سلام

مدتها بود که بدنبال سفر زمینی به ترکیه بودم. ولی بنا بدلایلی از اینکار منصرف شدم بعد از مدتها بررسی در سایتهای مختلف و بررسی قیمتهای هواپیما تصمیم گرفتم که ابتدا بصورت زمینی به شهر وان ترکیه بروم واز آنجا به آنتالیا بروم و منتظر اوکی دادن سایر همسفرانم بودم که به محض شنیدن اوکی آنها، من هم به سرعت به آژانس هواپیمایی رفتم و برای بدو ورود به وان ، هتل ۵ ستاره الیت ورد و سپس بلیط رفت و برگشت هواپیمایی سان اکسپرس از وان به آنتالیا را با قیمت بسیار مناسبی خریداری و بعدش هم برای ۵ شب ، هتل ۵ ستاره آکرا در آنتالیا را رزرو و تمام مبلغ قیمت هتلها را پرداخت کردم .

چون برنامه ما ناگهانی شد ظرف یکروز تمام کارهای خرید ارز و پرداخت عوارض خروج از کشور را انجام دادم و چهارشنبه عصر در آخرین روزهای تیرماه ۹۶ با  ماشین شخصی از تهران حرکت کرده و چون اهل رانندگی در شب نیستم شب را در زنجان گذراندیم و صبح زود از زنجان به طرف مرز حرکت کردیم و در حدود بعد از ۷ ساعت رانندگی و صرف نهار در وسط راه در ساعت ۱۳ به مرز رسیدیم

تصویر ۱: پل زیبای قطور در جاده خوی –مرز رازی(قطور)

وان

ماشینها را در یکی از پارکینگهای کنار مرز گذاشتیم و وارد صف طولانی جهت گذشتن از مرز شدیم. مشکل ما این بود که چون پنجشنبه آن هفته در ایران تعطیل بود ، مرز بسیار شلوغ بود و متاسفانه تعدادی از هموطنان نیز صف را رعایت نمی کردند و امکانات رفاهی هم در حد صفر و گرمای شدید و عدم تهویه مناسب سالنهای صف انتظار نیز خیلی کلافه مان می کرد شدت گرما طوری بود که از اینکه کسی در اون شرایط از حال نرفته بود تعجب می کردم من هم خداخدا میکردم که وسط اون صف طولانی بچه کوچکم نگوید دستشویی دارد که واقعا من نمیدانستم اونوقت چکار باید بکنم. فقط من متوجه نشدم که عوارض خروج از کشور بابت چه خدماتی از ما دریافت می شود و جالبتر این بود که کنترل پاسپورت در طرف ترکیه دو باجه بود و آنهم بصورت صرفاً کنترل با دستگاه بارکدخوان که سریع صورت می گرفت ولی در در طرف ایرانی فقط یک باجه فعالیت می کرد و آنهم اطلاعات بصورت دستی وارد کامپیوتر می شد خلاصه اینکه  بعد از سه ساعت صف طولانی و تحمل هوای گرم سالنهای انتظار، ناگهان در دقایق پایانی تعداد باجه های ایران به دو باجه کنترل پاسپورت افزایش یافت که نوشداروی بعد از مرگ سهراب بود! و من نفهمیدم چرا از اول چنین کاری را نمی کردند ! البته طرف ترکیه ای هم خیلی اوضاع خوبی نداشت ولی حداقل اونها داشتند ساختمانهای جدید و بزرگ زیادی در آنطرف مرز و در گمرک می ساختند و جاده بسیار مناسبی هم تا مرز احداث کرده بودند.

این نکته را هم ذکر کنم که متاسفانه آخر هفته مرز شلوغ است و اگر شنبه تا سه شنبه به مرز بیایید با چنین شرایطی مواجه نمی شوید. خلاصه اینکه گذراز مرز ۳ ساعت طول کشید و بعد از رد شدن سریعا سوار یک ون شدیم و به سمت وان رفتیم هزینه هر نفر از مرز تا وان ۲۰ لیر بود که همان اول از مسافران اخذ می شود.

در بدو ورود به وان از جنب و جوش و تعداد زیاد آدمهادر خیابان تعجب زده شدیم و خیابانها پر از آدم بود و حتی جالبتر و زنده تر از خیابان استقلال در استانبول و ما مرتب می پرسیدیم آیا اتفاق خاصی افتاده که اینهمه آدم در پیاده روها هستند و به ما می گفتند که یک روز عادی وان به این شکل است.

یعنی اصلا فکرش رو نمی کردم که شهر وان اینقدر شهر زنده و پر جنب و جوشی باشه در مقایسه با سایر شهرهای ترکیه چنین چیزی را ندیده بودم. شهر وان دو هتل ۵ ستاره دارد که یکی هتل هیلتون است که در خارج شهر و در کنار دریاچه قرار دارد و دیگری هتل الیت ورد که در مرکز شهر و نزدیک به مراکز خرید قرار دارد و ما بعلت نزدیکی به مراکز خرید هتل الیت ورد را انتخاب کردیم و راننده ون بدون هیچگونه اخذ وجه اضافی ما را مستقیماً به هتل الیت ورد برد که هتلی بسیار تمیز و مرتب بود .

تصویر ۲: هتل ۵ ستاره الیت ورد شهر وان

آنتالیا

تصویر ۳ : نمایی از شهر وان از داخل هتل الیت ورد

بعد از ورود به هتل الیت ورد و گرفتن اتاقهایمان به بیرون رفتیم و گشتی در شهر زدیم و به مرکز خرید AVM رفتیم و گشتی هم در بلوار جمهوریت و بلوار کاظم کارا بکر هم زدیم و چون فردا عازم آنتالیا بودیم تصمیم گرفتیم با توجه به وسعت مراکز خرید و دیدنیهای شهر بعد از برگشت از آنتالیا دو روز دیگر هم در وان بمانیم و این نکته را به هتل اطلاع دادیم و بدون پرداخت هیچ پولی واچر هتل را دریافت کردیم. حقیقتش اینه که قرار بود شهر وان بعنوان محل گذر ما باشد و برنامه ای که برای اقامت در وان داشتیم صرفاً برای استراحت در بین راه بوده ولی جنب و جوش مشاهده شده در شهر وان ما رو غافلگیر کرد و از اینرو تصمیم به اختصاص چند روز از سفرمان به وان را دادیم.

فردا صبح بعد از صرف صبحانه مفصل و عالی هتل ، توسط سرویس رایگان شاتل فرودگاه هتل که یک ون بسیار شیک و مرتب بود به فرودگاه فریت ملن رفتیم که جزء خدمات رایگان هتل الیت ورد بود و بایستی از روز قبل پرواز به هتل اطلاع می دادیم . از فرودگاه هم با پرواز هواپیمایی بسیار مرتب و تمیز بویینگ ۷۳۷ سان اکسپرس به آنتالیا رفتیم که حدود ۲ ساعت زمان برد در داخل پرواز سان اکسپرس تمام خدمات پذیرایی بصورت پولی و البته گران است و حتی خود ترکیه ایها هم خریدی انجام نمی دادند.

هتلی که در آنتالیا در آن بمدت ۵ شب اقامت داشتیم بنام هتل ۵ ستاره آکرا AKRA HOTEL در زمان مسافرتمان  درسایت tripadvisor و  booking  بعنوان بهترین هتل آنتالیا از دید مسافران و همچنین تیم و متخصصین بوکینگ و تریپ ادوایزر  انتخاب شده بود و در سایت بوکینگ نمره ۹٫۱ و در تریپ ادوایزر در رتبه بندی best value آن سایت ،رتبه اول را کسب کرده بود ( گرچه در موقع نوشتن این مطلب در رتبه دوم می باشد)  و در سال ۲۰۱۶ هم بعنوان بهترین هتل ترکیه انتخاب شده بود البته نمره بندی این سایتها براساس صرفا بهترین خدمات نمی باشد بلکه مسایل مختلفی نظیر تناسب میزان دریافتی از مسافران با خدمات ارایه شده و مواردی نظیر دسترسیهای مختلف به اماکن دیدنی و تفریحی و رفتار پرسنل و نظافت و کیفیت غذا و سایر مسایل در این نمره بندی منظور شده است و پس از ۵ شب اقامت در این هتل متوجه شدم که نمراتی که در سایتهای معتبر نظیر تریپ ادوایزر و بوکینگ به مراکز اقامتی می دهند واقعا معتبر هستند ولی متاسفانه هیچ توری از ایران به این هتل نمی رود و البته شاید هم خوشبختانه ! هیچ ایرانی را هم در هتل مشاهده نکردیم چون در ارتباط با رفتاری که در بعضی هتلها که ایرانیان زیاد به آنها می روند با آنها می شود چیزهای خوبی نشنیده ام .

تصویر ۴ : هتل آکرا (آنتالیا)

تصویر ۵ : نمره هتل آکرا در سایت بوکینگ

تصویر ۶ : رده بندی هتل آکرا در سایت تریپ ادوایزر

این هتل، ۵ ستاره است ولی نمی توان آنرا جزو هتلهای لوکس محسوب کرد چون فاقد طراحیها و دکوراسیونهای پرهزینه است اما در معماری آن کاملا متوجه هوشمندی معمار و طراح پروژه می شوید که ارتباط منطقی فضاها را در عین سادگی و بدور از پیچیدگیهایی که در هتلهای مجلل وجود دارد در آن مشاهده می کنید.

در هتلهایی که مجلل هستند شما در بدو ورود دچار گیجی و سردرگمی می شوید ولی در این هتل از همان بدو ورود احساس خوشایندی ناشی از ارتباط سریع با فضای اطراف به شما دست می دهد ویا مثلا کانتر رسپشن و فرم لباس پرسنل  در عین سادگی احساس خوبی را در شما ایجاد می کند.

خلاصه اینکه از بدو ورود به هتل با توجه به نمره بالای این هتل در تریپ ادوایزر وبوکینگ بشدت به تمام نکات ریز و درشت و اتفاقاتی که در اطرافم می افتاد دقت می کردم تا دلیل این نمره بالا را پیدا کنم گاهی اوقات در ارتباط با یک هتل مثلا ۱۰ نفر کلاً نظرداده اند و همه چیز را عالی ارزیابی کرده اند که نمی شود روی آن حسابی کرد ولی وقتی حدود ۲۵۰۰ نفر نمره متوسط ۹٫۱ می دهند حتما نکته خاصی دارد البته نظرات منفی هم وجود دارد که تقریبا اکثر آنها مربوط به شهروندان چند کشور هستند که ظرف ۳۰ الی ۴۰ سال گذشته خیلی پولدار شده اند و اگر توی نظرات مسافران در مورد بهترین هتلها را که می خوانید فقط اتباع این کشورها هستند که منفی مینویسند.

خدمات ارایه شده به ما بصورت صبحانه و شام (HB) بود برای نهار هم چون در داخل شهر بودیم انواع و اقسام رستورانهای عالی در اطراف هتل وجود داشت که از تنوع غذایی و نوشیدنی خوبی برخوردار بودند این هتل دارای ۵ استخر روباز و یک استخر سرپوشیده بود که استخر سرپوشیده از طریق یک دالان با یکی از استخرهای روباز در ارتباط بود که خیلی فکر جالبی بود حقیقتش اینه که گرچه این هتل پارک آبی و سرسره و از اینطور امکانات نداشت ولی اینقدر محیط پر از آرامش و جذابی رابرایمان ایجاد کرده بود که اصلا هوس رفتن به پارکهای آبی معروف شهر آنتالیا و قرار گرفتن در داخل شلوغی و ایستادن در صف و غیره را نکردیم فقط یک روز را جهت رفتن به آکواریوم اختصاص دادیم که در آنجا با قیمت نفری ۳۵ دلار مواجه شدیم و از آنجاییکه در استانبول با قیمت بسیار کمتری از آکواریومی مشابه بازدید کرده بودیم عطایش را به لقایش بخشیدیم البته جا دارد از بچه هایم تشکر کنم که خیلی راحت قانع شدند !

شهر آنتالیا در مجاورت دریا بصورت ساحل شنی نمی باشد و ساحل بصورت دیواره ای صخره ای به ارتفاع حدود ۱۵ الی ۳۰ متر می باشد و بصورت ساحل شنی و ماسه ای نیست و شهر آنتالیا برروی این بلندی قرار دارد و فقط ساحل شنی و ماسه ای در منتهی الیه غربی و شرقی آنتالیا یعنی ساحلهای کنیالتی و لارا می باشند

این ارتفاع باعث می شد که اتاقهای رو به دریای این هتل از دید بسیارعالی نسبت به دریا برخوردار باشند حتی در استخرهای هتل نیز با توجه به مشرف بودن به دریا دید بسیار خوبی به دریا وجود دارد

تصویر ۷ : چشم انداز اتاقهای رو به دریا

تصویر ۸ : دید به دریا از بالکن

تصویر ۹ : دید به دریا از بالکن

افرادی هم که تمایل دارند کنار دریا بروند می توانند به ساحل اختصاصی هتل بروند و از دریا استفاده کنند که کاملا اختصاصی است و افراد متفرقه نمی توانند وارد آن شوندکه باید حدود ۱۰۰ پله را طی کرده و از بلندی دیواره صخره ای به پایین رفته و از محوطه کنار دریا استفاده کنند که البته کم عمق ترین قسمت دریا در این ناحیه ۳ متر  می باشد در این قسمت هم آموزش غواصی وجود دارد.

تمام هتلهای معروف این شهر در سه منطقه لارا بلک و کمر واقعند که همگی خارج از شهر آنتالیا قرار دارند ولی هتل آکرا و ریکسوس داون تاون جز معدود هتلهایی هستند که در داخل شهر قرار دارند.

از دیگر مزایای این هتل دسترسی عالی به تمام نقاط شهر آنتالیا و همچنین فرودگاه و مراکز خریدی چون مارک آنتالیا و تراسیتی و میگروس بود کما اینکه در مجاورت این هتل شعبه فروشگاه کارفور هم وجود داشت که بسیار عالی بود همچنین اتاقهای هتل دارای سیستم تهویه عالی و پوشش وای فای مناسب بودند.

تصویر ۱۰ : تصویر پانوراما از هتل آکرا و خیابانهای اطراف

تصویر ۱۱ : تصویر پانوراما از اتاقهای رو به شهر هتل آکرا

تصویر ۱۲: دید اتاقهای رو به شهر هتل

تصویر ۱۳ : هتل آکرا در هنگام غروب

تصویر ۱۴ : قسمتی از محوطه هتل

تصویر ۱۵ : یکی از استخرهای هتل

تصویر ۱۶ : یکی از استخرهای هتل

کیفیت غذای هتل هم بسیار عالی بود گرچه نوشیدنی رایگان فقط آب بود و کلا هر نوع نوشیدنی در این هتل پولی بود که البته سیاست هتل اینگونه است و طبعا وقتی شما این را از قبل می دانید اعتراضی هم نباید داشته باشید.

ولی نوع خاصی از خدمات بود که در صورت پرداخت بابت آن در هنگام رزرو هتل ،کافه  در طبقه آخر هتل با دید رویایی و فوق العاده وجود دارد که در آن قسمت تمام خدمات بصورت رایگان عرضه می شود. همچنین خدمات رایگان نگهداری کودک و اتاق اسباب بازی کودک نیز وجود دارد و در صورت همراه داشتن کودک، به ازای هر کودک ، کارتی معادل ۱۰۰ لیر اعتبار بصورت رایگان بابت استفاده از شهر بازی کوچکی که در مجاورت هتل قرار دارد به شما داده می شود که می توانید از آن استفاده کنید.

ظاهرا این هتل طرف قرارداد هواپیمایی ترکیش ایرلاین بود و تمام خلبانها و میهمانداران این هواپیمایی در این هتل اقامت داشتند که هرروز در سر صبحانه و یا شام مشاهده می شدند و ظاهرا خیلی برای مدیران هتل این امر مهم بود.

در مورد رفت و آمدها به جاهای مختلف شهر از تاکسی های موجود در هتل استفاده می کردیم که همگی براساس تاکسیمتر محاسبه می شد و ورودیه آن ۵/۳ لیر بود و کرایه تاکسی از این هتل به مرکز شهر آنتالیا(دروازه هادریانوس) ۱۵ لیر، کرایه تاکسی تا فرودگاه ۵۵ لیر، کرایه تاکسی تا آکواریوم ۳۴ لیر ،کرایه تاکسی تا مرکز خرید تراسیتی ۱۵ لیر شد که باتوجه به قرار گیری هتل در شهر برایمان مناسب بود ضمناً چون مسیرهای تاکسیها در آنتالیا خیلی مشخص و روتین است برخلاف استانبول که بر سر قیمت با راننده ها چانه می زدیم در آنتالیا از تاکسی متر استفاده می کردیم.

تصویر ۱۷: تصویر ماهواره ای هتل آکرا

تصویر ۱۸ : تصویر ماهواره ای قسمتهای مختلف شهر آنتالیا

تصویر ۱۹ : تصویر ماهواره ای محدوده ساحلهای معروف منطقه آنتالیا

تصویر ۲۰ : تصویر ماهواره ای مراکز عمده تفریحی در غرب شهر آنتالیا

تصویر ۲۱ : اسکله قدیمی شهر آنتالیا

تصویر ۲۲ : اسکله قدیمی شهر آنتالیا

تصویر ۲۳ : مرکز قدیمی شهر آنتالیا (جنوب دروازه هادریانوس)

تصویر ۲۴ : مرکز قدیمی شهر آنتالیا (جنوب دروازه هادریانوس)

تصویر ۲۵ : مرکز قدیمی شهر آنتالیا (جنوب دروازه هادریانوس)

در طی این چند روز در هتل شاهد چند مراسم عروسی مجلل نیز بودیم که ظاهرا امکانات بسیار مناسبی جهت عروسی در این هتل وجود دارد و خانواده های متمول از سراسر ترکیه و آنتالیا این هتل را برای عروسی خود انتخاب می کنند و عروس و دامادها کلی وقت را در محوطه زیبای هتل و در آن هوای گرم و شرجی مشغول گرفتن عکس بودند.

رفتار پرسنل با مهمانان بسیار جالب بود این برخورد طوری است که برخلاف خیلی از هتلها شما سنگینی نگاه پرسنل هتل را برروی خودتان در مدت اقامتتان در هتل حس نمی کنید چه دررستوران چه در استخر و چه در استفاده از امکانات هتل .

این خیلی زشت است که مثلا در رستوران چند نفر بایستند و مرتب بشقابهای شمارا چک کنند و حرکات شما در رستوران را زیر نظر گرفته و تعداد مراجعه شما به میزهای غذا را بشمارند!

پرسنل طوری آموزش دیده اند که وقتی یکی از مهمانان درخواست کمکی داشته باشند صرفنظر از اینکه وظیفه کاریشان چیز دیگری است تمام تلاش خود را جهت راهنمایی و کمک به شما می کنند. ظاهرا ً خیلی از پرسنل هتل ، دانشجویانی بودند که گویا برای کارآموزی آمده بودند و خیلی علاقمند به کارشان بودند .

در زمان چک اوت هم که بعد از این که با وسایل به لابی آمدیم و من به رسپشن گفتم برای چک اوت آمده ام به سرعت کارت اتاق را از من تحویل گرفت و بعد از ۵ ثانیه نگاه به یک کاغذ که جلویش بود به من گفت که اوکی است و می توانید تشریف ببرید و بدون اینکه حتی کسی را بفرستد و مثلا اتاق را تحویل بگیرد.

در مورد انتقاداتی که خیلیها نسبت به برخورد با ایرانیها در هتلهای ترکیه دارند بنده جز احترام فراوان در این هتل نسبت به خودم که تنها ایرانی هتل بودم ندیدم ولی متوجه نشدم که چرا هیچ توری از ایران به این هتل نمی آید البته این هتل با توجه به اینکه در داخل شهر قرار دارد دیگر از برنامه های مفرح شبانه و خیلی خدمات دیگری که در هتلهای UALL ارایه می شود در این هتل خبری نیست که البته سیاست هتل براین مبناست وگرنه امکان ارایه چنین خدماتی را دارد و ترجیح می دهد با توجه به نوع مسافرانی که به این هتل می آیند در یک کلاس کاری مخصوص به خود قرار داشته باشد و کمتر بتوان هتلی را با این هتل در منطقه آنتالیا قیاس کرد.

متاسفانه بعضی از آژانسهای مسافرتی هم هزینه زیادی از مسافرین و هم تخفیفهای زیادی از هتلها می گیرند از اینرو بعضی هتلها هم در عوض ، خدمات کمتری به مسافران ایرانی این تورها ارایه می دهند و تبعیض آشکار بین مسافران ایرانی و غیر ایرانی انجام می دهند از اینرو بعضی ترجیح می دهند که وقتی به هتلی در ترکیه می روند آن هتل، جزو هتلهای قرار گرفته در لیست تورها نباشد. که لازم است که بعضی آژانسهای مسافرتی اندکی از سودهای خود را بکاهند و به عزت و احترام مسافران ایرانی اضافه کنند.

حقیقتش اینه که من خیلی دوست داشتم که از مناظر طبیعی و آثار تاریخی شهرهای وان و آنتالیا بازدید داشته باشم و لیست بلندبالایی رو برای بازدید تهیه کرده بودم غافل از اینکه شما وقتی اول مرداد به آنتالیا می روید با توجه گرمای شدید هوا و شرجی  و آفتاب سوزان ، گزینه ای بغیر از گذران وقت در استخر و دریا و یا مراکز بزرگ خرید را ندارید چون در غیر اینصورت دچار گرمازدگی خواهید شد گرچه خودم تحمل گرما را داشتم ولی با توجه به اینکه گروهی به مسافرت آمده بودیم باید توان سایر همسفرانم را هم در نظر می گرفتم گرما طوری بود که وقتی از هتل بیرون می آمدید تمام تلاشتان را می کردید یا خودتان را به نزدیکترین مرکز خرید خنک و یا دریا و استخر برسانید.کما اینکه در محدوده اسکله و مرکز قدیمی شهر آنتالیا که پر از هتلهای کوچک و کافه رستوران می باشد از شدت گرما  از اول صبح تا هنگام غروب پرنده پر نمی زد . بنظر من اگر می خواهید که از تمام دیدنیهای آنتالیا بازدید داشته باشید فصل بهار و یا اوایل پائیز را انتخاب کنید گرچه در این مدت بسیار به ما خوش گذشت.

خلاصه اینکه بعد از ۵ شب اقامت بدون اینکه وقت داشته باشیم از بسیاری از تفریحات و دیدنیهای طبیعی آنتالیا استفاده و بازدید کنیم این شهر را با پرواز هواپیمایی سان اکسپرس به مقصد وان ترک کردیم

دوباره از آنتالیا به وان برگشتیم و دوباره هتل الیت ورد و ایندفعه وقت کردیم و از استخر هتل هم استفاده کردیم که تشکیلات مرتبی داشت و بعدش خرید خانمها شروع شد و بقدری این خرید برایشان جذاب بود که دو روز هتل را به سه روز تمدید کردیم تا رضایتشان جلب شود ولی شب آخر بالاخره با اصرار بنده رضایت دادند که کنار دریاچه هم برویم !! ولی چه فایده ! رفتن ما به کنار دریاچه و اسکله شب هنگام بود و چیزی دیده نمی شد البته چون ما تازه از آنتالیا آمده بودیم دیگر اصلا دیدن دریاچه برایمان مهم نبود و رغبتی به آفتاب خوردن اضافی نداشتیم یعنی از آفتاب فراری بودیم از طرفی فکر می کردم که ایرادی ندارد همه جاذبه های تفریحی و دیدنی وان را نبینم و بهانه ای برای بار دیگر رفتن به وان داشته باشم و در نهایت به رسپشن هتل از یک روز قبل، ساعت برگشت را اطلاع دادیم و در زمان مقرر یک ون جلوی هتل آمد و ما را سوار کرد و بطرف مرز برد.

تصویر ۲۶ : میدان بش یول در شهر وان

تصویر ۲۷ : بازار روسها در شمال شرقی میدان بش یول

تصویر ۲۸ : رونق زیاد در مراکز خرید شهر وان

در انتها چند نکته بنظرم اومد که تجربه من از این سفر بود و بد نیست به اونها اشاره ای کنم:

• با خریدی که برای مصارف خانواده ام انجام دادم با یک حساب سرانگشتی هزینه سفرم به وان کاملاً جبران شد (ارزانی فوق العاده اجناس نظیر پوشاک و پرده و روتختی و کفش)

سفربا هواپیما از وان به شهرهای استانبول و آنکارا و ازمیر و آنتالیا بسیار بسیار بصرفه است هم فرودگاه عالی هم هواپیمای عالی و هم ساعات پرواز بسیار مناسب و از همه مهمتر قیمتهای مناسب (اکثر تورهای ترکیه که از تهران حرکت می کنند نصفه شب می روند و نصفه شب برمی گردند و شما عملاً دو روز کامل را صبحها تا ظهر بابت کسری خواب باید بخوابید. فقط همین را از مزیت رفتن به وان جهت رفتن به آنتالیا بگویم که رفت به آنتالیا ازطریق وان خیلی ارزانتر از رفتن با تور به آنتالیا از طریق تهران می شود البته هرچقدر هتل لوکستری را در آنتالیا انتخاب نمایید این تفاوت قیمت چشمگیر تر خواهد بود .

• حتماً هتلتان را قبلاً رزرو کنید ما در اوج شلوغی به وان رفته بودیم و بودند تعداد زیادی که چمدان بدست در شهر بدنبال جا می گشتند و جایی نبود
  • اگر ایستادن در صفهای طولانی مرز رازی برایتان سخت است ترجیحاً مسافرت خود را به آخر هفته موکول نکنید که مرز بسیار شلوغ است و در فصل گرما حتماً آب همراه خود داشته باشید.
  • فیش خروج از کشور را حتماً در شهر خودتان و با درج کد ملی خودتان برروی آن تهیه کنید و ابداً پرداخت آن را به باجه موجود در مرز موکول نکنید.
  • اصلاً نگران غذا و رستوران و حمل و نقل داخل شهر وان نباشید همه چیز به وفور و با کیفیت خوب و مناسب در دسترس شماست قیمت تاکسی در مسیرهای کوتاه ۱۰ لیر است مثلاً تاکسی از مرکز خرید AVM تا هتل الیت ورد برای ۶ نفر از ما جمعاً ۱۰ لیر گرفت و در مسیر طولانی تر از هتل الیت ورد تا اسکله ۳۰ لیر شد کرایه تاکسی از فرودگاه تا هتل الیت ورد هم ۲۸ لیر شد همچنین برای نهار و شام برای ۴ نفر بزرگسال و ۲ کودک ۵ و ۱۰ ساله از ۶۰ لیر تا ۱۰۵ لیر هزینه کردیم قیمتهای خرید در آنتالیا و وان شبیه هم بود منتها فاصله مراکز تجاری در آنتالیا از هم دور بودند ولی در وان همه مراکز خرید در محدوده ای در حدود یک کیلومتر مربع می باشندبقیه چیزها در مورد تبدیل ارز و رستورانها و حمل و نقل و غیره در شهر وان آنقدر روتین و راحت است که دیگر نیازی به شرح دادن ندارد فقط کافیست خودتان یکبار به آنجا بروید و براحتی همه چیز در دسترس شما خواهد بود
  • بار مجاز هر مسافر در پروازهای سان اکسپرس از وان به آنتالیا ۱۵ کیلوگرم است و همه خدمات پذیرایی داخل هواپیما پولی و بسیار گران است و برای کسانی که از وان به آنتالیا می روند توصیه می شود خرید خود را به زمان برگشت به وان موکول نمایند.
  • یک نکته تاریخی هم بگم بد نیست از آن اطلاع داشته باشید و این نکته است که حدود ۱۰۰ سال پیش در شهر وان ، جنگ وحشتناکی رخ داده و البته این ماجرا دو طرف داره و هر طرف هم روایت خاص خودش رو داره و هرکدوم از طرفین ، تقصیر کشتارهای انجام شده را به گردن طرف مقابل می اندازند منم در اینجا قصد جانبداری از هیچکدومشون رو ندارم ولی شما را حواله می دهم به مطالعه تاریخ در مورد وقایع سال ۱۹۱۵ میلادی در شهر وان و اونوقت شاید باه و دید متفاوتی از شهر وان بازدید داشته باشید.
  • همه چیز در خرید خلاصه نمی شود شهر وان جاذبه های دیدنی و گردشگری زیادی دارد که باید آنها را هم دید. انشااله دفعه بعد در ماه اردیبهشت !