خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری تهران / روستا و آبشار آیینه ورزان

روستا و آبشار آیینه ورزان

روستا و آبشار آیینه ورزان

روستا و آبشار آیینه ورزان

 

روستای آیینه ورزان در ۷۰ کیلومتری شرق تهران واقع شده است که در شهرستان دماوند و از توابع آبسرد است. مردم محلی به آیینه ورزان، عین ورزان هم می گویند.

قدمت این روستا به ۲۰۰۰ سال می رسد. مردم این روستا دستی توانا در منبت کاری دارند به طوری که مغازه های منبت کاری زیادی در این روستا وجود دارد. وقتی که قدم به داخل کوچه های روستا می گذاری صدای ضربه دست استادان به مغار و چوب با نجوایی خاص به گوش می رسد.

آیینه ورزان روستایی سرسبز و قشنگ است که باغات میوه فراوانی در آن وجود دارد. از میو ه های این روستا زرد آلو، گیلاس، گردو، سیب و البالو را می توان نام برد. این روستا به دو بخش بالا ده و پایین ده تقسیم می شود.

آبشار آیینه ورزان

آبشار آیینه ورزان

قله ی بلند زرینه کوه مشرف به آیینه ورزان است که آبشاری زیبا را در خود نهفته است.این آبشار هم اسم روستای آیینه ورزان را یدک می کشد و به آبشار آیینه ورزان معروف است.

برای دیدن آبشار باید رود پر آب روستا را به سمت شمال دنبال کنید که در ارتفاعات بخش شمالی روستا است. بعد از گذشت از داخل روستا و خانه های مسکونی به کوهپایه می رسید که شیبی ۴۵ درجه دارد. با گذشتن از کوهپایه در سمت چپتان یه جاده ی خاکی است که ۳ کیلومتر طول دارد. بعد از عبور از جاده ی خاکی دوباره در مسیر رودخانه قرار خواهید گرفت که بعد از نیم ساعت پیاده روی به اولین آبشار می رسید که ۲۰ متر طول دارد. اکنون می توانید کمی استراحت کرده و از مناظر اطراف لذت برد. در فاصله ی ده دقیقه ای آبشار در سمت شمال تنگه باریک دو متری وجود دارد. تنگه ای که تنگه واشی را در ذهن ها تازه می کند.

اگه هنوز سرحال هستید و خستگی راه بر شما غلبه نکرده می توانید مسیرتان را از میان آب ادامه داده و بعد از عبور از ارتفاعات به آبشار دوم برسید. آبشاری کوتاه که از آبشار اول زیباتر خود نمایی میکند. این نکته را فراموش نکنید اگر تا حالا کوهنوردی حرفه ای نکرده اید، باید بی خیال آبشار دوم شوید. چرا که مسیر رسیدن به این آبشار خطرناک بوده و ممکن است دچار حادثه شوید. بر بالای کوه بلندی که بر روستا مشرف است قله ای تاریخی وجود دارد که بومیان منطقه به آن قلعه نوذر شاه می گویند. قلعه ای تاریخی که به دست افرادی که در آن به دنبال گنج هستند تخریب شده و چیز زیادی از این قلعه باقی نمانده است.

آبشار آیینه ورزان

آبشار آیینه ورزان

مسیر دسترسی

برای دیدن روستا و آبشار آیینه ورزان ابتدا باید به رودهن رفت و پس از گذشتن از شهرستان آبسرد مسیر روستای آیینه ورزان را در پیش بگیرید تا به روستا برسید. از روستا تا آبشار دو ساعت پیاده روی است که در مسیر پیاده روی می توان از منظره های باشکوه لذت برد.

روستای آیینه ورزان

آبشار آیینه ورزان

روستای آیینه ورزان

منبع : سایت ایرانگردی

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *