راهنمای سفر به سوئد – Travel guide to Sweden

راهنمای سفر به سوئد – Travel guide to Sweden

 معرفی سوئد

کشور پادشاهی سوئد یا سوئد، یکی از کشورهای منطقه اسکاندیناوی در اروپاست که با کشورهای نروژ، فنلاند و دانمارک همسایه است و با خلیج بوتنی و دریای بالتیک مرز آبی دارد. پایتخت و بزرگ‌ ترین شهر این کشور با جمعیتی حدود ۹ میلیون استکهلم است. سوئدی ها به زبان رسمی سوئدی صحبت می کنند و واحد پولی آن ها کرون سوئد است. با اینکه این کشور به صورت تشریفاتی دارای حکومت پادشاهی است، اما نوع حکومتشان مشروطه بوده و دولت آن ها به شکل پارلمانی اداره می گردد. برای درک بهتر فرهنگ مردم سوئد، باید به دنبال ریشه نژادهایشان گشت که به نروژ، ایسلند، دانمارک، اقوام هندواروپایی و  وایکینگ‌ ها می‌رسد. شهروندان سوئدی از کیفیت بالای زندگی برخوردار هستند و این به دلیل اقتصاد قوی و فرصت های شغلی زیادی که در این کشور هست، صحت دارد. نکته جالبی که درباره این کشور وجود دارد، ۶ ماه شب و ۶ ماه صبح داشتن آن است. البته در مناطق جنوبی تر این کشور،  چهار فصل سال را می‌توان دید. سوئد، فرهنگ و تاریخی جالب، اماکن دیدنی زیبا و طبیعتی بی نظیر دارد و به همین دلیل این روزها، مقصد بسیاری از مسافران و مهاجران شده است.

تاریخ

شکل گیری کشور سوئد در سال ۱۳۹۷ آغاز شد و تا زمان شاه گوستاو اول که توانست کشور را در سده ۱۶ متحد کند، ادامه یافت. کشور سوئد در سده ۱۷ سرزمین هایش را گسترش داد و امپراتوری سوئد را بوجود آورد. خیلی از سرزمین های فتح شده در طول سده ۱۸۸، برگردانده شدند. اوایل سده ۱۹ فنلاند و مناطق باقی مانده در خارج از شبه جزیره اسکاندیناوی از دست رفتند. بعد از آخرین جنگ یعنی در سال ۱۸۱۴، سوئد به یک اتحاد شخصی با نروژ وارد شد که اتحاد آنها تا سال ۱۹۰۵ ادامه داشت. از سال ۱۸۱۴، سوئد در صلح بوده و در زمان صلح سیاست خارجی غیر متعهد و در زمان جنگ، سیاست بی طرفی در پیش گرفت.

آداب و رسوم

سوئدی ها به شدت قهوه می نوشند. طوری که برای صرف آن فعل جداگانه ای به نام Fika دارند. در زمان صبحانه، ناهار، قبل و بعد از شام حتما قهوه می نوشند. این سنت به آنها اجازه می دهد تا کار را کنار گذاشته و با صرف قهوه تجدید قوا کنند و به شدت بر آن پایبند هستند. Fika معمولا با شیرینی های تازه خانگی مثل نان دارچینی که مخصوص سوئدی هاست همراه می شود. این سنت  فراتر از نوشیدن قهوه است و معمولا به گپ و گفتگوی دوستانه و دور هم نشینی ها اطلاق می شود.
سوئدی ها تعصب خاصی روی منزلشان دارند و با کفش وارد نمی شوند. اگر به خانه ی یک سوئدی دعوت شدید حتما قبل از ورود به خانه کفش هاتان را در بیاورید.

 شهر های سوئد

استکهلم، بزرگترین شهر و پایتخت کشور سوئد است. این شهر زیبا روی ۱۴ جزیره ساخته شده و به نوعی مرکز شهر تقریبا روی آب قرار گرفته است. این شهر زمستان هایی با شب هایی به شدت طولانی و همین طور تابستان هایی با روزهای طولانی دارد. به طوری که چراغ های واقع در خیابان در فصول زمستان در تمام ساعات روشن هستند و در تابستان همیشه خورشید در آسمان وجود دارد. تصور اینکه خورشید و ماه در فصل ها جابه جا می شوند به تنهایی می تواند جذابیت داشته باشد. طبیعت زیبا، جوی متفاوت و از همه مهم تر کیفیت بالای زندگی در این شهر باعث شده تا افراد زیادی برای زندگی به آن جا سفر کنند.
این شهر تمام سلایق را پوشش می دهد و مقصدی جذاب و ایده آل در اروپا شناخته شده است.

دومین شهر بزرگ در کشور سوئد، گوتنبرگ نام دارد. طبیعت زیبا و تاریخ غنی را با هم دارد و در مقابل هم بی نهایت بکر و خلوت است. متاسفانه این شهر به نسب سایر شهرها از نظر توریست ها به دور مانده و به خوبی کشف نشده است. شما در گوتنبرگ می توانید به همه جا پیاده سر بزنید. یا برای مسافت های خیلی طولانی با تهیه کارت از باجه های مربوط به بلیط، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و از اکثر جاذبه های دیدنی به رایگان بازدید داشته باشید.

مالمو سومین شهر بزرگ سوئد است. این شهر تاریخی قرون وسطایی، چشم اندازهایی از ساختمان های مدرن و معاصر دارد و از طریق پل Oresundبه دانمارک متصل می شود.

آپسالا و ایستد نیز از شهرهای مهم و دیدنی کشور سوئد هستند.

 گشت و گذار در سوئد

از بزرگ ترین ساختمان کروی جهان دیدن کنید! ساختمان گلوبن، بزرگترین ساختمان کروی شکل در جهان است که بواسطه بزرگی و عظمتش، از هر نقطه ای در  استکهلم دیده می شود. کنسرت های بزرگی نیز در آن اجرا شده است همین طور جشن پنجاهمین سالروز احداث سازمان ملل متحد، و مسابقه بزرگ موسیقی اروپا نیز در این ساختمان برگزار شدند. بیرون ساختمان گلوبن نیز امکان استفاده از آسانسور وجود دارد. شما می توانید به بالای ساختمان  بروید و به آسمان سوئد جور دیگری نگاه کنید.

ساختمان گلوبن

ساختمان گلوبن

شهر قدیم استکهلم نیز با میدان های زیبا و کوچه های سنگ فرش اش، مورد علاقه بازدیدکنندگان است و توریست های زیادی را سالانه جذب خود می کند. جاذبه های و دیدنی های این منطقه فوق العاده جذاب و سرگرم کننده هستند. شهر قدیم استکهلم
منظره های زیبا، ساختمان هایی کهن، جاذبه های تاریخی، رستوران ها، کافه ها و مراکز هنری زیادی برای هنر دوستان دارد و می تواند هر نوع سلیقه ای را پوشش دهد. خیابان های باریک و پیچ در پیچ، کوچه های سنگ فرش شده با ساختمان هایی که سایه هایی از رنگ طلا بر زمین می اندازند باعث شده اند تا این منطقه همیشه در کشور سوئد، خاص و منحصر به فرد باشد.

منطقه قدیمی استکهلم

شهر قدیم استکهلم

از جاذبه های توریستی، فوق العاده زیبا و البته عجیب شهر استکهلم می توان به موزه واسا (کشتی) اشاره کرد. موزه ای که به معنای واقعی از دل آب بیرون آمده و برای بازدیدکنندگانش هیجان به همراه دارد. این کشتی کاملا سالم از دریای بالتیک بیرون کشیده شد که می توان به آن گفت یک تونل زمان واقعی!. طبق گفته ها دلیل سالم ماندن این کشتی و اینکه چرا پوسیده نشده این بوده که محلی که کشتی در آن غرق شده، نمک آب به شدت کم بوده که از این رو کرم های چوب خور تولید نشدند تا بتوانند کشتی را نابود کنند. ۲۷ سال برای مرمت این کشتی زمان گذاشتند و سرانجام بین سال های ۸۸ تا ۹۰، موزه واسا برای دید عموم افتتاح شد. همراه کشتی اشیا زیادی یافت شد که بین آن ها مجسمه های کنده کاری زیبایی نیز وجود داشتند. این مجسمه ها تک تک مرمت شده اند و سپس به جای اصلی خود یعنی داخل کشتی ها برگردانده شدند.

موزه واسا

از دیگر جاذبه های دیدنی کشور سوئد می توان به تالار زیبا و باشکوه شهر استکهلم اشاره کرد. این تالار یکی از مهم ترین ساختمان های سوئد و مربوط به قرن بیستم است که نمای داخلی خارق العاده ای دارد.

تالار شهر

تالار شهر

به جزیره گاتلند سفر کنید. این جزیره یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری در کشور سوئد است و سالانه مسافران زیادی دارد. جزیره گاتلند که دردریای بالتیک واقع شده است، جاذبه های ساحلی فراوانی دارد و بی نهایت لذت بخش است. می توانید در این جزیره به استراحت کردن بپردازید و از دیدن شن های سفید ساحل ها، پوشش گیاهی زیبا و خیره کننده و گونه های جالب پرندگان لذت ببرید.

جزیره گاتلند

جزیره گاتلند

جزیره گاتلند

جزیره جورگاردن هم از جاذبه های مهم سوئد است. در این جزیره جاذبه های فراوانی وجود دارد مانند موزه ساکنسن که موزه فضای باز بزرگی است و در مورد تاریخ سوئد صحبت می کند، باغ وحش  که گونه های حیات وحش مخصوص منطقه را به نمایش می گذارد و نگارخانه هایی که مجموعی از هنرهای زیبا دارند و نماد واقعی خلاقیت سوئدی در هنر را نشان می دهند.
همین طور این جزیره امکان تجربه فرهنگ سنتی مردم را به گردشگرانش می دهد. جاذبه های تفریحی و سرگرم کننده در این جزیره فراوان است و تمتم سلیقه ها را پوشش می دهد.

جزیره

جزیره

جزیره سوئد

در شهر اوپسالا مکانی باستانی وجود دارد که قدمتش به دوره های قبل از قرن دوازدهم می رسد. این مکان به نام گاملا اوپسالا شهرت دارد و مکانی مسکونی برای پادشاهان سوئد بوده است. گاملا اوپسالا زیبا و دیدنی است از این رو توریست های زیادی را به سمت خود جذب می کند.

گاملا اوپسالا

گاملا اوپسالا سوئد

 نکات سفر

هنگام مصرف نوشیدنی های الکلی دقت داشته باشید تا با مشکلی برخورد نکنید. سوئدی ها در مقابل افراد مست عکس العمل نشان می دهند که ممکن است شما را ناراحت کند.
در سوئد فروشگاه ها زود تعطیل می شوند. اگر قصد خرید کردن دارید سعی کنید تا قبل از ساعت ۵ بعد از ظهر به خرید خود پایان دهید.
برای صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل، از باجه های مربوطه کارت تهیه کنید چون هم راحت تر است و هم مقرون به صرفه. جا به جایی با تاکسی ها برایتان گران در می آید.
هنگام خرید کردن از فروشگاه های مواد غذایی، پاکت خریدتان را دور نیندازید تا در خرید بعدی بتوانید از آن استفاده کنید. اکثر فروشگاه های مواد غذایی بابت پاکت های پلاستیکی و کاغذی، به دلیل تشویق مردم برای نگه داری از آنها و استفاده مجدد و بازیافتشان، چند کرونی هزینه می گیرند.
برای اقامت هایی مناسب سعی کنید از سایت کوچ سرفینگ دیدن کنید. این سایت فرصتی عالی در اختیارتان می گذارد تا به جای رزرو هتل و هاستل ها، شب را به رایگان کنار مردم بومی هر شهر سپری کنید. برای این کار کافیست قبل از سفر در این سایت ثبت نام کرده و درخواست خودتان را بفرستید تا توسط شخصی به شما پاسخ داده شود. علاوه بر هزینه می توانید دوستان بی شماری پیدا کنید.

سوئد

Sweden

نام
پایتخت
استکهلم
زبان رسمی
سوئدی
شعار
برای سوئد، در هر زمان
مذهب
مسیحیت
واحد پول
کرون سوئد (SEK)
تفاوت زمانی
ولتاژ برق
۲۲۰
قاره
اروپا
پیش شماره
+۴۶

 آب و هوا

چون سوئد در شمال قاره اروپا واقع شده و به قطب شمال نزدیک است، از آب و هوای بسیار سردی برخوردار می باشد. تابستان های گرم و کوتاه و زمستان های سرد و طولانی از ویژگی های اصلی آب و هوای این کشور است. در قسمت های شمالی شش ماه از سال روز و شش ماه دیگر شب است اما در قسمت های جنوبی، چهار فصل را می توان تجربه کرد.
بیشتر از نیمی از مساحت کشور سوئد از جنگل پوشیده شده که طبعا صنایع چوبی و ساخت ماشین آلات مرتبط با آن، معمول و متداول است.

 اطلاعات ضروری

می توانید با اطمینان خاطر از آب های لوله کشی آب بنوشید. آب های لوله کشی در این کشور سالم هستند و برای صرفه جویی در هزینه های استفاده از آب معدنی بسیار توصیه می شوند.
سوئد کشور امنی است و تنها خطراتی که ممکن استتوریست ها را تهدید کند، دزدی و جیب بری در مناطق توریستی آن است. در صورت امکان از بردن اشیا گرانقیمت در مکان های عمومی و پر بازدید پرهیز کنید.  از تنها راه رفتن در نیمه های شب نیز پرهیز کنید مخصوصا اگر زن هستید.

 ویزا سوئد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *