همه چیز در مورد سفر به هند

راستش هند مقصد عجیبیه و حرف و حدیث هم درباره‌ش زیاده. یه سری عاشق سفر به هستن و تو لیست بایدهای زندگیشونه یه سری هم می‌گن هند کثیف و شلوغه و کی میره هند و اه اه! با گروه اول کاری ندارم ولی به گروه دوم خیلی جدی توصیه می‌کنم که گوش به حرف مردم ندن و فرصت تجربه‌ی هند رو از خودشون نگیرن. اگه هنوز هم نگرانید و هند براتون یه ناشناخته‌ی بزرگه این نکته‌ها رو براتون نوشتم تا یکم هند رو بشناسید و دلتون آروم بگیره، هر چی باشه آدم همیشه از ناشناخته می‌ترسه دیگه.

امنیت در هند

شاید اولین چیزی که آدما و مخصوصن خانوما نگرانشن اینه که هند امن نیست. بابا جون! درسته که هرازگاهی یه خبرایی پخش میشه که هند امن نیست و مسافرا رو گرفتن، بردن، کشتن و اذیت کردن ولی دلیل نمیشه که هند به طور کلی امن نباشه. واقعیتش اینه که اگه بخوایم به حرف رسانه‌ها گوش بدیم که تو همین ایران خودمون هم نباید سفر کنیم. من که خودم هند رو ناامن ندیدم اصلن برخلاف چیزایی که شنیده بودم. به نظرم با رعایت احتیاط و دور نشدن از مسیرهای اصلی می‌تونید با خیال راحت تو هند سفر کنید. یادتون نره که مردم هند هم از فرهنگ شرقی مهمون‌نوازی به دور نیستن و غیر از جاهای خیلی توریستی که جو یکم بد شده هر جای دیگه خیلی راحت به کمکتون میان و سعی می‌کنن باهاتون ارتباط برقرار کنن. پس به طور کلی هند رو به خاطر امنیت از لیست سفرتون حذف نکنید! کاری که خودم یه زمان کرده بودم.

در مورد پوشش هم باید بگم که بهتره حواستون به کد پوششی هند باشه تا سفر راحت‌تری داشته باشید. از اون جایی که زن‌های هندی نسبتن محافظه‌کارانه لباس می‌پوشن شما هم برای جلب توجه کمتر بهتره چند تا نکته رو رعایت کنید. مثلن اینکه شلوار یا دامنی که می‌پوشید حداقل تا زیر زانو باشه و تاپ یا تی‌شرتتون شونه‌ها و حتی بازوهاتون رو بپوشونه. من خودم همیشه یه شال دور گردنم بود و وقتایی که حس می‌کردم بهتره یکم پوشیده‌تر باشم اون رو می‌پیچیدم دور خودم. این نکات رو مخصوصن اگه تنها سفر می‌کنید خیلی جدی بگیرید.

آب و هوای هند

از دی تا فروردین های سیزن/high season هند محسوب میشه. یعنی مسافر زیاده و قیمت‌ها بالاتر از وقتای دیگه‌س. همون طوری که انتظار میره تو این زمان هوا گرم و خوبه و شب‌ها یه کوچولو خنک میشه! البته باید بدونید که تو ماه‌های دی و بهمن شمال هند می‌تونه سرد باشه.
از اردی‌بهشت تا تیر و اواسط مرداد اوج گرما و شروع بارون‌های موسمیه. برای همین هم بهش می‌گن لو سیزن/low season و قیمت‌ها پایین‌تره. اگه تو این زمان به هند سفر می‌کنید برای فرار از گرما و بارون بهتره به شمال هند پناه ببرید. این موقع سال قسمت‌های دیگه شرجی و بارونیه و بیشتر مسافرا میرن شمال!
از مرداد تا آخر پاییز هم فصل میانه محسوب میشه. راه‌های منتهی به له و لدخ که میشه اون بالا بالاهای هیماچال پرادش دیگه تا آخرای مهر بیشتر باز نیست! بارونای موسمی هم تا همون اواخر مهر ادامه داره. اما یه قسمتایی تو جنوب شرقی یا جنوب کرالا بارون ادامه پیدا می‌کنه هم‌چنان.

مک‌لودگنج
با اینکه می‌دونستیم مک‌لودگنج بارونیه ولی می‌خواستیم حتمن بریم. پشیمون هم نشدیم. سخت نگرفتیم و خودمون رو وفق دادیم با هوا!

قطعن اینکه جای خوش آب و هوایی رو برای سفرتون انتخاب کنید خیلی خوب و ایده‌آله اما اگه برنامه‌تون یه جوریه که نمیشه خیلی هم خودتون رو نگران نکنید! تجربه‌ی هوای بارونی یه شهر هم می‌تونه در نوع خودش تجربه‌ی جالبی باشه. یادتون باشه که یه وقتایی آدما و حتی پیش‌بینی هوا زیادی جو میدن! مثلن اون زمانی که من دهلی بودم قرار بود هوا بارونی و به شدت گرم باشه کلن اما فقط یه شب بارون زد و خیلی هم گرم نبود کلن.

انتخاب مسیر در هند

هند کشور خیلی خیلی بزرگیه. بزرگ کلمه‌ی مناسبی نیست! هند کشور پهناوریه. و هر گوشه‌ش آب و هوا، فرهنگ و رنگ و بوی خاصی داره. توصیه‌ای که بیشتر آدما در مورد هند می‌کنن و منم باهاشون موافقم اینه که اگه وقتتون محدوده سعی کنید یه قسمت از هند رو انتخاب کنید و همون جا رو بگردید. اولین کاری که باید بکنید اینه که تصمیم بگیرید می‌خواید برید جنوب هند یا شمال هند!

معابد هند
شمال، جنوب، شرق یا غرب. هر جای هند باشید مشکلی برای پیدا کردن معبد نخواهید داشت. نگران این یه مورد نباشید!

اگه دنبال طبیعت سبز و ساحل‌های قشنگ و رویایی هستید قطعن باید جنوب رو انتخاب کنید. اگه بیشتر دوست دارید آدم ببینید و شلوغی رو دوست دارید طرف شمال بهتره. اگه عاشق طبیعت کوهستانی و فعالیت‌های ورزشی هیجان‌انگیز مثل اسکی هستید هم که باید برید اون بالا بالاها! اما به این دسته‌بندی کلی بسنده نکنید چون واقعن هر تیکه‌ی هند یه دنیاییه برای خودش. بشینید خوب فکر کنید ببینید چی می‌خواید ببینید و بعد در مورد مقصدتون سرچ کنید. جنگل؟ معبد؟ ساحل؟ دریاچه؟ شلوغی؟ صلح و آرامش؟ ماشالا همه چی هم تو هند پیدا میشه بس که بزرگه!

شمال هند
وقتی از طبیعت شمال هند حرف می‌زنم از چی حرف می‌زنم.

حواستون باشه که اگه برنامه‌تون رو خیلی فشرده بچینید ممکنه خیلی زود از سفر ببرید و خسته بشید. یکی از دلایلش هم اینه که هند خیلی شلوغه و این که هی از این شهر به اون شهر برید خیلی زود کلافه‌تون می‌کنه. پس یکم سرعت سفر رو کم کنید و بین شهرها برنامه‌ی طبیعت و روستا رو هم بگنجونید.

رفت‌وآمد

برای رفت‌وآمد درون شهرها اصلی‌ترین وسیله‌ی نقلیه توک‌توک/ریکشا هستش که یه تاکسی سه چرخه. این ریکشاها تو یه شهرایی تاکسی‌متر دارن و یه جاهایی هم یلخی باهاتون حساب می‌کنن و باید حسابی چونه بزنید. اگه می‌خواید یکم راحت‌تر باشید و سرتون هم کلاه نذارن می‌تونید از سیستم تاکسی‌یاب اوبر/uber استفاده کنید . یه چیزی مثل اسنپ خودمون! اپلیکیشن اوبر رو دانلود می‌کنید و از هر جایی که هستید برای مقصد مورد نظرتون تاکسی می‌گیرید. فقط باید سیم‌کارت هندی داشته باشید یا از یه آدم هندی بخواید براتون ماشین بگیره چون راننده باید بتونه باهاتون تماس بگیره. قیمت این تاکسی‌ها نسبت به ریکشا به صرفه و معقوله.

2016-10-25-05-39-51-1
برای رفت‌وآمد بین شهرهای مختلف هم می‌تونید از اتوبوس، قطار یا هواپیما استفاده کنید. خرید بلیط قطار از قبل یکم سخته چون حتی اگه مسترکارت داشته باشید هم با هر کارتی نمیشه بلیط قطار خرید. بهتره برید اونجا تو خود ایستگاه یا از یه آژانس مسافرتی بخرید و یا از یه هندی بخواید براتون آنلاین بخره و پولش رو نقد بهش بدید.
بلیط هواپیمای داخلی هم اگه از قبل بگیرید چیزی حدود ۳۰-۵۰ دلار درمیاد. اما اگه بذارید نزدیک پرواز ممکنه تا بیشتر از ۱۰۰ دلار هم باشه. در مورد پروازهای داخلی هم تو همین پست توضیح دادم.

برای بلیط اتوبوس مشکلی نخواهید داشت. همین طوری برید ترمینال یا آژانس‌ها و بخرید. چند نوع اتوبوس تو هند هست. یکی اسلیپر/sleeper که گرون‌ترینه و شما می‌تونید تو یه محفظه‌ی تابوت‌مانند که مال خودتونه راحت دراز بکشید. یه سری اتوبوس دیگه هست به اسم سمی اسلیپر/semi sleeper که میشه اتوبوس‌های VIP خودمون. اتوبوس‌های دلوکس/دیلکس/deluxe از VIP ارزون‌تره و شبیه اتوبوس‌های معمولی خودمونه یعنی صندلیش زیاد نمیره عقب. در نهایت هم که اگه بخواید خیلی ارزون سفر کنید باید از اتوبوس‌های محلی/لوکال/local استفاده کنید که خیلی راحت نیست و تو شهرهای بین راه توقف داره و ممکنه جا بهتون نرسه و مجبور بشید قسمتی از مسیر رو ایستاده در جمعیت طی کنید.

غذا در هند

یکی از چیزایی که خود من قبل از سفر به هند ازش می‌ترسیدم غذا بود. انقدر که آدم رو می‌ترسونن از غذاهای تند و تیز هندی. اگه شما هم یکی از دلایلتون برای سفر نکردن به هند غذائه بدونید که گول بزرگی خوردید! تقریباً هرجایی که من رفتم غذاهای غیرهندی هم سرو می‌شد مثل غذای نپالی، تبتی، اسرائیلی، کره‌ای و خیلی چیزای دیگه. ینی منظورم اینه که لازم نیست اگه غذای هندی نمی‌خورید حتماً فست‌فود بخورید!

مومو
مومو یه غذای نپالیه. توش با اسفناج، پنیر، مرغ یا چیزای دیگه پر میشه و خیلی خیلی خوشمزه‌س!

تنوع غذا خیلی تو هند زیاده. در مورد غذاهای هندی هم اگه ازشون بخواید یه غذای غیر تند بهتون معرفی کنن می‌تونید چیزای خوبی رو امتحان کنید. قیمت هر وعده غذا از ۵ تومن شروع می‌شد به بالا. با ده تومن می‌تونستید یه ناهار خوب و باحال بخورید!

ماسالا دوسا
یکی از معدود غذاهای هندی که من خوردم. ماسالا دوسا! (شبیه وردهای هری پاتر شد)

اقامت

هزینه‌ی اقامت تو شهرهای بزرگ مثل دهلی و بمبئی بی‌خودی گرونه. از هزینه‌ی هتل‌ها خبر ندارم اما می‌دونم هاستل‌های معمولی هم تو شهرهایی مثل دهلی و بمبئی گرونن. تو شهرای کوچیک می‌تونید با قیمتی در حد شبی ۱۰ تومن تا ۴۰-۵۰ تومن اتاقای تر و تمیز و خوب بگیرید. تو شهرای گرون هم می‌تونید خیلی راحت از کوچ‌سرفینگ استفاده کنید. هندی‌ها هم درست مثل ایرانیا عاشق میزبان شدن هستن و نمی‌ذارن بهتون بد بگذره. اما دو تا نکته در مورد تجربه‌ی کوچ‌سرفینگ تو هند:

اول اینکه انتظار خیلی زیادی از خونه‌های هندی نداشته باشید و خودتون رو برای آسون گرفتن آماده کنید! خیلی از خونه‌ها کوچیک و ساده‌ان یا تو کوچه‌های تنگ و تاریکن و دسترسی بهشون سخته. پس قبل از درخواست دادن خوب رفرنس‌ها رو بخونید و به قسمت خونه تو پروفایل اون فرد و رفرنس‌ها دقت کنید تا خیلی تو ذوقتون نخوره!

و دوم اینکه اگه خانوم هستید محض احتیاط بهتون توصیه می‌کنم فقط برای خانوم‌ها و خانواده‌ها درخواست بفرستید.

راحتی سفر به هند

به نظر من سفر کردن تو هند واقعن راحته. شاید یه آدم غربی از شلوغی مترو یا خیابونا ناراحت و اذیت شه اما به نظرم برای ما این خیلی مشکل محسوب نمیشه. ضمن اینکه به هر حال فرهنگ شرقی تو کشورهای مختلف خیلی شبیه همه و هند برای ما اون شوک فرهنگی که برای آدمای غربی داره رو نداره. سیستم حمل‌ونقل هم خوب و راحته. خیلی از مردم در حد پایه و بیشتر انگلیسی بلدن و از این نظر مشکلی نخواهید داشت.

بهداشت و سلامتی

قدیما این طوری بود که وقتی یکی می‌رفت هند از اول خودش رو برای یه اسهال مشتی و جانانه آماده می‌کرد و راه دررو نداشت. این روزا اما دیگه لازم نیست انقدر نگران باشید. فقط یه سری نکته رو رعایت کنید مثلن اینکه هرگز و هرگز از آب شیر نخورید و فقط آب معدنی بخرید. یا اینکه اگه می‌خواید غذای خیابونی/street food بخورید حواستون جمع باشه و سعی کنید از دکه‌ای بخرید که در ظاهر حداقل سالم و تر و تمیز باشه.

2016-10-25-05-42-50-1
سعی کنید اگه غذای خیابونی می‌خورید جایی باشه که آدمای محلی زیاد از اونجا غذا می‌گیرن!

اگه در مورد دستشویی هم نگران هستید باید بهتون بگم که بیشتر جاهایی که من رفتم یا شیلنگ (شلنگ؟! اصلن تلفظ درست ادبی داره این کلمه؟) داشتن یا یه پارچ که نقش آفتابه رو ایفا می‌کرد. دستمال کاغذی هم که همیشه پیشتون باشه خوبه!

یه مشکل دیگه هم تو هند بحث پشه و حشرات مختلفه! اگه جایی که می‌رید پشه زیاد داره می‌تونید یه اسپری ضد حشره بخرید.

اسپری ضدپشه
ابتدا خود را به خوبی در اسپری آغشته کنید و سپس به ادامه‌ی سفر بپردازید.

اسپری ضد حشره رو می‌تونید از داروخونه تهیه کنید. قیمتش هم گرون نیست اصلن.

هزینه‌های سفر به هند

و می‌رسیم به بحث هزینه‌ها! راستش همه می‌دونن که هند کشور خیلی ارزونیه. کشوری که با ۴۰-۵۰ تومن بتونید یه جای معمولی بمونید و خوب غذا بخورید و بچرخید ارزون حساب میشه دیگه نه؟ تازه یادتون باشه که چونه زدن تو هند از اوجب واجباته. سر همه چیز چونه بزنید تا جایی که می‌تونید.

یه راه برای کم کردن هزینه‌ها استفاده از کوچ‌سرفینگه. هیچ‌هایکم میشه کرد اما از اون جایی که مردم هند ایده‌ای ندارن هیچ‌هایک چیه ممکنه یکم طول بکشه و سخت باشه. چیزی که هست اینه که تو چنین کشورهایی که وضع جاده‌ها خیلی خوب و مناسب نیست و مردم هم نمی‌دونن هیچ‌هایک چیه، باید زمان زیادی رو تو جاده بگذرونید. به همین دلیل برای یه زمان مثلا دو سه هفته‌ای هیچ‌هایک تو هند رو بهتون توصیه نمی‌کنم.

در نهایت همه‌ی اینا رو گفتم که گولتون بزنم حتمن به هند سفر کنید. اونم نه یه بار، چند بار! برای خود من که این طوری بود. با اینکه دوست ندارم مقصد تکراری داشته باشم اما هند بزرگ‌تر و عجیب‌تر از اینه که با یکی دو سفر تکراری بشه. هندهای بعدی در راهه.

اگه می‌خوای در مورد بلیط ارزون و ویزای هند بدونی، پیشنهاد می‌کنم که این مقاله رو بخونید.

نوشته شده توسط : سایت سبک تر

همچنین ببینید

بهاری ترین هتل های جهان

اگر بهار فصل مورد علاقه شماست ، نیازی نیست برای تماشای گل های زیبا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *