خانه / ترین ها / دیدنی ها / سنت های جالب و کهن چهارشنبه سوری

سنت های جالب و کهن چهارشنبه سوری

درارتباط با ریشه و برپا کردن مراسمی به نام چهارشنبه سوری و وجود آن در منابع کهن سندی یافت نشده است. چراکه چهارشنبه نام یکی از روزهای هفته و سوری به معنای جشن و رنگ سرخ می باشد. از آنجاییکه قبل از ورود اعراب به ایران زمین هر سال دوازده ماه و هر ماه سی روز با نامی مجزا داشت پس چهارشنبه ای در کارنبوده است. همچنین پریدن از روی آتش نیز از آداب و سنن زرتشتیان نیست چراکه آنان آتش را مقدس می دانند و جهیدن از روی آن، بی احترامی به آتش می باشد. ولی با این تفاصیل، در زمان های دور در ایران باستان در پایان هر ماه مراسمی به نام سوری برگذار می شد که مردم در آن به جشن و پایکوبی می پرداخته اند. به روایتی دیگر ایرانیان در پنج روز آخر هر سال با روشن کردن آتش بر بام خانه های خود جشن می گرفتند و باور داشتند که در این پنج روز ارواح درگذشتگان به زمین می آیند و همراه با خانواده هایشان برای آنان دوستی، پاکی و برکت طلب خواهند کرد و با این کار به پیشواز سال جدید می رفتند.
سنت های جالب و کهن چهارشنبه سوری
چند سال پس از ورود اسلام به ایران جشن سوری کمرنگ شد و فقط به چهارشنبه پایان سال مختص گردید که در ارتباط با آن نیز روایات و نظرهای متفاوتی وجود دارد. یکی از دلایلی که چهارشنبه برای این مراسم برگزیده شده است نحسی روز چهارشنبه در باور اعراب می باشد. آنان معتقد بودند که روزهای نحس و شوم را باید با عیش و شادمانی گذراند تا شیاطین و اجنه فرصت رخنه در وجود آدمیان را نیابند. پس ایرانیان به علت جلوگیری اعراب از اجرای این مراسم چهارشنبه آخر سال را برگزیدند و علت روش کردن آتش را رفع پلیدی و شومی در این روز بیان نمودند، چراکه در اعتقاد ما ایرانیان آتش مظهر روشنی، پاکی، طراوت، سازندگی، سلامت و تندرستی است و از آنجاییکه بیماری ها، زشتی ها، بدی ها و همه آفات در تاریکی و ظلمات قرار دارند، اهریمن نیز مظهر تاریکیست و جایگاهش تاریکی می باشد. پس با افروختن آتش معرفت به دل و روح راه می یابد و آثار اهریمن و زشتی ها از بین می رود. به این ترتیب مراسم چهارشنبه سوری در شب واپسین چهارشنبه سال، از غروب روز سه شنبه برگزار می شود تا اولین جشن از مجموعه جشن ها و مناسبت های نوروزی باشد. همچنین این جشن وابسته به دین یا قومیت افراد نیست و در میان اغلب ایرانیان رواج دارد.
سنت های جالب و کهن چهارشنبه سوری

آتش روشن کردن

از آیین و مراسمی که در این روز برپاست می توان به روشن کردن آتش و پریدن از روی آن اشاره کرد که در زمان پریدن از روی آتش جمله معروف زردی من از تو و سرخی تو از من گفته می شود. این جمله نشانگر این مطلب می باشد که مردم خواهان آن هستند که آتش تمام رنگ پریدگی، زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و به جای آن سرخی، گرمی و نیرو را به آنان ببخشد.

آتش روشن کردن

آجیل چهارشنبه سوری

از قدیم الایام در ایران رسم بود که در روز چهارشنبه آخر سال، آجیل چهارشنبه سوری خورده شود. این آجیل شور و شیرین است که شامل برگه هلو و زردآلو، قیسی، کشمش سبز، مویز، باسلُق، پسته، بادام، فندق بو نداده، نقل، شکر، پنیر و گردو می باشد و خوردن آن به اعتقاد مردم باعث شگون و خوش یمنی است.

آجیل چهارشنبه سوری

قاشق زنی

قاشق زنی هم یکی دیگر از مراسمی است که در این روز انجام می شود. به این صورت که دختران و پسران روی خود را با چادر می پوشانند تا شناخته نشوند و به درب خانه دوستان و همسایگان می روند. صاحب خانه نیز با شنیدن صدای قاشق هایی که به کاسه می خورد به درب خانه می آید و در کاسه های آنان آجیل چهارشنبه سوری، شکلات، نقل و پول می ریزد. گمان می رود که مراسم قاشق زنی نشات گرفته از این باور است که ارواح نیک درگذشتگان در روز آخر سال به میان بازماندگان بر می گردند و به شکل افرادی که رویشان پوشیده است به خانه بازماندگان سر می زنند و زندگان برای یادبود و برکت به آنان هدیه می دهند.

قاشق زنی در چهارشنبه سوری
سنت های جالب و کهن چهارشنبه سوری

 

فال گوشی

یکی دیگر از آیین چهارشنبه سوری فال گوش ایستادن است که در آن دختران جوان نییت می کنند و پشت دیواری می ایستند تا به سخن رهگذران گوش دهند. سپس با شنیدن این سخنان نیت خود را به خوب یا بد تفسیر می کنند.

فال گوشی در چهارشنبه سوری
فال گوشی در چهارشنبه سوری

گره گشایی

گره گشایی نیز یکی از آداب جالب و مخصوص این روز می باشد که در آن کسانی که بختشان گره خورده و یا در کارشان مشکلی روی داده بود، گوشه ای از لباس خود را گره می زدند و در راهی می ایستادند، سپس از اولین نفری که می دیدند می خواستند تا آن گره را برایشان باز کند. به این ترتیب امیدوار بودند تا مشکلشان حل شود.

گره گشایی در چهارشنبه سوری
گره گشایی در چهارشنبه سوری

آجیل مشکل گشا

در گذشته در پایان مراسم آتش بازی اهل خانه و خویشاوندان گرد هم جمع می شدند و آخرین دانه های نباتی باقی مانده از ذخیره زمستانشان نظیر تخم هندوانه، تخم کدو، پسته، فندوق، بادام، نخود، گندم و شاهدانه را روی آتش مقدس بو داده و با نمک تبرک می کردند و سپس می خوردند. آنان بر این باورد بودند که خوردن این معجون افراد را نسبت به هم مهربان تر خواهد کرد و کنیه و دشمنی را از آنان دور می نماید. امروزه اصطلاح نمک گیر شدن و نان و نمک کسی را خوردن از این باور سرچشمه گرفته است.

آجیل مشکل گشا چهارشنبه سوری

کوزه شکنی

یکی دیگر از مراسمی که در شب چهارشنبه سوری اجرا می شد کوزه شکنیست. به این صورت که در این شب کوزه کهنه ای را برداشته و در آن مقداری نمک، زغال و سکه ده شاهی می انداختند و هر یک از افراد خانواده یکبار کوزه را دور سر خود می چرخاندند. سپس نفر آخر آن کوزه را از پشت بام به پایین می انداخت و می گفت: درد و بلای ما بره تو کوزه، کوزه بره تو کوچه!

کوزه شکنی در چهارشنبه سوری

نوشته شده توسط : سایت توریستگاه

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *