خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی / استان آذربایجان شرقی چشمه معدنی قزل داغ آذر شهر

استان آذربایجان شرقی چشمه معدنی قزل داغ آذر شهر

چشمه معدنی قزل داغ آذر شهر

«معروفترین مرمر به رنگ های قرمز، سبز و سفید در منطقه جنوب غربی آذرشهر وجود دارد که از چشمه های بلوری کوه قرمز این شهر ایجاد می شود. اینها به چشمه های مرمر معروف هستند». این جمله برگرفته از خاطرات ویلسون، جهانگرد آمریکایی در وصف چشمه معدنی قزل داغ در آذر شهر است.

در نواحی مختلف آذربایجان شرقی انواع چشمه های معدنی آب گرم و سرد وجود دارد که چشمه معدنی قزل داغ از شاخص ترین آن می باشد.

در غرب آذرشهر تپه های قرمز رنگی به نام قزل داغ (کوه طلا) که در گویش محلی «قیزیل داغ» تلفظ می شود، قرار دارد و آبهای گازداری از آن خارج می شود که در ردیف آبهای درمانی است.

چشمه و کوه قزل داغی در سه کیلومتری جنوب غربی آذرشهر و در نزدیکی روستای غله زار این شهرستان واقع شده است.

آذر شهر یکی از شهرهای غربی استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان آذرشهر است. نام قدیم آذرشهر «توفارقان» بوده که در دوره ی پهلوی به آذرشهر تغییر پیدا کرده است. این شهر در ۵۴ کیلومتری جنوب غرب تبریز و در محور تبریز-بناب واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۶۸ متر است.

کوهستان سهند در سمت شرقی آذرشهر قرار گرفته و از همین روی، این شهر از آب و هوای مناسبی برخوردار گشته است. همچنین دریاچه ی ارومیه در غرب آذرشهر واقع شده.

موقعیت جغرافیایی

چشمه معدنی قزل داغ
استان آذربایجان شرقی چشمه معدنی قزل داغ آذر شهر

چشمه معدنی قزل داغ

چشمه و کوه قزل داغی در سه کیلومتری جنوب غربی آذرشهر در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی روستای «غله زار» این شهرستان واقع شده است. این چشمه زلال و معدنی در بالای کوه نسبتا مرتفع و در محل تقریبا همواری با فشارمتوسط گاز از دل زمین می جوشد و دمای آن تقریبا در فصل سرما و گرما تا حدودی ثابت است و چندان تغییر نمی کند.

وجه تسمیه

اگرچه آب این چشمه جوشان صاف و زلال است ولی رسوبات آن به رنگ طلایی است که به همین جهت محل خروجی و موقعیت این آب را قزل داغ می گویند.

ویژگی های ظاهری

تعداد چشمه های فعال کوه قزل داغی دو مورد است که قطـر حوضچه یکی از آنها ۲ متر و دیگری ۵/۱ متر است و تعداد چشمه های نیمه فعال آن ده مورد است که قطر حوضچه آنهاکوچک است.رنگ آب چشمه تیره با مزه نمکی و درجه حرات آب آن ۲۰ درجه و با آب قلیایی دارای گاز کربنیک است.

آبهای گازدار پس از خروج از زمین به رسوبات آهکی تبدیل شده و به تدریج سفت و سخت می شود و تبدیل به نوعی از ترکیبات آهکی می شود.در این منطقه هنگام خروج گازهای آهکی از سوراخ های کوه صدای مخصوصی شنیده می شود.

خاصیت درمانی

آب چشمه قزل داغی آذرشهر به خاطر اینکه از دل کوه های آتشفشانی و زمین های آهکی بیرون می آید، خاصیت درمانی دارد و تقریبا کمی پایین تر از محل خروجی آب چشمه، استخر کوچکی ایجاد شده که آب آن برای بیماران مفصلی و حساسیت های پوستی بسیار مفید است.

کربنات کلسیم و همچنین منیزیم ،آهن و سلفاتهای این آب معدنی، در ردیف آب معدنی های بیکربناته کلسیک و منیزیم دار و آهن دار سرد است که مردم آذرشهر و آبادیهای اطراف در فصل تابستان جهت استفاده از خاصیت شفابخش این آب معدنی به این محل می آیند و درحوضچه های کوچک آن آب تنی می کنند.

شکاف بزرگ کوه قزل داغی

چشمه معدنی قزل داغ
استان آذربایجان شرقی چشمه معدنی قزل داغ آذر شهر

چشمه معدنی قزل داغ

شکاف بزرگ کوه قزل داغی در امتداد این چشمه جوشان توجه هر بیننده ای را به خودش جلب می کند و سنگ فرش های بسیار سخت اطراف این شکاف زیر پای هر گردشگر احساس می شود.

شکاف کوه قزل داغ آذرشهر حدود دو هزار و ۵۰۰ متر طول دارد که ابتدای آن از چشمه شروع شده و ادامه آن تا انتهای کوه می باشد و در برخی جاها عمق و عرض این شکاف آنقدر زیاد است که خطر سقوط وجود دارد و از طرفی به طرف دیگر کوه نمی توان رفت.

منبع : سایت ایرانگردی

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *