روستای پالنگان کردستان

روستای پالنگان ، کردستان

روستای پالنگان ، کردستان

این مکان یکی از جاذبه های گردشگری استان کردستان است که در ۲۰ کیلومتری شهر کامیاران و ابتدای منطقه اورامان قرار دارد.  این روستا یکی از زیباترین روستاهای پله کانی با معماری ویژه و طبیعت متفاوت در فصول مختلف می‌باشد.
روستای پالنگان در شهرستان کامیاران به عنوان روستای هدف گردشگری از سوی مسافرین و مردم بومی منطقه مورد توجه است و در ایام تعطیلات نوروزی نیز مورد استقبال مسافرین نوروزی قرار می گیرد.

روستای پالنگان در دهستان ژاورود، در غرب کامیاران در دره تنگی ور استان کردستان قرار گرفته که البته برای وجه تسمیه نامش دو معنی قائلند که در معنی اول پالنگان در ابتدا پلنگان بوده به معنی زیستگاه پلنگ و دیگر آن که ‘پال’ در زبان کردی و محلی به معنی تکیه دادن است و به دلیل شیب زیادی که محل قرارگیری این روستا دارد به پالنگان معروف شده است.

روستای پالنگان در شیب بسیار تندی قرار گرفته و به همین دلیل بر اساس سبک معماری، بسیاری از روستاهای استان، پشت بام خانه جلویی به عنوان حیاط خانه پشتی مورد استفاده قرار می گیرد و البته خانه‌ های اینجا به طور کلی با مصالح بومی، بویژه سنگ و گل بنا نهاده شده اند و این رسمی است که از کهن تا به امروز نسل به نسل دانش آن منتقل شده و تمام خانه‌های این روستا به طریق سنگ‌چین ساخته شده ‌اند.

روستای پالنگان

در روستای پالنگان قامت سخت و مقاوم کوه را با متانت تراش می ‌دهند و در فضای ایجاد شده، سنگ‌های کنده شده به صورت خشک چین و البته در موارد کمی با استفاده از گل توسط استادان چیره ‌دست روی هم بنا می ‌شوند و نتیجه کار خانه ‌ای می ‌شود آرام و چشم نواز، به رنگ کوه که تنها کمی تغییر فرم داده و سپس سقف خانه ها را به وسیله تخته و پس از آن گل می سازند و این رسم همچنان در حال حاضر نیز توسط مردم این روستا دنبال و پیگیری می شود.

در ۸۰۰ متری روستا و در کنار چشمه‌ های پر آب، قلعه پالنگان دیده می ‌شود که به گفته کارشناسان بسیار قدیمی است و سابقه آن به سال های بسیار دور گذشته بر می گردد و به همین دلیل است که تاریخ روستای پالنگان نیز به سال های دور استفاده از این قلعه بر می گردد.

آنچه بیشتر سیمای روستا را دلنواز و زیباتر کرده، رودی است خروشان به نام تنگی ور که روستا را دو نیم کرده است و این رود از حدود ۲۰ چشمه در کوه های سربه فلک کشیده اطراف شکل گرفته و به همین دلیل آب رودخانه را گوارا و زلال کرده است که البته رودخانه پس از طی چند کیلومتر به رود سیروان جاری می ‌شود.

روستای پالنگان

جاذبه های گردشگری کردستان

روستای پالنگان

جاذبه های گردشگری کردستان

روستای پالنگان

جاذبه های گردشگری کردستان

همچنین ببینید

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر مقاصد تابستانی سفر در ایران کم نیستند. ایران کشوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *