موزه جذاب کاشان

در تاریخ جمعه ۷ آذر که به همراه چند تن از دوستان به کاشان سفر کرده بودیم، از موزه اسباب بازی و عروسک های خیمه شب بازی کاشان بازدید کردیم. علاقمندم شما خواننده محترم را با این موزه خلاق و غیرمعمول که به همت دوست عزیزم، آقای “امیر سهرابی” و همسرش برپا شده، آشنا کنم:

…………………………………

اولین موزه تخصصی اسباب بازی و عروسک ایران به تازگی در شهر کاشان و در خانه ای تاریخی منسوب به «جعفر علامه فیضی» شاعر و روحانی اواخر قاجار راه اندازی شده است. موزه در بافت تاریخی کاشان روبروی خانه طباطبایی ها، داخل کوچه علامه قرار گرفته.

معرفی این موزه همچون یک نمایش محیطی توسط یک راهنما و یک عروسک نمایشی ارائه می شود. راهنما و عروسک با گفتگوها و شوخی هایشان عروسک ها و ماجراهایشان را همچون یک نمایش معرفی می کنند.

در بخش عروسک های موزه، سه مجموعه قدیمی عروسک خیمه شب بازی از حدود ۱۵۰ سال پیش تا ۸۰ سال پیش، عروسک های محلی ایران از اغلب فرهنگ های ایران؛ خراسان، گیلان، ترکمن، بوشهر، مازندران، ایلام، قشقایی، … و نمونه هایی از عروسک های ملل دیگر همچون هند، اندونزی، تونس، آلمان، روسیه و  … دیده می شود.

در این موزه علاوه بر بازدید از سالن عروسک ها، نمایش خیمه شب بازی به همان شکل سنتی اش اجرا می شود. همچنین کارگاهی وجود دارد که بازدیدکنندگان به همراه مربی کارگاه، روش ساخت یک عروسک محلی ایران به نام “خاله نخودی” را فرامی گیرند.

در بخش اسباب بازی ها نیز، نمونه هایی از اسباب بازی های دست ساز و قدیمی مناطق مختلف که با گِل، چوب، حلبی، برگ نخل و … ساخته شده اند، دیده می شود.

در انتهای مسیر بازدید از موزه، فروشگاه کوچکی قرار گرفته که نمونه های اسباب بازی و عروسک ها از قبیل فرفره، یویو، زنبورک، عروسک های پارچه ای و نمدی، اسباب بازی های گِلی و … برای فروش وجود دارند.

جالب اینکه در همین مدت دو ماه که از افتتاح موزه می گذرد چند نمونه اسباب بازی و عروسک توسط بازدید کنندگان به موزه اهدا شده است. این موضوع “امیر سهرابی” را به کارش بیش از پیش علاقمند کرده است.

همچنین این موزه آمادگی دارد تا با هماهنگی قبلی برای بازدیدهای گروهی، برنامه ی ساخت عروسک و اسباب بازی، و اجرای خیمه شب بازی از بازدیدکنندگان پذیرایی کند. تلفن تماس: ۰۰۹۸۳۱۵۵۲۲۵۱۳۴

 کاشان

“امیر سهرابی” و همسرش در یکی از اتاق های خانه ای که محل موزه است زندگی می کنند.

حیاط موزه شما را به بازی کردن و کنش با اشیا دعوت می کند.

در حیاط موزه چایخانه ای برقرار است که با دمنوش ها و خوراکی های خانگی از گردشگران و بازدیدکنندگان پذیرایی می کند.

این دختر باهوش به عنوان عروسک گردان موزه و به همراه امیر سهرابی و با روش غیرمعمول در موزه های دیگر، عروسک ها را معرفی می کند.

موزه  کاشان

توصیف اشیای موزه

ساخت عروسک “خاله نخودی”

نوشته شده توسط : سایت شخصی آرش نورآقایی

همچنین ببینید

ساحل دریا کیش

کیش شهر عجایب

کیش شهر عجایب من و همسرم بعد از مدت ها بالاخره موفق شدیم سفر به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *