خانه / ترین ها / رستوران ها / غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان ‏

غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان ‏

غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان ‏

از سوپ ماست گرفته تا مربای گل ، بلغارستان کشوریست که غذاهای متنوعی دارد و برای گردشگرانی که دوست دارند غذاهای سنتی هر کشور را امتحان کنند مکان مناسبی است.

 

در ادامه با معرفی غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان  از سایت سفرنامه همراه باشید.

 

  • بانیتسا ( Banitsa )

غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان ‏

بانیتسا از غذاهاییست که در خانواده بورک ها قرار می گیرد. این غذا با ترکیبی از تخم مرغ و پنیر که داخل لایه هایی از خمیر قرار می گیرند تهیه می شود. بانیتسا معمولا برای مراسم مهم نظیر سال نو تهیه می شود و طرفداران متعددی نیز در این کشور دارد.

غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان ‏

شاید به اندازه بانیستا محبوب نباشد اما لوچنیک را می توان رقیب مهمی برای بانیتسا دانست. در نقاط مختلف بلغارستان ، لوچنیک با ترکیبات متفاوتی تهیه می شود اما اصلی ترین ماده آن علاوه بر خمیر ، پیاز است. لوچنیک لایه ای ضخیم از خمیر است که داخل آن پیاز و سایر مخلفات آن قرار می گیرد.

غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان ‏

در حالیکه تابستان های بلغارستان گرم و آفتابی است ، زمستان های آن بشدت سرد و برفیست. تنها چیزی که در این روزهای سرد زمستانی بلغاری ها را از جایشان بلند می کند خوردن یک کاسه پوپارای داغ است. پوپارا در وعده صبحانه سرو می شود و معمولا از شیر ، پنیر فتا ، شکر و تکه های نان تهیه می شود.

  • سالاد شاپسکا ( Shopska salata )

غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان ‏

سالاد از پیش غذاهای محبوب بلغاری ها است. شما نمی توانید هیچ مراسم تولد ، عروسی یا حتی عزاداری بروید که در آن سالاد سرو نشود. اما در این میان ، سالاد شاپسکا یکی از محبوب ترین ها در این کشور است که بیشتر مربوط به منطقه صوفیا است ، این سالاد ترکیبی از گوجه فرنگی ، خیار ، فلفل سرخ شده ، پیاز ، پنیر فتا و زیتون است.

  • سالاد اوچارسکا ( Ovcharska Salata )

غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان ‏

یکی دیگر از سالادهای محبوب در بلغارستان سالاد اوچارسکا است که به  معنی سالاد چوپان است. این سالاد ترکیبی است از گوجه فرنگی ، خیار ، فلفل سرخ شده ، زیتون سیاه ، تخم مرغ پخته و پنیر فتا.

غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان ‏

این نان خانگی همانند ستونی در خانه های بلغاری ها می ماند و در تمام تعطیلات و رویدادهای مهم سرو می شود. یکی از نکات جالبی که درباره این نان وجود دارد اینست که معمولا روی آن طرح ها و شکل های متنوعی می کشند تا به جذابیت آن بیفزایند.

غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان ‏

اسکارا از جمله غذاهاییست که باید در صوفیا امتحان کنید ، غذایی که همانند کباب خودمان است. بلغاری ها نیز به آن “کبابچه” می گویند. “کبابچه” کبابیست که از ترکیب جوجه یا گوشت تهیه می شود به آن مقداری ادویه و کره می زنند و کباب می کنند. معمولا کبابچه را داخل نان سرو می کنند. اما نوع دیگر آن “کارانچه” است ، کارانچه در حقیقت مدل تندتر و پرادویه تر کبابچه است که با نان و سالاد سرو می شود.

  • لیوتنیتسا (Lyutenitsa )

غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان ‏

لیوتنیتسا یک نوع پیش غذای بلغاری است که از ترکیب گوجه ( یا رب گوجه ) با فلفل تهیه می شود که با نان و پنیر خورده می شود.

  • کاوارما ( Kavarma )

غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان ‏

کاوارما نیز یکی از غذاهای محبوب طرفداران غذاهای گوشتی است. این غذا نیز از تکه های گوشت یا جوجه همراه با پیاز ، فلفل ، سیر ، پونه کوهی و جعفری تهیه می شود. این غذای محلی در روستاها بیشتر سرو می شود.

  • مربای درخت کاج ( Pine Tree jam )

غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان ‏

یکی از مرباهای محبوب برای صبحانه در بلغارستان مربای شیرینیست که از خوشه های درخت کاج تهیه می شود. این مربا را با کره و نان هنگام صبحانه می خورند. مربای درخت کاج معمولا در نواحی جنوب غربی بلغارستان تهیه می شود.

  • تاراتور ( Tarator )

غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان ‏

بلغاری ها به لبنیات علاقه بسیاری دارند به طوری که آن را در سوپ هایشان نیز ترکیب می کنند. بلغاری ها در فصل تابستان برای خنک شدن ، بستنی نمی خورند ، بلکه خوردن یک کاسه تاراتور به خوبی می تواند به خنک شدنشان کمک کند. این سوپ از ماست ، خیار ، نمک و گندم تهیه شده است.

غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان ‏

یا از این نوشیدنی متنفر می شوید یا عاشق آن خواهید شد ، بوزا با سلیقه های خاصی همخوانی دارد. نوشیدنی غلیظی که از آرد ، شکر و آب تهیه می شود.

  • مربای گل رز ( Rose Jam )

غذاهای مشهور و سنتی بلغارستان ‏

بلغاریها گل ها را پیش از آنکه بخاطر سلامتی و زیبایی شهرت داشته باشند می خوردند که از پرمصرف ترین و محبوب ترین آنها می توان به گل رز اشاره کرد که در انواع عطر و لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد و یک مربای محبوب نیز از گل رز تهیه می شود که شیرین و خوشمزه است.

 

امیدواریم از مطالعه این مطلب در سایت سفرنامه لذت برده باشید و نظر خود را در خصوص این مطلب بیان فرمایید.

باتشکر

 

منبع: سایت لست سکند

همچنین ببینید

ساندویچ زاپاتا سهروردی در سایت سفرنامه

ساندویچ زاپاتا سهروردی

ساندویچ زاپاتا سهروردی سلام به همه خوبان سایت سفرنامه یکی از خوردنی هایی که در پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *