خانه / جهانگردی / جاذبه های گردشگری قاره اقیانوسیه / جاذبه های گردشگری استرالیا / نکاتی که برای زندگی و سفر به نیوزیلند باید بدونین!

نکاتی که برای زندگی و سفر به نیوزیلند باید بدونین!

اگه چند تا کشور توی دنیا وجود داشته باشه که مسافرها همیشه با حال خوب ازش یاد کنن، بدون شک یکی از این کشورها نیوزیلنده. موضوع جالب‌تر این‌که خیلی از کسانی که به این کشور مهاجرت کردن، افرادی هستن که یک سفر به نیوزیلند داشتن و بعد به این نتیجه رسیدن که دوست دارن این کشور رو به عنوان محل زندگیشون انتخاب کنن.

توی مقاله‌ی قبلی در مورد این‌که به طور کلی نیوزیلند چه جور کشوریه صحبت کردم. توی این مقاله به یک سری نکات کلی سفر به نیوزیلند و یا زندگی در نیوزیلند اشاره می‌کنم.

زندگی و سفر به نیوزیلند برای چه کسایی مناسبه؟

همون‌طور که قبلا هم توضیح دادم نیوزیلند یه کشور پر زرق و برق و تجملاتی نیست، در نتیجه برای کسانی که هدفشون از سفر کردن دیدن آسمون خراش‌های صد طبقه و چرخیدن تو پاساژهای فوق العاده پر زرق و برقه، جای مناسبی به نظر نمیاد. البته این به این معنی نیست که تو شهرهای بزرگی مثل اوکلند و ولینگتون خبری از برج و مرکز خریدهای شیک و امکانات مدرن نباشه، ولی فقط کافیه که تصورتون رو از شهر بزرگ به یک شهر نهایتا با یک میلیون و پونصد هزار نفر جمعیت تقلیل بدین.

نیوزیلند مد
حالا نه اینکه تصور کنیید توی نیوزیلند هیچ خبری از مد و زرق و برق نیست، ولی همه‌ی این‌ها توی یک مقیاس کوچیکتره.

علاوه بر این افرادی هم که به دنبال موزه‌های قدیمی و آثار باستانی و بناهای تاریخی با قدمت زیاد هستن، چیز خاصی توی نیوزیلند پیدا نمی‌کنن. درسته که قدمت تاریخی مائوری‌ها- ساکنان بومی نیوزیلند- خیلی زیاده ولی چیزی از جنس بناهای باستانی که ما بهش عادت داریم توی نیوزیلند وجود نداره.

پس با این حساب سفر به نیوزیلند برای چه افرادی مناسبه؟ برای جواب این سوال باید بگم که نیوزیلند بهشت طبیعت‌گردهاست. اگه عاشق طبیعت هستین، اگه دنبال یک مقصد آروم و سبز و صلح‌آمیز برای سفر و زندگی می‌گردین، اگه بودن تو فضاهای یکنواخت روستایی حوصله‌تون رو سز نمی‌بره، اگه به فکر روش‌هایی برای زندگی سالم و کشت محصولات ارگانیک و تنفس هوای خوب هستین، اگه دوست دارین ترکیب مناسبی از طبیعت و مدرنیته رو کنار هم ببینین و به طور کلی‌تر اگه هدفتون از زندگی بیشتر آرامشه تا رقابت، نیوزیلند می‌تونه مقصد مناسبی برای شما به حساب بیاد.

سفر به نیوزیلند
نیوزیلند با جاده‌های سرسبز دیدنیش می‌تونه هر مسافری رو مست کنه!
درخت نیوزیلند
درخت‌های غول‌آسای نیوزیلندی! گاهی وقت‌ها ریشه‌ی درخت‌ها به اندازه‌ی خود درخت تنومند و بزرگه.
آخه واقعا به نظرتون میشه ساده از این منظره گذشت؟

هزینه‌ی سفر و زندگی تو نیوزیلند چطوره؟

نیوزیلند کشور به شدت گرونیه و این قضیه از همون بدو ورود به این کشور احساس میشه. تقریبا بیشتر اجناس خوراکی یک مقداری از کشور همسایه استرالیا گرون‌تر هستن و اجاره‌ی خونه و اتاق هم توی این کشور واقعا بالاست. اجاره یک اتاق معمولی مناسب توی یک خونه بسته به امکانات و محل قرارگیریش هفته‌ای بین ۱۷۰ تا ۳۰۰ دلار میتونه باشه.

خونه نیوزیلند
معمولا خونه‌های مدرن و جدید و قرارگرفته تو مرکز شهر، اجاره‌ی بیشتری نسبت به این سبک خونه‌ها دارن. هرچند این خونه‌های قشنگ هم گاهی خیلی گرون از آب درمیان!

هزینه‌ی اقامت توی یک اتاق خوابگاهی تو یک هاستل هم معمولا از بیست و چند دلار شروع میشه و بالا می‌ره و هتل‌ها هم بسته به شرایطشون قیمت‌های مختلفی دارن. با در نظر گرفتن تمام این حرف‌ها، سفر به نیوزیلند و یا زندگی توی نیوزیلند مدیریت خوب مالی رو می‌طلبه.

هاستل نیوزیلند
یک هاستل توی نیوزیلند که بالاپشت بومش پر از مسافر میشه.

یکی از بهترین پیشنهادها برای مدیریت هزینه‌ها تو سفر به نیوزیلند، استفاده از کوچسرفینگ برای اقامت و یا انجام کار داوطلبانه در طول سفره. اگه هم تعداد مسافرها زیاده، به Aribnb هم میشه به عنوان یک گزینه فکر کرد.

روش دیگه‌ای که توی نیوزیلند برای زندگی، سفر و حمل و نقل خیلی طرفدار داره استفاده از یک ون یا کمپ‌کاروان هستش. با وجود این‌که نیوزیلند کشور گرونی به حساب میاد، ولی با حدود دو تا چهار هزار دلار میشه یک ماشین یا ون کارکرده‌ی تر و تمیز برای زندگی و سفر پیدا کرد. این سبک ماشین‌ها معمولا بین مسافرها جابه‌جا میشن و با توجه به محبوب بودنشون توی نیوزیلند، میشه بعد تموم شدن سفر با قیمت نسبتا مشابهی به نفر بعدی فروختتشون.

ون نیوزیلند
ون‌ها و کمپ‌کاروان‌ها حسابی بین مسافرای نیوزیلندی محبوبیت دارن.

آیا قانون خاص گمرکی خاصی برای زندگی و سفر به نیوزیلند وجود داره؟

اگه دارین به زندگی و یا سفر به نیوزیلند فکر می‌کنین، بدونین که نیوزیلند قوانین سفت و سختی برای محافظت از محیط زیستش داره. به طور کلی وارد کردن هرگونه خوراکی خام و دانه‌دار و هرچیزی که قابلیت کشت تو خاک نیوزیلند رو داشته باشه به خاک این کشور ممنوعه.  قبل از ورود به نیوزیلند به شما برگه‌ای داده میشه که تمام مواد خوراکی و یا حیوانی رو که به همراه دارین توش ذکر می‌کنین. بعد از این مرحله به محض ورود به فرودگاه نیوزیلند و موقع چک کردن پاسپورت از شما خواسته میشه تا تمام مواردی رو که اعلام کردین به مامورین نشون بدین تا از بی‌ضرر بودنش اطمینان حاصل بشه. اگه هم بیخیال انجام این‌کار بشین و مامورها به کیفتون شک کنن، جریمه‌های خیلی سنگینی در انتظارتونه.

توی فرودگاه و موقع ورود به نیوزیلند قدم به قدم با این سطل آشغال‌ها روبرو می‌شین که ازتون می‌خواد موارد غیر مجاز رو دور بریزین.

بعد از چک کردن خوراکی‌های وارده، در صورتی‌که مامورین تشخصیص بدن که اقلام شما برای محیط زیست نیوزیلند مضر هست، احتمالا اون‌ها رو دور می‌ریزن و مشکل دیگه‌ای براتون پیش نمیاد.

پیشنهاد من برای رفع این قضیه چیه؟ قبل سفر و یا مهاجرت به نیوزیلند لیست اقلام ممنوعه رو از اینجا چک کنین تا مطمئن بشین خودتون رو تو دردسر اضافه نمی‌اندازین. در ضمن وجود مغازه‌ی ایرانی توی اوکلند نیاز شما رو از وارد کردن یک سری اجناس داخلی برطرف می‌کنه.

برای سفر به نیوزیلند چه لباس‌هایی لازم داریم؟

مردم نیوزیلند کلا آدم‌های ریلکس و ساده‌ای هستن و اون فاز لباس پوشیدن جدی و کراواتی جای زیادی توی این فرهنگ نداره. به خاطر همین بهتره به جای آوردن چندین دست لباس مجلسی و پلوخوری، بیشتر با خودتون لباس‌های ساده و کاربردی بیارین.

لباس نیوزیلند
از نگاه کرن به این عکس و تیپ آدم‌ها میشه فهمید که نیوزیلند نسبتا کشور غیر رسمی‌ای از لحاظ پوششه.

یادتون نره که نیوزیلند یک کشور پر بارونه، پس تقریبا تو تمام فصول سال امکان بارش بارون وجود داره و یک بارونی ضد آب واقعا توصیه میشه. توی فصل زمستون هوا توی نیوزیلند نسبتا سرده و با توجه به این‌که معمولا گرمایش خونه‌ها به خوبی خونه‌های ایران نیست، داشتن لباس گرم و کاپشن خوب لازمه. البته در اکثر فصول سال حراج‌های خوبی در حال برگزاریه که اگه لباس‌های اولیه رو داشته باشین، می‌تونین اضافات لازمه رو از این حراج‌ها خریداری کنین.

توصیه‌ی دیگه این‌که فرهنگ لباس و اجناس دسته دوم بسیار توی نیوزلند شایعه. پس اگه یک وقت موقع سفر به نیوزیلند و یا مهاجرت به این کشور با کمبود لباس مناسب روبرو شدین و تمایلی هم به هزینه کردن اضافه نداشتین، حتما یه سر به فروشگاه‌های دست دوم فروشی که بهشون Op shop گفته میشه بزنین.

لباس دست دوم نیوزیلند
یک نمونه از فروشگاه‌های دست دوم فروشی توی نیوزیلند.

دیگه چه نکته‌ای باقی مونده؟

سایت Trade me جزو سایت‌های محلی توی نیوزیلنده که از شیر مرغ تا جون آدمیزاد توش پیدا میشه. خرید و فروش هر نوع وسیله‌ی نو و کاربردی، اجاره‌ی خونه و پیدا کردن اتاق برای اجاره، وسایل سفر و زندگی، شغل پاره وقت و تمام وقت و خیلی چیزهای دیگه، موضوعاتیه که توی این سایت بهش پرداخته میشه. پس یادتون نره برای چک کردن هرچیزی، اول از همه به این سایت مراجعه کنین.

به جز سایت Trade me، صفحات فیسبوک هر شهر هم جای مناسبی برای پیدا کردن اطلاعات مناسب هستن.

گرافیتی اوکلند
یک گرافیتی روی دیوارهای خیابونی توی اوکلند!

توی این پست سعی کردم نکات کاربردی‌ای که برای سفر به نیوزیلند و زندگی توی این کشور به ذهنم ‌می رسید رو باهاتون مرور کنم. اگه تجربه‌ی زندگی و یا سفر به این کشور رو دارین و یا سوالی هنوز براتون باقی مونده اون رو پایین این پست برامون بنویسین تا توی مطالب بعدی بهش بپردازیم.

نوشته شده توسط : سایت سبک تر

همچنین ببینید

مشهورترین بناهای نمادین دنیا

مشهورترین بناهای نمادین دنیا که احتمالا آنها را این گونه ندیده اید

مشهورترین بناهای نمادین دنیا که احتمالا آنها را این گونه ندیده اید آیا فکر می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *