خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری خوزستان / تعطیلات نوروز کجا بریم؟ | پیشنهاد سبک‌تر برای سفر عید در ایران

تعطیلات نوروز کجا بریم؟ | پیشنهاد سبک‌تر برای سفر عید در ایران

سفر عید

هرسال، این موقع‌ها که میشه همه از خودشون و دوستاشون و فامیل و آشنا و راننده‌تاکسی و بقال محل و چندنفر دیگه می‌پرسن: «عید چی‌کاره‌ای؟ سفر نمیری؟»
اینجاست که به خودت میگی، آخ آره! خوب میشه اگه بتونم چندروز برم یه وری، مغزم رو خاموش کنم و خستگی روزای شلوغ اسفند رو از یاد ببرم، اما کجا؟
راستش ما سبک‌تری‌ها با خودمون فک کردیم برای این تعطیلات طولانی عید نوروز، حالا که همه فرصت خوبی دارن که با خیال راحت و فراغ بال سفر برن، چند تا شهر رو به عنوان مقصد ارزون و جذاب معرفی کنیم. این شد که هرکدوم یه مقصدی رو پیشنهاد دادیم، همونی که احتمالن به اعضای خانواده‌ی خودمون هم توصیه می‌کنیم. چون شماها که غریبه نیستین! رفیقمونین. این شما و اینم پیشنهاد سبک‌تر!

پیشنهاد سارا برای سفر عید در ایران

16123096_1737697709881074_5917167407088009216_n

انتخاب یه دونه مقصد از بین این‌همه تنوع اقلیمی تو کشورمون کار آسونی نیست. اما این روزا هرکی ازم میپرسه این تعطیلات عید رو داخل ایران کجا بریم؟ بی برو برگشت بهش میگم «جنوب». چرا؟ آخه تو اگه بدونی که چقد الان هواش مطبوع و مناسبه. جون میده واسه اینکه خودت رو بسپری به گرمای آفتاب و دریای قشنگش تا حسابی کیف کنی و خستگی سرمای زمستون از تنت در بره. گرمای این موقع سال تو جنوب جوریه که می‌تونی یه تنی به آب بزنی و درعین حال شب موقع خواب نیازی هم به کولر نداری. اما آخه کجای جنوب؟ ببین به نظرم بهتره از بندرعباس شروع کنی. بندرعباس جاییه که کاراکتر داره واسه خودش. پر از رنگ، پر از عشق و پر از ریتمه! ریتم تند زندگی. وقتی اینهمه چیز هست که به بندر نسبت داده میشه مثل سوسیس بندری، آهنگ بندری، رقص بندری، یا حتی همون دستای بندری‌:) پس یعنی باید این شهر رو ببینی و حس کنی چرا انقد همه چیزش خاصه. خوبی بندرعباس اینه که جاذبه‌های زیادی اطرافش داره. از چشمه‌های آبگرم گنو تو سی کیلومتری شمال بندر بگیر تا جزیره‌ی قشم که با یه بلیط کشتی سیزده هزار تومنی و به فاصله‌ی یک ساعت میتونی بهش برسی. جزیره‌ی هرمز هم تو دو قدمی بندرعباسه. نوشتن از این جاهایی که نام بردم خودش یه مطلب جداست ولی یادمون نره که همه‌ی داستان از بندرعباس شروع میشه و میخوام بگم اگه یه هفته رو اونجا بگذرونی حوصله‌ات سر نمیره.

photo_2017-03-12_13-05-19

قطعن بازار بزرگ و محلی بندرعباس یکی از جاهاییه که باید بری، اون حجم رنگ و چادرها و لباس‌های محلی چیزیه که احتمالن دلت بخواد ببینی یا اگه دختری امتحانشون کنی. دیدن خانم‌هایی که با برقع شونه به شونه‌ی مرداشون درحال فروش اجناسن یا دارن سمبوسه بندری درست می‌کنن، همون حس ناب آشنا شدن با مردم محلی رو بهت میده. اگه اهل ماهی هستی و دلت می‌خواد ماهی خوش طعم جنوب رو امتحان کنی، مقصد بعدیت میتونه بازار ماهی فروش‌ها باشه. فقط حواست باشه که سرآخر کل پولات رو خرج خرید ماهی‌های رنگارنگ و مختلف این بازار نکرده باشی. اما اینکه کجا بمونی بندرعباس هتل‌های مختلفی داره. اگه مثل من به فکر سفر ارزونی، بندری‌های زیادی تو ایام عید خونه‌هاشون رو اجاره میدن. این اجاره تا حول و حوش شبی صدتومن خواهدبود. اما یادت نره که حسابی چونه بزنی. اگه جای خوب و ارزونی پیدا نکردی پیشنهادم اینه که یه تاکسی سوار شی و بری بندرهای کوچیک اطراف مثل بندرمیناب. تقریبن یه ساعت با خطی‌ها راهه و تو با ده هزار تومن میتونی یه بندر دیگه رو هم تجربه کنی. راستی اگه آخرهفته به اونجا رفتی، پنجشنبه‌ بازارهای میناب رو از دست نده. نه به خاطر خرید، به این دلیل که حتمن از دیدن و تجربه کردن این بازار محلی و رنگ و نقشش شوکه میشی.

پیشنهاد مریم برای سفر عید در ایران

photo_2017-03-12_13-10-44

اگه دنبال یه مفصد خوش آب و هوا و جذاب برای سفر عید می‌گردید و دوست دارید در عین داشتن یک سفر خاص متفاوت خیلی هم ریسک نکنید، یزد همون جاییه که باید برید. به نظر من یزد یه مقصد عالی برای سلیقه‌ها و سن‌های مختلفه. اگه یک خانواده هستید و با بچه سفر می‌کنید، اگه سن و سالی ازتون گذشته و دنبال یه جای جدید خوش آب و هوا و آرام بخش هستید و اگه اهل سفر ماجراجویی و کشف و تجربه‌های جدید هستید، یزد بهترین انتخاب برای شماست.

دسترسی به یزد خیلی ساده است. راه آهن یزد این شهر رو خیلی خوب و با قیمت مناسب به بقیه شهرها وصل می‌کنه. اتوبوس و هواپیما هم که مشتری‌ها و طرفدارای خودش رو داره. اگه هم اهل ماجراجویی هستید، مسیر هیچهایک به یزد خیلی خوب و راحته. برای اقامت توی یزد هم انواع اقامتگاه‌ها با قیمت‌های مختلف وجود داره: از هتل چند ستاره گرفته تا اقامتگاه‌های بوم گردی که خونه‌های قدیمی و تو دل برویی هستن که تبدیل به یک اقامتگاه سنتی شدن و هاستل‌ها که پر از کوله‌گردهای خارجی‌ان و میشه یه تخت با قیمت خیلی ارزون حدود  شبی سی هزار تومن توشون پیدا کرد. علاوه بر این گزینه‌ی اجاره‌ی خونه‌ی محلی هم با کمی گشتن تو شهر وجود داره. کویر اطراف یزد هم جای خوبی برای چادر زدنه.

برای گشتن و لذت بردن از یزد لازم نیست هیچ کار خارق‌العاده‌ای بکنید. فقط کافیه خودتون رو بسپرید به بافت قدیمی شهر و کوچه پس‌کوچه‌های پیچ در پیچ. مطمئن باشید که با همین کار ساده یزد در کوتاه‌ترین زمان ممکن دلتون رو می‌بره و خاطره‌اش برای همیشه توی عیدتون باقی می‌مونه.

photo_2017-03-12_13-10-47

پیشنهاد پری برای سفر عید در ایران

یکی از روستاهای اطراف دشت سوسن سفر عید
یکی از روستاهای اطراف دشت سوسن

در این که برای یه تعطیلات طولانی تو این وقت سال باید به سمت جنوب سرازیر شد که شکی نیست اما اگه بخوام فقط یه جا رو معرفی کنم من بهتون توصیه می‌کنم به سمت ایذه برید. اگه زیاد وقت دارید می‌تونید قبلش از دزفول و اندیمشک و اهواز شروع کنید و بعد به سمت بالا بیاید و یا از اصفهان و شهرکرد مسیر کارون رو بگیرید و تو یه جاده‌ی خیلی هیجان‌انگیز کم‌کم به ایذه برسید.

اگه جاهای تاریخی رو دوست دارید ایذه ناامیدتون نمی‌کنه و کلی جای باحال داره مثل اشکفت سلمان که فاصله‌ی خیلی کمی تا شهر داره. اگه شب برید سمت اشکفت تو مسیرش تا بالای کوه احتمالن صدای موسیقی و رقص محلی توجهتون رو جلب می‌کنه چون یه سالن جشن اونجا هست و اگه مراسمی باشه می‌تونید یه سر بهش بزنید. اگه شب رو همون اطراف کمپ بزنید صبح با چنین منظره‌ای روبرو می‌شید:

اشکفت سلمان
اشکفت سلمان

اگه به قصد طبیعت و سبزی و نفس کشیدن رفتید سمت جنوب هم اطراف ایذه بی‌نظیره. از شهر که به سمت دشت سوسن برید دو طرف جاده و تو دامنه‌ی کوه‌ها روستاهای کوچیک زیادی رو می‌بینید که هرکدوم قصه‌ای دارن و هر جا که ماجراجوییتون گل کرد می‌تونید فرمون رو بچرخونید. انتهای این جاده هم که به دشت سوسن می‌رسه. این دشت انقدر بین آدمای اهل کمپینگ و طبیعت‌گردی معروفه که دیگه نیاز به تعریف نداره و اگه هوا خوب باشه بهتون توصیه می‌کنم حتمن همون جا چادر بزنید.

راستی تو ایذه هیچ لازم نیست نگران اقامت باشید چون با قیمت خیلی مناسب در حد ۵۰ تومن می‌تونید خونه و اتاق اجاره کنید. از مردم مهربون بختیاری هم که دیگه چیزی نمی‌گم تا خودتون برید و ببینید!

نوشته شده توسط : سایت سبک تر

همچنین ببینید

چشمه مرتضی علی طبس

چشمه مرتضی علی طبس

  چشمه مرتضی علی طبس سفر برای هر شخصی جذاب و دل‌انگیز است. بسیاری از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *