خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری اصفهان / مسجد جامع جورجیر اصفهان

مسجد جامع جورجیر اصفهان

مسجد جامع جورجیر اصفهان

 

وقتی به شهر اصفهان سفر می کنید، برای گردش و بازدید از مکان های دیدنی و فضاهای طبیعی بی نظیر این شهر تاریخی هر قدر زمان داشته باشید باز هم کم خواهد بود.
برای داشتن سفری راحت و آسوده به اصفهان با خرید بلیط هواپیما اصفهان از طریق خرید آنلاین بلیط هواپیما می توانید بهترین شرایط را برای سفر خود رقم بزنید.
یکی از بناهای دیدنی و بی نظیر تاریخی اصفهان، مسجد جامع جورجیر می باشد. سردر مسجد جامع جورجیر از قدیمی ترین بناهای تاریخی مربوط به دوران دیلمی می باشد. به گواه تاریخ دانان قدمت این سردر بیشتر از گنبد تاج الملک مسجد جامع عتیق اصفهان می باشد.
مسجد جامع جورجیر در ضلع شمال غربی مسجد حکیم واقع شده است و بار تاریخی این منطقه را بارها سنگین تر کرده است.

مسجد جامع جورجیر اصفهان

مسجد جامع جورجیر اصفهان

جالب است بدانید که مافروخی در کتاب «محاسن اصفهان» در توصیف این مسجد آورده که این بنا توسط صاحب بن عباد ساخته شده و دارای شبستان ها، خانقاه ها، کتابخانه و مدارسی بوده است. وی متذکر می شود که این مسجد، از مسجد جامع اصفهان کوچک تر، ولی از آن زیباتر و مستحکم تر بوده است.
بخش های وسیعی از مسجد جورجیر در حمله ی مغول به ایران تخریب شده و در دوران شاه عباس دوم صفوی مسجد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. اما سردر زیبای آن دست نخورده باقی مانده و دارای همان قدمت تاریخی واقعی خود می باشد.

مسجد جامع جورجیر اصفهان

مسجد جامع جورجیر اصفهان

نقوش یگانه به کار رفته در سردر جورجیر آمیخته ای است از طرح های خطی هفت شاخه، کتبیه های کوفی، طرح های گل و برگ، شمعدان های سه شاخه، نقوش پایه شمعدان، نقش لاله گون، طرح های هندسی، نقش هایی شبیه حروف عبری و پهلوی، شمسه هشت، درخت و  پرنده، غنچه های محدب، نقوش گیاهی بال مانند، تزیینات زنجیری، شمعدان هفت شاخه، و گل های سه پر لاله مانند که هر یک هماهنگ با دیگر نقوش در جای خود نشسته اند.

مسجد جامع جورجیر اصفهان

در سمت راست سردر مسجد جورجیر عبارت مبارک “بسم الله الرحمن الرحیم” به چشم می خورد و در طرف چپ نیز عبارت “بالقسط لا الله الا هوالعزیز الحکیم” دیده می شود.
همین طور در قسمت نماهای خارجی دوسوی سردر مسجد جامع جورجیر نیز عبارات “لا اله الا الله”، “محمد رسول الله”، “القدره لله”، “العظمه لله”، “سبحان الله”، “الحمد الله” حکاکی شده است.

مسجد جامع جورجیر اصفهان

اگر به دیواری که در طرف راست سردر قرار گرفته است، بنگرید؛ تعداد پنج جفت طرح شمعدان در پس هم دیده می شود که در بالای هر یک از آن ها کتیبه ای مستطیلی نقش بسته شده و در هر کتیبه عبارات قرآنی با خط کوفی نگاشته شده است.
در دیوار سمت چپ سردر مسجد جامع جورجیر نیز دو جفت پرنده شبیه به شاهین با بال های گشوده نقش بسته شده اند. همین طور یک درخت نیز روی این دیوار به صورت برجسته حکاکی شده که نمادی از زندگی در معماری باستانی می باشد.

منبع : سایت ایرانگردی

همچنین ببینید

کاشان 1 768x570 1

کلوچه کاشان

کلوچه کاشان کلوچه کاشان شیرینی منحصر بفردی است که از سه نسل پیش در کاشان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *