خانه / ترین ها / دیدنی ها / آشنایی با کشور ساموآ و سرگرمی های جذاب آن

آشنایی با کشور ساموآ و سرگرمی های جذاب آن


آشنایی با کشور ساموآ و سرگرمی های جذاب آن

 


هفت موردی که می توان در ساموآ دید و انجام داد
ساموآ تنها پنج ساعت از کرانه شرقی استرالیا و در عرض اقیانوس آرام قرار دارد. این کشور شامل ۱۰ جزیره می باشد که تنها ۴ عدد از آنها سکنه دارد. ساموآ قلب پولی نزی را با آداب و رسوم قابل احترام شکل می دهد که هنوز هم بخش جدایی ناپذیر از زندگی همه است.
ساموآ مکانی برای سفر، پرواز و استراحت کردن در ساحلهای به وضوح سفید و ریز ماسه و درختهای نخل بسیار بلند با بازتاب روغنی که در آیینه دریاهای گرمسیری و فیروزه ای رنگ به نظر می رسد (تصویر خاص کودکی شما از اقیانوس آرام) و البته کشف یک مسیر زندگی سنتی بنام فا اِ ساموآ (Fa a Samoa) می باشد.
۱) شناخت فا اِ ساموآ (روش ساموآیی)
این سنت ۳ هزار ساله که در هیچ مکان دیگری به جز در اقیانوس آرام جنوبی یافت نمی شود، نقش مهمی در زندگی اجتماعی ایفا می کند و یک روش پیشرو و راهنما برای هر ساموآیی است، که شامل چگونگی پیشبرد زندگیشان، چگونگی جشن گرفتن، پذیرش ارزشهای قدیمی، فرهنگی و بازدید کنندگان می باشد.
این سنت سه عنصر کلیدی دارد: ماتای (سرگروه)، آیگا (خانواده) و کلیسا. بالغ بر ۳۶۲ روستا در ساموآ با ۱۸ هزار سر گروه وجود دارد که ماتای، سر گروه هر خانواده و مجموعه آنها وظایف سیاسی و شهری در روستا را پوشش می دهد.
1) شناخت فا اِ ساموآ (روش ساموآیی)
۲) رفتن به کلیسا
روزهای یکشنبه بعنوان روز استراحت و دیدار اقوام و کلیسا رفتن و همچنین لذت بردن از تونای (ناهار یکشنبه) قرار داده شده است. شما می توانید در همه مراسم کلیسا شرکت کنید و جشن بگیرید حتی اگر مذهبی نیستید و این در واقع یک شانس است که می نشنید و جذب صداهای فرشته گونه کر ساموآیی می شوید. ساموآییها معتقدند که بهتر است افراد از مشغولیت خود کم کنند و حتی برای یک روز در هفته به جوهره وجود و قلب و میهمان نوازی بپردازند. شما حتی در فرودگاه با ماموران خندان کنترل پاسپورت در حالیکه روی موهایشان گل قرار داده اند، مردان دامن پوش و حتی گروه نوازندگان استقبال می شوید.
2) رفتن به کلیسا
۳) دهکده فرهنگی ساموآ و نمایش فیا فیا
مشاهده سبک زندگی گروهی ساموآییها آسان است و حتی این فرهنگ و میراث غنی، از دهکده فرهنگی ساموآ قابل کشف می باشد. آپولو جزیره اصلی ساموآ (محل زندگی بیش از دو سوم جمعیت و مرکز تجارت آپیا) و ساوایی (بزرگترین جزیره پولی نزی) می باشد. این دهکده در آپیا قرار دارد و مکانی برای کشف فرهنگ قدیمی و سنتها از طریق ارتباط نزدیک و روشهای سرگرم کننده می باشد. کارگاههای نجاری و ساخت پارچه به سبک سالوپ (یکی از قدیمی ترین شکل هنر فرهنگی ساموآیی)، غذای ویژه اومو ( طبخ با فر سنگی داغ) و رقصهای سنتی در این مرکز فرهنگی وجود دارد. اکثر هتلها و رستورانهای زیادی میزبان شب فیا فیا می باشند که شامل رقص ساموآیی، آواز خوانی و غذاهای محلی می شود. فیا فیا به معنی خوشحال نام مناسبی برای آن است و رقص و آواز، پایکوبی، امید و انرژی موجود در رقص ها فرحبخش و همه گیر می باشد. نمایش سیوا توسط بانوان و همراه با حرکات ظریف دست اجرا می شود در حالیکه رقص چاقوی آتش توسط مردان اجرا می گردد و البته کاملا بی خطر است و پایانی دیدنی و جذاب دارد.
3) دهکده فرهنگی ساموآ و نمایش فیا فیا
۴) رفتن به ساحل
اغلب افرادی که به این منطقه می آیند تجربه خیس شدن را دارند. تالابها و صخره های اطراف جزیره زیستگاه ۹۰۰ گونه ماهی و بالغ بر ۲۰۰ گونه مختلف مرجان می باشد. لاک پشتها بازدید کنندگان دایمی آبهای گرم ساموآ هستند و شما می توانید تجربه به یادماندنی شنا با آنها را بدست آورید. اساسا بهترین گزینه غواصی است و هیچ گزینه بهتری، خصوصا در خارج از ساحل وجود ندارد. ساحل پریستین لالومانو در کرانه جنوبی (کاملا بهشتی بر روی زمین) مکانیست برای استراحت بر روی ننو و آفتاب گرفتن درحالیکه مناظر اقیانوس و نمای زیبای کوههای آپولو را تحسین می کنید، نه یک مکان با آپاتمانهای بلند در یک محل. بقیه ساحلهای محبوب عبارتند از: بازگشت به ساحل بهشت (Return to Paradise Beach) که در سال ۱۹۵۱ با فیلمی از گری کوپر با همین نام معروف شد و ساحل ماسه سیاه آگانوآ (Aganoa Black Sand Beach) که شنایی امن و حفاطت شده را پیشنهاد می کند.
4) رفتن به ساحل
۵) کندترین بزرگراه دنیا
ساموآییها در هماهنگی با طبیعت زندگی می کنند و اطمینان دارند که محیط زیست، بی نظیر، بی خطر و پاکیزه می ماند. نه زباله ای بدون هیج یک از علایم هشدار دهنده، نه چراغ راهنمایی، نه ایستگاه اتوبوس و کندترین اتوبان دنیا با حداکثر سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت. رسیدن به آپولو راحت است چه با وسیله شخصی، چه با یکی از اتوبوسهای رنگارنگ که تنها کافیست دست تکان دهید تا بایستد. پوشش ناهموار و سرسبز این منطقه حاکی از وجود آبشارها و جریان آبهای زیرزمینی و قطعا تفریحاتی بر پایه آب می باشد.
تو سو اوشن ترِنچ (To Sua Ocean Trench) یک دهانه عمیق ۳۰ متری زیبا و آرام است که با آب دریا پر شده و با نردبان شیبداری قابل دسترسی می باشد. دو دهانه عمیق وجود دارد که یکی از آنها فقط از میان غار قابل دسترس است و به اندازه کافی دلهره آور نیست در حالیکه پاپاسی اِ اسلایدینگ راک (Papaseea Sliding Rock) یک صخره ۵ متری با یک سرسره آبی به سمت استخرجنگلی که به واقع یک پمپ آدرنالین می باشد و شامل بالا رفتن از ۲۰۰ پله به سمت بالای صخره قبل از سرخوردن در آب سرد می باشد. بهترین زمان بازدید این صخره بین ماه های دسامبر و ژوئن، زمانیکه سطح آب بالاست، می باشد.
5) کندترین بزرگراه دنیا
۶) ساوایی
غافلگیر نشوید، ساوایی حتی از راه دور هم کشف شگفتیهای طبیعی خود را فراهم می کند. آبشار آفو آئو (Afu Aau) با استخر طبیعی در پایین خود و آلوفاگا بلوهول (Alofaaga Blowhole) بعنوان موشک آبی که صدها متر به سمت بالا پرتاب می شود، نشانی از قدرت مطلق طبیعت هستند. ببینید چه اتفاقی می افتد وقتی محلی ها یک پوست نارگیل داخل آن می اندازند. در اوایل قرن بیستم آتشفشان کوه ماتاوایو (Mt Matavanu) فعال شد و ۵ روستا را نابود کرد و بعد از آن زمینهای گدازه ای سالی آئولا (Saleaula Lava Field) بسیار شگفت انگیز بوجود آمدند که مکان زمین شناسی و شامل نیمی از کلیساهای دفن شده و گدازه های تپه شده می باشد. آپولو و ساوایی توسط سرویس قایقرانی به هم راه دارند و طی کردن این مسیر تقریبا یک ساعت زمان می برد.
6) ساوایی
۷) رابرت لوییس استیونسون
در پایان، نویسنده معروف اسکاتلندی، رابرت لوییس استیونسون که با نام توزیتالا (Tusitala) که به زبان ساموآیی به معنی داستان گوست شناخته شده می باشد، سالهای پایانی عمر خود را در ساموآ گذراند، جاییکه که بیشترین کتابهایش، از جمله جزیره گنج را نوشته است. خانه او به موزه تبدیل شد، با باغی سرسبز که ارزش دیدن دارد. بازدیدکنندگان می توانند مقبره او را در بالای کوه وااِآ (Mount Vaea) ببینند، در امتداد مسیری که محلی ها آنرا جاده قلب دوستداشتنی می نامند. استیونسون در کتابش به مردم آسان گیر، جالب و دوستداشتنی ساموآ اشاره کرده است و اینکه می توان دید از آن زمان تا کنون این مردم تغییر نکرده اند.
7) رابرت لوییس استیونسون

همچنین ببینید

روستای مصر

روستای مصر روستای مصر در 45 کیلومتری شرق شهرستان جندق و در 30 کیلومتری شمال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *