راهنمای سفر به کنیا – Travel guide to Kenya

راهنمای سفر به کنیا – Travel guide to Kenya

 معرفی کنیا

کنیا، کشوری آفریقایی که در شرق قاره اش قرار گرفته و از جنوب با کشور تانزانیا، از غرب با اوگاندا، از شمال غربی با سودان، از شمال با اتیوپی و از شمال شرقی با سومالی مرز مشترک زمینی دارد. اقیانوس هند نیز در شرق این کشور واقع شده است. این کشور زیبا از معدود کشورهای جهان است که نسبت به حیات وحش توجه نشان می دهد. پارک های ملی بسیاری در کشور کنیا وجود دارند که در مقابل شکارچیان غیرقانونی وقاچاقچیان حیوانات به خوبی محافظت می شوند. برای مثال پارک ملی فوق العاده زیبای ماسایی مارا که در قسمت جنوب غربی کشور واقع شده و از بهترین، مهم ترین و پربازدیدترین پارک های طبیعی حیات وحش به حساب می آید. در این پارک ملی شیر، کرگدن سیاه، فیل، بوفالو، یوزپلنگ، زرافه، گورخر، شترمرغ، گاو وحشی، انواع آهو و همین طور تمساح به وفور دیده می شوند. اگر از آن دسته افراد علاقه مند به حیات وحش و طبیعت هستید، کشور کنیا بهترین و رویایی ترین مقصد سفرتان خواهد بود.

تاریخ

طی تحقیقاتی مشخص شد که پستانداران از ۲۰ میلیون سال پیش در این کشور زندگی می کردند. یافته های اخیر در کنار دریاچه تورکانای نیز نشان می دهد که انسان های نخستین حدود ۵ میلیون سال پیش در این کشور ساکن بوده اند.
اغلب تاریخ شناسان گفته اند که دوران مستعمراتی این کشور از زمان تحت الحمایه شدن سلطان زنگبار توسط آلمان ها در سال ۱۸۸۵ و تاسیس کمپانی امپراطوری بریتانیا در سال ۱۸۸۸ شروع شده است.  با آغاز جنگ جهانی اول در سال ۱۹۲۴، دولتمردان آفریقای شرقی بیرتانیا و تانزانیا توافقنامه ی آتش بس را امضا کردند تا مناطق مستعمراتی دور از جنگ باشد.  هر چند کلنل پل وان لتو ووربک پس از بدست گرفتن فرماندهی ارتش آلمان، تصمیم گرفت تمامی منابع بریتانیایی را محاصره کند. با شکست دادن نیروی دریایی بریتانیا، آلمانها، تجهیزات بریتانیا را تصرف کردند. او سپس به مدت یازده روز در زامبیا بود تا عهدنامه صلح در ۱۹۱۸ به امضاء رسید. برای خارج کردن وان لتو از سرزمین‌های داخلی، بریتانیا، ارتش هند را به کمک کشتی‌های متعدد به آنجا منتقل کرد. آنها به کارگران بسیار زیادی نیاز داشتند تا تجهیزات و آذوقه را با پای پیاده به مناطق داخلی حمل کنند. سرانجام گروه‌های حمل و نقل شکل گرفتند و بیش از ۴۰۰۰۰۰ آفریقایی، بهای سیاست طولانی مدت را پرداخت کردند.

 شهر های کنیا

نایروبی با طبیعتی بکر و بی نظیر، پایتخت کنیا و همین طور بزرگترین شهر در آفریقا می باشد. گردش و سفر به این شهر یعنی ماجراجویی همراه با هیجان که می تواند هر فردی را با هر سلیقه ای راضی نگه دارد. اهل هر چه که باشید می توانید در این شهر لذت اش را ببرید. طبیعت، جاذبه های تاریخی و دیدنی و همین طور رستوران و کافه گردی و حتی خرید که هر کدام به نوبه ی خودشان سرگرم کننده و لذت بخش هستند. بنابراین اگر عاشق سافاری، فرهنگ، طبیعت و … هستید این شهر مناسب خود شماست.

دومین شهر پرجمعیت و توریستی این کشور مومباسا نام دارد. این شهر ساحلی هر ساله توریست های زیادی را میزبانی می کند و در صنعت گردشگری در کشورش نقش به سزایی دارد. اگر طبیعت و آرامش را با هم می خواهید به مومباسا سفر کنید.

از دیگر شهرهای مهم این کشور می توان به کیسومو و ناکورو اشاره کرد.

 گشت و گذار در کنیا

از نایروبی، پایتخت زیبای کنیا دیدن کنید.

این شهر زیبا با طبیعت بکر و بی نظیر، همین طور وحشی و با فرهنگی پر از ناشناخته ها، آماده میزبانی از مسافران است. نایروبی شهری با فرهنگ و باورهای متفاوت است که گرچه در ظاهر یکی هستند اما متعلق به قبیله های خاص می باشند. حالا تصور کنید که گشت و گذار در این شهر با این طبیعت و فرهنگ چقدر می تواند ماجراجویانه و هیجان انگیز باشد. اگر عاشق هیجان، سافاری، فرهنگ و … هستید شهر نایروبی بهترین مقصد برای شروع سفر شما در کنیا ست.

سافاری در پارک ملی نایروبی Nairobi National Park

مطمئنا سافاری در پارک ملی نایروبی، یکی از هیجان انگیزترین اتفاقات زندگی هر فرد خواهد بود. این پارک با اینکه کوچکترین در آقریقاست اما بیشترین جمعیت کرگدن های سیاه در جهان را دارد. یکی از پدیده های حیرت انگیز حیات وحش مهاجرت سالانه ی گورخر و گاوهای وحشی است که در ماه های جولای و آگوست در این پارک قابل رویت است.
ارزونترین راه بازدید از این پارک، استفاده از اتوبوس های بزرگی به نام Shuttle Park هست که تنها در روزهای یکشنبه در ساعت ۳ بعداز ظهر از درب پارک حرکت میکند و دو ساعت و نیم شما را به گردش در پارک می برند. راهنمای حاضر در اتوبوس هم توضیحات خوبی ارائه می دهد.
هزینه استفاده از این تورها برای اتباع خارجی ۵۰ دلار می باشد.

پارک ملی نایروبی

پارک ملی نایروبی

پارک ملی نایروبی

پارک ملی نایروبی

موزه ی ملی نایروبی، کاخ میراث آفریقایی، موزه کارن بلیکسن و  دهکده ی توریستی از مهم ترین دیدنی های شهر هستند. اگر همراه طبیعت بهتاریخ هم علاقه مندید، از این موارد ذکر شده دیدن کنید.

دهکده توریستی

همراه با زرافه ها غذا بخورید.

تصور کنید هنگام صرف صبحانه، زرافه ها با شما غذا بخورند ! البته نیازی به تصور نیست زیرا در هتلی به نام Giraffe Manor  هتل زرافه ها” این امکان وجود دارد. در این هتل که در نایروبی واقع شده است، صبح ها اینگونه شروع می شود که راس ساعت ۷، زرافه ها از جنگل می آیند تا اول صبحانه خوردن شمارا تماشا کنند و بعد منتظر می مانند تا به آنها محبت کنید و غذا بدهید. مطمئنا این همه هیجان و خنده می تواند تمام روز شمارا بسازد. البته بعد از ظهرها نیز هیمن برنامه اجرا می شود و منتظر عصرانه شما می شوند. پس لذت صبحانه خوردن را در این هتل از دست ندهید و اگر امکان دارد یک شب اقامت را هم تجربه کنید.

هتل زرافه ها

هتل زرافه ها

هتل زرافه ها

هتل زرافه ها

دیدار با گله فیل ها در پارک ملی آمبوسلی 
Amboseli National Park

این منطقه که در دره ریفت واقع شده است، بهترین جا برای از نزدیک دیدن گله های فیل آفریقایی می باشد. در منطقه گردشگران  می توانند به قدری به فیل ها نزدیک شوند که لمسشان کنند. این پارک ملی از محبوب ترین پارک ها در آفریقا به حساب می آید.

آمبوسلی

آمبوسلی

آمبوسلی

آمبوسلی

آمبوسلی

 گردش در پارک ملی ماسایی مارا Masai Mara

ماسایی مارا که به زبان خود آفریقایی ها مارا نامیده می شود، از مهم ترین و دیدنی ترین پارک های حفاظت شده کشور به حساب می آید و سالانهتوریست های زیادی را جذب می کند. این پارک ملی  با پارک سرنگتی در تانزانیا نیز همجوار است و به نوعی در امتداد یکدیگر قرار دارند. از این رو به دلیل داشتن حیواناتی از قبیل انواع پرندگان، شیر، پلنگ، بوفالو، فیل و کرگدن که در این پارک به وفور دیده می شوند، از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. دسته های بزرگی از اسب آبی نیز در در این پارک و در کنار رودخانه مشاهده شده و گونه های چیتا نیز به چشم می خورند اما متاسفانه نسل چیتا و کرگردن ها در معرض تهدید قرار گرفته و در حال کاهش می باشد. این پارک زیبا هر ساله شاهد مهاجرت گونه های مختلف پرندگان، گربه سانان، زرافه ها، آهوها و همین طور بوفالوهای وحشی از پارک سرنگتی به پارک ماسایی می باشد. مهاجرت در مارا بین ماه های ژوئیهو سپتامبر رخ می دهد که در آن میلیون ها جانور وحشی نیز حضور دارند. این مهاجرت، صحنه های بسیار چشم نوازی را بوجود می آورد و می توان گفت این حادثه یکی از محبوب ترین صحنه ها برای فیلم سازان می باشد.

ماسایی مارا

ماسایی مارا

ماسایی مارا

ماسایی مارا

ماسایی مارا

 نکات سفر

متاسفانه در این کشور نیز مانند بیشتر کشورهای آفریقایی، بیماری ایدز شیوع دارد. از سویی دیگر بیماری مالاریا و تب زرد نیز می تواند برای گردشگران خطرساز شود. یکی از شروط ورود به کنیا داشتن کارت واکسینه تب زرد است پس قبل از سفر واکسیناسیون و مصرف داروهای لازم را فراموش نکنید. برای جلوگیری از گزیدگی پشه ها “دنگی” در پارک های حیات وحش بدن خود را به کرم های ضد پشه آغشته کنید. از آنجایی که پشه ها از بوی سیر بیزارند تا می توانید سیر بخورید.

برای داشتن سفری راحت و بدون دغدغه تورهای کنیا را دنبال کنید. شما می توانید با کمی پرس و جو از معتبرترین آژانس های هواپیمایی بهترین تورها را دریافت کنید.

کنیا
Kenya
نام
پایتخت
نایروبی
زبان رسمی
سواحلی، انگلیسی
شعار
بیایید همه با هم شویم
مذهب
مسیحیت
واحد پول
شیلینگ کنیا (KSH)
تفاوت زمانی
ولتاژ برق
۲۲۰
قاره
آفریقا
پیش شماره
+۲۵۴

 آب و هوا

کنیا از آب و هوای معتدلی برخوردار است. می توان گفت که در طول سال نور خورشید زیادی می تابد و هوا گرم است هرچند که شب ها و صبح زود، هوا کمی خنک تر می شود. با عبور خط استوا از کمربند میانی کشور کنیا، مناطق مرکزی و قسمت شمال و شمال شرقی این کشور گرم و خشک است ولی مناطق ساحلی که در کنار اقیانوس هند قرار گرفته از آب و هوایی گرم و مرطوب برخوردار است. فصل بارش باران نیز از ما ه آوریل تا ژوئیه می باشد.

 اطلاعات ضروری

کشور کنیا امن نیست البته نسبت به گذشته ها و به دلیل داشتن گردشگرانی که وارد کشور می شوند، توریستی و از امنیت نسبتا بهتری برخوردار شده است. اما باز در این کشور باید احتیاط کنید. تحت هیچ شرایطی به تنهایی خصوصا در تاریکی قدم نزنید. اگر با توجه به شرایطی مجبور به این کار شدید سریع خود را به محل اقامت برسانید و مراقب باشید کسی تعقیبتان نکند. اتوبوس ها ایمن نیستند و معمولا پر از جیب بر می شوند که در انتظار فرصت مناسب هستند.
حتما از تاکسی های معتبر استفاده کنید و دور خیابانی ها را خط بکشید. بهترین کار برای دریافت تاکسی استفاده از برنامه هایی چون  Uber یاEasyTaxi می باشد. این موارد گزینه های امنی در کشور هستند. از سوار شدن بر خودرو و تاکسی های خیابانی و نا مطمئن به شدت پرهیز کنید.
هنگام بازدید از جاذبه ها مراقب اموال خود باشید. همیشه دستتان را بر روی کیف خود نگه دارید یا اینکه کیف کمربندی ببندید.
اگر با مشکلی چون دزدی در شرایط نامساعد برخورد کردید زیاد مقاومت نکنید. ممکن است با اینکار به خودتان آسیبی برسد.
در کشور کنیا  فقط از بطری های آب آشامیدنی سالم استفاده کنید. مصرف آب آلوده بیماری وبا به همراه دارد پس مراقب باشید.

 ویزا کنیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *