هلسینکی ، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی ، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی که در سواحل خلیج فنلاند و در میانه ی قرن شانزدهم پایه گذاری شده، به نسبت دیگر شهرهای اروپایی جوان محسوب می شود. اما امروز پایتخت فنلاند، شهری مدرن و جذاب با جمعیت ۱٫۴ میلیون نفر می باشد. از آنجا که فنلاند زمانی جزئی از روسیه بوده، علاوه بر ساخت و سازهای خلاقانه و جدید می توانید در آن شاهد معماری تاثیر گرفته از سبک های روسی نیز باشید. هلسینکی شهری جزیره ای است و در کل شامل مجموعه ای از ۳۱۵ جزیره و یک شبه جزیره می شود. بنابراین مناظر خیره کننده ای در این شهر انتظار شما را می کشند، البته اگر توانستید دست از امتحان کردن غذاهای فنلاندی، بازدید از موزه ها و کلیسا ها و سایر جاذبه های فرهنگی آن بکشید!

اگر شما علاقمند به امتحان کردن غذاهای سنتی فنلاندی یا خرید آثار هنری و صنایع دستی محلی هستید، کاپاتوری بهترین مکان برای شما محسوب می شود. مشهورترین بازار هلسینکی در بندر جنوبی و در محل ورودی پارک اسپلانادی واقع شده است. اینجا مکان مناسبی برای خرید پوست گوزن شمالی و چوب های حکاکی شده و همچنین خوردن یک دونات گوشت و برنج داغ lihapiirakka می باشد. بازار روباز مناظر خیره کننده ای را به بندر هلسینکی و دریای بالتیک فراهم می آورد. اینجا همچنین توقفگاه مناسبی برای افرادی است که می خواهند با قایق به Suomenlinna بروند. این بازار معمولا توسط گردشگران زیادی احاطه می شود و به همین دلیل قیمت ها در آن می تواند بالا باشد؛ بنابراین قبل از خرید کردن در این نقطه حتما مقایسه ای در مورد قیمت های اینجا و بازارهای دیگر انجام دهید.

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

موزه ی کیاسما قطعا به عنوان مکانی برای نشان دادن بهترین آثار هنری فنلاندی ماموریت خود را تکمیل کرده است. این موضوع را می توان در ساختمان این موزه نیز نظاره گر بود که شکلی عجیب داشته و معمار آمریکایی آن استیون هال در سال ۱۹۹۳ توانست ۵۱۵ رقیب را از میدان به در کند. موزه ی کیاسما در کنار پارلمان و مرکز شهر هلسینکی واقع شده و بخشی از گالری ملی فنلاند می باشد. در داخل این موزه می توانید آثار بیش از ۴۰۰۰ هنرمند را در اتاق های مستطیل شکل که یکی از دیوارهای آن خمیده است شاهد باشید. علت انتخاب این دیوار خمیده، ارتقا سکوت در این فضا برای لذت بردن بیشتر از آثار هنری است. نمایشگاه های متنوع و متغیر این موزه نیز بازدیدکنندگان را به صورت مداوم به اینجا می کشاند.

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هر زمان که از گشت و گذار در موزه ها خسته شدید، به کودک درون خود اجازه ی ابراز وجود داده و او را به شهر بازی لینانماکی ببرید! این شهربازی ۴۴ سواری مختلف را به شما عرضه می کند که از آن جمله می توان به برج سقوط آزاد و چندین رولر کوستر اشاره نمود و بهتر است آن دسته از افرادی که از هیجان و چالش می ترسند سراغ آنها نروند! البته در این مجموعه یک خانه ی ارواح، چرخ و فلک و سواری هایی مخصوص کودکان به همراه ۱۳ رستوران نیز وجود دارد. این پارک همچنین دارای هدفی انسان دوستانه نیز می باشد. در این پارک به کودکان و بزرگسالان و کودک درونشان خوش می گذرد و علاوه بر اینها از منافع آن برای رفاه کودکان کار فنلاند استفاده می شود.

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

موزه ی فضای باز سئوراساری روشی عالی برای یادگیری در مورد نحوه ی زندگی فنلاندی ها در سال های گذشته است. این موزه روی یکی از جزایر هلسینکی واقع شده و ۸۷ ساختمان از کل کشور به این مکان منتقل شده اند. برخی از مزارع و خانه های اربابی در این منطقه ۴۰۰ سال قدمت دارند، هرچند تاریخ بیشتر آنها به قرن هجدهم تا بیستم باز می گردد. این موزه از سال ۱۹۰۹ آغاز به کار نموده، اما در طول ماه های زمستانی تعطیل می شود. به بازدیدکنندگان پیشنهاد می شود که هنگام گردش و بازدید از این موزه با خود ناهاری را به صورت پیک نیک نیز همراه ببرند. سئوراساری بزرگترین موزه ی فضای باز فنلاند است و در آن راهنماهایی با لباس های سنتی هستند که فعالیت های زندگی روزمره را به تصویر می کشند.

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

وقتی شما به دنبال لحظه ای تنهایی و آرامش در شهر شلوغ هلسینکی هستید می توانید به کلیسای کامپی بروید که در عین حال با نام کلیسای سکوت نیز شناخته می شود. کامپی کلیسایی برای تمام مسیحیان است که هزینه های آن توسط شهر هلسینکی و بخش خدمات اجتماعی شهر پرداخت شده و به شما این فرصت را می دهد که در سرعت سرگیجه آور زندگی، خود را در این مکان آرام کنید. ساختمان چوبی این کلیسا در میدان نارینکاتوری واقع شده و بیشتر شبیه به یک ظرف سرو غذای بیضی شکل است. این کلیسا نزدیک مراکز خرید واقع شده و فرصتی را برای استراحت و تمدد اعصاب بعد از خرید و خستگی در اختیار شما قرار می دهد.

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

پارک اسپلانادی از سال ۱۸۱۲، مکانی خوب برای استراحت و دور کردن تنش های روزمره در شهر پرهیاهوی هلسینکی بوده است. این پارک مکانی مناسب برای دیدن و دیده شدن، ملاقات دوستان برای پیک نیک و حضور در برنامه های مد و کنسرت های جاز به شمار می رود. به این دلایل، این پارک در قلب هلسینکی و بین دو خیابان شلوغ واقع شده و محلی ها نیز بسیار آن را دوست می دارند. اینجا مکانی است که محلی ها و بازدیدکنندگان می توانند از فضاهای سبز گسترده لذت برده، در کافه قدیمی استراحت کنند یا توسط اجراکننده های خیابانی و ارکسترهای کوچک سرگرم شوند. اسپلانادی شناخته شده ترین پارک هلسینکی می باشد.

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

کلیسای جامع اوسپنسکی که به احترام مرگ مریم مقدس بنا شده، ساختمانی با ابهت در شبه جزیره ی کاتایانوکا Katajanokka می باشد که به هلسینکی اشراف دارد. این کلیسای ارتودوکس شرقی از آجرهای قرمز ساخته شده و دارای ۱۳ گنبد سبز با کلاهک های طلائی می باشد که نشاندهنده ی مسیح و دوازده حواری آن می باشند. این کلیسا در دهه ی ۱۸۶۰ و از روی یک کلیسای قرن شانزدهمی نزدیک مسکو ساخته شده و بزرگ ترین کلیسای ارتودوکس در اروپای غربی است. این کلیسا پر از نمادها و چلچراغ های مجلل است که یکی از آنها تاثیر بسیار شگفت انگیزی بر فضای کلیسا دارد. این کلیسا نماینده ی خوبی از تاثیر روسیه بر فنلاند است.

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

کلیسای سفید رنگ هلسینکی مکانی بسیار تاثیرگذار است، مخصوصا اگر آسمان آبی باشد. طراح این کلیسا، همان معماری بوده که میدان سنا را نیز طراحی کرده است. در اصل این مکان به نام تزار روسیه کلیسای سنت نیکلاس نامیده می شده، اما بعد از استقلال فنلاند از روسیه در سال ۱۹۱۷، نام این کلیسای نئوکلاسیک که یادآور ساختمان های باستانی یونانی است تغییر پیدا کرد. این کلیسا در سال ۱۸۳۰ ساخته شده و دارای ستون های سفید و ۱۲ مجسمه حواری مسیح از جنس روی است که روی سقف قرار گرفته اند.

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

سوآمنلینا ممکن است در فنلاند باشد، اما قلعه ی دریایی قدیمی توسط سوئدی ها و در اواسط قرن هجدهم در برابر مهاجمان روسی ساخته شده که البته در این امر نیز آنچنان موفق نبوده و روس ها موفق شدند ویاپوری را در سال ۱۸۰۸ فتح کنند. زمانی سوآمنلینا به عنوان پایگاه نیروی دریایی خدمت می کرد و کشتی های جنگی در آنجا ساخته می شدند. سوآمنلینا روی شش جزیره ی صخره ای اطراف هلسینکی واقع شده و به نام قلعه ی فنلاند نیز شناخته شده است. لازم به ذکر است که امکان دسترسی به این قلعه از هلسینکی با قایق فراهم است. سوآمنلینا یکی از جاذبه های محبوب گردشگری در هلسینکی و مکانی مناسب برای پیک نیک در تابستان هاست.

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی ، قلب زیبای فنلاند

اگر علاقمند به بازدید از کلیساهای خاص هستید، سری به تمپلیائوکیو کرکو یا کلیسای صخره بزنید. اینجا یکی از کلیساهای خیره کننده می باشد که در قرن بیستم در دل سنگ ساخته شده است. ساخت این کلیسا اولین بار در دهه ی ۱۹۳۰ آغاز شد اما در طول جنگ جهانی دوم روند آن متوقف گشت. در سال ۱۹۶۸ بعد از برگزاری دومین رقابت طراحی، ساخت کلیسا از سر گرفته شد. نتیجه ی این کار، کلیسایی است که فضای داخلی آن کاملا از سنگ ساخته شده و نور آفتاب از یک گنبد مسی به درون رخنه می کند. صبح ها زمان مناسبی برای بازدید از این کلیسا است چرا که نور آفتاب کم کم فضای داخلی آن را پر می کند، محراب آن نیز مانند شکاف عصر یخبندان می باشد. لازم به ذکر است که آکوستیک این کلیسا فوق العاده بوده و معمولا به عنوان مکان برگزاری کنسرت از آن استفاده می شود.

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی ، قلب زیبای فنلاند

هلسینکی، قلب زیبای فنلاند

منبع : touropia

نوشته شده در لست سکند

همچنین ببینید

مشهورترین بناهای نمادین دنیا

مشهورترین بناهای نمادین دنیا که احتمالا آنها را این گونه ندیده اید

مشهورترین بناهای نمادین دنیا که احتمالا آنها را این گونه ندیده اید آیا فکر می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *