خانه / سفرنامه / سفرنامه خارجی / سفرنامه کشور های آسیایی / سفرنامه ارمنستان / سفر به ارمنستان سرزمین آرارات (سفرنامه)

سفر به ارمنستان سرزمین آرارات (سفرنامه)

ارمنستان

با سلام خدمت همه دوستان و دنبال کنندگان سایت لست سکند . بنده وحید ۲۳ ساله هستم ساکن تهران و دانشجوی نرم افزار . تابستون امسال بود یعنی مرداد ۱۳۹۵ که من تصمیم گرفتم به همراه برادرم به اولین مسافرت خارج از ایران برم وبعد از کلی تحقیق و بدست اوردن اطلاعات تصمیم گرفتیم که یک سفر هوایی با شرکت هواپیمایی ماهان به قیمت ۹۳۰۰۰۰ تومان رفت و برگشت و بدون تور به ارمنستان و شهر ایروان پایتخت ارامنه جهان. به مدت ۴ روز و۳ شب داشته باشیم,

مقدمه

اواخر تیر بود که برای بدست آوردن اطلاعات مفید سفر شروع به کار کردم واز اونجایی هم که مرخصی تابستونی بودم کلی وقت داشتم که به جمع آوری اطلاعات بپردازم پس اولین کاری کردم سرچ در اینترنت و اشنا شدن با سفرنامه بود قبل از این ها با سفر نامه به طور کلی اشناییت نداشتم ولی بعد از سفر متوجه شدم که سفر نامه چقدر میتونه مفید و موثر واقع باشه و الان نیز تصمیم گرفتم خودم دست به کار شم و اولین سفر نامه از اولین مسافرت خارج کشور براتون بنویسم.

بعد از پرس و جو از دوتن از دوستان که سابقا به ارمنستان سفر کرده بودند اولین نکته ای که جالب به نظر میرسید این بود که مسافرت به ارمنستان کار سختی نیس و به راحتی میتونی هر چند وقت که میخوای اونجا باشی و مشکلی برای ارتباط برقرارکردن با محیط و ادما نیست چون ارمنی های فارسی زبان و اشنا به زبان فارسی به وفور یافت میشه(مخصوصا در میدان جمهوری) حتی با بلد بودن چند کلمه انگلیسی میتونید اهداف خودتونو پیش ببرید.

ارمنستان آب و هوای عالی و مطبوع داره و بهترین زمان برای سفر به آنجا تابستونه(نظر شخصی)چون هم از طبیعتش میتونید لذت ببرید و هم از خنکی هوا در شب های تابستونش !!!!

اما دومین نکته ای که هم از خاطرات دوستانم و هم خوندن سفر نامه ها متوجه شدم این بود بهترین مدت زمان برای اقامت در ارمنستان بین ۴ الی ۵ روز که البته با سلیقه متفاوت افراد میتونه تغییر کنه.

سومین نکته ای که بدست اوردم که به پیشنهاد دوستان که سابقه سفر به ارمنستان رو داشتن تصمیم گرفتم خونه اجاره کنم و بدون تور و فقط با خرید بلیط هواپیما سفر کنم چون شما میتونید بهترین اپارتمان رو در مرکز شهرایروان و اطراف میدان جمهوری که اصلی ترین نقطه شهر بلکه کل کشور ارمنستان هست با تمام امکانات آسایشی اجاره کنید که در ادامه نسبت به خانه توضیحات کافی رومیدم چون هتل هم کوچیکتره و هم نسبت به خدماتی که داره پول بیشتری باید نسبت به خانه های اجاره ای بپردازید. و شما میتونید به وسیله سایتها مسافرتی و سفر نامه ها از جاها و نقاط دیدنی ارمنستان بدون مشکل اطلاعات جمع کنید و بدون استفاده از تور به سیاحت بپردازید

نکاتی قبل از سفر

همیشه سعی کنید قبل از سفر به هر نقطه از جهان اطلاعات کافی را نسبت به ان کشور به دست بیاورید که شامل ساعت رسمی کشور- پول رایج -آب و هوا –فرهنگ و منش مردم –جاهای دیدنی و حمل نقل سایر موارد کار امد می باشد

شما میتونید قبل از سفر سیاحتی خودتون نفری ۳۰۰ دلار ارز مسافرتی بگیرید که حدود ۴۰۰ تومان تفاوت قیمتش با دلار ازاده. ارمنستان ویزا نمیخواد البته زمانی که ما رفتیم هنوز به تصویب نرسیده بود و این یعنی اینکه معطلی و هزینه برای ویزا ندارید.

سعی کنید تمام مبلغی که قراره با خودتون ببرید دلار باشه و اونجا چنج کنید.خیالتون راحت اونجا صرافی به تعداد موجوده.

عوارض خروج از کشورم میتونید قبل خروج پرداخت کنید که داخل فرودگاه معطل نشید. سعی کنید دو ساعت قبل پرواز فرودگاه باشید تا از پرواز به دلیل حوادث غیر قابل پیش بینی جا نمونید.

مهمترین نکته هنگام تحویل بار اینه که سعی از قبول کردن بار کسی به این عنوان که شما چون میتونید و جا دارید این وسیله من رو رو بار خودتون بدارید سر باز بزنید چون ممکنه وسیله غیر مجاز داخل ساک یا چمدون باشه که در این صورت شما به دردسر خواهید افتاد.

واحد پول ارمنستان درامه قیمت هر درام به پول ما حدودا ۷ تومنه که شما میتونید به راحتی با ضرب کردن ۷ در قیمت کالا ارزش اون به پول خودمونو به دست بیارید(مثلا بستنی قیفی ۴۰۰ درام میشه ۲۸۰۰ تومان) اگه هتل یا خونه اجاره ای نزدیک به میدون جمهوری باشه در هزینه رفت و امد خیلی برد کردید چون اکثر رستوران ها, کافه ها,مراکز خرید,مناظق و خیابانهای دیدنی نظیر هزار پله سالن اپرا پارک قو ها خیابان شمالی(مدرنترین خیابان شهر ایروان)در اطراف ونزدیکی این میدونه .

البته برای جاهای دیدنی و مسافت های دورتر دیگه باید از سواری استفاده کنید که خوشبخنانه هزینه تاکسی در ارمنستان خوب و به صرفست و اکثر تاکسی ها مجهز به تاکسیمتر میباشند که شما بخواهید به دورترین نقظه ایروان بروید از ۲۰۰۰ درام بیشتر تجاوز نمیکنه البته برای دریاچه سوان و دره گلها این قیمت تفاوت داره سعی کنید کرم ضد آفتاب ودارو های ضروری سفر رو از داخل کشور تهیه کنید و از بردن داروهای غیر مجاز خودداری کنید.

ایروان فارسی زبان زیاد داره پس نگران صحبت کردن نباشید.

اگر قصد مسافرت بدون تور را دارید میتونید به راحتی مرکز شهر و اطراف میدان جمهوری توسط افرادی که انجا هستند خانه اجاره کنید پس نگران اسکان نیز نباشید. خانه های ارمنستان در مرکز شهر عموما به دو دسته تقسیم میشه ۱ – ساختمان های نو ساز ۲- ساختمان های دوران کمونیسم که ا دسته اول همانطور که از اسمش پیداس نوساز و مدرن بوده و دسته دوم از اپارتمانها مربوط میشه به زمان شوروی سابق و البته گول ظاهر قدیمیشون رو نخورید انصافا داخل خونه خیلی بهتر از نماشه !!! خب بیشتر از این منتظرتون نمیدارم و توضیحات بیشتر رو همراه با سفر در ادامه ماجرا براتون توضیح میدم.

روز اول

خب ساعت ۷ صبح شنبه ۹ مرداد بود به همراه یه استرس شیرین برای اولین مسافرت خارجی و همراهی برادرم با ماشین شخصی به پارکینگ شماره ۱ یا همون مسقف رسیدیم و پس داشتن هوای نگهبان پارکینگ!!! ماشین رو پارک کردیم و به سمت گیت ورودی فرودگاه امام خمینی راه افتادیم. بعد از یه ساعت انتطار گیت باز شد و اصلا شلوغ نبود و به راحتی بعد از چک کردن گذر نامه به سمت سالن پرواز رفتیم و پس از کمی استراحت در کافی شاپ فرودگاه به سمت محل سوار شدن به هواپیما حرکت کردیم حدود ساعت ۹ بود که کارت پرواز صادر شد و به داخل هواپیما رفتیم و از شانس خوبم دقیقا کنار پنچره بال راست هواپیما نشستم.

بعد توصیه های لازم قبل از پرواز هواپیما راس ساعت نیم از زمین برخواست و به سوی ایروان و در مسیر حدودا ۱ ساعت ربعی تهران به ایروان قرار گرفت.

مسیر هوایی به ایروان

ساعت یک ربع به یازده بود که پرواز در فرودگاه زوارتنوتس شهر ایروان بر زمین نشست ما هم خودمونو جمع و جور کردیم و از هواپیما پیاده شدیم و به سمت گیت های اخذ ویزا راه افتادیم(ارمنستان از شهریور ۹۵ دیگه ویزا نمیخواد) و پس یه ساعت معطلی به خاطر طی کردن مراحل ویزا در سالن فرودگاه به قسمت تحویل چمدون رفتیم و پس چک شدن پاسپورت ها چمدونمونو گرفتیم و به سمت درب خروجی راه افتادیم.

اونجا قبل از خروج یه خانمی بود که برای مسافرا ماشین میگرفت و من پس از پرسیدن کرایه که از فرودگاه به مرکز شهر ۴۰۰۰ درامه یه ماشین سفارش دادم و وقتی درب باز شد یاده مشهد افتادم که عده ای میان و خونه کرایه میدن و دربست میخوان برن !!!!

یه اقایی نزدیک ما شد و قبض تاکسی که از اون خانم گرفته بودم از من گرفت و ما رو به سمت ماشین راهنمایی کرد و بعد از سوار شدن به سوی میدان جمهوری راه افتادیم. حدود ی ربع بعد به میدان جمهوری رسیدیم ساعت ۱۲ ظهر بود و هوا یه مقدار گرم شده بود پس از پیاده شدن اولین کاری کردیم به نزدیک ترین شعبه یوسل رفتیم و یه سیم کارت گرفتم چون واجب ترین کاره به این دلیل که هم دسترسی به اینترنت در اقصی نقاط شهر رو دارید و هم میتونید با ایران تماس بگیرید. بعد از خرید سیم کارت به سمت آب نمای وسط میدون راه افتادیم

میدان جمهوری

مشغول ور رفتن با گوشی بودم که یه ماشین که شامل دو عدد از هموطنان عزیز!!! که به تور لیدری در ارمنستان مشغول بودند از کنارما گذشتند و کمی جلوتر ایستادن و یکیشون پیاده شد و تشخیص داده بود ما ایرانی هستیم و گفت تو تابستون حجم عطیمی از توریست ها که بیشترشون ایرانی هستن به اینجا میان و تشخیصون راحت خلاصه گفت که اگه دنبال آپارتمان برای اجاره هستین من یه واحد روبرویه بازار طلا که دقیقا ۷ دقیقه پیاده تا میدون راهه دارم و ما سوار ماشین شدیم و ۱ دقیقه بعد جلوی یکی از ساختمونهای معماری کمونیستی توقف کردیم و به طبقه ۱۱ رفتیم که بر خلاف ظاهر بد ساختمان داخل خیلی عالی بود یه خونه ۷۰ متری که سرویس بهداشتی حمام اتاق خواب با تخت دو نفره همراه وسایل اتو دمپایی مسواک اشپزخانه مجهز شامل یخچال فریزر،گاز و تمامی ظروف اشپزخانه شاملش می شد و پس از کمی چونه زدن به شبی ۴۰ دلار راضی شد و ما به مدت ۴ روز اجاره کردیم.

وسایلمنو جا به جا کردیم و از خونه زدیم بیرون تا به نزدیک ترین فروشگاه شبانه روزی که به فاصله ۵ دقیقه از خونه بود حرکت کنیم.همونجا صرافی بود(صرافی داخل فروشگاه ها هست و به قیمت رو چنج میکنن اما مغازه ورستورانها هم چنج میکنن اما هر ۱۰۰ دلار رو ۴۶ هزار درام میدن در حالیه که صرافی های اصلی ۴۷۶۵۰ چنج میکنن) و ما یه ۱۰۰ دلاری چنج کردیم و مقدار زیادی وسایل و خوراکی های جور وا جور برای این ۴ روز اسکانمون خریدیم و به سمت خونه راه افتادیم دیگه داشتیم از خستگی ضعف میکردیم که تصمیم گرفتیم تا ساعت ۷ استراحت کنیم و شب بیرون بزنیم یه سری به خیابونای اطراف بزنیم.

بعد از اینکه استراحت کردیم ساعت حول و حوش ۸ و نیم شب بود که پیاده به سمت میدون جمهوری رفتیم و و به صحنه جالب برخوردیم چون همین طور بر جمعیت حاظر در میدون اضافه میشد و سریعا یادم اومد که هر شب شب های تابستون رقص آبنماهای میدون راس ساعت ۹ شروع میشه ما هم مشغول گرفتن عکس بودیم تا رقص اب شروع بشه.

ضلع شمال غربی میدون قبل از شروع مراسم

ضلع جنوب غربی

حدود یک ساعتی به تماشای رقص آب به همراه موزیک های ارمنی و لاتین نشستیم ساعت ۱۰ شب بود و تصمیم گرفتیم که پیاده به سمت کاسکاد حرکت کنیم البته قبلش یه بستنی فروشی بالای ضلع شمال میدون بود به قیمت ۴۰۰ درام که واقعا خوشمزه بود

سفرنامه ارمنستان

حدود ۲ دقیقه بعد به خیابنی زیبا و مدرن و سنگفرش شده که تردد وسایل نقلیه درش مقدور نیست رسیدیم که معروف بود به خیابان شمالی که البته در خیلی زیبا بود اما متاسفانه اکثر فروشکاه تعطیل بودن اما کافه و رستوران های متعدد و زیبا همچنان به مشتری ها سرویس ارائه میکردند.

بعد از گذشت چند دقیقه به انتهای خیابان رسیدیم و سمت راست خودمون نمایندگی پیتزا هات و کی اف سی رو میدیم و سمت راست چپ خودمون سالن اپرا ایروان پس به سمت سالن اپرا حرکت کردیم که در ابتدایه خیابون پارک قوها بود که زمستونا حوضش یخ میزنه و روش پاتیناژ انجام میشه همینطور که جلو میرفتیم کافه ها ورستورانهای زیادی داخل فضاهای سبز بود که بسیار زیبا و مدرن کار شده بودن واکثرا مشتری داشتن که خود ارمنی ها دور هم نشسته بودن و نوشیدنی میخوردن و گپ میزدن و این نشون میداد به دور از مشکلات ادما میتونن یه شب خوب رو سپری کنن.همانطور که از کافه های رنک و وارنگ عبور میکردیم به خیابون باغرامیان رسیدیم که یکی از خیابونای اصلی شهر بود و در تقاطع اون خیابان مسکویان وجود داشت.

نکته جالب این بود که وقتی چراغ عابر قرمز بود کسی از خط عابر عبور نمیکرد و وایمیستن تا چراغ سبز بشه و این موضوع رو میشد در همه جایه شهر مشاهده کرد.دیگه رفته رفته نزدیک هزار پله شده بودیم جایی که به بام ایروان معروف بود وپایین پله ها و خیابانهای اطراف به وفور کافه و رستوران میتونستید پیدا کنید همین که قصد کردیم به بالایه هزار پله بریم بارون شدیدی گرفت و مجبور شدیم تصمیمون رو عوض کنیم و به سمت خونه برگردیم

سالن اپرا

هزار پله

هزار پله ۲

همین طور بر شدت بارون اضافه میشد که مجبور شدیم یه چند دقیقه ای وایسیم ولی بعد از ۳ یا ۴ دقیقه بارون کاملا بند اومد و هوای اون شب بسیار عالی شده بود به طوری که قشنگ هوای بدون الودگی و تمیز رو می شید تو شش هامون حس کنیم.

ساعت ۱۱ ونیم شب بود که به میدون جمهوری نزدیک شدیم واحساس گرسنگی شدیدی داشتیم که به رستوران کاراس رسیدیم که در ضلع شمال غربی میدون قرار داشت و به صورت شبانه روزی باز بود و انصافا غذا های خوبی داشت به همراه یه منوی ۶ صفحه ای که به سه زبان ارمنی و انگلیس و فارسی نگارش شده بود وبه راحتی میتونستید غذایه مورد علاقتون سفارش بدید.

من و برادرم هر کدوم کباب کوبیده مخصوص خودشونو سفارش دادیم که با گوشت گوساله درست شده بود و که به همراه نون محلی خودشون سرو میشد و انصافا خیلی خوشمزه شده بود که قیمت هر پرس ۱۰۰۰ درام بود و نسبت به کیفیت و مقایسه با غذاهایه وطنی قیمت بسیار بسیار مناسبی داشت البته بماند که غذای وطنی یه چیزه دیگس.خلاصه بعد از شام به سمت خونه رفتیم تا اماده شیم برای روز دوم ماجراجویی.

روز دوم

ساعت ۱۱ بود از خواب بیدار شدیم و تصمیم گرفتیم به دراشخار یا همون پارک آبی ایروان برویم که تقریبا ۲۰ دقیقه از میدون جمهوری فاصله داشت و کرایه اش تا اونجا ۱۲۰۰ درام بود. پس صبونه رو خوردیم ویه ماشین گرفتیم به سمت پارک آبی راه افتادیم.

پارک آبی سه ورودی مختلف داشت عادی وی ای پی که به ترتیب ۶۰۰۰ درام ۸۰۰۰ درام بود که ما همون عادی رو رفتیم که انصافا فرقی نداره فقط در قسمت وی ای پی میتونید از تخت های طبقه بالاتر استفاه کنید.خب زیاد از پارک ابی نمیگم باید خودتون تجربه کنید فقط چندتا نکته میگم که به دردتون میخوره اونجا نمیذارن خوراکی داخل ببرید ساعت کاریش از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر با خودتون حتما مایو ببرید چون اون داخل اولا گرون تر از بیرونه و دوم اینکه نمیذارن از سرسره های پارک استفاده کنید.

خب روز دوم تقریبا به وسطاش رسیده بود چون ساعت ۵ بود از پارک آبی بیرون اومدیم و یه ماشین در بست گرفتیم به خونه رفتیم و پس از یه ساعت استراحت به سمت کاسکاد یا همون هزار پله رفتیم که ایندفعه به بالاش رسیدیم و از اونجا میتونستین کل شهر رو ببینید

سفرنامه ارمنستان

و حتی قله آرارت رو. بعد از پایین اومدن وقدم زدن در خیابان های سایات نوا و تومانیان که انصافا شب قدم زدن در شب های ایروان لذت خاصی داره به سمت یکی از رستوران /کافه های فراوان خیابون سایات نوا رفتیم و یه استیک ایتالیایی و یه پیتزایه ارمنی به همراه موهیتو سفارش دادیم که استیک و موهیتو واقعا عالی بودن اما پیتزایه ارمنی یکم با ذائقمون خوش نیومد .پس از صرف شام تصمیم گرفتیم که به تجمع ایرانیان درمکانی به اسم ماسکاراد بریم و ادامه شب رو اونجا سپری کینم

روز سوم

روز سوم تصمیم گرفتیم به بزرگترین دریاچه آب شیرین دنیا یعنی دریاچه سوان بریم این دریاچه حدود یه ۱۰۰ کیلومتری ایروان قرار گرفته و برای رفتن به اونجا کافیه به میدون جمهوری برید و میبینید که انواع وسایل نقلیه اعم از اتوبوس ون و سواری وجود دارن که شما رو به اونجا میبرن پس ما یه سواری دربست تا سوان گرفتیم که دو نفر رو از ما ۱۵۰۰۰ درام گرفت و اینم بگم کامل در اختیارمون بود و مارو به یکی از ساحل های اصلی دریاچه که یه کلیسا بالایه یه تپه مشرف به دریاچه رو داره برد اونجا میتونین از دستفروش های صنایع دستی سنتی ارمنستان رو بخرید که البته چون تابستون بود و توریست ها زیاد یکم قیمتاشون بالا بود .

اینم بگم که تو مسیر که دارید میرید، میتونید توقف کنید و از منظره بکر اونجا استفاده کنید، حتی دستفروشایی در بین راه هستن که بلال میفروشن و امتحان کردنشون خالی از لطف نیست

سفرنامه ارمنستان

خلاصه بعد یه توقف کوچیک و لذت بردن از دریاچه و صرف غذای محبوب و خوشمزه ماهی ایلشخان که شبیه به ماهی قزل الا خودمونه به سمت شهر حرکت کردیم که به محض رسیدن به شهر به سالن ماساژی که توسط یکی ارائه دهندگان تور در ایروان به ما معرفی شده بود رفتیم، حدود یه ساعت ماساژ رو از ما نفری ۱۰۰۰۰ درام گرفت که انصافا حرفه ای نبود و فقط حالت تجملاتی داشت خلاصه بعد از اتمام ماساژ خودمون رو آماده کردیم تا به جهت شام به پیتزا هات بریم و ببینیم که پیتزا هات معروف چه طعمیه که انصافا بد نبود البته ذائقه ای چون من خوشم نیومد اما برادرم عاشقش شد

البته قبل از رسیدن به پیتزا هات قرار شد که از مترو ارمنستان بازدید کنیم اما ما به زیر گذری رفتیم واقع در تقاطع ابویان و سایات نوا که در به فروشگاههای برند برخوردیم نظیر ال سی وایکیکی و سولومون و…. که من دیدم ال سی واکیکی حراج بود و دو عدد تی شرت به قیمت دونه ای ۵۰۰۰ درام خریدم که واقعا جنس مطلوبی داره دیگه ببخشید که من یکم تو عکس گرفتن از غذا مشکل دارم.

خب بعد از صرف شام تصمیم گرفتیم که یکم تو خیابونای اطراف که همانطور که اشاره کردم در شب لذت خاصی داره قدم زدیم تا از شب اخر هم استفاده بکنیم.به این ترتیب اخرین شب هم در ارمنستان سپری شد و ما فرداش ساعت ۱۲ ظهر پرواز داشتیم .روز چهارم یه دربست تا فرودگاه گرفتیم به مبلغ ۲۰۰۰ درام قیمت برگشت به فرودگاه کمتر از اومدن از فرودگاه و نفهمیدم چرا.ساعت ۹ ونیم به فرودگاه رسیدیم پس از تحویل بار و نشستن در سالن انتظار فرودگاه رزوارتنوتس با ۴۵ دقیقه تاخیر هواپیمامون اومد و به سمت کشور عزیزمون ایران راه افتادیم.

توضیحات

شاید یه سری از دوستان بگن که ما جاهای تاریخی و موزه نرفتیم که خدمتتون عرض کنم سفر کردن کاملا سلیقه ای و قرار نیست همه به یه شکل سفر کنن البته چون من علاقه ای به بناهایه تاریخی ارمنستان نداشتم البته این قضیه در کشورهایی با اماکن تاریخی غنی تر نظیر رم. آتن و پاریس کاملا فرق داره.

دوم اینکه نگرشتون باید جهت سفر به هر کشور باید مشخص باشه به عنوان مثال دو نفر تصمیم میگیرن که به تایلند سفر کنن یکی جنبه منابع طبیعی و مناطق باستانی و نمایشگاه و سایر مکان ها رو در نظر میگیره اما شخص دیگه تفریحات شبانه و سایر جنبه های دیگه پس میشه گفت مهم ترین رکن سفر اینه که به چه منظوری به کشورمورد نظر سفر میکنید

نکات قابل توجه در سفر به ارمنستان

سفر در تابستون به ارمنستان لذت دیگه ای داره و البته در کنارش اینکه قیمت ها از عید تا تقریبا اواخر شهریور بالاتر از حد طبیعیشه به طوری اگر در زمستون سفر کنید کلی در هزینه صرفه جویی میشه که البته از پارک آبی و شنا در سوان محروم میشید .

سعی کنید منشتون رو اونجا حفظ کنید و خدایی نکرده عملی مرتکب نشید باعث دردسرتون بشه.

به قوانینشون احترام بذارید و سعی کیند در خیابان اشغال نریزید به هیچ عنوان سعی نکنید به روز با مردم اونجا ارتباط بر قرار کنید. همه دلار هاتون چنج نکنید به مقدار لازم چنج کنید.

در میدون جمهوری تورلیدر هایی هستن که اغلب فارسی زبانند به شما پیشنهاد رستوران کافه و جاهای دیگه رو میدن که حد امکان سعی کنید خودتون برنامه سفر خودتونو بچینید و درگیر برنامه اون دوستان نشید.

در پارک آبی سعی کنید شئونات مخصوص اونجارو حفظ کنید تا خدایی نکرده مشکلی براتون پیش نیاد.

غذاها و خوراکی های محلی رو حتما تست کنید و در خیابان های اطراف مرکز شهر حتما بگردید چون واقعا لذت بخشه

هزینه حمل و نقل : از ۱۰۰۰ درام تا ۲۰۰۰ هزار درام بستگی به مسیرداره که داخل شهر از ۲۰۰۰ تا تجاوز نمیکنه

هزینه غذا: از ۸۰۰ رام تا ۲۰۰۰ درام که البته بین این قیمتا کلی غذاهایه جور واجور هست که ۲۰۰۰ درام برای بالترین قیمت داخل منو هستش

هزینه اقامت :بسته به نوع خانه که شامل سوییت یک خواب دو خواب و سه خواب میشه از شبی ۲۰ دلار تا ۱۰۰ دلار متغییر(قدیمی و نوساز بودن هم در قیمت تاثیر داره)

سایر هزینه هم بسته به نوع سفر شما متغیر.

سخن اخر…

از همین جا می خوام پوزش بطلبم از دوستان خواننده که اگرکمی و زیادی و مشکلی چه در نگارش و چه در صحبت هام بوده دوم تشکر کنم باز هم از دوستانی که این سفر نامه کوتاه رو مطالعه کردن و یه تشکر ویژه از سایت لست سکند که این متن رو انتشار دادن

امیدوارم که مطالبی که ذکر کردم مفید بوده باشه و بتونه تا حدودی در سفر به ارمنستان کمکتون کنه. بنده ۱۰ آذر سفری به گرجستان دارم که امیدورام بتونم سفرنامه بهتری رو در مورد تفلیس و کشور گرجستان بهتون ارائه بدم. خیلی خیلی ممنون از تمامی دوستان جهت وقتی که گذاشتید.

در پناه حق
یا علی………

نویسنده :وحید محسنی

شنبه، ۴ دی ۹۵ ساعت ۱۴:۳۱

توسط لست سکند

کلمات کلیدی:ارمنستان,کشور ارمنستان,سفربه ارمنستان,سفرنامه ارمنستان

سفر زمینی هیجان انگیز به ارمنستان قسمت اول

سفر زمینی هیجان انگیز به ارمنستان با جغرافیای بی نظیر قسمت اول   آمادگی برای …