خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان / ماجراجویی در بلوچستان، امنیت و همه‌ی آنچه که باید بدانید!

ماجراجویی در بلوچستان، امنیت و همه‌ی آنچه که باید بدانید!

اگه شما هم از اون آدم‌های ماجراجو هستید که دنیای ناشناخته‌ها براتون جذابه و بعد از کمی خوندن و شنیدن در مورد چابهار و زاهدان و سواحل دریای عمان کنجکاو شدید که کوله‌هاتون رو ببندید و راهی بلوچستان بشید، باید بگم که این مقاله برای شماست.

توی این مقاله از نکات و پیشنهاداتی که براساس تجربه‌ی شخصی سفر خودم و دوستانم به بلوچستان بدست اومده براتون می‌نویسم. نکاتی که دونستنش برای داشتن یک سفر ماجراجویانه و امن توی بلوچستان مفیده.

۱.انتخاب مسیر اولیه‌ی مناسب

برای یک سفر ماجراجویانه توی بلوچستان ابتدا بهتره مسیر کلی حرکت رو تعیین کنید. با توجه به بزرگی منطقه‌ی سیستان و بلوچستان پیشنهاد من اینه که اگه زمان کافی و طولانی ندارید، سفر بلوچستان رو از سیستان جدا کنید تا بتونید نهایت استفاده رو از زمان خودتون ببرید. لازم به توضیحه که زاهدان تقریبا مرز بین سیستان و بلوچستان به حساب میاد. پس اگه قصد سیستان‌گردی دارید باید از زاهدان به سمت شمال و خراسان جنوبی حرکت کنید و اگه قصدتون بلوچستان گردیه، راهی جنوب بشید. معمولا برای این سفر مسیر زاهدان به چابهار و یا برعکس انتخاب میشه. توی این مقاله من سفر رو از زاهدان شروع و به چابهار ختم می‌کنم.

یک پیشنهاد: اگه نهایتا تصمیم به سفر به بلوچستان گرفتید و فکر می‌کنید که حالا حالاها به این منطقه برنمی‌گردید، می‌تونید با دو سه ساعت رانندگی به سمت شمال زاهدان و شهر زابل یک  اشنایی کلی از فضای سیستان پیدا کنید.

جاده زاهدان چابهار
این مسیریه که شما رو از زاهدان به چابهار و بالعکس می‌رسونه. مسیر قرمز رنگ به جاده سرباز معروفه و حدود یک ساعت طولانی‌تره. هرچند که قشنگی این جاده بحث طولانی بودنش رو جبران می‌کنه.

۲.محل اسکانتون رو هوشیارانه انتخاب کنید.

با وجود این‌که بلوچستان استانی کاملا امن با مردم بسیار مهمون‌نوازه، با توجه به مرزی بودن و نگاه امنیتی‌ای که به این استان وجود داره تو انتخاب محل اسکانتون بیشتر دقت کنید. بعضی از شهرهایی که توی مسیر ازش می‌گذرید به‌خاطر حواشی گاه و بیگاهش بهترین گزینه برای کمپ شبانه نیستند. یکی از این شهرها ایرانشهر و اطرافشه که با وجود مردم بسیار مهمان‌نواز و خوبش شهر نسبتا پر حاشیه‌ای به حساب می‌یاد . گاهی اوقات هم ممکنه مشابه تجربه‌ای که برای ما پیش اومد، پلیس اجازه‌ی کمپ‌زنی به شما رو به خاطر مسایل امنیتی توی این شهر نده. پس پیشنهاد من اینه زمان‌بندی سفر رو جوری تنظیم کنید که در طول روز از این شهر بگذرید. اگه هم ناچارا مجبور به اقامت شبانه شدید، بهتره به جای کمپ زدن تو فضای باز و یا وسط شهر، به دنبال جایی بگردید که بشه تو حیاط و‌محوطه‌اش چادر زد.

