خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی / مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی سفر در ایران کم نیستند. ایران کشوری است که سلیقه و خواسته هر گردشگری را از سفری جذاب و خاطره انگیز برآورده می کند. جنگل های سرسبز، کویرهای سوزان، دشت و کوهستان، دریا و رودخانه، بناهای تاریخی، مناطق تفریحی و هر نوع جاذبه گردشگری در این کشور پهناور وجود دارد.

از طرف دیگر چهار فصل بودن ایران باعث شده است تا محدودیت های کمی برای مسافران وجود داشته باشد. در ایران در هر چهار فصل سال می توان از آفتابی گرم و طلایی لذت برد و یا با مناظری مثل کوه های برفی مواجه شد.

برای اکثر مردم تابستان در سفر کردن خلاصه می شود. رابطه سفر و تابستان به گونه ای است که شاید نتوان یکی را جدا از دیگری تصور کرد. تابستان که از راه می رسد، با تعطیلی مدارس، گرم شدن هوا و کاهش بارندگی مردم کوله بار سفر را می بندند و به نقاط مختلفی می روند.

در اینجا فهرستی از بهترین نقاط ایران را برای سفر در تابستان آماده کرده ایم:

چادگان؛ بهشت گمشده اصفهان

چادگان یکی از شهرستان های استان اصفهان است و در حدود ۱۱۵ کیلومتری مرکز این استان قرار دارد.

به غیراز آب وهوای دل نشین چادگان که در گرمای تابستان هر مسافری را به این شهر زیبا می کشاند، طبیعت سبز و امکانات تفریحی این شهرستان است که آن را به یکی از بهترین مناطق گردشگری تابستانی ایران تبدیل کرده است.

یک مجموعه تفریحی در چادگان وجود دارد که دارای اسکله قایق رانی، قایق های پدالی، قایق های موتوری، اتوبوس دریایی، باشگاه سوارکاری، استخر، رستوران، زمین های ورزشی و تله کابین است. علاوه بر این ها، این مجموعه به امکاناتی هم برای اقامت مسافران مجهز شده است.

یکی دیگر از مکان های دیدنی و تفریحی چادگان، دهکده زاینده رود است. این دهکده در ساحل دریاچه سد چادگان واقع شده است و به غیراز مناظر جذاب و دیدنی، داری امکانات تفریحی مختلفی است.

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

روستای قالان بافت؛ آب و هوای بهاری در تابستان

روستای قالان از توابع شهرستان بافت، واقع در استان کرمان است. این روستا یکی از خوش آب وهواترین مناطق ایران در فصل تابستان است. قالان پر از درخت های گردو و جوی آب سرد و گوارا است. اطراف روستا با دشت ها و گندم زارهای زیبا پر شده است که منظره حیرت انگیزی را به وجود آورده اند. می توانید زیر سایه درختان تنومند و چند صدساله روستا بنشینید، چای بنوشید، غذایی میل کنید و از مناظر زیبا و آب و هوای بهاری لذت ببرید.

قالان روستایی با قدمت چند صدساله است. در قبرستان این روستا قبرهایی وجود دارند که شاید بالغ بر ۱۰۰ سال قدمت داشته باشند.

در قالان عسل بسیار مرغوبی هم پیدا می شود. اگر به قالان رفتید توصیه می کنیم حتما عسل این روستا را امتحان کنید.

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

پارک ملی تندوره؛ زیست گاه پلنگ ایرانی در خراسان شمالی

پارک ملی تندوره در نزدیکی مرز ترکمنستان قرار دارد. تندوره منطقه ای کوهستانی است با تپه ها و دره هایی که از گیاهان مختلفی پوشیده شده اند.

نکته جالب توجه این پارک، تنوع آب وهوایی آن است. زمستان های تندوره بسیار سرد هستند و شاید ۵ ماه در سال برف در کوه های تندوره ببارد. به همین دلیل، تندوره تابستان های خنکی دارد.

اگر در تابستان به تندوره رفتید، در جنوب و غرب پارک ارتفاعات بلندی وجود دارند. آنجا میزان رطوبت بیشتر و هوا خنک تر است.

در قسمت های شمالی آب وهوا تحت تأثیر کویر قره قوم است. میزان رطوبت پایین و دما بالاتر است.

یکی از نکاتی که تندوره را از دیگر مناطق متمایز می کند، تنوع زیستی و حیات وحش متنوع این پارک است. هرسال علاقه مندان زیادی به تورهای سافاری و بازدید از حیات وحش به تندوره می روند تا از پارک ملی و گونه های جانوری آن بازدید کنند.

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

سیاسرد بروجن؛ خنک ترین منطقه گردشگری ایران

سیاسرد در فاصله ۶ کیلومتری بروجن قرار دارد و با باغ های میوه، چشمه های آب زیرزمینی و هوای خنک و دلپذیر، مسافران زیادی را در فصل بهار و تابستان به سمت خود می کشاند. در زمستان هم سیاسرد منطقه ای محبوب برای کوه نوردی و اسکی است.

سیاسرد یکی از قطب های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری و یکی از پر بازدیدترین مناطق گردشگری ایران است. گفته می شود در تابستان هیچ جایی در ایران به خنکی سیاسرد نیست. به خاطر داشته باشید اگر تصمیم داشتید در تابستان به سیاسرد بروید حتماً لباس گرم همراه خود داشته باشید چون از خنکی هوای آنجا شگفت زده خواهید شد.

دو چشمه پر آب، بیش از یک میلیون درخت میوه و درختان چناری در سیاسرد وجود دارند که بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارند. امکانات خوبی هم مثل وسایل بازی و سرگرمی برای کودکان، پارکینگ بزرگ، جاده دوبانده، فضاسازی مناسب و استخر بزرگ در این منطقه تعبیه شده اند.

موزه تاریخ طبیعی بروجن هم در نزدیکی سیاسرد قرار دارد. در این موزه ده ها نمونه تاکسیدرمی شده از گونه های جانوری مختلف وجود دارند که بازدید از آن ها را به شما توصیه می کنیم.

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

آهار؛ گریزی از هیاهوی تهران

روستای آهار در شمال شرقی تهران و در دهستان رودبار قصران قرار دارد. روستای آهار یکی از خوش آب وهوا ترین مناطق شمیرانات است که دارای مزارع وسیع و باغ های سرسبزی است.

طبیعت آهار در اردیبهشت ماه که درختان گیلاس شکوفه می زنند بسیار دیدنی است. در آبان ماه هم که جنگل های آهار به رنگ های زرد و نارنجی درمی آیند، بازدید از این منطقه جذابیت خاص خود را دارد.

اگر در تابستان هم به فکر رفتن به آهار افتادید، تردید نکنید. آهار شاید بهترین مکان برای فرار از شلوغی و گرمای پایتخت باشد.

علاوه بر طبیعت زیبا، آهار هوایی خنک و تمیز دارد. یکی از جاذبه های آهار آبشار و ییلاق شکر آب است که در غرب روستا و درمیان دره ای سرسبز واقع شده است. شکر آب باغستانی است ییلاقی و باصفا که چند قنات و چشمه آب ازجمله چشمه برفی شکر آب در آنجا جریان دارند.

اگر اهل ماجراجویی و کوه نوردی باشید، می توانید از مسیر روستای شهرستانک به آهار بروید. ابتدا باید با تله کابین یا پیاده مسیر قله توچال را طی کنید و از قله به سمت شکر آب و روستای آهار بروید.

بازدید از آهار در یک روز ممکن است ولی اگر خواستید مدت بیشتری را آنجا بگذرانید، می توانید در طبیعت آهار چادر بزنید. اجاره خانه در روستا هم گزینه دیگری است.

جالب است بدانید آهار یکی از محبوب ترین مسیرهای دوچرخه سواری و موتورسواری برای افراد حرفه ای است.

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

زریوار: مروارید کردستان

زریوار نام دریاچه ای (تالاب آب شیرین) است که در ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان، از توابع کردستان قرار دارد. طول و عرض دریاچه به ترتیب حدود ۵ و ۱٫۶ کیلومتر است و عمق آن تا ۵٫۵ متر هم می رسد.

بهترین فصل برای بازدید از دریاچه زریوار و سفر به این منطقه، فصل بهار و تابستان است. در این فصول و مخصوصاً فصل تابستان چشم انداز دریاچه زریوار دیدنی است و نسیمی که از سمت دریاچه می وزد قابل توصیف نیست.

دریاچه زریوار در دره ای پهناور قرارگرفته و اطراف آن را اکثراً جنگل های بلوط و بیشه زارهای نیمه انبوه پوشش داده است که مناطق خوش آب وهوایی برای پیک نیک و طبیعت گردی هستند. سایر گونه های جنگلی هم مثل درختان گلابی وحشی، زالزالک و بادام در این مناطق وجود دارند.

از همه این ها که بگذریم طبیعت خود دریاچه بی نظیر است. در اطراف دریاچه گونه های گیاهی مختلفی مثل نی، نیلوفر آبی، پیچک و… به چشم می خورند. گونه های جانوری دریاچه هم شامل انواع گوناگون ماهی و بیش از ۴۵ گونه پرنده بومی و مهاجر می شود.

جدا از جاذبه های طبیعی، دریاچه زریوار جنبه های تفریحی زیادی دارد. اگر به زریوار رفتید می توانید از ماهیگیری در کنار دریاچه لذت ببرید یا زمانی که در حال قایق سواری هستید، با دوربین موبایلتان عکس های زیبایی بگیرید که مطمئناً در آینده یادآور خاطره ای خوش خواهند شد.

نکته حیرت انگیز این است که آب دریاچه زریوار از چشمه های زیرزمینی و بارش های سالانه تأمین می شود و هیچ چشمه ای به آن نمی ریزد.

این همه زیبایی و جاذبه هرساله مسافران زیادی را به غرب کشور می کشاند تا از این پدیده جذاب طبیعی دیدن کنند. امکاناتی مثل هتل، رستوران، پارکینگ و محل کمپ برای کسانی که می خواهند در چادر بمانند در کنار دریاچه وجود دارد تا مسافران با خیالی راحت به زریوار سفر کنند. ضمناً مسافران می توانند ازآنجا به بازار مرزی شهر مریوان بروند.

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

چابهار؛ خنک ترین بندر ایران در تابستان

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران بهترین مقصد برای فرار از گرمای طاقت فرسای تابستان در جنوب شرقی کشور است. هرسال تابستان با وزیدن باد های موسمی از سمت اقیانوس هند آب وهوای چابهار مطبوع تر و خنک تر می شود. سفر نوروزی به چابهار هم تجربه ای خاطره انگیز است.

البته بهتر است بدانید که فقط خنکی و آ ب وهوای مطبوع نیست که چابهار را به مقصدی جذاب تبدیل کرده است. جاذبه های طبیعی زیادی ازجمله کوه های مینیاتوری، آبزیان مختلف، گِل فشان و میوه های گرمسیری در چابهار منتظر شما هستند.

یکی از زیبایی های چابهار تماشای غروب آفتاب در خلیج است. زمانی که هوا رو به تاریکی می رود و نور کشتی ها و قایق ها به تدریج در آب ظاهر می شوند، منظره زیبایی را به وجود می آورند که هر مسافری را حیرت زده می کند.

اگر به چابهار رفتید حتما از تالاب لیپار بازدید کنید. تالاب لیپار در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار قرار دارد و به تالاب صورتی هم معروف است. به دلیل وجود پلانکتون های قرمز در تالاب لیپار آب تالاب صورتی رنگ است. در تالاب لیپار گونه های گیاهی و جانوری متنوعی وجود دارند که بازدید از آن ها را به شما توصیه می کنیم.

فهرست کردن جاذبه های چابهار در چند سطر ناممکن است. علاوه بر آب وهوای خنک و دلپذیر تابستانی، جاذبه های چابهار آن قدر متنوع هستند که این شهر را به قطب گردشگری جنوب شرقی ایران تبدیل کرده است.

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

ماکو؛ شهر سنگی

ماکو یکی از شهرهای مرزی استان آذربایجان غربی است که در مرز ایران و ترکیه قرار دارد. ماکو دارای موقعیت طبیعی خاصی است که این شهر را متمایز می کند. ماکو از جنوب و شمال بین دو کوه قرارگرفته است و همین مسئله باعث به وجود آمدن آب وهوای خنکی در تابستان می شود.

ماکو به دلیل برخورداری از تمدن کهن، جاذبه های تاریخی فراوان، زیبایی های طبیعی به همراه پوشش گیاهی، رودها، چشمه ها، غارها، آبشارها، آب وهوای مناسب، مردم مهمان نواز، لباس های محلی رنگی، صنایع دستی و دست بافته های عشایر یکی از قطب های گردشگری شمال غرب کشور است که مسافران زیادی را به سوی خود جذب می کند.

پیشنهاد ما این است که در سفر به ماکو حتماً از بافت قدیم این شهر (قلعه قبان) دیدن نمایید. قدمت این منطقه به دوره های تیموری، صفوی و قاجاریه می رسد که در گذشته بافت اصلی شهر بوده و پادگان نظامی، مراکز اقامتی و خدماتی در زیر کلاهک بزرگ سنگی قرار دارند.

امروزه بیشتر گردشگران داخلی باهدف خرید، راهی ماکو می شوند. بازارچه مرزی این شهر به دلیل عرضه کالاهای باکیفیت و باقیمت مناسب، مقصد مناسبی برای خرید محسوب می شود. پوشاک با نمانام های معتبر، وسایل خانگی و مواد غذایی عمده ترین کالاهای این بازارچه می باشند.

جنبه های مختلف سفر به ماکو است که باعث محبوبیت این شهر بین مسافران شده است. فرقی نمی کند توقعتان از سفر به ماکو چه باشد، آب وهوای مطبوع، بازار مرزی، آثار تاریخی، گشت و گذار و غیره.

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

مقاصد تابستانی جذاب ایران برای سفر

منبع : دنیای سفر

نوشته شده توسط : سایت لست سکند

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *