سفر به باکو، آذربایجان| قسمت دوم

تو قسمت اول این سفرنامه درباره‌ی جاهای دیدنی باکو مثل پارک‌ها و خیابون‌های معروفش و چند تا از موزه‌های خوبش نوشتم. این بار می‌خوام برم سراغ بقیه‌ی لذت‌های سفر: خرید کردن (که وقتی با خانواده سفر می‌کنم برام به یه لذت اجباری تبدیل میشه!) و خوردنی‌های خوشمزه‌ی باکو و آذربایجان! بعد هم یه سری نکات کلی رو در مورد سفر به آذربایجان توضیح میدم تا شاید بهتون تو تصمیم‌گیری برای انتخاب این کشور به عنوان مقصد کمک کنه.

رستوران‌ها

آذربایجان هم مثل ترکیه، کشور غذاهای گوشتی و کبابه. پس اگه گیاهخوار باشید ممکنه یکم بهتون سخت بگذره. راستش من خودم خیلی آدم شکمویی نیستم و تو سفرهام دنبال این نیستم که همه‌ی غذاهای محلی رو امتحان کنم. از اون طرف هم انقدر تنوع غذاها زیاد بود که وقت نشد به همش برسم. با این حال می‌خوام چند تا رستوران خوب و غذای خوشمزه بهتون معرفی کنم:

رستوران ناملی کباب/ Namli kebab

این رستوران رو تو یکی از کوچه‌های منتهی به خیابون نظامی (اگه نمی‌دونید خیابون نظامی کجاست یه سر به مطلب قبلم بزنید!) پیدا می‎‌کنید. خوبیش اینه که تنوع غذاهاش و مخصوصن کباب‌هاش خیلی زیاده و عکس تک‌تک غذاهاش رو تو منو می‌بینید. البته بدیش هم همینه چون یه ربع طول می‌کشه تا فقط یه دور منو رو تا آخر ورق بزنید! کیفیت غذای این رستوران خیلی خوب بود و ما راضی بودیم.

این یه میکسی بود از کباب‌های مختلف که خیلی خوشمزه بود و برای دو نفر آدم کم‌غذا مناسب بود.

رستوران سلطان این/ Sultan inn restaurant

اگه به شهر قدیمی رفتید حتمن به این رستوران یه سر بزنید. این رستوران رو بام هتل سلطان این هستش و از اون بالا ویوی شهر رو دارید.

اینم از داخل رستوران و ویوی شهر.

ما برای ناهار این رستوران رو انتخاب کردیم اما فک کنم با توجه به نورپردازی قشنگ باکو، شب‌ها ویوی قشنگ‌تری داشته باشه. راستی این رستوران طبقه‌ی سومه و آسانسور هم نداره و اگه خودتون یا یکی از اعضای خانواده‌تون مشکل پله دارید این نکته رو در نظر بگیرید. غذای این رستوران خیلی خوشمزه بود.

فکر کن تو یه کشور دیگه غذای محبوبت رو درست همون طوری که مامانت می‌پزه بخوری!

رستوران/موزه‌ی شیروانشاه

غذا خوردن تو رستوران شیروانشاه یکی از بهترین تجربه‌های باکوگردیه. این ساختمون که مال قرن نوزدهمه و در اصل یه حمام بزرگ بوده، بعدها به رستوران تبدیل شده. البته اینجا یه رستوران معمولی نیست…

انگار داری تو یه کاخ قدیمی غذا می‌خوری.

وقتی وارد می‌شید و یکی شما رو راهنمایی می‌کنه و از سالن‌ها و اتاق‌ها و راهروهای مختلف رد می‌کنه احتمالن نمی‌تونید این همه زیبایی رو یه جا هضم کنید. پس وقتی نشستید و سفارش غذاتون رو دادید سر جاتون نشینید و برید در آرامش یه چرخی تو رستوران بزنید. فقط حواستون باشه میزتون رو گم نکنید!

یکی دو ساعتی طول می‌کشه تا تک تک اتاق‌ها رو با دقت ببینی!

راستی تو این رستوران بیشتر وقت‌ها موسیقی زنده هم دارن. آخر هفته‌ها که رستوران شلوغ‌تره تو هر اتاقی یه موسیقی در حال نواخته شدنه. ما که وسط هفته رفتیم فقط تو یکی دو تا از اتاقا موسیقی زنده داشتن و اونم خیلی کم می‌زدن و بیشتر استراحت می‌کردن!

غذای این رستوران هم خیلی خوشمزه‌س و با این که با دیدن ظاهر رستوران و مقایسه‌ش با رستوران‌های وطنی آدم فکر می‌کنه قراره همه چی خیلی گرون باشه اما این طور نیست. قیمت‌های این رستوران متوسطه و با توجه به فضایی که داره کاملن می‌ارزه.

اینم شبیه دلمه‌ی بادمجون خودمونه. البته توی بادمجون بیشتر گوشت بود و برنج و مخلفات دیگه نداشت.

غذاهای آذربایجان

کباب‌های مختلف

آذربایجان هم مثل ایران و ترکیه کشور کباب‌هاس. اگه اهل گوشت خوردن هستید، انواع و اقسام کباب‌ها و دونرها و خوراک‌های گوشتی انتظارتون رو می‌کشه.

یه چیزی مثل کباب کوبیده‌های خودمون اما با گوشت بیشتر و مخلفات کمتر! (Lule lamb Kebab)

پیده و لاماجون

این دو تا غذا رو قبلن تو ترکیه امتحان کرده بودم و دوسشون داشتم. در واقع پیده و لاماجون یه جورایی پیتزای مخصوص ترک‌ها حساب میشن. روی خمیر رو با چیزهای مختلفی مثل گوشت، مرغ، سوسیس، پنیر یا سبزیجات پر می‌کنن!

پیده
لاماجون

پلوهای مختلف

تو آذربایجان، برخلاف ترکیه، برنج رو آبکش می‌کنن و درست مثل خودمون درست می‌کنن. برخوردشون هم با پلو شبیه ایرانی‌هاست و محض دکور یه کفگیر پلو نمی‌ریزن گوشه‌ی غذات: وقتی پلو خورشت سفارش میدی یه بشقاب پلو خواهی داشت به علاوه‌ی خورشت تو یه ظرف جدا! ازشون راضیم که ارزش پلو رو می‌فهمن.

برای من که خیلی زود از خوردن گوشت و کباب خسته میشم دیدن پلوهای مختلف تو منو جدن خوشحالم کرد. تو رستوران ناملی کباب ما قورمه سبزی و شیرین پلو سفارش دادیم. وقتی غذاهامون رو آوردن فهمیدیم اون چیزی که بهش میگن قورمه سبزی در واقع خورشت آلو اسفناج خودمونه. شیرین پلو هم پلوش شیرین نیست و به جاش خورشتش از کشمش، برگه‌ی زردآلو و خرما تشکیل شده!

قورمه سبزی و شیرین پلو!

یکی دیگه از پلو خورشت‌هایی که سفارش دادیم فسنجون بود که تو رستوران سلطان این خوردیم و خیلی خیلی خوشمزه بود. کلن پلو تو آذربایجان یکی از غذاهای مهم محلیه و می‌تونید خورشت‌های مختلفی رو امتحان کنید.

چای و باقلوا

بهرحال تو یه کشور ترک‌زبان باقلوا خیلی مهمه دیگه! یکی از معروف‌ترین کافه/قنادی‌های باکو مدو/Mado هستش که شعبه‌های زیادی داره. یکی از شعبه‌هاش هم تو خیابون نظامی و بغل ناملی کبابه. اینجا می‌تونید یه چای باقلوای باحال بزنید یا برای سوغاتی باقلوا بخرید!

هم تو رستوران‌ها و هم تو کافه مدو می‌تونید دسرهای مختلف آذربایجان رو هم امتحان کنید. من از دسرها، سوتلاچ رو امتحان کردم که یه چیزی شبیه شیربرنج خودمونه با یه لعابی مثل بستنی! از اون جایی که آشپزیم خوب نیست در توصیف غذاها هم یکم بد عمل می‌کنم… اما بهرحال شما امتحان کنید خیلی خوشمزه بود!

بخش دسرهای کافه مدو!

خرید کردن در باکو

اگه یکی از معیارهای مهم شما برای انتخاب مقصد سفر خرید کردن و ارزون خرید کردن باشه بهتون توصیه می‌کنم ترکیه رو انتخاب کنید. دلیلش هم خیلی ساده اینه که با پول ما، خرید کردن تو ترکیه ارزون‌تر درمیاد! با این که اکثر برندهای ترکیه تو مراکز خرید آذربایجان هم پیدا میشن اما قیمتشون تو ترکیه خیلی ارزون‌تره. با این حال باکو هم پر از مراکز خرید و فروشگاه‎های برند بزرگه و ناامیدتون نمی‌کنه.

مرکز خرید Park Bulvar Mall که نسبتن بزرگ بود و قیمت‌هاش متوسط بود. پشتش هم یه پارک ساحلی خیلی قشنگ داره.

ما به مرکز خریدهای Park Bulvar Mall، ۲۸ mall و Port Baku Mall سر زدیم که آخری زیادی لوکس و گرون بود. دو تای دیگه تقریبن قیمت‌هاشون مشابه بود. تو خود خیابون نظامی هم دو طرف خیابون پر از مغازه‌ست و می‌تونید همین طوری قدم بزنید و خرید هم بکنید.

نکات کلی در مورد سفر به آذربایجان و باکو

ویزای آذربایجان

گرفتن ویزای آذربایجان به طور کلی کار سختی نیست. برای گرفتن ویزای آذربایجان می‌تونید از این سایت به صورت آنلاین درخواست بدید و ویزای شما بعد از سه روز آماده میشه. در مورد اختلافات دو کشور ارمنستان و آذربایجان هم من از یکی از دوستانم که قبل از آذربایجان به ارمنستان سفر کرده بود پرسیدم و گفت آنلاین ویزا گرفته و مشکلی نبوده.

ارزش پول آذربایجان

واحد پول آذربایجان منات هستش که هر یک منات برابر حدود ۲۲۰۰ تومنه. بنابراین نمیشه گفت آذربایجان برای ما ایرانی‌ها کشور خیلی ارزونی حساب میشه.

اگه بخواید در مورد هزینه‌های سفرتون یه ایده‌ای داشته باشید می‌تونم این طوری براتون مثال بزنم: اگه بخواید تو یه هاستل ارزون بمونید و یه اتاق دونفره داشته باشید باید شبی بیشتر از ۲۰ دلار خرج کنید. در مورد غذاها، یه وعده غذای اصلی تو یه رستوران متوسط رو به بالا ۶-۱۰ منات میشه. ورودی بیشتر موزه‌ها بین ۵-۷ مناته. اگه بخواید خرید کنید، یه تاپ یا شلوار ساده حداقل ۲۰-۳۰ منات قیمتشه. در مورد رفت و آمد هم قسمت بعدی رو ببینید!

رفت و آمد در باکو

قیمت تاکسی تو باکو نسبتن ارزونه مخصوصن اگه سه چهار نفر باشید و پولش تقسیم بشه. مسیرهای خیلی نزدیک ۳ منات و مسیرهای ۱۰-۱۵ دقیقه‌ای ۶ منات. برای استفاده از مترو تو باکو هم می‌تونید از ایستگاه مترو کارت مترو بخرید (باکوکارت) و هم بلیط بخرید. اتوبوس و مترو هم تو باکو ارزون هستن.

زبان مردم

زبان ترکی مردم آذربایجان خیلی خیلی نزدیک به ترکی آذربایجان خودمونه. برای ما که ترکی آذری بلدیم یه طوری بود که انگار رفتیم تبریز مثلن! مسئولین هتل، هاستل و بعضی رستوران‌ها هم انگلیسی بلدن و در کل لازم نیست خیلی نگران زبان باشید.

پی نوشت مهم: در مورد دغدغه‌ی همیشگی ما ایرانی‌ها هم باید بهتون بگم که…. بعله دستشویی‌هایی آذربایجان به شلنگ مجهزه و نیازی به نگرانی نیست!

بالاخره می‌ارزه بریم باکو یا نه؟!

این مدل سفر شهرگردی و موندن تو هتل سبک سفر کردن خود من نیست و چون خانواده‌م همراهم بودن چنین سبکی رو انتخاب کردم. برای همین نمی‌تونم از دید بک‌پکری به باکو به عنوان یه مقصد نگاه کنم. با این حال اگه شما شهرگردی رو دوست دارید، می‌خواید برای چند روز به یه جای جدید و نزدیک سفر کنید و قبل از اون به استانبول سفر کردید و اونجا رو دیدید، من باکو رو بهتون توصیه می‌کنم.

راستی آذربایجان طبیعت قشنگی داره و خود مردم باکو به ما می‌گفتن تو باکو نمونید و برید از طبیعت اطراف لذت ببرید. ما که وقت نکردیم از شهر بزنیم بیرون اما اگه بتونید سریع دیدنی‌های شهر رو تموم کنید به نظرم خیلی خوبه که یه سری به اطراف هم بزنید.

نوشته شده توسط : سایت سبک تر

همچنین ببینید

سفرنامه مالدیو

مالدیو، از آبی زلال اقیانوس تا سپیدی شن‌های ساحل

مالدیو، از آبی زلال اقیانوس تا سپیدی شن‌های ساحل هدف از نوشتن این سفرنامه این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *