خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی / دریاچه مارمیشو دریاچه ای که در سفر به ارومیه نباید از دست دهید

دریاچه مارمیشو دریاچه ای که در سفر به ارومیه نباید از دست دهید

دریاچه مارمیشو دریاچه ای که در سفر به ارومیه نباید از دست دهید

ارومیه" enctype="multipart/form-data" method="post">
مطابق معمول وقتی اسمی از آذربایجان غربی به میان می آید، ناخداگاه ذهن همه به سمت دریاچه ارومیه که متاسفانه در حال حاضر حال و روز مناسبی نیز ندارد، کشیده می شود، اما شاید بتوانیم در این استان نام دیگری نیز در کنار دریاچه ارومیه بیاوریم و سعی کنیم که اگر روزی روزگاری به استان آذربایجان غربی سفر کردیم و در سفر به ارومیه، خواستیم که از جاهای دیدنی ارومیه، بازدید کنیم، از این دریاچه که نامش، دریاچه مارمیشو هست نیز دیدن کنیم. دریاچه مارمیشو از زیباترین جاذبه های گردشگری ارومیه می باشد

دریاچه مارمیشو

معرفی دریاچه مارمیشو

یکی از دریاچه های مسکوت مانده در استان آذربایجان و شهر ارومیه، دریاچه مارمیشو است که تقریبا در ۴۵ کیلومتری غرب دریاچه ارومیه و در دره ای نزدیکی مرز مشترک دو کشور ایران و ترکیه قرار گرفته است که محل زندگی بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی می باشد. برای تماشای دریاچه مارمیشو در سفر به ارومیه، باید یک سفر نه چندان دشوار به میان کوهستانی در روستای مارمیشو برویم که نزدیک مرز ایران و ترکیه است. در حقیقت راه عبوری ما از کنار رودخانه پر خروش نازلوچای (این رودخانه از کوه های بایبون و ستاره لوند سر چشمه می گیرد و در قسمت پایانی جوش و خروش خود، به تنگه ای بسیار دل انگیز ختم می شود) در قسمت غربی ارومیه شروع شده و با گذر از روستاهایی همچون پسان، بانی و هلانی می توانیم خود را به روستان مارمیشو برسانیم. توجه کنید که با توجه به این که اقلیم دریاچه مارمیشو در دره ای جای داده شده است، مسیر سفر ما یک مسیر کوهستانی است که قطعا از ظرافت های طبیعی خاص بیشماری نیز برخوردار است. با رسیدن به روستای مارمیشو که حقیقتا از چشم نواز ترین جاهای دیدنی ارومیه است و پیدا کردن زیارتگاه پیر خراسانی و ادامه مسیر نه چندان دشوار به دریاچه مارمیشو خواهیم رسید. دریاچه ای با وسعت ۵ هکتار و عمق ۵۰ تا ۶۰ متر که قزل آلاهای آن در منطقه بومی اش، زبانزد خاص و عام است.

دریاچه مارمیشو در استان آذربایجان غربی

تاریخچه دریاچه

بسیاری از محققان و زمین شناسان، ظهور دریاچه ها را به جو پر جنب و جوش داخل زمین ارتباط می دهند. به این شکل که بر اثر زلزله و ریزش کوه، معمولا مسیر های آبی بسته شده و دریاچه ها تشکیل می شوند و سپس با گذر زمان به شکل و شمایل کنونی خود می رسند. طبق روایت های گوناگون، دریاچه مارمیشو از بکرترین جاذبه های گردشگری ارومیه، اسم خود را از رهبر مسیحیان ساکن در منطقه به نام بنیامین مارشیمون گرفته است، البته نام های هم وزن زیادی در جای جای آذربایجان به این دریاچه نسبت می دهند؛ مثلا در کتاب نگاهی به آذربایجان غربی به قلم افشار سیستانی، به دریاچه مارمیشو، دریاچه ماربیشو گفته می شود. به هر حال دریاچه مارمیشو و یا ماربیشو از قسمت جنوبی خود به قلل سی تاو، قایدوک و چال و همچنین از قسمت های شمالی خود به کوه بایدوست و از سمت غربی خود به روستای دری و از شرق نیز به روستاهای بانی و پسان ختم می شود.

تاریخچه دریاچه مارمیشو در استان آذربایجان غربی

آشنایی با اقلیم طبیعی دریاچه

از رودخانه نازلوچای گرفته تا دریاچه مارمیشو که هردو از زیباترین اما ناشناخته ترین جاذبه های گردشگری ارومیه و ایران هستند، علاوه بر وجود تنوع درختان جنگلی پرشمار، درخت بید به عنوان یک محافظ برای دریاچه، دور تا دور آن را فرا گرفته است. به درختان متعدد گردو و همچنین درختانی نظیر بلوط، بنه، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، گز، صنوبر و دیگر درختانی که در اطراف و حوالی این زیستگاه طبیعی وجود دارند نیز، باید اشاره ای داشته باشیم. زیستگاه جانوری دریاچه مارمیشو با توجه به گونه های مختلف جانوری، بسیار وسیع و گوناگون است که قطعا در ادامه به آن خواهیم پرداخت، اما نکته قابل تامل در این بین، برخورداری این منطقه از مکان هایی مناسب برای پرورش زنبورهای عسل است (به سبب وجود تنوع گیاهی مطلوب و وجود رایحه ای از عطر گل های وحشی) که همین امر سبب علاقه بسیاری از پرورش دهندگان زنبورهای عسل در سراسر ایران به این منطقه گشته است. از گونه های گیاهی هم می بایست به خارشتر، زنبق، لاله کوهی، گزنه، خشخاش، شیرین بیان، پیاز کوهی، کاسنی، آویشن، بومادران، کنگر و دیگر موارد موجود در این منطقه اشاره داشت.

آشنا با اقلیم دریاچه مارمیشو ارومیه

مارمیشو، زیستگاه جانوری !!

در خصوص زیستگاه جانوری این منطقه که از مناسب ترین جاهای دیدنی ارومیه برای زندگی انواع حیوانات می باشد، باید گفت که با توجه به منقرض شدن نسل های زیادی از گونه های جانوری در کشورمان، این منطقه نیز در گذشته از بز کوهی، پلنگ و گراز برخوردار بوده است که اکنون بجای این حیوانات، خرس، خرگوش، گرگ و روباه در منطقه حضور پیدا کرده اند. از پرندگان نیز می توان به کبک، شاهین و بلدرچین که در آسمان اطراف دریاچه مارمیشو به پرواز در می آیند، اشاره کرد. از جانوران آبزی هم باید ماهی سفید، ماهی قزل آلا و همچنین سمورهای آبی را نام برد که متاسفانه با میل زیاد صیادان به شکار این دسته از جانوران آبزی، دیگر نمی توانیم موارد زیادی را در آب مارمیشو پیدا کنیم.

دریاچه مارمیشو در استان آذربایجان غربی

راه دسترسی به دریاچه در سفر به ارومیه

فقط کافی است که در سفر به ارومیه، از میدان مدرس این شهر، به سمت این دریاچه رهسپار شوید. با گذراندن حدود ۴۵ تا ۵۰ کیلومتر به سمت غرب و با عبور از روستاهای پسان، بانی و هلانی به روستای مارمیشو خواهید رسید. دیگر کافی است تا با راهنمایی افراد محلی به دریاچه ای که در نزدیکی روستا قرار گرفته است، بروید. فراموش نکنید که اگر قصد سفر به ارومیه و دریاچه مارمیشو را دارید، در فصل گرم سال به اینجا بروید تا هم سختی راه کوهستانی برایتان آسان شود و هم از آب و هوای مطلوب محیط در سفر خود بهره مند شوید.

راه دسترسی به دریاچه مارمیشو در استان آذربایجان غربی ارومیه

کلام آخر

دریاچه مارمیشو به سبب برخورداری مناسب از پوشش های جانوری و گیاهی مطلوب، یکی از مقاصد عشایر و ایلات می باشد که اگر در فصل مربوط به ییلاق و قشلاق به این دریاچه سری بزنید، قطعا از مناظر دوست داشتنی این عشایر و زندگی سراسر ساده و سالم آنان، لذت خواهید برد. با توجه به پرورش زیاد عسل در این منطقه، اگر کمی خوش اقبال باشید، می توانید در بین مسیر خود به زنبورداران فعال در این منطقه نیز برسید تا طعم عسل واقعی را برای یک بار هم که شده در زندگیتان بچشید، البته لازم به ذکر است که دریاچه مارمیشو تنها در فصل تابستان پذیرای گردشگران نیست و شما در تمامی فصل ها می توانید به این دریاچه که از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه است، بروید. این را هم باید اضافه کرد که در کنار تماشای دریاچه مارمیشو، می توانید سری هم به آبشار این منطقه بزنید که نام آن هم مارمیشو است و به تماشا و عکس برداری از این آبشار فصلی نیز بپردازید. در پایان باید گفت اگر خیلی فرد طبیعت گرا و دوستدار طبیعت هستید، می توانید با زدن چادر در کنار عشایر منطقه و همچنین در دل طبیعت مارمیشو برای مدتی اتراق کنید و از محیط طبیعی و اکسیژن خالص موجود در فضای این دریاچه، نهایت لذت را ببرید. فقط یکبار دیگر هم این خواهش را مطرح می کنیم که در طول سفر خود به محیط زیست بکر این منطقه آسیبی نزنیم تا با تمام کم و کاستی های خود، میراثی باشد برای آیندگان این مرز و بوم!

منبع :سایت همگردی

همچنین ببینید

با زیبایی های ایران آشنا شوید (۱۱)

کشور ایران با داشتن طبیعت بسیار زیبا و چهار فصل و همچنین تاریخ غنی خود، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *