خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری تهران / باغ موزه نگارستان، یادگاری از دوران قاجار

باغ موزه نگارستان، یادگاری از دوران قاجار

باغ موزه نگارستان، یادگاری از دوران قاجار

باغ موزه نگارستان، یادگاری از دوران قاجار

 

شاهان قاجار به ساختن باغ های زیبا با داشتن یک عمارت (کاخ) در داخل آن علاقه داشتن و از این رو باغ هایی زیبا و تاریخی را در تهران ساختند . تعدادی از این باغ های تاریخی که در زمان ساخت خود در ییلاقات اطراف تهران بودند با گسترش این کلان شهر در قلب پایتخت قرار گرفتند. باغ نگارستان که اکنون به عنوان باغ موزه نگارستان شناخته می شود یکی از این باغ هاست.

فتحعلی شاه قاجار از جمله پادشاهان قاجار بود که باغ های زیبایی در زمان سللطنت خود ساخت که از میان آن ها می توان باغ ایلخانی، باغ لاله زار و باغ نگارستان را نام برد. در این مطلب به معرفی باغ نگارستان می پردازیم.

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان

در سال ۱۲۲۲ هجری قمری (۱۸۰۷ میلادی) فتحعلی شاه برای اقامتگاهی تابستانی دستور ساخت باغی را داد که بعد از ۶ سال در ۱۲۲۸ هـ .ق ساخت آن پایان یافت. این باغ مانند باغ های دوره ی زندیه ساخته شده و کوشک های داخل آن به سبک فرنگی بنا شده بود. به دلیل این که نقاشی ها و نگاره های زیادی از فتحعلی شاه و درباریانش در اتاق های عمارت این باغ وجود داشت به آن باغ نگارستان می گفتند. این آثار امروزه ازبین رفته است.

بدون شک اقامتگاه محبوب فتحعلی شاه باغ عمارت نگارستان بود که در آن زمان یکی از بزرگترین و زیباترین کاخ ها و باغ های تهران به شمار می آمد. باغ نگارستان در ابتدا باغی از درختان تبریزی و گل سرخ بود و یک عمارت (کاخ) در وسط باغ قرار داست. در این باغ عمارت ها و تالارهای باشکوهی چون عمارت دلگشا، تالار سلام، تالار قلمدان و چندین حوضخانه ساخته شده بود که امروزه تنها حوضخانه آن باقی مانده است که به “موزه هنرهای ملی” تبدیل شده است.

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان

باغ نگارستان که در زمان ساختش در ییلاقات اطرف تهران قرار داشت وسعتی بسیار بزرگ داشت، با گسترش شهر در ز مان ناصرالدین شاه، وارد محدودهء شهر تهران شد و در اختیار نهادهای حکومتی قرار گرفت و رفته رفته از وسعت آن کاسته شد تا شکل امروزی به خود پیدا کرد. هم اکنون این باغ ۶۰۰ متر زیربنا دارد که دارای ۶۴ اتاق، چهار تالار، کتابخانه با چهار سالن است.

جاذبه های باغ نگارستان

ساختمان حوضخانه باغ نگارستان از جاذبه ها و تنها اثر باقی مانده قاجاری این باغ است که در در ۱۳۰۹ هـ.ش به موزه هنرهای ملی تبدیل شد. این موزه که در برگیرنده بهترین هنرهای ملی ایران در سال های اخیر مانند مینیاتور، تذهیب، خاتم، کاشی کاری، قالی بافی، پارچه بافی، زری دوزی مخمل بافی، میناکاری، قلم زنی و معرق است .

موزه هنرهای ملی

موزه هنرهای ملی

موزه مکتب کمال الملک یکی دیگر از قسمت های دیدنی باغ نگارستان است که شامل ۱۳۰ نمونه از نقاشی های استاد کمال الملک و شاگردانش است.

موزه مکتب کمال الملک

موزه مکتب کمال الملک

کافه طهرون هم از جاذبه های دیگر این باغ است و فضای با صفایی دارد که با الگو گرفتن از حافظیه شیراز بنا شده است.

کافه طهرون

کافه طهرون

برای دیدن از باغ زیبا و تاریخی نگارستان به میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، ابتدای خیابان شهید گودرزی بروید و از درب اصلی باغ وارد آن شوید.

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان

منبع : سایت ایرانگردی

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *