خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری زنجان / قلعه بهستان یادگاری از هخامنشیان

قلعه بهستان یادگاری از هخامنشیان

قلعه بهستان

قلعه بهستان یادگاری از هخامنشیان

 

قلعه بهستان یا کهن دژ در شهرستان ماه ‌نشان استان زنجان قرار دارد. قدمت این قلعه به دوره هخامنشیان برمی‌گردد. قلعه بهستان یکی از ۲۰ قلعه تاریخی شهرستان ماه نشان است که قدمت آن به قرن پنجم هجری قمری تخمین زده شده و اکنون جز محبوب ترین جاذبه های دیدنی تورهای ایرانگردی تبدیل شده است.
دلیل ساخت این قلعه به علت شرایط خاص آن دوره و به عنوان مقری حفاطتی بوده است. طبقات بالای این قلعه جهت دفاع و طبقات پایین ‌تر به عنوان زاغه و محل نگهداری آذوقه مورد استفاده قرار می‌ گرفت. این قلعه که در دل کوهی از جنس خاک سفت کنده و ساخته شده، به دلایل طبیعی از جمله وزش بادهای تند ، فرسایش و همچنین عبور رودخانه قزل اوزن از کنار قلعه آسیب زیادی دیده است.
فضای کلی قلعه به ۳ دسته اتاق‌ ها، دالان ‌ها و راه‌ پله ‌ها تقسیم می ‌شود. سازندگان قلعه با در نظرداشتن طرح اولیه، اقدام به کندن کوه کرده و اتاق ‌ها و  راه ‌های ارتباطی بین آنها را بوجود آوردند . این دژ دارای راه ‌پله‌ های زیگ ‌زاگی در ضلع ‌های غربی و شرقی است. البته بدلیل تخریب های وارده به بنا، اکنون عبور از این راه پله ها تقریبا ناممکن است.
راه ‌پله ‌های ضلع شمال‌ غربی قلعه به عنوان یکی از مناطق دست نخورده و سالم دژ هستند . بالای این پله ‌ها، اتاقی به شکل طاق محراب‌ های مسجد دوران اسلامی تزئین شده که متعلق به دوره اسلامی است.
هم اکنون به دلیل تخریب زیاد تنها با کوهنوردی می ‌توان بر بالای قلعه رسید. قلعه بهستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده ‌است.

قلعه بهستان

قلعه بهستان

قلعه بهستان

قلعه بهستان

قلعه بهستان

قلعه بهستان

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *