تنگ کرد – قلعه تل

 

تنگ کرد – قلعه تل

 

تنگ کرد منطقه ای دست نخورده و بکر حدفاصل بین شهرهای ایذه و باغ ملک و از توابع شهر قلعه تل است. تنگ کرد یکی از بهترین و زیباترین جاذبه های طبیعی و گردشگریخزستان شهر قلعه تل محسوب میشود که در فاصله ی  ۱۲ کیلومتری در شرق این شهر واقع شده است.

وجه تسمیه

وجه تسمیه آن به این خاطر است که سکونتگاه اولیه طایفه کرد حسین خانی می باشد که از منطقه کردستان ایران به این سرزمین مهاجرت کرده اند.

معرفی

تنگ کرد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان باغ ملک در استان خوزستان ایران است. این روستا در دهستان قلعه تل قرار دارد که تماماً عشایر و کوچ نشین می باشند و جمعیت یکجانشین این طایفه در روستاهای تکیه و کمردراز و شهر قلعه تل ساکن هستند.

تنگ کرد

تنگ کرد

تنگ کرد یا تنگ آبی تنگه ای طولانی است که با شیبی تند دامنه جنوب غربی کوهستان منگشت را شکافته است. این منطقه از کوهپایه های رشته کوه زاگرس و سلسله جبال منگشت بوده و بلندترین نقطه آن کوه گره اسپید با ارتفاع ۳۱۵۰ متر از سطح دریا است، این منطقه بسیار مستعد جهت کوه نوردی و صخره نوردی می باشد. مسیر این تنگه طولانی و سنگلاخ و در بعضی مواقع صعب العبور و دارای پرتگاه است و در طول مسیر باید چند بار عرض رودخانه را طی کرد و حتی مقداری از راه را باید در داخل رود گذراند.

۲ تا ۳ ساعت پیاده روی و دره نوردی شما را به منطقه ای زیبا در دل رشته کوه زاگرس می رساند که شرح زیبایی آن را نمی توان توصیف کرد. در اوج گرما و شرجی خوزستان در طول مسیر و منطقه تنگ کرد نسیم خنک و دمایی حدود ۲۰ درجه را تجربه می کنید. این منطقه دارای آب بسیار سرد و گوارا می باشد که عمدتاً از سه چشمه جوشان سرچشمه می گیرند، در مسیر این چشمه ها سه آبشار بسیار زیبا با ارتفاع های تقریبی ۴۰ و ۳۰ و ۱۵ متر وجود دارد که بر زیبایی این منطقه دوچندان می افزاید و همه ساله افراد زیادی برای دیدن این جاذبه ها به این منطقه می آیند.

تنگ کرد

تنگ کرد

پوشش گیاهی این منطقه عمدتاً شامل بلوط و گردو است ولی درختان انگور و انار نیز در آن مشاهده می شود.

این منطقه که محل اسکان تابستانی چند خانواده عشایر منطقه می باشد زیبای زاید الوصفی دارد و در فصل تابستان با آب و هوای خنک و دلپذیر خود پذیرای سیل مشتاقان طبیعت بکر و دست نخورده می باشد.

تنگ کرد

تنگ کرد

مسیر دسترسی

راه رسیدن به این منطقه از شهر قلعه تل تا منطقه تنگ کرد به طول ۱۱ کیلومتر جاده ماشین رو شامل ۲ کیلومتر راه آسفالته و ۹ کیلومتر راه خاکی می باشد، از قلعه تل، شهری بین ایذه و باغملک در خوزستان، به روستای «تکیه» که رسیدید ۴ کیلومتر جاده ای خاکی را باید طی کنید تا به زیارتگاه دو امامزاده با نام های امامزاده کلبور سوار و امامزاده سید احمد برسید، پس از آن طبیعت زیبایی خود را رو میکند. از منطقه تنگ کرد تا تنگ آبی حدود ۵ کیلومتر مسیر به صورت کوهپیمایی و دره نوردی می باشد که این مسیر، بر جذابیت های این منطقه می افزاید.

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *