دلایل برتری مالزی نسبت به تایلند از نظر بنده:

مهمترین تفاوت وجود ادیان مختلف به صورت بسیار جدی و فعال در این کشور هست. به طوری که یکی از محلی ها به من میگفت، حدود ۴۰ دین و مذهب مختلف در این کشور فعالیت دارن و با توجه به آزادی های مذهبی که در سیاست دولت مالزی هست، زیبایی های مذهب های مختلف از نظر معابد و مراسم به بیشترین میزان خودش رسیده که همین مسأله هم توریست خیلی فراوانی به این کشور جذب کرده. به شکلی که ما زمانی در سفر کاملاً حس بودن در هند رو با تمام لباس ها و شخصیت ها و معابد و آداب رسوم خودش داشتیم و روز بعد حس بودن در دنیای چین برای ما جلوه گر بود و روز بعد حس نفس کشیدن در فضای تایلند برای ما به ارمغان آمده بود.

یعنی شما به طور خلاصه با سفر به مالزی حس سفر به چین، هند، تایلند، فرانسه و ژاپن رو خواهید داشت و در کنار جو غالب کشور که اسلام سنی هست میتونید لذت بسیاری رو تجربه کنید. این در حالیه که شما در تایلند فقط میتونید بودییسم رو در غالب همون معابد زیبای خودش ببینید.

تفاوت مهم بعدی مدرن بودن کوالالامپور نسبت به شهر های تایلند هست که واقعاً برای ما فاکتور بسیار مهمی حساب میشد. مثلاً وجود سیستم حمل و نقل مدرن به اون شکل، برج های دوقلوی پتروناس و مجتمع های خرید بسیار زیبایی که در این شهر هست واقعاً حس رؤیایی رو برای توریست ها به ارمغان میاره.

تفاوت بعدی فضای مسلمان حاکم در این کشور هست که وجود غذاهای حلال فراوان برای ما بسیار قابل توجه بود.

با این مقدمه، قصد دارم ابتدا جاذبه های کوالالامپور رو به تفکیک ادیان مختلف برای شما عزیزان بیان کنم. نکته ای که دوست دارم همین اول بگم اینه که من تصمیم به توضیح تمام جنبه های حمل و نقل و هزینه ای رو در یک قسمت جداگانه دارم که اگر دوستان قصد سفر داشتند، بتونند بدون نیاز به نوت برداری از قسمت های مختلف سفرنامه، اونا رو در قالب چند صفحه به صورت فشرده داشته باشند تا راحت در سفر خودشون به کار ببرند.

معرفی معابد چینی کوالالامپور:

معبد chin suwee:

تنها چیزی که به نظر من این کشور رو ناقص کرده، فقدان یک آب و هوای بهاری لذت بخش هست که همیشه معضل اساسی به حساب میاد، اما تنها روزی که من لذت زیادی از آب و هوای خوب بردم، همین محیط ییلاقی گنتینگ بود.

گنتینگ تپه های مرتفعی در اطرف کوالالاموپور هست که فاصله ۱٫۵ ساعته از این شهر داره. این مکان تنها جاییه که دولت اجازه تأسیس کازینو رو به خانواده چینی ای داده که این شغل اونها رو به میلیاردرهای امروزی تبدیل کرده.

بعد از رسیدن به گنتینک شما باید با تلکابینی بسیار طولانی و زیبا و پر سرعت، خودتون رو به بالای تپه ها برسونید که گذر برفراز جنگل های انبوه گرمسیری با تمام جزئیات وجود حیوانات مختلف مثل میمون ها و پرندگان و درخت های سر به فلک کشیده، زیبا و گوناگون برای هر بیننده ای لذت بخش خواهد بود.

بعد از طی مسیر ۲۵ دقیقه ای با تلکابین، شما به بزرگترین هتل دنیا به نام first world hotel خواهید رسید. قبل از اون از کنار شهر بازی سرپوشیده زیبایی گذر میکنید که متأسفانه ما به دلیل کمبود وقت نتونستیم زیاد از اون امکانات استفاده کنیم( درباره زمان بندی در قسمت آخر توضیح خواهم داد).

سفرنامه مالزی

در فضای این شهربازی انواع مجسمه های معروف مثل مجسمه آزادی نیویورک وجود داره که صحنه های زیبایی برای عکاسی فراهم میکنه. در کل، جو این شهر بازی بیشتر مناسب کودکان هست اما من این نوید رو به شما میدم که قراره در سال ۲۰۱۷ تم پارکی در این محوطه از شرکت Fox ساخته بشه که حتماً بسیار زیبا خواهد بود. در قسمتی از شهر بازی هم ماساژ ماهی وجود داشت که میشد با ۲۰ رینگت خستگی به در برد.

بعد از این مجموعه شما باید خودتون رو به طبقه زیرین هتل برسونید تا بتونید از شاتل رایگان معبد چین سویی استفاده کنید. در این طبقه به دلیل جشن سال نو چینی، تزئینات بسیار زیبایی وجود داشت که شما در تصاویر هم مشاهده میکنید. زمانبندی این شاتل هارو در قسمت آخر خدمتتون عرض میکنم که بتونید برنامه ریزی درستی انجام بدید.

شاتل دقیقاً شمارو روبروی لابی هتلی که کنار این معبد وجود داره پیاده میکنه که در اونجا شما میتونید از مجسمه های زیبا و فروشگاه لذت بسیاری ببرید. زیبا ترین مجسمه ای که وجود داشت، بودای خندانی بود که از یک تنه درخت یکپارچه تراشیده شده بود. فلسفه این مجسمه رو راهب بودایی برای من توضیح داد که شما میتونید در تصویر مشاهده کنید. در حقیقت این مجسمه نمادی از یک زندگی زیبا بود با بیان خنده بودا، کیسه های پول کنارش نماد ثروت، کودک های زیاد اطراف اون و چاقی به نشانه فراوانی غذا.

سفرنامه مالزی

بعد از اون شما سوار آسانسور میشید و خودتون رو به معبد اصلی که جایی در دل کوه هست میرسونید( در آسانسور اسم معبد و طبقه اون نوشته شده). این معبد واقعاً زیبا و شگفت انگیر بود. با توجه به اینکه تجربه اول من برای حضور در یک فضای چینی و مذهبی اونا بود، به شدت محیط منو به وجد آورده بود که به اشتباه بیشتر وقت خودم رو در اونجا به عکاسی سپری کردم. در صورتی که وقتی به بقیه قسمت ها رفتم از کمبود وقت بسیار ناراحت بودم.

از پله هایی که کنار معبد هست شما میتونید خودتون رو به فضای بیرونی برسونید که در بین ایرانیان به معبد بهشت و جهنم معروف هست. تمیزی و آرامش اونجا مثال زدنی هست که وقتی در کنار هوای مطبوع و دل انگیز اونجا قرار میگیره لحظه های بسیار نابی رو برای هر تماشاچی بوجود میاره.

مهمترین قسمت های این محوطه مجسمه بسیار بزرگ بودا، معبدی در میانه حیاط، برج آسمان و مسیری به عنوان عواقب اخروی که به بهشت و جهنم میشناسن هست که به زیبایی با مجسمه هایی رنگارنگ اونارو به تصویر کشیدن. مه زیبایی هم که اونجا رو در برگرفته بود، زیبایی رو دو چندان میکرد.

داخل معبد هم راه پله گردی بود که ما به دلیل کمبود وقت از اون بالا نرفتیم و به تماشای اون بسنده کردیم.

معبد Tean Hou temple:

بزرگترین معبد چینی کوالالامپور این معبد زیبا هست که اتفاقاً در بین توریست های ایرانی خیلی گمنام واقع شده در صورتی که به نظر من واقعاً کمتر از معبد گنتینگ نیست. موقع ورود اولین چیزی که چشم شمارو به خودش جذب میکنه عظمت و تعداد چراغ های بسیار زیادی هست که واقعاً اونجا رو به مکان بسیار شگفت انگیزی تبدیل کرده.

بتکده اصلی این معبد، شامل سه مجسمه هست که محلی ها اون رو الهه زن مینامیدن که همزمان با بودا میزیسته که متأسفانه من اسم اون رو فراموش کردم وگرنه با تحقیق بیشتر، اطلاعات کامل تری رو خدمت شما عرض میکردم.

جالب ترین قسمت این معبد، وجود ستون هایی با تعداد پر شماری از مجسمه های بودا بود که کدبندی هم شده بود. این مجسمه ها هر کدوم متعلق به شخص خاصی بود که به مدت یک سال اونجا نگهداری میکردند و بعد با خودشون به منزل میبردند. دور تا دور معبد هم عکس های مشابه و کوچک اون مجسمه های کوچک وجود داشت

. استوانه ای هم وجود داشت که تعدادی سیخ پلاستیکی در اون بود. از خودشون یاد گرفتم و همه رو از بالا ول کردم در همان استوانه. هر کدوم که بالاتر ایستاد را برداشتم و شمارش رو خوندم. بعد از کشو زیر، کاغذ مربوط به اون شماره رو هم برداشتم و خواندم. خیلی جالب بود.

عبادت اونها به این صورت بود که گاهی دست خالی و گاهی با دسته های گل به معبد میومدن و روی بالشتک های اونجا زانو میزدن و شروع به عبادت میکردن. در کل، چه در معابد بودایی و چه در هندی، افراد بدون کفش وارد میشدند و نظافت رو هم بسیار رعایت میکردند.

سفرنامه مالزی

معماری داخلی و گچبری های گنبد هم از زیبایی های بینظیر اونجا بود.

از معبد که بیرون اومدیم، با پله هایی که کنار حیاط بود خودمون رو به پشت بام رسوندیم و بعد از تماشای اون صحنه ، مکثی کردیم و گوشه گوشه اون هنر زیبا رو در حافظه خودمون حک کردیم.

طبقه زیرین این معبد، چند فروشگاه بسیار کامل و زیبایی وجود داره که به نظر من بهترین مکان از نظر تنوع و قیمت برای خرید سوغاتی هست. بسیار قیمت ها ارزان و مقطوع بودند که شما میتونستید میان انبوه مجسمه ها و تزئینات زیبایی که وجود داشت، هدیه های بسیاری به رسم یادبود از آنجا تهیه کنید.

سفرنامه مالزی

ناچار به ترک بودیم و این معبد زیبا را هم با انبوهی از خاطرات رها کردیم.

معبد guandi temple :

در نزدیکی هتل ما محله معروفی به نام محله پتالینگ وجود داشت که به اسم محله چینی ها هم شناخته میشه. اونجا میتونید میوه ها، لباس ها و سوغاتی هایی رو با قیمت مناسب پیدا کنید که امکان تخفیف های بسیاری هم وجود داره اما بنده زیاد با خرید در این محله لذت نبردم چون همه این اجناس سوغاتی مثل نماد و مجسمه ها در فروشگاه پایین معبد قبلی که خدمتتون عرض کردم با قیمت بسیار پایین تری وجود داشت.

سفرنامه مالزی

زیبا ترین بخش محله چینی ها، دو معبد مشهور چینی و هندی بود که متأسفانه ما دیر رسیدیم و نتونستیم داخل معبد چینی رو ببینیم که من تصاویر رو از اینترنت برای شما تهیه کردم.

معبد sin sze si ya temple :

این معبد هم در خیابانی روبروی محله چینی ها قرار گرفته که در قسمت آخر موقعیت دقیق اون رو برای شما ذکر میکنم.

سفرنامه مالزی

معبد chan she shu yuen clan ancestral:

معبد زیبای شی شو ین هم در طرف دیگه محله چینی ها قرار داره که شما با ۵۰۰ متر پیاده روی به راحتی میتونید از زیبایی اون لذت ببرید.

معبد kuan yin temple :

این معبد در فاصله کمی از معبد قبلی قرار داره که شما میتونید در زمان کمی از هر دو بازدید کنید و لذت زیادی از محیط های سنتی چینی اون با عبادت های خاصشون ببرید.

معبد های هندو:

قبل از اینکه من این مکان هارو از نزدیک ببینیم هیچ وقت تفاوت هارو متوجه نمیشدم. در صورتی که الان خیلی راحت میتونم با توجه به معماری اونها تشخیص بدم که این معبد چینی، هندی یا تایلندی هست که حتماً شما هم بعد از دیدن این عکس ها متوجه اون خواهید شد. به این صورت که معبد های چینی پر از رنگ های قرمز( سنبل شور و نشاط) و طلایی( رنگ سکه و طلا سنبل ثروت) هست که بسیار ساده از معبد های هندو که بسیار رنگارنگ با مجسمه های مختلف هست قابل تشخیص هستند. معبد های تایلندی هم فقط مملو از رنگ طلایی هستند و قرمز به ندرت دیده میشود.

معبد batu cave :

این معبد که به اسم صخره یا میمون نامگذاری شده همان مرکز اصلی جشنواره تایپوسام بود که در قسمت اول مفصل برای شما عزیزان توضیح دادم. شما در این مکان میتونید زیبایی طبیعی غارهای چند میلیون ساله اون مکان رو کنار زیبایی های آداب و رسوم هندو کنار هم تجربه کنید.

خیابان های بین راه
معبد sri mahamariamman temple:

ما از قبل اطلاع داشتیم که معابد محله چینی ها در حدود ساعت ۶ بسته میشوند. برای همین در روزی که قصد بازدید از این محله رو داشتیم، سریع از هتل بیرون زدیم و با وجود نزدیکی این محل به هتلمون، حدود ساعت ۶ به این معبد رسیدیم. خوشبختانه لحظه های آخر بود که تونستیم از اون حجم خلاقیت و تنوع در مجسمه ها و رنگارنگی محیط بهره ببریم. در کل اصلی ترین قسمت، ورودی برج شکل اونجا بود که به ظرافت تمام در طبقه های زیاد انواع زیادی از مجسمه که هر کدوم به خدایانی تعلق داشت قرار داده بودند.

محیط داخلی هم شامل اتاقک های زیادی بود که در هر کدام خدایانی از جنس برنز، چوب و مس قرار داشت که همه از زیبایی خاص خودش بهرمند بودند.

در گوشه ای هم کائنی در حال مناجات و ریختن گل بر روی یکی از خدایان بود که بقیه هم با حالت روحانی خاصی نشسته بودند و به عبادت میپرداختند.

سفرنامه مالزی

هنگام خروج هم با احترام زیاد کفش هامون رو تحویل دادند و با یه لبخند ما رو بدرقه کردند.

معبد sri ganesar temple :

این معبد را مفصل در قسمت اول و برای جشنواره تایپوسام توضیح دادم. در حقیقت اینجا بهترین مکان بازدید برای افرادی هست که در هتل sandpiper اقامت دارند چون در فاصله ای حدود ۵ دقیقه از آن هتل واقع شده.

معبد sri kandaswamy kovil :

با وجود دور بودن نسبی این معبد، به شدت توصیه به بازدید از اون رو در صورتی که فرصت کافی دارید، میکنم. راه رسیدن به این معبد رو در قسمت آخر توضیح دادم که امیدوارم بتونید به اونجا برید و بعداً ما رو هم از سفرتون در قالب عکس و سفرنامه هاتون مطلع بفرمایید.

معبد بودای تایلندی:

معبد thai Buddhist chetawan temple :

این معبد تنها جاییه که با رفتن به اونجا میشه احساس بودن در تایلند رو با معماری زیبا و منحصر به فردی که داره، در مالزی تجربه کنید. بنده پیشنهاد میکنم اگر خواستید چند تا از این معبد ها رو برای بازدید انتخاب کنید حتماً یکی از اون ها این معبد تایلندی باشه.

با دقت به عکس هایی که برای شما میذارم و مقایسه اون با معابد چینی متوجه عرایض بنده میشید. رنگ غالب این معابد طلایی با مجسمه های سیاه یا کاملاً طلایی در کنار سقف هایی با شیب تند و تزئینات خاص که گویای طرح های معابد تایلند برای این مکان هست. به موارد قبلی، بودای خوابیده، پوشش نارنجی راهب ها و وجود اژدها های چند سر در ورودی را هم اضافه کنید که با این اوصاف شما رو به تماشای عکس های بنده از این سازه رؤیایی دعوت میکنم.

عبادتشون به این صورت بود که دسته گل هایی برای بودا میاوردند و بعد عودی روشن میکردند و جلو راهب می نشستند. راهب هم جمله هایی رو زمزمه میکرد و با اون جارو، آب مقدس رو بر سر آقایان و دوش خانم ها میریخت.

ساختمان مهم دولتی دیگر
کنار این معبد کلکسیونی برای خرید وجود داشت که اغلب مجسمه های بسیار گران بها و قدیمی میفروختند که بسیار زیبا و دیدنی بودند.

برج ها و مراکز خرید کوالالامپور:

همونطور که در اول این قسمت عرض کردم، یکی از مزایای مهم مالزی نسبت به بقیه کشور های جنوب شرق آسیا، مدرن بودن و انبوه مراکز خرید شیک و زیبایی هست که چشم هر توریستی رو به خودش جلب میکنه.

برج های دوقلوی پتروناس:

برج‌های دوقلوی پتروناس، نهمین آسمان‌خراش جهان هستند که ۴۵۲ متر ارتفاع دارند. تعداد طبقات هر برج ۸۸ طبقه است و جمعاً ۷۸ آسانسور در این دو ساختمان فعال هستند. این دو برج از بخش زیرین، به هم وصل هستند، همچنین پلی طبقات ۴۱ و ۴۲ این دو برج را به هم متصل می‌کند.

در پایین این برج مجتمع خرید بی نظیر و بسیار بزرگ سوریا هست که شما هر نوع خریدی رو با بالاترین کیفیت و زیبایی از پوشاک تا خوراکی میتونید در این مجتمع پیدا کنید.

رفتن به بالای برج هم صبح زود امکان پذیر هست که ما علاقه ای نداشتیم ولی شما میتوانید در صورت علاقه بلیط ۸۴ رینگتی اون رو تهیه کنید و از بازدید کوالالامپور در ارتفاع لذت ببرید.

سفرنامه مالزی

بخش دیگه از این برج زیبا آکواریوم بسیار بزرگ اون هست که متأسفانه ما فرصت بازدید نداشتیم و شما میتونید با پرداخت ۴۶ رینگت از این جاذبه هم دیدن فرمایید.

قسمت آخر هم مربوط به فواره موزیکال اون میشه که با نورپردازی و موسیقی های به روز، در ساعت های خاصی چشم هر بیننده ای رو به خودش جلب میکنه. بنده در فیلم زیر سعی در القای حال خوبمون در اون مکان برای رو شما دارم.

برج مخابراتی کوالالامپور:

این برج با کاربری مخابراتی بر روی تپه‌های بوکیت ناناس و در نزدیکی برج های دو قلو ساخته شده. از نکات جالب توجه این مجموعه استفاده از هنر ایرانی توسط هنرمندان اصفهانی در طراحی و تزئینات این برج میباشد. هنرمندان مقرنسکار اصفهانی با به نمایش کشاندن سیر تکامل انسان تا رسیدن به بهشت بر روی هفت لایه مقرنس، نمای زیبایی به این برج داده اند. شما برای رفتن به این برج میتونید با تهیه بلیط ۱۰۵ رینگتی، تا طبقه بالا رفته و زاویه ای متفاوت از این شهر زیبا رو مشاهده کنید.

برج های time squere :

بهترین مکان برای خرید های ارزان، پاساژ هفت طبقه این برج های زیبا هست که ارزان تر از هر جای دیگه در کوالالامپور شما میتونید به خرید سوغاتی مشغول بشید. به طور مثال ما روز آخر در مجتمع بزرگ خریدی که در طبقه پنجم این پاساژ قرار داشت، تعداد زیادی تی شرت ۷ تا ۱۰ هزار تومانی و سویی شرت های مرغوب ۵۰ هزار تومانی( با احتساب تبدیل واحد رینگت) خریدیم که بسیار جنس خوبی هم داشتند.

شما میتونید بلیط و تورهای بسیار متنوعی هم از طبقات فوقانی تهیه کنید که در قسمت آخر شرح خواهم داد. در ضمن حتماً حتماً ترن هوایی بی نظیر این پاساژ رو که کنار مک دونالد قرار داره هم امتحان کنید.

پاساژ پاویلیون:

اکثر پاساژ های بسیار زیبای کوالالامپور در خیابان بوکیت بینتانگ(bukit bintang) وجود داره که این خیابان رو تبدیل به معروف ترین و توریستی ترین نقطه این شهر کرده. خیلی لزومی به معرفی این پاساژ ها نمیبینم اما دوست دارم پاساژ هایی که شخصاً تجربه کردیم رو با ذکر توضیحات خدمتتون ارائه کنم.

پاساژ پاویلیون شیک ترین پاساژ این خیابان هست که موقعیت دقیق اون رو در نقشه قسمت آخر برای شما عزیزان مشخص خواهم کرد. شما میتونید از باجه اطلاعات پاساژ هم بروشور برنامه هایی که به صورت مرتب به صورت کنسرت ارائه میشه بگیرید و خودتون رو به موقع به آنها برسونید.

پاساژ kl sentral:

ایستگاه kl sentral رو در قسمت آخر به طور مفصل برای شما توضیح خواهم داد. فقط عجالتاً خدمتتون بگم که کنار این ایستگاه بزرگ و مرکزی، پاساژ بسیار زیبا و خوبی هست که در زمان سفر ما به تزئینات چینی بسیار زیبایی هم آراسته شده بود.

پاساژ بی بی پلازا (bukit bintang plaza) :

متأسفانه موقعی که ما اونجا بودیم این پاساژ برای مرمت بسته شده بود اما از بقیه سفرنامه ها متوجه شدم که ارزان ترین و مناسب ترین پاساژ این خیابان هست.

دهکده فرانسوی ها و ژاپنی ها (colmar tropical)

: کولمار نام دهکده ای بسیار معروف در فرانسه هست که به دلیل معماری بسیار خاص اون معروف هست. مالزی هم در راستای سیاست خوب گردشگریش، دهکده ای در قالب هتل هایی با معماری کولمار طراحی کرده و نامش رو کولمار استوایی قرار داده.

شما موقع گرفتن بلیط برای این دهکده در ابتدا فقط ورودی به دهکده فرانسوی ها و ژاپنی هارو دارید که اگر دوست داشته باشید از زمین گلف یا باغ خرگوش ها یا زمین اسب سواری اون منطقه هم استفاده کنید، با پرداخت مبلغ بیشتر امکان پذیر هست.

به نظرم قبل از رفتن شما ذهنیت خیلی عجیبی نسبت به اینجا پیدا نکنید که وقتی رسیدید توی ذوقتون بخوره و لذت کافی رو نبرید. در حقیقت شاکله اصلی دهکده ژاپنی ها یک باغ با درختان کاج و کلبه های ژاپنی هست که در اون میتونید کیمونو هایی رو کرایه کنید و عکس بگیرید، دهکده فرانسوی ها هم در کل یک کوچه به حساب میاد که در دو طرف اون هتل ها و رستوران های مختلفی وجود داره که همین فضای کوچک مملو از لوکیشنای بسیار زیباییه که جون میده برای عکاسی!

وسط این کوچه هم سنی وجود داره که طبق زمان بندی مشخص اجراهای مختلفی داره که در زمان سفر ما شعبده بازی و رزمی کاری های چینی به اجرا در میومد. توضیحات بیشتر رو ترجیح میدم در خود عکس ها مشاهده فرمایید.

دهکده ژاپنی:

دهکده فرانسوی:

پوتراجایا:

پوتراجایا یک شهر برنامه‌ریزی شده واقع در جنوب کوالالامپور و پایتخت اداری و سیاسی کشور مالزی هست. پایتخت سیاسی مالزی بر گرفته از ادارات مهم است و همچنین نمادهای مهم دنیا در اون بنا شده که مکانی توریستی برای گردشگران به وجود آورده. ۵ پل برتر دنیا پل گلدن گیت امریکا، پل الکساندرا یا پل آرزوها، پل سیدنی ،پل رتردام هلند وبزرگترین پل پوتراجایا پل خواجو اصفهان بصورت نمادین در این شهر ساخته شده است.

ما زمان نامناسبی رو برای این شهر زیبا اختصاص داده بودیم. زمان گشت قایق ها و اتوبوس های توریستی که از ایستگاه مترو هم قابل دستیابی بود ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر بود ولی ما حدود ساعت ۵ بعد از ظهر رسیدیم. برای همین با اتوبوس های شهری به نزدیکی مسجد صورتی رفتیم و از زیبایی های اونجا عکس های زیبایی گرفتیم. خواستیم دوچرخه هم کرایه کنیم که زمان اون ها هم به پایان رسیده بود. وارد مسجد که شدیم پارچه هایی شبیه دامن برای توریست های شلوارک پوش میبستند که در نوع خودش جالب بود. عظمت مسجد صورتی با رنگ های زیبای اون، چشم هر گردشگری رو به خودش جلب میکرد. ساختمان پارلمان و یکی از پل های زیبای اون هم در همان اطراف بودند که ما با عکس های فراوانی بهره کافی رو ازشون بردیم.

با اینکه زمان و مکان کمی رو در پوتراجایا گذرونیدم، ولی احساس میکردیم با توجه به برنامه های فشرده ای که داشتیم، گشت ما کافی بود.

از لنکاوی که برگشتیم، نصف روزی فرصت داشتیم که با وجود خستگی زیاد، تصمیم به بازدید از مجموعه lake garden گرفتیم. این مجموعه در حقیقت جنگلی در وسط بافت شهری کوالالامپور هست که به بهترین شکل از اون بهره برداری کردند.

این مجموعه شامل باغ پرندگان، باغ ارکیده، باغ آهو ها و باغ پروانه است که هر کدوم ورودی خاص خودش رو داره و زمان بازدید از کل اون شاید دو روز کامل نیاز داره. بلیط باغ پرندگان و پروانه ها به ترتیب ۴۸ و ۳۰ رینگت هست و دو باغ دیگر ورودی رایگان دارد.
ما باغ پرندگان و قسمتی از باغ ارکیده رو انتخاب کردیم اما من اطلاعات اندکی هم از اینترنت درباره دو باغ دیگر پیدا میکنم که خدمتتون عرض میکنم.

باغ پرندگان:
این باغ بزرگترین باغ پرندگان سر باز است که منحصر به فرد ترین ویژگی اون، آزاد بودن اکثر پرندگانش مثل طوطی ها و طاووس ها و لک لک ها و پلیکان و غیره که حس واقعاً خاصی رو برای توریست ها فراهم میکنه. گذر بین جفت های لک لک و طاووس ها با آرامش خاص و پرهای بازشون تجربه ای هست که فقط در اونجا میشه به دست آورد. گشت و گذار توی باغ حدود ۳ ساعت وقت نیاز داره و در ساعت های خاصی هم برنامه های سرگرم کننده زیادی اجرا میشه که ما به برنامه جذاب طوطی سخنگو رسیدیم. برنامه ها ونقشه را هم در قسمت آخر میتونید مشاهده فرمایید.

قسمتی هم درباره تولید مثل پرندگان، سیر رشد و نمو جنین ها و روش های جوجه کشی برای کودکان داشت که خیلی براشون میتونست آموزنده باشه. بنده در مدت ۴ ساعتی که در این پارک بودم، حدود ۶۰۰ فریم عکس تهیه کردم که گزیده اون رو خدمتتون عرض میکنم:

کافی شاپ فوق العاده ای هم داشت که لک لک های زیادی روی میز ها بودند. توریست های با دل و جرأت کنار اونا نوشیدنی هایشان را میل میکردند.

باغ ارکیده:

باغ بسیار زیبایی هست که شامل ۳۰۰۰ گونه گل ارکیده از سرتاسر جهان و ۸۰۰ نوع گل ارکیده از خود کشور مالزی است . این پارک یک هکتاری سالانه بازدیدکنندگان زیادی را از سرتاسر دنیا جذب می کند . آخر هفته ها در بازار باغ ارکیده می توان شاخه های گل ارکیده رو به همراه سایر سوغاتی ها خریداری کرد.

پارک پروانه ها:

صدها پروانه در رنگ های مختلف، زیبایی بخش فضای بزرگ این پارک هستند که با استفاده از تور مسقف شده نگهداری میشن. در یک قسمت از پارک هم انواع حشرات و پروانه های تاکسیدرمی شده به نمایش گذاشته شده است. در نهایت بازدید کنندگان می توانند از فروشگاه پارک انواع سوغاتی ها با محوریت پروانه تهیه کنند.

پارک آهو ها:

پارک آهو دو هکتاری کوالالامپور ، گیاهان ، رودخانه ها و برکه های کوچک فراوانی دارد. در این پارک ، انواع مختلفی از آهوها و گوزن ها ( از جمله آهوهای زیبا و خالدار هندی ) زندگی می کنند که در محیط زیست طبیعی ، آزادانه در رفت و آمد هستند و گاهی آنقدر به بازدیدکنندگان نزدیک می شوند که می توان آن ها را لمس کرد.

پارک آبی sun way lagoon :

پر انرژی ترین و پر هیجان ترین قسمت سفر ما روزی بود که کاملاً در پارک آبی گذروندیم و تمام انرژی خودمون رو تخلیه کردیم. مجموعه پارک سان وی لاگون که از بهترین تفریحات کوالالامپور می باشد، از ۵ پارک مجزا به شرح زیر تشکیل شده است که هر یک از آنها یک مجموعه بزرگ و بی نظیر از سرگرمی هاست :

پارک آبی (Water Park)
شهربازی (Amusement Park)
پارک حیات وحش (Wildlife Park)
پارک بی نهایت از هیجان (Eetreme Park)
پارک وحشت (Scream Park)

این مکان درحقیقت ترکیبی از یک پدیده طبیعی به شکل آبگیر و طراحی بسیار زیبا به شکل پارک و هتل بی نهایت جذاب در بالای اون هست که منظره خیلی زیبایی به همه محیط بخشیده. بعد از رسیدن به اون شما باید حدود ۴ پله برقی رو پایین برید تا به قسمت اصلی پارک برسید. موقع پایین اومدن مناظر خیلی بی بدیلی رو از پارک مشاهده میکنید که هیجانتون با موزیک هایی که در محیط پخش میشه لحظه به لحظه بیشتر میشه.

پیشنهاد من اینه که شما قبل رفتن کاملاً نقشه پارک رو حفظ باشید که برنامه دقیقی برای اون روزتون داشته باشید. اطلاعات دقیق از زمانبندی ها و نقشه پارک هم در قسمت آخر سفرنامه میتونید مشاهده کنید. موقع ورود میتونید کمد هایی به دو سایز به قیمت های ۲۲و ۴۳ رینگتی تهیه کنید و وسایل خودتون رو به اونجا ببرید. قبلاً ما در سایتش خونده بودیم که نمیشه مونوپاد برد ولی بعد ما دیدیم خیلی هم مونوپاد اونجا زیاد بود و کلی ناراحت شدیم. دوم اینکه ما از قبل کاور گوشی برای ضدآب کردنش و فیلمبرداری زیر آب خریده بودیم که اونجا در فروشگاه ها با قیمتی کمتر اونارو میفروختند.

سفرنامه مالزی

بازی های پارک هم به غیر از بانجی جامپینگ و جی فورس و کارتینگ و چند تا دیگه، رایگان بود و صف خیلی کمی هم داشت. ما ابتدا از وسیله ای که مثل دو کش بود که به بدن وصل میشد و بالا و پایین میپریدیم استفاده کردیم، بعد به باغ وحش و شهر بازی رفتیم و از پارک وحشت، ترن هوایی و بقیه وسایل سرگرم کنندش استفاده کردیم.

باغ وحش بسیار کوچک بود و در زمان های خاصی برنامه های مختلف داشت. پارک وحشت هم کیفیت نرمالی داشت ولی خیلی طولانی بود و به نوبه خودش حس خوبی داشت. بعد به ورزش های آبی مثل سرسره آبی و چیزی شبیه پاورکرافت رفتیم که یه رودخانه مصنوعی به نهایت زیبا بود که سوار وسیله های شناور دایره ای شکل میشدیم و با موج و گاهاً زیر آبشار گذر میکردیم که یکی از بهترین قسمت های اون بود. از جاهای دیگه این پارک هم میتونم به سینما ۵ بعدی فوق العاده اون اشاره کنم که کاملا خیس شدیم و کلی هیجان تجربه کردیم.

بعد از اون احساس گرسنگی کردیم و به طرف فود کورت رفتیم که فست فود های بین المللی هم اونجا شعبه داشتند. در زمان غذا خوردن ما، گروهی برنامه بریک هم داشتند که همه رو جذب خودشون کردند.

سفرنامه مالزی

بعد تصمیم داشتیم از زیپ لاین فوق العاده پارک استفاده کنیم که حدود یک کیلومتر طول داشت و در یکی از ورودی های پل معلق قرار داشت. اما اشتباه ما این بود که اول به سراغ زیپ لاین رفتیم در صورتی که باید اول پل معلق رو میگشتیم وبعد به سمت زیپ لاین میرفتیم. نتیجه این شد که ما حدود ۲ ساعت تو صف زیپ لاین بودیم و وقتی پایین اومدیم ساعت پل تموم شده بود( دو ساعت قبل اتمام وقت پارک پل رو میبندن) در آخر هم در دریاچه زیبای اون مشغول شنا شدیم و یک روز زیبای دیگه رو پشت سر گذاشتیم

باغ وحش ملی zoo Negara :

این باغ وحش توسط بخش خصوصی مالزی اداره می شه و حدود ۴۴ هکتار مساحت داره. شما می توانید شاهد بیش از ۴۵۰ گونه حیوانی شامل انواع پستانداران، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و آبزیان بوده که در مجموع متجاوز از ۵ هزار جاندار است، باشید که ۹۰ % آنها در فضایی با چشم انداز وسیع و باز و تا حد امکان شبیه به زیست گاه های طبیعی شان نگهداری می شوند.

در این باغ وحش که از مهمترین جاذبه های گردشگری کوالالامپور است شما ناظر گونه هایی از حیوانات هستید که در حد خود بسیار نایاب و یا منحصر به منطقه می باشند. مثل ببر سوماترایی و میمونهای دراز دست و آرانگوتان. متاسفانه ما فرصت بازدید از این باغ وحش زیبا رو نداشتیم ولی دوست من که رفته بود خیلی مورد پسندش قرار گرفته بود و بسیار از اینکه حیوانات خارج از قفس بودند لذت برده بود.

میدان استقلال:

معروف ترین میدان کوالالامپور هست که در کنار اون شما میتونید شاهد ساختمان زیبای سلطان عبدالصمد باشید. وسط میدان هم پرچم بسیار بلند مالزی وجود داره. کنار این میدان هم کلوپ های سلطنتی و گالری شهر کوالالامپور واقع شده است. گالری شهر کوالالامپور که کنار اون نماد مخصوص شهر کوالالامپور ، I LOVE KL، هست و داخل این نمایشگاه سیر تکامل این شهر زیبا آورده شده است.

دریاچه titiwangsa :

دریاچه بسیار زیبایی هست که متاسفانه این رو هم ما نتونستیم بازدید کنیم ولی عکسای اون رو از اینترنت برای شما گردآوری میکنم.

غذا و میوه:

راستش ما به هیچ وجه نتونستیم از غذاهای اونجا استفاده کنیم چون بوی اون مارو اذیت میکرد چه برسه به مزه اونا. ما مقداری کنسرو غذا های مختلف رو با خودمون آورده بودیم و بقیه وعده ها رو هم از فست فود های بین المللی که قیمتی حدود ۱۰ تا ۲۰ رینگت داشت استفاده میکردیم. شما هم اگر دوست داشتید غذا های ایرانی میل کنید، میتونید به سراغ رستوران نایب در خیابان بوکیت بینتانگ برید. ولی برای آشنایی شما با شکلشون چند عکس خدمتتون ارائه میکنم.

سفرنامه مالزی کوالالامپور

در عوض خیلی میوه های جذاب اونجا برای ما لذت بخش بود که شمارو هم به امتحانشون توصیه میکنم.

زیبایی ها و زشتی های کوالالامپور:

من چند فریم عکس از موضوع های مختلف گرفته بودم که خواستم اونا رو در قالب این عنوان خدمت شما عزیزان ارائه کنم:

توریست از هر جا

جذب توریست به هر نحو

همه جا سبز حتی دکل!

عشق پایدار

سنت در کنار مدرنیته

بدون شرح
هتل

ما به خاطر کمتر شدن هزینه ها و نیاز به هتل فقط به جهت خواب، هتل سه ستاره sandpiper رو انتخاب کردیم که بسیار کار درستی بود چون بسیار تمیز، با کارکنان خوش برخورد و موقعیت بسیار عالی روبروی ایستگاه مترو مرکز شهر داشت. صبحانه هم به اندازه مختصر از نظر تنوع ولی کافی داشت که ما رو از هزینه ای که پرداخته بودیم راضی نگه میداشت. برای روزی هم که لنکاوی بودیم با احترام کیف های مارو نزد خودشون نگه داشتند و زمان برگشت اونارو تحویل گرفتیم.

نقد و بررسی هتل sandpiper کوالالامپور:

کیفیت و تنوع غذا: ۵
تمیزی و زیبایی هتل و اتاق ها: ۸
عملکرد کارکنان: ۹
تفریحات و امکانات هتل: ۰
منطقه و دسترسی: ۹
ارزش قیمت به نسبت خدمات: ۹

برای مطالعه قسمت سوم این سفرنامه هم از شما تشکر میکنم. لازم به ذکر میدونم کلیه عکس های مکان هایی که ما بازدید کردیم ، با دوربین Nikon p520 گرفته شده است و بقیه جاهایی که معرفی شد از اینترنت می باشد.