خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری یزد / موزه حیدرزاده در خانه تاریخی عرب زاده

موزه حیدرزاده در خانه تاریخی عرب زاده

موزه حیدرزاده در خانه تاریخی عرب زاده

موزه حیدرزاده در خانه تاریخی عرب زاده

 

خانه عرب زاده از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر یزد است که در محله فهادان (از قدیمی ترین و اصیل ترین محلات شهر یزد) قراردارد و به دلیل قرار گرفتن در این محله به خانه فهادان نیز معروف است.

از تزئینات و معماری بنا می توان فهمید که این خانه در زمان قاجار ساخته شده است. خانه عرب زاده در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در حال حاضر این خانه به موزه شخصی سکه و مردم شناسی حیدرزاده تبدیل شده است و پذیرای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است.

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

مشخصات خانه عرب زاده

خانه عرب زاده

خانه عرب زاده

ورودی خانه در جنوب شرقی ساختمان و یک هشتی باز می شود که مردم یزد به آن کرباس می گویند. در سمت چپ کرباس راهی به پشت بام و در پایین آن اصطبل قرار دارد. در سمت راست کرباس راهرویی به حیاط خانه منتهی می شود. در بالای کرباس گچ کاری در سبک رسمی بندی مشاهده می شود که در میان آن یک نورگیر روشنی فضای ورود به خانه را تامین می کند.

حیاط خانه کشیدگی جنوبی، شمالی داشته و در میان آن حوضی بزرگ واقع است. در راهروی ورودی تالار اتاق های پنج دری و سه دری قرار دارد. اتاق بالاخانه برای مهمانان و زیرزمین که در زیر اتاق های پنج دری قرار دارد بر زیبایی و گستردگی این خانه افزوده است.

دردوطرف تالار تابستانی دو گوشواره با دو درب قرار دارد. درهای اتاقهای پنج دری چوبی و مشبک و دارای شیشه های رنگی است. مطبخ بزرگی در گوشه خانه وجود دارد که اجاق بندی است. این بنا دارای گچ بری های زیبا با نقوش اسلیمی، منقوش به اشعار مذهبی واقعه کربلاست. تالار بزرگ و کال بندی های چوبی بالای درب های مجاور به حیاط نشان از زیبایی و توازن بنا دارد.

خانه عرب زاده

خانه عرب زاده

خانه عرب زاده

خانه عرب زاده

خانه عرب زاده

خانه عرب زاده

 

منبع : سایت ایرانگردی

همچنین ببینید

با زیبایی های ایران آشنا شوید (۱۱)

کشور ایران با داشتن طبیعت بسیار زیبا و چهار فصل و همچنین تاریخ غنی خود، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *