خانه / سفرنامه / لتونی و لیتوانی ، پیش از سفر – آوریل ۲۰۱۶

لتونی و لیتوانی ، پیش از سفر – آوریل ۲۰۱۶

لتونی و لیتوانی ، پیش از سفر – آوریل ۲۰۱۶

اواخر فروردین ماه ایمیلی دریافت کردم از مدیر فستیوال فیلم ریگا (پایتخت لتونی، واقع در شمال شرقی اروپا) که می گفت فیلم مستند “حواس پنجگانۀ هنر” من در بخش مسابقۀ این جشنواره پذیرفته شده. در این ایمیل ضمن تبریک گفته شده بود که تمام هزینۀ سفر بر عهدۀ جشنواره اس و از من خواسته بودن حتماً در مراسم اختتامیه شرکت کنم.

بعد از یک بررسی سریع متوجه شدم که لتونی (که به انگلیسی Latvia نوشته میشه) عضو حوزۀ شینگن محسوب میشه و در ایران سفارت نداره. موضوع رو به از طریق ایمیل به دبیر فستیوال خبر دادم و گفتم متاسفانه نمی تونم در مراسم اختتامیه حضور داشته باشم.

فردای اون روز (که یک پنجشنبه ای بود) موبایل من زنگ خورد و خانمی که پشت خط بود گفت از سفارت مجارستان در تهران تماس می گیره. گفت که لتونی در خیلی از کشورها سفارت نداره و کارهای مربوط به ویزاش رو سفارت مجارستان یا لهستان انجام می ده. به من گفت اگر مایل به رفتن هستم در اولین وقت خالی با مدارک کامل به سفارت مجارستان برم و درخواست ویزا بدم.

از اونجا که دقیقاً سه هفته تا شروع فستیوال فرصت بود و معمولاً صدور ویزای شینگن هم سه هفته طول می کشید، اول کمی شک داشتم ولی بعد تصمیم گرفتم که اقدام کنم. مدارک که کامل بود، همه رو جمع کردم و سه روز بعد اول وقت مدارک رو تحویل دادم.

اینجا باید بگم که ویزای من از نوع فرهنگی هست و مدارکش با مدارک ویزای توریستی کمی متفاوته. از من دعوتنامه از مدیر جشنواره، رزرو بلیت رفت و برگشت (که یه چیز الکی و صوریه)، بیمۀ مسافرتی، برگۀ رزرو هتل، ترجمۀ شناسنامه، عکس و پرینت حساب بانکی رو خواستن. برای ویزای توریستی علاوه بر این مدارک، مدارک بیشتر مثل سند خونه و ماشین و ازدواج و… بعلاوه مبلغی برای ضمانت بازگشت به کشور لازمه که فهرستش توی وب سایت سفارتخونه ها هست.

گرفتن مدارک ظرف چند دقیقه انجام شد و به من برگه ای دادن که روش یک شماره پرونده نوشته شده بود. گفتن که باهاتون تماس می گیریم.

دقیقاً بعد از دو هفته و به فاصلۀ چهار روز مونده به شروع فستیوال با من تماس گرفتن که ویزا صادر شده و آماده اس. فردا ظهر برای گرفتن پاسپورت به سفارت مجارستان رفتم و بعد از اون بلافاصله بلیت پرواز رو تهیه کردم.

طبق بررسی هایی که انجام داده بودم، از تهران به ریگا رو میشد از چند مسیر طی کرد:

از طریق مسکو با خط هوایی ایرفلوت
از طریق باکو با خط هوایی آذربایجان
از طریق استانبول با خط هوایی ترکیش ایرلاینز
از طریق کیف با خط هوایی اوکراین

من قبلاً ساعت پرواز و مدت زمان انتظار رو در هر چهار مسیر چک کرده بودم و متوجه شدم خط هوایی اوکراین برای من از همۀ گزینه ها بهتره. ساعت 05:30 صبح پنجشنبه از تهران بلند می شد و ساعت 16:30 همون روز در فرودگاه ریگا به زمین می نشست. البته 6 ساعت معطلی در فرودگاه کیف اوکراین داشت که تحملش خیلی هم سخت نبود ولی در عوض موقع برگشت تقریباً بدون معطلی به تهران میومد.

من بلیت رو از طریق دفتر نمایندگی خط هوایی اوکراین در تهران (برج نگار میدان ونک) تهیه کردم و فردا صبحش هم ارز مسافرتی رو خریدم.

کار دیگه ای نبود. فقط ساعت ورودم رو به دفتر جشنواره اطلاع دادم و گفتن که یک نفر با تابلوی اسم من میاد دنبالم برای انتقال به هتل.

از اونجا که همیشه تعریف زیبایی کشورهای اروپای شرقی رو زیاد شنیده بودم، علاوه بر شرکت در فستیوال خیلی مشتاق بودم شهر ریگا رو از نزدیک ببینم.

بامداد پنجشنبه، 9 اردیبهشت به فرودگاه رفتم و هواپیما هم راس ساعت بلند شد تا سفر هیجان انگیز دیگه ای شروع بشه.

سفرنامه لتونی و لیتوانی
سفرنامه لتونی و لیتوانی

یکی از کوچه های ریگا (پایتخت لتونی)

برای دیدن عکس های بیشتر من رو در اینستاگرام دنبال کنید: hesam___dehghani

 

نوشته شده توسط : وبلاگ سفرنامه حسام

همچنین ببینید

سفرنامه هند

سفر معنوی هندوستان

سفر معنوی هندوستان     قسمت اول (سفر به درون یا بیرون!) تا جایی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *