مگذار مرا در این هیاهو آقا،
ای کاش ضمانت دلم را بکنی؛
تکرار قشنگ بچه آهو آقا.

سفرنامه مشهد

در باغ ولایت گل خوشبوست رضا سروچمن گلشن مینوست رضا نومید مشو ز در گه احسانش زیرا به جهان ضامن آهوست رضا دوستای دوران دبیرستان معمولا جزء بهترینا و ماندگارترینها …هستن. با یکی از دوستای دوران دبیرستانم که برنامه‌های سفرمون همیشه با همه، تصمیم گرفتیم ولادت امام رضا (علیه السلام) رو بریم مشهد، از تیرماه برای رزرو هتل واسه ۷ مهرماه یا همون ۱۱ ذی القعده اقدام کردیم و بالاخره موفق شدیم، ولی متأسفانه توی شهریور هرچقدر گشتیم بلیط هواپیما و قطار پیدا نکردیم. ماشاءالله مردم ایران دائم در حال سفرن!!! با هر سختی که بود از سایت safar724.ir بلیط اتوبوس TBT از ترمینال جنوب برای رفتمون و اتوبوس VIP به ترمینال آرژانتین برای برگشتمون پیدا کردیم. خیلی وقت بود که با اتوبوس سفر نکرده بودم، هرچند صندلی‌ها و کیفیتش بهتر شده ولی قیمت بلیط اتوبوس همرده قطار بود. اتوبوس‌های TBT بدون غذا ۲۳ هزار تومان و اتوبوس‌های VIP با شام و صبحانه ۲۸ هزار تومانه که انصافاً عالی بود. صندلی VIP کاملا راحت و استاندارده، موقع خواب هم صندلی در حد تخت خواب به عقب می‌ره و نفر پشتی هم چون فضا باز بود اذیت نمی‌شد، از همه بهتر هم زیرپایی‌هاش بود که پا رو کاملا صاف می‌کرد. زمان حرکت اتوبوس‌ها چه از تهران و چه از مشهد از ساعت ۴ بعدازظهر تا ۹ و ۱۰ شبه، این طوری طول شب رو هم تو راهی، اگه یه پتوی مسافرتی هم همراه داشته باشی که یک خواب راحتو توی اتوبوس VIP داری. فیلم‌های روز هم که یک نوبت شب، یک نوبت هم صبح اول وقت به منظور بیدار باش پخش می‌شه. تقریبا حدود ۱۳ – ۱۴ ساعت هم توی راه بودیم.

ترمینال اتوبوس‌ جنوب
ساعت حرکت اتوبوس از ترمینال جنوب ۷ بعدازظهر بود، منم تا ساعت ۵ دفتر کارم بودم. مترو بهترین راه برای رسیدن به ترمینال توی ترافیک هفته اول مهر به نظر می اومد، همینطور هم بود خودمو که به ایستگاه مترو رسوندم حدود ۴۰ دقیقه بعد تو ایستگاه ترمینال جنوب پیاده شدم، ایستگاهی که دقیقا توی ترمینال بود.

ورودی ایستگاه مترو ترمینال جنوب

اتوبوس TBT

ترمینال اتوبوس امام رضا (ع) در مشهد

ساعت تحویل اتاق در هتل اشراق، مثل بقیه هتل‌ها، ۲ بعدازظهر بود. وسایلمونو به پذیرش تحویل دادیم و برای عرض ادب و تبریک رفتیم به سمت حرم امام رضا (ع) …

سفرنامه مشهد

اذن ورود به حرم مطهر هتل توی کوچه روبرویی باب الجواد بود، مسیر تشرف به حرم هم از رواق امام خمینی و تالار آینه، مقبره شیخ بهایی و صحن آزادی می‌گذشت.

تالار آینه

درب ورودی بانوان از صحن آزادی

ضریح امام رضا (ع)

کاشی کاری اطراف حرم مطهر

آینه کاری سقف حرم مطهر

حالا که کبوتر دلمونو پرواز دادیم به قبله اهل دل، باید بزاریم تو تک تک صحن‌ها و رواق‌ها چرخی بزنه و سبک بشه.

نقشه حرم امام رضا (ع)

تو حرم امام رضا (ع) به حیاط‌ها می‌گن صحن‌ که به مناسبت ولادت امام، تمام صحن‌ها رو چراغونی و گل‌آرایی کرده بودن. انقدر فضا قشنگ شده بود که ته دل آدمو قلقلک می‌داد و هی بغض تو گلوی آدم جمع می‌شد. هوا هم که انقدر لطیف بود و نسیم می‌وزید، دلت می‌خواست فقط بشینی و تماشا کنی. صحن‌های زیادی اطراف حرم ساخته شده، ۴ تا صحن اصلی و قدیمی تو چهار طرف ضریح وجود داره. صحن شمالی به اسم انقلاب قدیمی‌ترین صحن هستش که سقاخونه، نقارخونه، ساعت بزرگ و پنجره فولاد و قبر مرحوم شیخ نخودکی اونجاست. صحن شرقی به صحن آزادی معروفه که مقبره خدام و فضلا طبقه زیری این صحنه، صحن جنوبی هم که مسجد گوهرشاده و صحن غربی هم جمهوریه، که محل عقد و عروسی و … ساعت آفتابی و یه سقاخونه مرمری هم تو همین صحنه. درب ورودی به حرم یا همون ایوان، تو ۳ تا از صحن‌ها از جنس طلاست، ولی از قدیم فقط به ایونی که توی صحن انقلابه می‌گن ایون طلا.

نمایی از صحن انقلاب با سقاخانه، نقارخانه، ایوان طلا و پنجره فولاد

گروه دانش‌آموزی که برای عرض تبریک مشرف شده‌اند

بست شیخ طوسی

بست شیخ بهائی

راهروهای ارتباطی بین صحن‌ها رو که برای تردد و ارتباط با درب‌های خروجی از اون‌ها استفاده می‌شه رو بست می‌گن که معمولا سرویس بهداشتی‌ها هم اینجان. فضاهای مسقف اطراف حرم هم که برای عبادت و زیارت تعبیه شده، رواق نام گرفتن. دارالحجه به عنوان زیباترین رواق، همون زیرزمین حرمه که تقریبا تازه ساخته شده، از یک سمت ضریح گذاشتن و از سمت دیگه، دیواری رو به عنوان نزدیک‌ترین مکان با مقبره امام مشخص کردن.

غبارروبی حرم هم تقریبا هر روز صبح ساعت ۶ انجام می‌شه. تعدادی از خدام با یک صندلی چرخ‌دار وارد حرم می‌شن، گل‌های قبلی رو بر می‌دارن، پارچه‌ها و نظری مردن رو از سقف ضریح جمع می‌کنند و بعد از غبارروبی، گل‌های تازه تو گلدون‌ها می‌ذارن. شنیدم بهترین زمان برای زیارت وقتیکه می‌خوان حرمو بشورن یا موقع افطار توی ماه رمضون …

گل‌های ضریح در روزهای مختلف

آذین‌بندی سطح شهر هم به نوبه خودش قشنگ بود. مغازه و بازاچه‌های اطراف حرم هم که صفای خاص خودشونو دارن و دست خالی از جلوشون نمی‌شه گذشت.

از حال و هوای معنوی و سرشار از انرژی مشهد هرچی بگی کم گفتی، عمقش با عمق دلت یکیه، کبوتر دلت هر چقدر پرواز کنه خسته نمی‌شه، حتی اگه نیمه شب از خواب شیرینت بزنی و موقع موناجات سحر راهی حرم بشی با شنیدن صدای مؤذن که داره مناجاتو می‌خونه بازم لذت می‌بری. بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب توی صحن بشینی و صدای نقاره‌ها رو گوش کنی. روز ولادت هم وقت و بی وقت صدای نقاره می‌یاد و مو رو به تنت سیخ می‌کنه …

سفرنامه مشهد

حالا که انرژی‌های درونی و روحیمونو تقویت کردیم روز آخری گفتیم بریم یکمی هم هیجاناتمونو تخلیه کنیم و یه توجهی هم به قوای جسمانیمون کنیم، آخه مشهد چندتا پارک آبی خوب داره که به امتحانشون می‌ارزه، مخصوصا اگه قبل سفر ببینی سرزمین موج‌های آبی توی سایتش جشنواره پاییزه گذاشته. اگه از طرف هتل معرفی نامه ببری بهای بلیطش ۵۰ درصد می‌شه یعنی ۱۳۰۰۰ تومن، به غیر از اون قیمت و کیفیت غذا و کافی شاپ‌هاش هم عالی بود. عملکرد و برخورد پرسنلش هم که اصلا حرف نداشت. یک روز عالی، آرام و شاد رو برامون ساختن که خاطره شیرینی شد تو ذهن ما، از این طریق از همشون تشکر می‌کنم.