خانه / سفرنامه / سفرنامه پایتخت دو امپراطوری بیزانس و عثمانی (بخش ۲)

سفرنامه پایتخت دو امپراطوری بیزانس و عثمانی (بخش ۲)

روز نهم :

دو مکان گمنام و کوچک؛اما بسیار زیبا در انتظار ما بود.مینیاترک پارک کوچکی در کنار شاخ طلایی است که بناهای ترکیه و اطراف ترکیه را به اندازه کوچک؛اما زیبا را در خود جای داده است.از محله فاتح تا در پارک یک تاکسی به قیمت ۳۰ لیر کرایه کردیم.ورودی مینیاترک ۱۰ لیر است.

به همراه بلیط،یک کارت به هر زبانی که خواستید می دهد که با قرار دادن کارت روی دستگاه کنار ماکت بنا، توضیحات آن را می توانید گوش دهید.ماکت بناهای مهمی از قبیل مساجد سلطان احمد،ایاصوفیا،سلیمانیه،ابو ایوب انصاری،استادیوم المپیک آتاترک،برج گالاتا،میدان تکسیم،کاخ توپکاپی ،کاخ دلماباغچه،مجلس ترکیه و … وجود دارد.

ذرت مکزیکی هم در هنگام گردش مزه زیادی دارد.لیوان های معمولی ذرت مکزیکی ۶ لیر قیمت دارد.مینیاترک فروشگاه مجسمه هم دارد که می توانید سوغاتی ها و یادگاری های سفرتان را از آنجا تهیه کنید.بعد از بازدید از مینیاترک تا کاراکوی ۱۵ لیر تاکسی گرفتیم.از آنجا هم با تراموای به سمت ایستگاه توپکاپی رفتیم.

موزه پانوراما ۱۴۵۳ در کنار ایستگاه توپکاپی قرار دارد.این موزه پانوراما چگونگی فتح استانبول به دست سلطان محمد فاتح در سال ۱۴۵۳ را نشان میدهد.ورودی این موزه ۱۰ لیر است.بستنی فروشان و شکلات فروشان زیادی در کنار موزه پانوراما هستند.توصیه می کنم همه شان را مزه کنید.

مسجد سلطان احمد مینیاتورک

استادیوم المپیک آتاترک مینیاتورک

کیز کوله سی مینیاتورک

مینیاتورک

پانوراما ۱۴۵۳

روز دهم
آکواریوم استانبول که شامل ۱۰ هزار جاندار است یکی از بزرگترین آکواریوم های اروپاست.این آکواریوم در جنوب غربی استانبول و در نزدیکی فروگاه آتاترک واقع شده است.ورودی این آکواریوم ۳۵ لیر است.قسمتی از این مجموعه را شبیه سازی جنگل های استوایی آمازون،تشکیل داده است.حتی در آنجا باران های مصنوعی نیز وجود دارد.این آکواریوم به تمامی نقاط شهر سرویس رایگان دارد.

آکواریوم بزرگ استانبول

روز یازدهم

مرکز خرید فروم استانبول یکی از بهترین مراکز خرید استانبول است.

این مرکز یکی از جدیدترین و بزرگترین مرا کز خرید ترکیه است و در سال ۲۰۰۹ درزمینی به مساحت پانصد هزار متر مربع در منطقه بایرام پاشا در استانبول افتتاح شد. در این مرکز خرید استانبول بیش از ۲۸۰ مارک مشهور بین المللی نظیر IKEA شعبه دارند. شهربازی های مختلف، آکواریوم ترکوازو،اولین آکواریوم بزرگ ترکیه، موزه یخی، سرزمین ژوراسیک، رستوران ها و فست فودهای معتبر از جاذبه های مهم این مرکز هستند و با قیمت مناسب نزدیک ایستگاه مترو و بزرگراه E5 می باشد و پارکینگی با ظرفیت ۵۰۰۰ ماشین دارد.

فروشگاه ال.سی.وا.کی.کی

با خط مترو فرودگاه به ایستگاه کجا تپه رفتیم و از ایستگاه وارد بازار شدیم.نمایندگی های ال سی وای کی کی در فروم،چند شعبه دارد.توصیه می کنم از این فروشگاه خرید کنید.کیفیت شان عالی و قیمت شان مناسب است.

روز دوازدهم

بعد از خوردن نهار(کباب اسکندر به قیمت ۲۰ لیر) تا ایستگاه مترو وزنه جی لر در پشت مسجد شاهزاده به میدان تکسیم رفتیم.

میدان تکسیم تقریبا مرکز شهر استانبول حساب می شود.جاده استقلال را هم میتوان تاریخی ترین جاده استانبول حساب کرد.تراموای تکسیم که از نخستین تراموای های دنیاست در این جاده قرار دارد.
در خیابان استقلال رستوران های زنجیره ای و غیر زنجیره ای زیادی وجود دارند.برند های معروفی مثل آدیداس و نایک نیز در این خیابان شعبه دارند.با ۱۵ دقیقه پیاده روی در جاده استقلال به برج گالاتا رسیدیم.

میدان تکسیم

برج گالاتا

در آن زمان کنترل ساحل شمالی شاخ طلایی در اختیار این شهر قرار داشت. بعدها از این برج به عنوان زندان و مدتی نیز به عنوان برج آتش استفاده شد. امروزه رستورانی در بالای این برج راه اندازی شده است. از بالای برج گالاتا،منظره ای فوق العاده از شهر و دریای مرمره از میان شاخ طلایی در برابرتان قرار دارد که سفر ترکیه را برایتان به یاد ماندنی خواهد کرد.

بلیط این برج ۱۰ لیر است.راه دیگری که می توان به این برج رسید ایستگاه شیشانه خط مترو M2 (حاجی عثمان) است.بعد از خروج از ایستگاه مترو با ۱۰۰ متر پیاده روی به این برج می توان رسید.

روز سیزدهم:

اکثر جاذبه های توریستی استانبول در قسمت اروپایی آن قرار دارد؛اما آسیا هم خالی از این جاذبه ها نیست.خیابان بغداد و بام استانبول که تپه چاملیجا نام دارد از مهم ترین جاذبه های گردشگری استانبول آسیایی است.

از اسکله امینونو با کشی های حمل و نقل عمومی به کادیکوی رفتیم.خیابان بغداد یکی از خیابان شلوغ و قدیمی استانبول است که در محله بزرگ کادیکوی واقع شده است رستوران های زیادی در این خیابان هستند.بعد از بازدید از خیابان و صرف غدا؛اتوبوس شماره ۱۲ به ایستگاه Turistlik çamlıca رفتیم و از آنجا با گرفتن تاکسی به قیمت ۱۰ لیر به بالای تپه رفتیم.

منظره ای بی نظیر می بینید.پل زیبای بسفر،مسجد سلیمانیه.تنگه بسفر و استانبول اروپایی را می توانید مشاهده کنید.رفتن به این تپه برای روز بهتر است؛اما شب هم صفای خودش را دارد.

از بام استانبول پیاده به ایستگاه متروبوس رفتیم و از آنجا با متروبوس به ایستگاه ادیرنه کاپی رفتیم. از ایستگاه متروبوس Altunzade در آمده و با خط شماره ۳۷E به ایستگاه اتوبوس فاتح که در پشت مسجد فاتح است، رفتیم.

بام استانبول

روز چهاردهم :

گرند بازار یا همان کاپالی چارشی یکی از قدیمی ترین بازار های ترکیه است. ظروف چینی و سفالی قدیمی، انواع زیور آلات و جواهرات و سوغاتی های استانبول در آن پیدا می شود. ساعت ۹ صبح آماده شدیم و از ایستگاه تراموای فندیک زاده به ایستگاه بیازیت رفتیم.

شیرینی فروشی های زیادی در این بازار وجود دارند. ادویه جات هم در این بازار زیاد به فروش میرسند. با خرید کاسه های چینی و شیرینی باقلوا،راهی مجموعه شدیم. بعد از ظهر را مشغول بستن چمدان شدیم و برای برگشت آماده شدیم.

کاپالی چارشی

روز پانزدهم :

روز پانزدهم تا ظهر استراحت کردیم و بعد از آن به آرایشگاه که در ترکیه به آن کو.آ.فور گفته میشود رفتیم و موهایمان را اصلاح کردم. آرایشگاه در تمامی خیابان ها به چشم می خورد و اصلاح ساده در
آنها به قیمت ۱۲ لیر انجام می گیرد. بعد از گرفتن دوش و خوردن آخرین نهار در ترکیه که شاورمای گوشت به قیمت ۷ لیر بود، به ایستگاه مترو امنیت رفتیم و به قطار فرودگاه سوار شدیم.
از این طرف خط ایستگاه امنیت در دو ایستگاه قبل از آخر خط واقع شده است و ایستگاه فرودگاه که به آن آتاتورک هوالیمانی می گویند، آخرین ایستگاه طرف دیگر خط است.

حدود ۴۰ دقیقه در مترو بودیم و بعد از تفتیش فرودگاهی و پیدا کردن گیت تحویل بار هواپیمای امارات، بار های خود را تحویل دادیم. و با پرواز امارات EK122 هواپیمایی بوینگ ۷۷۷ راهی فرودگاه دبی شدیم.

پرواز در ساعت ۱۹:۲۵ انجام شد و به دلیل ترافیک هوایی فرودگاه دبی با نیم ساعت پرواز طولانی تر سرانجام در ساعت ۱:۱۵ بامداد وارد دبی شدیم. این بار با فرودگاه دبی آشنایی بیشتری داشتیم.خودمان را به یکی از باجه های خدماتی رساندیم و آنها نیز به ما اتاق و بن خرید غذا دادند.

مدت زمان ۱۹ ساعت را در فرودگاه سپری کردیم. قرار بود با پرواز شماره ۷FZ25 در ساعت ۱۹:۲۵ به بندرعباس بیاییم و پرواز با ۱ ساعت تاخیر در ساعت ۲۰:۲۵ انجام شد و با نیم ساعت پرواز وارد فرودگاه بندرعباس شدیم.

نکته جالبی که میتوانم بگویم این بود که سیم کارت ایرانسلم از ۵ دقیقه قبل از فرود آنتن می داد و قبل از فرود با دوستانم تماس گرفتم.

نقشه رفتن به مراکز خرید با استفاده از حمل و نقل عمومی استانبول

تراموای خط T1 ،ایستگاه Sultan Ahmet ،بنای ۶ مناره ای

بازدید رایگان

۴٫جزایر پرنسس

با استفاده از خط تراموای T1 و یا خط مترو F1 ،ایستگاه kabataş ،هزینه کشتی کاباتاش،بیوک آدا،کاباتاش ۱۲ لیره،دربست کالسکه ۷۰ لیره،اجاره دوچرخه ساعتی ۱۰ لیره

۵٫تور تنگه بسفر

ایستگاه Eminönü خط T1 ،ایستگاه Kabataş خط T1 ،ایستگاه Karaköy خط T1 ،ایستگاه Kadıköy خط M4 ،ایستگاه Üsküdar خط مارمارای
ایستگاه های ذکر شده دارای اسکله می باشند که شرکت TurYol در آنجا شعبه دارد.بلیط ۱ ساعت و نیم ۱۲ لیره

۶٫پانوراما ۱۴۵۳

خط تراموای T1 ،ایستگاه Topkaı ،خروج از درب جنوبی ایستگاه،ورود به پیاده رو مخصوص موزه

ورودی ۱۰ لیره

۷٫مینیاترک

حرکت از امینونو با اتوبوس خط ۴۷Ç و یا ۴۷ ، ایستگاه MİNİATÜRK ،

۸٫آکواریوم بزرگ استانبول(آکواریوم فلوریا)

سرویس های رایگان از سلطان احمد،تکسیم،ایستگاه سیرکه جی خط مارمارای،لاله لی

سوار شدن بر دلموش ویالند از آکسارای

کرایه ۲٫۵ لیره،ورودی ۶۰ لیر

۱۴٫پارک آبی مارینه

استفاده از سرویس های رایگان پارک،حرکت از تکسیم،بشیکتاش،شیشلی،آکسارای و …

ورودی ۲۰ لیره

ایستگاه Levent خط مترو M2

۴٫مرکز خرید کانیون

۵٫ فروم مرمره

ایستگاه Merter ،خط متروی M1A (مترو فرودگاه آتاترک)

۶٫مرکز خرید زرلو

ایستگاه Gayrettepe خط مترو M2

۷٫هیستوریا مول

ایستگاه آکسارای،خط مترو M1

۸٫مرکز خرید کاله

خط ترموای T1 ایستگاه Güngören

هزینه ها:

دوستان شما باید دو خرج رو در نظر بگیرید.

۱٫هزینه بلیط و هتل و صبحانه

۲٫نهار و شام و خرج های متفرقه

هزینه بلیط و هتل و صبحانه برای یک هفته حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان در نظر بگیرید.

حداقل یک پرس غذا ۱۵ لیر است، دو وعده در روز ۳۰ لیر می شود یعنی برای یک هفته ۲۱۰ لیر.

هزینه رفت و آمد روزانه خود را ۱۵ لیر در نظر بگیرید، یعنی برای یک هفته حدودا ۱۰۰ لیر.

هزینه بازدید از اماکن هم کلا حدود ۱۹۰لیر در نظر بگیرید.

حداقل هزینه شما برای یک هفته ۲ میلیون می باشد.خرج های متفرقه مثل خرید بستگی به خودتان دارد.

اگر باز سوالی بود و راهنمایی نیاز داشتید بنده در خدمت شما هستم.

نویسنده : عامر محمدی بستانویی

منبع :لست سکند

همچنین ببینید

ساحل دریا کیش

کیش شهر عجایب

کیش شهر عجایب من و همسرم بعد از مدت ها بالاخره موفق شدیم سفر به …