از اونجاییکه دوستان در سفرهای مالزی بیشتر به جاهای دیدنی شهر کوالالامپور پرداختن تصمیم گرفتم بخش سفر به کوالا رو فاکتور بگیرم و تجربه سفر سه روزه به لنکاوی رو در قالب یک سفرنامه آماده کنم. امیدوارم که مفید به فایده برای دیگر دوستان واقع بشه.

صبح روز چهارمی که کوالا بودیم بعد از صرف صبحانه آماده رفتن به فرودگاه شدیم. پروازمون Malindo Air بود حدود یک ساعت و ربع تا لنکاوی راه داشتیم. لنکاوی درواقع مجمع الجزایری هستش که در شمال غربی مالزی و هم مرز با تایلند واقع شده و از ۱۰۴ جزیره تشکیل شده. بعضی از این جزیره ها انقدر کوچک هستند که تقریبا به اندازه یه پارک محلی تو شهر هستن اما بعضی هاشون هم بزرگ و وسیع هستن. هواپیمای بویینگ مالیندو کوچک اما با فاصله بین صندلی های وسیع به همراه یک مانیتور پشت هر صندلی بود که غیر از برنامه های خودش می شد فلش هم بهش وصل کرد و یا اینکه گوشی موبایل رو برای شارژ شدن بهش متصل کرد. اما درواقع نیازی به مانیتور و سرگرمی چندرسانه ای ندارید چون اگر هوا خیلی ابری نباشه چنان صحنه های جذابی رو از بالای جزایر کوچک و بزرگ خواهید دید که کاملا شما رو سرگرم خواهد کرد.

پاریس، عروس اروپا

پاریس، عروس اروپا

پاریس، عروس اروپا

پاریس، عروس اروپا

پرواز سروقت انجام شد و در طول پرواز فقط یک لیوان نوشیدنی آب پرتقال دادن. فرودگاه لنکاوی کوچیک و نقلی اما تمیزه و از هواپیما پیاده تا سالن می تونید بیایین. خود لنکاوی یک قسمت تقریبا شهری داره که میدان عقاب Eagle Square هم اونجا واقع شده و درواقع مرکز جزیره هستش اما بخش عمده ای از لنکاوی حالت روستایی یا ییلاقی داره که خونه ها با فاصله نسبت به هم دیگه قرار گرفته اند و بیشتر هتل هایی که مدنظر توریست ها هستش تو بخش خارج از شهر قرار داره. هتل های برجایا و مریتوس پلانگی جز هتل های خوب جزیره هستن اما پیشنهاد من اینه که پول بابت هتل پنج ستاره ندین و هتل های چهارستاره مثل هتل سنچری بیچ ریزورت که ما توش اقامت داشتیم هم برای استراحت شبانه و صرف صبحانه خوبه. صبحانه این هتل خیلی متنوع بود اما باید بگم اکثرا با ذائقه ما جور نیست مثلا پنیر یا خامه اصلا جز صبحانه نیست به جاش کلی صبحانه های عجیب و غریب می بینید که امتحان کردنشون خالی از لطف نیست اما در نهایت با نیمرو یا کره مربا باید خودتون رو سیر کنید. استخر هتل هم خوب بود و بعد از یک روز تفریحی تو هوای شرجی می تونست حسابی خستگی رو از تنمون در بیاره. یه نکته جالب که تو سطح جزیره دیده میشه وجود میمون هاس. میتونم بگم به همین اندازه ای که تو شهری مثل تهران گربه می بینید اونجا می تونید میمون ببینید عموما هم بی آزار هستن. فقط باید حواستون باشه پاسپورت یا پول هاتون رو کنار مواد خوراکی نذارین چون میمون ها مواد خوراکی رو کش می رن و ممکنه مدارکتون رو هم با خودشون ببرن. مارمولک بزرگ هم تقریبا بیشتر جاهای جزیره به چشم می خوره.

پاریس، عروس اروپا

پاریس، عروس اروپا

پاریس، عروس اروپا

پاریس، عروس اروپا

هوای لنکاوی یک کم از کوالا گرم تره اما به طرز محسوسی رطوبتش بیشتره به همین خاطر لباس خنک زیاد با خودتون ببرین چون هر روز باید لباس هاتون رو عوض کنید. این نکته رو هم تو ذهن داشته باشید که لنکاوی برای خرید مناسب نیست فقط شکلات جهت خرید سوغاتی ارزون تر از کوالاس چون جزیره معاف از مالیات هستش. تو قسمت ییلاقی یه ساحل هست به نام ساحل سنانگ که مرکز اصلی فعالیت ها و رستوران ها اونجاس. رستوران هندی، عربی، ایتالیایی، مکزیکی و حتی ایرانی هم تو سنانگ پیدا می کنید البته هیچ کدوم خیلی لوکس نیستن. اگر به رستوران ایرانی رفتین بهتره بدونین که خورشت هاش بهتر از کباب هاشه و مخلفاتش مثل سالاد شیرازیش اگرچه گرونه اما می چسبه. تو سنانگ مکدونالد و ماری براون هم پیدا می کنید.

پاریس، عروس اروپا

اگر تورلیدر دارین چندتا تور بهتون پیشنهاد می ده که معمولا خیلی گرون می گن. به عنوان مثال یه تور که لیدر ما نفری ۴۵ دلار می گرفت (حدود ۲۰۰ رینگت) خودمون تو شهر همون تور رو نفری ۹۰ رینگت گرفتیم. برای دو روز و نصفی من چندتا تور رو بهتون پیشنهاد می دم. یکی از تورهای فوق العاده توی شهر به اسم مانگرو Mangro عرضه میشه که با ماشین میان هتل دنبالتون بعد میرین اسکله سوار قایق میشین و کلی جاهای متنوع دیدنی و هیجان انگیز رو می بینید شامل غار خفاش ها، جزیره فسیلی، گشت زنی با قایق دور جزیره، ساحل شنا، مزرعه ماهی که فوق العاده جذابه، صرف ناهار در مزرعه ماهی، عبور از رودخونه های باریک با قایق که مثل جنگل های آماوزنه و دیدن میمون ها، غذا دادن به عقاب ها و دیدن اونها. ناگفته نمونه که لغت لنکاوی به معنای عقاب قهوه ای هستش به همین خاطرنماد شهر هم یه عقاب بزرگ تو میدون عقاب هستش.

پاریس، عروس اروپا

پاریس، عروس اروپا

پاریس، عروس اروپا

پاریس، عروس اروپا

پاریس، عروس اروپا

پاریس، عروس اروپا

تور دوم که جالبه Island Hopping نام داره که مثل تور قبلی با ماشین میان دنبالتون و با قایق سه تا جزیره کوچیک می رین که هر سه ساحل های خیلی زیبا مخصوص شنا داره. کلا لنکاوی خیلی ساحل های زیبایی داره اما بیشترشون مناسب شنا نیستن چون Jellyfish یا ستاره دریایی داره که میتونه به آدم آسیب برسونه.

پاریس، عروس اروپا

پاریس، عروس اروپا

ما برای اینکه بتونیم نقاط دور و نزدیک جزیره رو بگردیم یه تویوتا وایوس (یاریس صندوقدار) به قیمت ۸۰ رینگت کرایه کردیم ۳۰ رینگت هم بنزین زدیم بدین ترتیب با حدود ۱۰۰ هزار تومن ۲۴ ساعت ماشین دستمون بود که تونستیم تقریبا همه جای جزیره رو بگردیم. البته این نکته رو فراموش نکنیم که رانندگی تو مالزی از سمت چپ و فرمون سمت راست هستش. روزی که ماشین دارین حتما میدون عقاب رو هم برین ببینید چون با هتل ها فاصله داره اگر بخواهین با تاکسی برین گرون میشه.

پاریس، عروس اروپا

مالزی

یکی از جاهایی که تو لنکاوی حتما باید ببینید تله کابین و پل اسکای بریج هستش. نکته جالب در مورد بلیط جاهای دیدنی اینکه سه تا قیمت دارن. برای مالزیایی ها یه قیمت، برای کشورهای شرق آسیا یه قیمت و برای خارجی ها یه قیمت هستش که به ترتیب گرون میشه. مثلا بلیط تله کابین برای خارجی ها ۵۰ رینگت بود اما برای کشورهای شرق آسیا ارزون تر و برای خود مالزیایی ها بازم ازون تر بود. از بالای ایستگاه دوم تله کابین و همینطور اسکای بریج یه دید ۳۶۰ درجه فوق العاده به کل جزیره خواهید داشت. ایستگاه پایین تله کابین هم چندتا جای متنوع برای وقت گذرونی مثل موزه سه بعدی و … داره. یکی از جاهای دیدنی دیگه هم پارک زیر آب هستش که درواقع آکواریومه و زیباس که تو ساحل سنانگ واقع شده. به نظرم با این چندتا برنامه هم تقریبا می تونید بخش عمده ای از جزیره رو بگردین و هم اینکه وقتتون کامل پر میشه.

پاریس، عروس اروپا

مالزی

پاریس، عروس اروپا

پاریس، عروس اروپا

مالزی

 

امیدوارم این سفرنامه مورد استفادتون قرار بگیره.

نویسنده : حمید کلاته

دوشنبه، ۱۲ تیر ۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

توسط لست سکند

کلمات کلیدی:مالزی,کشور مالزی,سفر به مالزی,سفرنامه مالزی