰-۱۶ : همبرگر – ماکارونی-مرغ سوخاری – سیب زمینی – انواع کیک و نوشیدنی

بستنی –( کافه سمت چپ استخر) ۱۳-۱۷ : بستنی به صورت اسکوپی در طعم های مختلف سرو می شود.

اسنک بار : ۱۷-۱۸ : کیک و نوشیدنی

شام : ۱۹:۳۰-۲۱:۳۰ : تنوع غذاها خوب – کباب ها در تراس سرو می شود .

بعد شام- ۲۳:۳۰-۲۴:۳۰ : سوپ – ماکارونی – سالاد – نوشیدنی

کافه های کنار استخر: ۱۰-۱۸ : انواع نوشیدنی

کافه بلید –طبقه ۲ : ۲۴ ساعته

فعالیت های رایگان هتل :

تنیس خاکی (روز)-بیلیارد-تنیس روی میز-بدن سازی-حمام ترکی-استخر و…

ساحل هتل به شکل یک سکو میباشد و با پله وارد دریا می شوید.(عکس شماره ۶)

 

فعالیت های تیم انیمیشن :

 واترپلو – والیبال ساحلی – فوتبال – دارت – آتش بازی-کف پارتی و …

فعالیت های با هزینه : تلفن – مینی بار اتاق –ورزش های آبی (جت اسکی- پاراسل و …)-تنیس(شب)-ماساژ(عکس شماره ۲۰) –آلاچیق به نام کابانا روی اسکله قرار دارد(عکس شماره۷) که رزور آن همراه با پذیرایی خاص نیاز به پرداخت هزینه ۴۰ یورو ای میباشد.

همچنین در این ۶ شب اقامت میتوانید یک شب را بین رستوران های ترکی و فیش از یک شب قبل رزرو نمایید که در اسنک بار برای شما ساعت ۸ شب میز را آماده مینمایند(عکس شماره ۸) که دارای پیش غذا و دسر میباشد و غذای اصلی در منوی ترکی کباب های بره،گوساله و مرغ میباشد.

بعد از تحویل اتاق ها در ساعت ۱۲ ظهر همچنان تا آخر شب میتوانید از ناهار و شام و همه امکانات هتل استفاده نمایید.

 

جاذبه های کوش آداسی :

AVM  : مرکز خرید جدید کوش آداسی با برند های : adl;defacto;mango;lc wikiki;colins و… مرکز خرید نسبتا خوبی محیط بازی برای کودکان و چند کافه رستوران

ADALAND : بزرگترین پارک آبی اروپا.( توضیحات بیشتر در ادامه سفرنامه)

Boat Trip : تور کشتی – حمام آفتاب –شنا و شیرجه به همراه نوشیدنی

Pamukkale: چشمه بسیار زیبا در ترکیه(عکس۱۱) همراه با بازدید از شهر هیروپولیس

Sirince: دهکده تاریخی و توریستی (عکس ۱۲تا۱۴)به همراه بازار صنایع دستی ( توضیحات بیشتر در ادامه سفرنامه)

Ephesus: شهر تاریخی افس یکی از عجایب هفت گانه

Soke: شهری با مراکز خرید اوتلت – novada (عکس۱۵)– lc-koton-defacto-nike-adidas-mavi-flo-penti

Diving: غواصی به همراه لنج های مخصوص

همچنین گشت شهری ،حمام ترکی و جیپ سافاری نیز در دسترس می باشد.

پارک آبی آدلند : که نحوه خرید و قیمت در مقایسه تور یا دلموش این سفرنامه بیان شده دارای محیطی زیبا با چشم انداز دریا و انواع سرسره ها، استخر های متنوع میباشد.پس از ورود به پار آبی در سمت چپ میتوانید برخی از وسایل خود را در صندوق بزارید و شماره و کلید تحویل بگیرید و بهتر است یک صندل و کوله همراه خودتون داشته باشید تا کرم ،حوله، روغن،گوشی،عینک شنا و آفتابی  و کلید صندوق رو توش بزارید و در نزدیکی سرسره ها روی یک تخت خالی بزارید.پس از ورود نیز میتوانید یک ادلند کارت بگیرید و به مقدار نیاز شارژ نمایید و هنگام خروج باقیمانده را تحویل بگیرید.از کارت برای تغذیه ،رفتینگ (قایق ۲ نفره ۱۰ لیر) و دلفینها (شنا بادلفین ۹۰لیر) و … استفاده نمایید.برخی از قسمت های پارک آبی در ساعت های معینی فعالیت دارند که در تابلو اعلانات مشخص شده است .(دلفین – رفتینگ – رقص موزیکال –استخر موج)

شیرینجه : دهکده بسیار زیبا با کوچه باغ های دلنشین همراه با نوشیدنی های میوه ای  و آب میوه های خنک طبیعی و باغ های میوه و فروشگاه های صنایع دستی و کافه رستوران های دنج برای صرف ناهار که در منطقه ییلاقی و خوش آب و هوا قرار گرفته است.از کوش اداسی تا شیرینجه ۱ ساعت راه میباشد که طریقه رفتن در قسمت حمل و نقل ذکر گردید.

 

 

حمل و نقل در کوش آداسی (عکس شماره۱۶)

هزینه تاکسی در این شهر بسیار زیاد می باشد و حمل ونقل بیشتر توسط ون هایی با نام دلموش صورت میگیرد که جهت استفاده از آن ها باید به شماره روی آن ها توجه کرد. به عنوان مثال دلموش های شماره ۶ و ۷ از مسیر هتل فانتزیا عبور میکنند که اگر از جلوی درب هتل سوار شوید به سمت AVMو اگر در سمت مقابل خیابان سوار شوید به سمت مرکز شهر می روید.

مرکز خرید AVM در فاصله ۲ کیلومتری از هتل فانتزیا قرار دارد که پیاده ۱۰ دقیقه و یا با دلموش شماره ۶و۷ با ۲٫۵ لیر میشود به آن رسید .هزینه های حمل و نقل دلموش در داخل شهر بین ۲ تا ۳ لیر میباشد.برای رفتن به سوکه از مرکز شهر و همچنین جلوی درب هتل فانتزیا هر چند دقیقه دلموش های سوکه عبور میکنند که در جلوی آن ها نوشته شده : سوکه-کوشاداسی و هر نفر ۵ لیر تا سوکه هزینه می شود.در مرکز سوکه دلموش را تغییر می دهید و در سمت مقابل خیابان با دلموش دیگری به سمت مرکز خرید Novada میروید که هزینه آن نفری ۲ لیر میباشد.رفت و برگشت به سوکه برای هر نفر ۱۴ لیر می شود. حدودا ۴ دلار اما تور با ۱۰ دلار برگزار میکند.

جهت رفتن به Miracle –Jade  – ladies beach با سوار شدن دلموش شماره ۶ از روبروی هتل فاننزیا به سمت مرکز شهر و در مرکز شهر با دلموش شماره ۵ به این مناطق میتوانید بروید.

برای رفتن به شیرینجه باید به مرکز شهر بروید که دلموش شماره ۶و۷ از مقابل هتل فانتزیا این امکان را به شما میدهد(۳ لیر) و از مرکز شهر سوار اتوبوس هایی که نوشته شده سلجوک می شوید به سلجوک میروید (۶لیر) و از آن جا با دلموش شیرینجه (۳لیر) به این دهکده میرسید.هر نفر ۲۴ لیر برای رفت و برگشت هزینه می شود.تقریبا نفری ۷ دلار اما تور هر نفر ۲۰دلار و با محدودیت زمانی و معطلی بیشتر.

دلموش های داخل شهر تا ساعت ۱۲ شب فعالیت میکنند.

.

خرید در کوش آداسی :

اگر برای خرید میروید حتما پاسپورت به همراه داشته باشید چون تکس فری فقط با پاسپورت ارائه می شود *

مرکز خرید novada  در سوکه و AVM  در کوش آداسی از مکان های مناسب جهت خرید میباشند که معمولا در حراج میباشند. طریقه رفتن به این مراکز با دلموش در سفرنامه موجود میباشد.

استفاده از تور یا استفاده از دلموش ؟!

من استفاده از دلموش را برای بیشتر مکان ها پیشنهاد میدم چون هم در هزینه صرفه جویی میشه و هم در وقت – یک اتوبوس ۴۰ نفره با تور باید همه رو جلوی هتل ها سوار و پیاده کنه- و هم ممکنه شما زمان کمتر یا بیشتری برای بازدید و خرید در نظر داشته باشید اما این امکان با تور فراهم نخواهد شد.

دفاتری در مراکز شهر وجود دارند که تور های مختلفی نیز ارائه میدهند(عکس شماره ۱۷) که میتوانید مقایسه نمایید، به عنوان مثال ما از مرکز شهر بلیط پارک آبی آدلند رو با قیمت ۸۰ لیر تهیه کردیم که ترانسفر رایگان رفت و برگشت از روبروی هتل داشت که سر وقت اومدن و برگشتن(ساعت ۱۰ تا ۱۷) .اگر قرار بود با دلموش بریم و بلیط بخریم بیشتر می شد چون خود بلیط ورودی از جلوی پارک آبی ۷۵ لیر میباشد اما تور ایران ۳۰ دلار برای این پارک آبی در نظر گرفته بود

 

تبدیل دلار به لیر EX Change : در مراکز شهر این امکان وجود دارد – در پذیرش هتل – طلافروشی (مرکز خرید Novada) – در این تاریخ هر ۱۰۰دلار بین ۳۳۰ تا ۳۴۵ لیر تبدیل می شد که جالبه بالاترین تبدیل در فروشگاه ال سی وایکیکی مرکز خرید AVM انجام شد.

قیمت خرید تور از آژانس ایرانی (عکس شماره۱۸) و قیمت تور دفاتر داخل شهر (به یورو- عکس شماره۱۹)

وضعیت آب و هوا :

در این تاریخ دما حدودا بین ۲۸ تا ۳۰ درجه بود که جهت شنا و حمام آفتاب بسیار مناسب بود اما در اواخر شهریور دما به ۲۲ درجه خواهد رسید و برای شنا کمی سرد خواهد بود در نتیجه از اوایل مرداد تا نیمه شهریور فصل مناسبی برای سفر به کوش آداسی خواهد بود.

عکس شماره ۱ :

عکس شماره ۲ :

عکس شماره ۳ :

عکس شماره ۴ :

عکس شماره ۵ :

عکس شماره ۶ :

عکس شماره ۷ :

عکش شماره ۸ :

عکش شماره ۹ :

عکش شماره ۱۰ :

عکش شماره ۱۱:

مناظرکوش آداسی

 

عکش شماره ۱۳ :

کوش آداسی

عکش شماره ۱۴ :

کوش آداسی

عکش شماره ۱۵ :

عکش شماره ۱۶ :

 

عکش شماره ۲۰ :

نویسنده : البرز مولانا

منبع : سایت لست سکند

کلمات کلیدی:کوش آداسی,کشورکوش آداسی,طبیعت کوش آداسی,مناظرکوش آداسی,کوش آداسی,مردم کوش آداسی,سفرنامه,سفرنامه کوش آداسی