خانه / دسته‌بندی نشده / سفر به فومن

سفر به فومن

سفر به فومن | راهنمای کامل تماشای جاهای دیدنی فومن

چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶

اینبار به سراغ یکی از شهرهای استان زیبا و سرسبز شمال ایران  یعنی سفر به گیلان می رویم . این شهر و سفر به فومن، همراه با تور فومن، را  با لقب شهر مجسمه ها می شناسند . اسم این شهر فومن است و در مورد دلیل نام گذاری آن نظرات متفاوتی وجود دارد که یکی از معتبر ترینن آن ها دلیل انتخاب این اسم را برای منطقه به دلیل وسعت بالای کاشت سیر می داند . چراکه در فرهنگ لغات معین واژه ( فوم ) به معنی سیر است و پسوند (ن) که در اسم فومن دیده می شود به معنای جایگاه کشت است . اما برخی دیگر اعتقاد دارند که کلمه ی فومن از ریشه ی واژه ی بهمن گرفته شده و معنی و مفهوم آن پناهگاه اندیشمندان است .شهر فومن و جاهای دیدنی فومن، را بیشتر با مجسمه ها ، باغ ها ، شالیزار ها و درختان چنار و مناظر طبیعی و همچنین سبک خاص خانه سازی آن می شناسند . برخی باستان شناسان آن را جزو قدیمی ترین مناطق شمال کشور معرفی می کنند و تاریخ آن را به ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال نسبت می دهند . این شهرستان زیبا آب و هوایی معتدل و مطبوع دارد و اگر شما به این شهرستان سری بزنید هم از طبیعت و مناظر و هم از غذاهای محلی و صنایع دستی آن دیدنی آن لذت خواهید برد .سبک خاص این شهرستان شمالی کشور هر ساله در فصول مختلف تعداد زیادی مسافر داخلی و حتی گردشگر خارجی را به خود جذب می نماید .این شهرستان شاعران ، ادبا و فرهیختگان زیادی را در دامان خود پرورش داده است . از این میان شاید نام ( کیومرث صابری فومنی ) بیشتر به گوش خورده باشد زیرا این فرد بنیان گذار موسسه و مجله ی گل آقا می باشد که مجله ایست در رابطه با طنز اجتماعی از قدیم الایام فعالیت دارد . همچنین علما و مراجع تقلیدی نیز در این سرزمین پا به عرصه وجود نهادند مانند آیت الله محمد تقی بهجت ، آیت الله اریب و آیت الله فومنی حائری و شاعرانی همچون شیون فومنی .

فومن

قلعه رودخان

اگر از شهرستان فومن، حدود ۲۰ کیلومتر خارج شویم به قلعه ای که قدمت آن به زمان ساسانیان باز می گردد برخواهیم خورد که نام این قلعه ، قلعه رودخان از جاهای دیدنی فومن است و چون در کنار رودخانه بنا شده است در آن زمان به نام (( دژ روگان )) نامیده می شد که با گذشت زمان این نام به قلعه رودخان تغییر یافت . اما این دژ قدیمی در میان افراد محلی و منطقه نام های مختلفی همچون (( دژ روخان )) ، « قلعه ی حسامی » ، « قله رخون » ، « قلعه ی هزارپله » و (( دژ روگان )) دارد . ساختمان این قلعه از دو ارگ و قورخانه و بخش های مختلفی تشکیل شده است . بخش ارگ آن مانند سایر دژها و قلعه ها محل سکونت حاکم وقت و خانواده وی بوده است و قورخانه نیز محل سکونت سربازان و مکانی برای انجام کارهای نظامی آنان بوده است .در این قلعه حمام ، آب انبار ، تعدادی ورودی ، زندان ، سردخانه ، آبریزگاه ، برج دیده بانی و چندین اتاق دیده بانی ، برج و بارو و تعدادی واحد های مسکونی کوچک و …. وجود دارد . ویژگی خاص این قلعه به دلیل داشتن سیستم دفاعی و امنیتی فوق العاده آن است به طوری که در زمان خود هیچ دشمنی نتوانست این قلعه از جاهای دیدنی فومن را فتح نماید .

قلعه رودخان

پارک زیبا فومن

در سفر به فومن و یا سفر به گیلان زمانیکه به شهر فومن سفر می کنید پارک فومن به دلیل داشتن انواع مجسمه ها در جاهای دیدنی فومن توجه شما را به خود جلب می نماید . در این پارک مجسمه های مختلفی ساخته و به نمایش گذاشته شده اند مانند مجسمه کودکانی که با شادی مشغول بازی هستند که بیانگر نشاط مردم محلی ان منطقه است . همچنین مجسمه چهاردختران را نیز خواهید دید که در بین گردشگران شهرت یافته است . که بیانگر زحمت و کوشش زنان فومن و دهکده های اطراف آن است که به کار کشاورزی می پردازد . در این پارک هم می توانید از مجسمه ها دیدن نمایید و هم به علت داشتن دستگاه های بازی کودکان خود را سرگرم کنید .

پارک فومن

روستای سرسبز فوشه

اگر حدود ۲۲ کیلومتر به سمت جنوب غربیه این شهرستان در سفر به فومن با تور فومن همرا با تماشای جاهای دیدنی فومن حرکت نمایید به یکی از مناطق سرسبز و دیدنی اطراف شهرستان فومن به نام روستای فوشه خواهید رسید . این روستا از جهت های غربی ، جنوبی و همچنین جنوب غربی به کوهستان مشرف است . کوهستانی در مجمئعه جاهای دیدنی فومن که پوشیده از جنگل زیبا و سرسبز است . این روستا در نزدیکی قلعه رودخان قرار دارد و شما با حرکت در این مسیر هم می توانید از روستای فوشه دیدن نمایید و هم به دیدن قلعه رودخان بروید .در این روستای سرسبز و زیبا از جاهای دیدنی فومن در سفر به فومن با تور فومن و یا سفر به گیلان درختان متنوعی را خواهید دید مانند راش ، توسکا ، لرگ ، افرا و … . وجود تعداد زیاد درختان راش و خرمن دی در این محل باعث به وجود آمدن زیبایی و سرسبزی دو چندان برای آن شده است .

فومن

غاری کهن

اگر حدود ۱۵ کیلومتر از روستای فوشه به سمت قلعه رودخان حرکت کنیم به غاری با قدمت ۳۰۰۰ سال خواهیم رسید که غار خون فوشه نام دارد . این غار کهن که در منطقه جنگلی نیز واقع شده است به دلیل داشتن قدمت زیاد اهمیت زیادی دارد و در واقع یکی از دیدنی های استان گیلان است . زمانیکه به سمت غار حرکت می کنیم طبیعت بکر و زیبای آن چنان ما را به خود مجذوب می کند که شیب تند مسیر و سختی حرکت را کاملا از یاد می بریم .

غار کهن

بقعه ی سبز قبا

در سفر به فومن با تور فومن روستایی به نام شنبه بازار وجود دارد و در این روستا مکان مذهبی به نام امامزاده سبز قبا ( ع ) قرار گرفته است . که افراد زیادی را از گوشه و کنار این شهرستان برای دعا و نیایش به سمت خود می کشاند . در نزدیکی این امامزاده درختی بزرگ و کهنسال سر بر آسمان دارد که در گذشته به نام درخت مزار و یا درخت آقادار معروف بوده است و افراد زیادی به امید برآورده شدن حاجات خود پارچه های سبز رنگ را به آن گره می زدند و امروزه نیز همچنان افراد به تبعیت از گذشتگان اینکار را انجام می دهند . البته به دلیل داشتن تبرک و تقدس و اعتقاد افراد این شهرستان به این امامزاده پیکر پاک چندی از شهدا جنگ تحمیلی نیز در اطراف آن به خاک سپرده است مانند شهید سید جواد موسوی. این مکان در سفر به فومن یکی از جاهای دیدنی فومن محسوب میشود.

فومن

ییلاق سرسبز زودل

نام زودل سرفومن به دلیل قرار گرفتن این ییلاق در نزدیکی روستای زودل نام آن نیز زودل نهاده شده است . این ییلاق بالاتر از خود روستا در سفر به فومن با تور فومن  و یا سفر به گیلان قرار گرفته است به همین دلیل پسوند سر به نام آن افزوده شده و به آن ییلاق زودل سر می گویند . این ییلاق از جهتی دیگر در مسیر قله ای به نام قله ی تراشوم که در نزدیکی روستای خانوانه واقع شده است قرار دارد . ییلاق زودل سر به دلیل داشتن جاذبه طبیعی فوق العاده هر ساله تعداد زیادی مسافر و گردشگر را در سفر به فومن با تور فومن و یا سفر به گیلان و جاهای دیدنی فومن به خود جذب می نماید و افراد زمانی را برای استراحت به دور از هیاهو شهری در دامان طبیعت سپری می کنند .

فومن

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

منطقه رودخان در سفر به گیلان و یا سفر به فومن با تور فومن و تماشای جاهای دیدنی فومن سیاه مزگی یکی از مناطق زیبا و سرسبز این خطه می باشد که از سال ۱۳۷۸ به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد . زیرا که زیستگاه گونه های جانوران مختلف ، زیبا و کمیابی همچون شغال ، روباه ، قرقاوول ، گورکن ، پلنگ ، آبیا ، سیاه گوش ، گراز ، تشی ، خرس قهوه ای ، شوکا ، گربه جنگلی و مرال می باشد . این منطقه ی حفاظت شده دارای دره های عمیق ، سرسبز و زیبا و همچنین تعداد زیادی رود خروشان است و دارای اقلیمی مرطوب و معتدل است . طبیعت بکر و فوق العاده آن از گیاهان بومی و جنگل های هیرکانی ، جلگه و مراتع ییلاقی و همچنین باغ های زیبای چای پوشیده شده است .

منطقه

چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه

چشمه زمزمه در منطقه ماسوله همراه با تور فومن که زیر مجموعه شهرستان فومن است قرار دارد و به دلیل داشتن رنگ نارنجی جذابیت زیادی دارد . اما آب این چشمه به دلیل نزدیک بودن با معدن آهن طعم تلخی دارد . رنگ آن نیز به همین دلیل است اما با وجود  طعم نامطلوب افراد محلی معتقد اند که فواید درمانی زیادی دارد به همین دلیل آن را با کمی شکر مخلوطط می کنند و برای درمان بیماری های ریوی و گوارشی آن را می نوشند .چشمه علی زاخونی که یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این منطقه است به دلیل داشتن مواد خاصی همچون بی کربنات در آب آن مورد توجه بسیاری است و افراد زیادی را به خود جذب می کند زیرا ساکنان این منطقه معتقدند که نوشیدن آب این چشمه بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های گوارشی را درمان می نماید .شهرستان فومن به دلیل زیبایی های فراوان و داشت طبیعت و آب و هوایی فوق العاده و همچنین مناطق دیدنی و تاریخی افراد زیادی را به سمت خود می کشاند . در این سرزمین زیبا به غیر از مکان هایی که در متن بالا به شما معرفی کرده ایم مکان های دیدنی فراوان دیگری نیز وجود دارد که در زیر چندی از این مکان ها را برای شما نام می بریم .

۱_ رودخانه ی پلنگ ور                                          ۲_ جاده ی زیبای سراوان _ فومن

۳_ ییلاق آندره                                                       ۴_ امامزاده ولی علیه السلام

۵_ روستای مردخ                                                    ۶_ منناطق کوهستانی و زیبای فومن

۷_ سراگوراب و کهنه گوراب                                    ۸_ امامزاده سید ابراهیم علیه السلام

۹_ تالاب خطیب                                                      ۱۰_ آبشار دو قلو

۱۱_ ابرود                                                                 ۱۲_ روستای سرسبز گسکره

منبع :همگردی

چشمه آب معدنی

همچنین ببینید

سفرنامه چین

چین ساعت ۱۲ شب حضور در مقابل آژانس دیبا و ترانسفر به فرودگاه امام خمینی-تحویل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *