میراث بی وارث کرج

میراث بی وارث کرج

روز دوم فروردین در سالی که برای اولین بار بعد از ۱۰ سال، در لحظه تحویل سال در خانه بودم، کرج گردی را با اشتیاق فراوان آغاز کردم.

 

در ابتدا به حمام قجری مصباح رفتم، با مصیبت آنرا پیدا کردم و پرس و جو از اهالی، هیچ تابلوی راهنمایی وجود نداشت و هیچ نشانه ای که این حمام است و از درهای بسته به سختی وارد شدم

 

با سختی به آن راه پیدا کردم، ولی از زباله ها مشخص بود که سالهاست دلاکی در اینجا وجود ندارد و کسی شعر «حمومی آی حمومی» را زمزمه نمیکند و این ربطی به اداره عریض و طویل میراث(اسمش هم طولانیه و حافظه من گنجایشش محدودنیشخند) ندارد.

 

این جداشدگی هم ربطی به اداره محترم نداشت، تقصیر تغییرات جوی بود !

 

 

همانطور که گفتم، دلاک در حمام نبود و درهایش بسته بود و عکاسی از بالای هواکش و نورگیر مقدور شد. مشخصا نشون میده که کسی از حمام استفاده نمیکنه که زباله بر پله افتاده، مقصر حمامی هستش.

 

درب دیگرش هم بسته بود، وقتی کسی در خانه نیست چه فرق میکند، کلونها زنانه باشد یا مردانه.

 

در ادامه گفته بودند که درب کاخ سلیمانیه در ایام عید باز است، خوشحال روانه شدم که تنها عکس تنها مرد قاجار یعنی آقا محمد خان را ببینم که باز هم عنوان نمودند تعطیله !

 

خدا رو شکر که این پل سلجوقی کرج تعطیل نبود

 

این پل بازسازی شده و تو را میبرد تا تاخت اسبان سلاجقه

 

خدا را شکر دهانه های آن به برکت معتادان و کارتن خوابها برای داشتن سرپناه حفظ شده بود. البته برخی از آنها را دیدم که به محض دیدن دوربین از آن راه پشت دهانه به سمت خوابگاه پل جدید رفتند.

 

کرج

قلعه صمصام بود ولی درب آن بسته بود، این دفعه مقصر میراث نبود چون در حال تعمیر و مرمت بود برای بازگشایی یا برای بسته بودنی چون حمام مصباح و کاخ سلیمانیه؟

 

پر بود از تعمیر !

به سمت کاروانسرای شاه عباسی رفتم، به من گفتند که از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۹:۳۰ برای برگزاری جشن باز است، البته محوطه بیرونی آن و نه حجره ها.

 

میگویند امامزاده طاهر کرج، مدفن بزرگان و مشاهیر است

 

کرج

آغاسی و بابک معصومی را بدون راهنما یافتم.ممنونم از اداره اوقاف و اداره گردشگری بابت عدم حضور راهنما که روحیه کند و کاو را تقویت میکنند.

 

کاخ مروارید شمس پهلوی آخرین مکان برای بازدید بود، به من گفتند ۵سال است تعطیل است و قابل بازدید نیست.

 

در انتها کمال تشکر دارم از اداره میراث و گردشگری و صنایع دستی استان البرز و شهرستان کرج و اداره اوقاف و امور خیریه(بقاع و مقابر متبرکه) که باعث شدند در روز دوم فروردین ۱۳۹۲، یک کرج گردی حسابی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب داشته باشم و در عرض ۳ ساعت کرج را بگردم

ساعت ۸:٠٢ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳٩٢

نویسنده: محمد صادق سبط الشیخ انصاری

منبع: وبلاگ خیم

یک دیدگاه

  1. محمد امین عمرانی

    حرف دل منو زدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *