وقتی سفر به پایتخت را انتخاب می کنید، حتما گشت و گذار و خرید در پاساژهای معروف تهران و به خصوص بازار بزرگ می تواند یکی از اصلی ترین انگیزه های سفر به تهران باشد.
برای داشتن یک سفر هوایی امن و مطمئن می توانید بلیط هواپیما داخلی را از طریق https://zoraq.com/flight-ticket تهیه نمایید.
اگر به سراغ بخش گردشگری پایتخت برویم، علاوه بر پارک ها و بوستان های مختلف ، در تهران می توانید از موزه های متعددی نیز دیدن نمایید که هر یک در نوع خود بی نظیر و باشکوه هستند.
یکی از موزه های زیبای تهران، موزه ی آبگینه و سفالیه در خیابان سی تیر پایتخت می باشد.

ساختمان موزه ی آبگینه در نوع خود بی نظیر بوده و دارای ارزش تاریخی می باشد. ساختمان موزه هشت‌ضلعی و در باغی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع قرار دارد.

ساختمان موزه ی آبگینه در واقع ساختمانی متعلق به وزیر احمد شاه قاجار یعنی قوام السلطنه می باشد که در دو طبقه ساخته شده و دارای پنج تالار اصلی ست.

موزه آبگینه تهران

طبقه ی اول مشمول دو تالار بوده و سه تالار دیگر در طبقه ی دوم قرار گرفته اند. ویترین هایی که در این موزه می بینید، محصول کار مهندس اتریشی به نام هانس هولاین است.
برای بازدید از ابتدایی ترین و قدیمی ترین شیشه ها و سفال ها می باید به تالار دوم در طبقه ی اول که تالار بلور نام دارد بروید.  در اینجا می توانید قدیمی ترین شیشه ها و یا لوله های شیشه ای که به سیلندر شیشه مشهورند و از معبد چغازنبیل کشف شده اند را مشاهده کنید. این سیلندرهای شیشه قدمتی منسوب به هزاره ی دوم قبل از میلاد مسیح دارند.

موزه آبگینه تهران

همین طور تزیینات بنا شامل منبت کاری چهارچوب درها و پله‌ها است و آجر کاری نما که در ۵۰ نوع است.
تالار دیگری به نام تالار صدف در موزه ی آبگینه وجود دارد که در واقع ظاهری شبیه به یک صدف نیمه باز نیز دارد. در این تالار که در طبقه ی اول قرار دارد نیز می توانید انواع و اقسام شیشه ها و سفال های دوران اشکانی را در ویترین هایی زیبا مشاهده نمایید.

موزه آبگینه تهران

در تالار زرین که تالار چهارم و در طبقه ی دوم واقع شده است، می توانید ظروف زرین فام متعلق به دوران سلجوقیه را مشاهده نمایید. دورتادور این ظروف با خط نسخ و نستعلیق تزئین شده است.
تالار پنجم تالار لاجورد نام دارد و این نام را از ظروف های لعابی فیروزه ای رنگ که از دوران ایلخانی و قرن هفتم و هشتم در خود جای داده، گرفته است.

موزه آبگینه تهران

بخش های اداری موزه ی آبگینه ی تهران در طبقه ی زیرزمین قرار گرفته و دبیرخانه و دفتر ریاست نیز در طبقه ی اول قرار دارد.
همین طور یک کتابخانه در بخش شمال غربی موزه وجود دارد که در آن می توانید بیش از ۴۰۰۰ هزار کتاب فارسی و انگلیسی در زمینه های تاریخ و هنر پیدا نمایید.

موزه آبگینه تهران

 

موزه آبگینه تهران

 

موزه آبگینه تهران

توسط غزل نوروزی در

سایت ایرانگردی