ایرانشهر بلوچستان
ما به خاطر تذکر پلیس و درخواستش برای کمپ نزدن نتونستیم تو ایرانشهر کمپ بزنیم ولی عوضش مهمون یک ایرانشهری خیلی مهمون‌نواز شدیم. در کل ایرانشهر قشنگ و دوست‌داشتنی ولی کمی پر حاشیه بود.(عکس از رامین)

۳.انتخاب جاده سرباز به جای راه تند رو

پس از ایرانشهر برای رسیدن به چابهار دو جاده پیش رو دارید، جاده سرباز و جاده‌ی نیک‌شهر. جاده‌ی نیک شهر حدود یک ساعت از جاده‌ی سرباز کوتاهتره ولی طبق چیزی که ما شنیدیم خیلی خشک و حوصله‌سربره. برخلاف جاده‌ی نیک‌شهر، جاده‌ی سرباز یک جاده‌ی سبز و بی‌اندازه زیبا و پر پیچ و خمه که قطعن به یک ساعت رانندگی اضافه و دیدن منظره‌هاش می‌ارزه.
رودخونه‌ی سرباز، نخلستان‌ها، دکه‌های میوه و ترشی کنار جاده و روستاهای کوچیک با معماری‌های متفاوت بلوچ و هندی هم حال خوب این مسیر رو دو چندان می‌کنن. علاوه بر این اگه برای دیدن تمساح‌های گاندو وسوسه شدید، جاده سرباز مسیریه که شما رو به تمساح‌های پوزه کوتاه می‌رسونه.

رودخونه سرباز
یکهو با نزدیک شدن به منطقه سرباز و رودخونه سرباز، مسیر سبز و کوهستانی و قشنگ شد. حال خوبی بود دیدن این رودخونه وسط خشکی و کم‌آبی بلوچستان.
جاده سرباز
تو مسیر جاده سرباز یه ردیف دکه کنار هم دیده می‌شدن که میوه‌های استوایی و ترشی می‌فروختن. یادم نبود که تو این منطقه همه چیز تنده! یک قاشق ترشی امتحان کردن همان و سوختن تا ته معده همان!

۴. به هیچ‌وجه شبانه هیچهایک نکنید.

اگه برای جابه‌جایی‌هاتون توی این سفر تصمیم به استفاده از ماشین‌های گذری و معاشرت با مردم محلی گرفتید، توصیه اکید من اینه که به هیچ‌وجه شبانه این‌کار رو ‌نکنید و حتما تا قبل از غروب آفتاب خودتون رو به محل اسکان مورد نظرتون برسونید. جاده‌های خلوت و پر پیچ و خم و سرعت زیاد ماشین‌ها و‌ موقعیت امنیتی منطقه دلایل کافی برای این توصیه است.

بلوچستان
کوله‌گردها از روش‌های مختلفی برای حمل و نقل استفاده می‌کنند. مهم نیست از چه روشی استفاده کنیم ولی مهم اینه امنیت ما و احترام به جامعه محلی به طور کامل حفظ بشه.( عکس از رامین)

۵.در گروه‌های ترکیبی زنانه مردانه سفر کنید.

باوجود این‌که خیلی از سفرهای من و دوستانم به طور تنها و یا در گروه‌های زنانه انجام میشه، با توجه به فرهنگ خاص منطقه‌ به هیچ وجه این سبک سفر رو تو بلوچستان پیشنهاد نمی‌‌کنم و توصیه می‌کنم که در گروه‌های ترکیبی زنونه/ مردونه به این استان سفر کنید.

سفر به بلوچستان
موضوع اصلی اینه که قبل از تصمیم به سفر به جایی گرفتن باید اون منطقه رو از نظر فرهنگی بررسی کرد. تنها و یا زنانه سفر کردن با توجه به فرهنگ کلی منطقه در بعضی جاها بسیار راحت و بعضی جاها چالش‌برانگیزه و توصیه نمیشه.( عکس از رامین)

۶. عقاید مذهبی مردم منطقه رو بدونید و با احترام برخورد کنید.

اکثر مردم سیستان اهل تشیع و اکثر بلوچ‌ها اهل سنت هستند. پس نسبت به این موضوع آگاه باشید و به عقاید مردم احترام بگذارید و اگه اطلاعات کافی تو این زمینه ندارید، وارد بحث‌های مذهبی با مردم محلی نشید.

بریس
اینجا بریسه. تفاوت تو عقاید مذهبی هر منطقه، جزو جاذبه‌های اون منطقه است. به جای قضاوت کردن سعی کنیم که چیزهای جدیدی یاد بگیریم.

۷.بدون اجازه به ویژه از زن‌ها عکس نگیرید.

عکاسی به خصوص از زن‌ها میون بسیاری از اهل سنت کار خیلی ناپسندیه و خیلی از مردم نگاه خاص مذهبی و فرهنگی‌ای نسبت به این مقوله دارند. پس قبل از گرفتن هر عکس حتما اجازه بگیرید.

کودک بلوچ
اول از خودشون پرسیدم که دوست دارید ازتون عکس بگیرم؟ بعد که با سر تایید کردن اجازه‌شون رو از مادرشون که اون کنار نشسته بود گرفتم. بچه‌های بلوچ بی‌اندازه دوست‌داشتنی اند.

۸. به رسم و رسومات منطقه احترام بگذارید.

یکی از رسومات فرهنگی منطقه بلوچستان که بیشتر هم توی روستاها دیده میشه چند همسریه. ممکنه که شما هم مثل خیلی از آدم‌های دیگه‌ای علاقه‌ای به این موضوع نداشته باشید و یا حتی مخالفش باشید. جدا از عقیده‌ی شخصیتون، فراموش نکنید که شما شناخت و درک کافی از زیرساخت‌های فرهنگی اون منطقه ندارید. پس به جای این‌که مردم منطقه رو براساس اصول ذهنی خودتون قضاوت کنید، به رسومشون احترام بگذارید.

زن بلوچستان
بی‌اطلاعی ما از زیرساخت‌های فرهنگی یک منطقه به هیچ وجه به ما اجازه‌ی قضاوت یا تغییر نظم یک منطقه رو نمی‌ده. شاید گاهی بعضی از رسوم مناطق محلی با عقاید ما هم‌خونی نداشته باشه، ولی قبل از پیچیدن هر نسخه‌ای اول باید رفت تو دل اون فرهنگ و اون رو از همه بعد بررسی کرد.( عکس از رامین)

۹. نکات ایمنی کمپ زدن رو رعایت کنید.

برای انتخاب محل کمپ دو پیشنهاد وجود داره؛ اگه تمایل دارید که نزدیک یک روستا کمپ بزنید، حتما دهیار ده رو در جریان ماجرا قرار بدید. این موضوع امنیت شما رو تا حد زیادی تامین می‌کنه. اگه هم وسط دشت و بیابون هستید، پیشنهاد می‌دم محل کمپ رو جوری تعیین کنید که چادرها، اتیش و احیانا ماشینتون از توی جاده جلب توجه نکنه. این نکته موضوعیه که رعایتش نه تنها تو بلوچستان که بلکه تو بقیه‌ی شهرها و استان‌ها هم توصیه میشه.

کمپ بلوچستان
کمپ زدن کنار دریا توی جاده ساحلی بلوچستان فوق‌العاده است! از دستش ندید!

۱۰.فراموش نکنید بلوچستان کاملا امن و در عین حال بسیارامنیتیه.

موضوع اصلی در مورد بلوچستان اینه که همونقدر که امنیت توی این استان خوب و مثل خیلی از استان‌های دیگه‌ی ایرانه، فضا به شدت امنیتیه. به علت موقعیت استراتژیک سیاسی و جغرافیایی این منطقه، نیروهای گشت پلیس همه جا به چشم می‌خوره. پس با نیروهای پلیس همکاری کنید و بدونید که دغدغه‌ی اون‌ها حفظ امنیت شما توی یک منطقه‌ی استراتژیکه. در نتیجه بدون این‌که از دیدن این همه نیروی امنیتی نگران بشید و احساس کنید که تو جای خطرناکی هستید، خونسردانه سفرتون رو با حفظ یک‌سری نکات کلی و همکاری با پلیس ادامه بدید.

نوشته شده توسط : سایت سبک تر

همچنین ببینید

چابهار

سفر به سرزمین عجایب چابهار زیبا

سفر به سرزمین عجایب چابهار زیبا  شنبه، 18 خرداد 1398 توسط منصوره م دوستم گفت : …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *