سفر به کویر مرنجاب

سفر به کویر مرنجاب

جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳

در کویر که سرما و سکوتش تا بی نهایت گسترده بود و شبش بی انتها، آتشی به پا کردیم تا پناهی باشد گرم و روشن

کاروانسرای مرنجاب در دوره صفوی یعنی عصر طلائی ایجاد کاروانسراهای ایران، بنا شده است. می گویند “شاه عباس” با وجود ساخت کاروانسراها و قلعه های فراوان چون دریاچه نمک و کویر را مانع هجوم دشمن می دانست در این منطقه تأسیسات دفاعی نساخته بود. اما حمله ازبکها و افغانها از طریق دریاچه نمک به کاشان که تا اصفهان هم پیش رفتند، شاه عباس را به فکر ایجاد پایگاه نظامی انداخت در سال ۱۰۱۲ قمری.

این کاروانسرا قلعه ای مربع شکل است با ۶ برج که در دیوارهای آن تعبیه شده. حیاطش ۳۰×۲۰ متر است و چند اتاق و شاه نشین دور آن قرار دارند. وسط حیاط بار اندازهای شتر قرار دارد برای تخلیه بار شترها.

بالای این کاروانسرای آجری که در مسیر یکی از شاخه های معروف جاده ابریشم قرار گرفته به شکل سنگرهای دیدبانی است و می گویند همیشه ۵۰۰ پاسدار مسلح در آن حضور داشتند و امنیت عبور کالا از چین به اروپا و بالعکس را در این منطقه تأمین می‌کردند. در ایران معمولا مسافت بین دو کاروانسرا حدود ۶ فرسنگ (۳۶ کیلومتر) بوده تا مسافران بعد از حرکت یک روزه، شب را در کاروانسرای بعدی اطراق کنند. این کاروانسرا توسط سازمان میراث فرهنگی در دست باز سازی است.
طلوع، تلنگری به شکرانه ی روشنایی و شروع دوباره

 

همه چیز بی کرانه است

آسمان و زمین کویر هم

یک قدم به جلو، دو قدم به عقب… تلاش گروه برای صعود از رمل ها تماشایی است
و بالاخره می رسند…
از کوچکترین

تا مسن ترین عضو گروه

چاه تاریخی دستکن در قسمت شرق کویر با دو ویژگی جالب. اول اینکه این چاه با عمق حدود ۵/۱ متر در دل کویر به آب رسیده دیگر اینکه آب این چاه در نزدیکی دریاچه نمک، شیرین و گواراست. این محل آبشخور شترهای کاروانها بوده‌ است.

مرنجاب

این جمعیت ۷۰ نفری حاصل جمع گروه ۳۹ نفری ماست و گروهی از دانشجویان فیزیک دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات که اتوبوسشان از خاک کویر دل نمی کند…


ضعیف تر ها در اتوبوس مشغول استراحتند و این باقی بیدار هنوز رمق گرفتن عکس یادگاری دارند

 

مرنجاب

 

دریاچه نمک آران وبیدگل و جزیره سرگردان از دیگر نقاط دیدنی منطقه محسوب می‌شوند. در میان دریاچه، کوهی به چشم می خورد که به کوه سرگردان معروف است، کوهی آتشفشانی است که ارتفاع آن از سطح دریا ۸۰۸ متر می باشد. این کوه دارای خاکی سرخ رنگ و سطح مملو از سنگها و گدازه های آتشفشانی است.

کویر مرنجاب به دلیل آنچه که گویا رفتار خارج از عرف تورهای گردشگری نام دارد، به دستور دادستان منطقه مدتی به روی بازدیدکنندگان بسته بود. الان هم براساس مصوبه قرار شده تا از ورود تورهای گردشگری بدون مجوز به کویر مرنجاب جلوگیری شود. براساس این مصوبه افراد و تورهای مسافرتی با داشتن مجوز و ارائه ی شناسنامه و مشخص بودن نسب خانوادگی می توانند مثل قبل به منطقه گردشگری مرنجاب سفر کنند و مسئولان آنجا از ایجاد ایست بازرسی توسط نیروی انتظامی در این منطقه و نزدیکی امامزاده هلال خبر داده اند… شاید همه ی این توصیه ها و مصوبات بود که به محض ورود به کویر سعادت دیدار فرماندار، رییس اداره میراث فرهنگی و نیروی انتظامی را حدود ۴ صبح نصیب ما کرد!

توفیق زیارت دوباره ی امامزاده هلال که منسوب است به فرزند امام علی (ع) و بازگشت…

“…احساس می کنم در این “مثنوی” بزرگ طبیعت “مصراعی” ناتمامیم، بودنمان انتظار یک “بیت” شدن!…”

 

(این مطلب رو ۲۹ مهر ۹۱ توی وبلاگ قدیمم نوشته بودم، به دلیل مشکل عدم نمایش عکس ها مجدد آوردم.
عذر تقصیر از اینکه تا ۳ فروردین ۱۳۹۴ بعضی سفرها تکراری است!)

منبع : سایت لیلی حکیم

همچنین ببینید

کویر ابوزید آباد

سفر به کویر ابوزید آباد

سفر به کویر ابوزید آباد در کاشان از اونجایی که من عاشق عکس گرفتنم و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *