خانه / ترین ها / جزیره میانکاله | مکانی زیبا و باور نکردنی در شمال ایران

جزیره میانکاله | مکانی زیبا و باور نکردنی در شمال ایران

جزیره میانکاله | مکانی زیبا و باور نکردنی در شمال ایران

در شمال ایران و در استان مازندران در ۱۲ کیلومتری شمال شهر بهشر ودر جنوب شرقی دریای خزر شبیه جزیره میانکاله واقع شده است . میانکاله در ارتفاع بین ۱۵ تا ۲۸ متر کمتر از سطح دریا قرار گرفته استپ  و مساحت آن حدودا بیش از ۶۸ هکتار می باشد.خلیج گرگان توسط این شبیه جزیره از دریای خزر جدا می شودو پوشش طبیعی این منطقه  بوته زار های بلند می باشد که از قدیم الایام مرتع دامداران بوده است.

میانکاله

موقعیت قرار گیری این روستا

روستای آشوراده که دارای تاسیسات شیلاتی است در نوک خاوری جزیره میانکاله و روبروی بندر ترکمن ( بندر شاه سابق) قرار گرفته است . موقعیت جغرافیایی این شبیه جزیره به این صورت می باشد که از شمال به دریای خزر و شرق به آشوراده و از جنوب به خلیج گرگان و از غرب به بندر امیر آباد متصل شده استروستاهای آشوراده ، میان قلعه و قزل شمالی ، قزل مهدی و قوا سطل از روستاهایی هستند که در مسیر طولی این شبیه جزیره قرار گرفته اند.

میانکاله

میانکاله

جاذبه های طبیعی

جاذبه های طبیعی و زیست محیطی شگفت انگیزی را در مجموعه شبه جزیره میانکاله و جزایر آشوراده و اسمال سای که از مناطق بسیار دیدنی شمال کشور می باشند، می توانید شاهد باشید . پوشش گیاهی خاصی سراسر این جزایر را پوشانده است. چشم انداز های ساحلی و بیشه ای ، خلیج گرگان و حیات منحصر به فردآن باعث شده اند که این جزیره ها از جالب ترین و جذاب ترین منطقه ی گردشگری در استان مازندران و سواحل خزر به حساب آید.اکوسیستم این جزیره که در شمال ایران واقع شده است، تشکیل شده از آبگیر ها و زمین های باتلاقی و همچنین درختچه های جنگلی و زمین های پوشیده از گز . همچنین اکوسیستم زمینی شامل تپه های شنی انارستان و تمشک زار ها ، علفزار ها و سازیال ها و درختچه ها و درخت های گوناگون ومتراکم و پراکنده تشکیل شده است.

بهشهر

وضعیت آب وهوای میانکاله

بارندگی در میانکاله کم و خشکی طولانی است، برای پیش بینی هوای  این منطقه به خاطر عدم وجود ایستگاه هواشناسی  از ایستگاه های هواشناسی تیرتاش بهشهر و بابلسر که در نزدیکی این ناحیه قرار دارند استفاده می کنند، چون این نواحی از نظر آب و هوا تقریبا مشابه شبه جزیره میانکاله می باشند. آب و هوای میانکاله این مکان رو به یکی از اماکن دیدنی مازندران تبدیل کرده.
میانکاله

وضعیت حیات وحش میانکاله

پرندگان بومی مانند قرقاول و دراج زیستگاه دائمی شان در تالاب میانکاله می باشد پناهگاه حیات وحش و تالاب میانکاله که جزو مناطق حفاظت شده ی بین المللی می باشند بهترین مکان برای مهاجرت پرندگانی است که در فصل زمستان برای زمستان گذرانی از سیبری به این منطقه گرمسیری کوچ می نمایند.پرنده های مهاجری مانند فلامینگو غاز پیشانی سفید کوچک ، غاز خاکستری ، پلیکان ، لک لک سیاه ، انواع مرغابی و نوعی کبک را می توانید در این ناحیه یعنی تالاب میانکاله مشاهده  کنید. خوک وحشی، جوجه تیغی ، خرگوش ، روباه و شغال از جمله پستاندارانی می باشند که در این منطقه وجود دارند . این منطقه یکی از زیباترین امان دیدنی مازندران به شمار میرود.

میانکاله

وضعیت پوشش گیاهی

بیشتر پوشش گیاهی این منطقه مرتع می باشد که مناسب برای دامداری است و بخش بزرگی از این منطقه هم پوشش ضعیفی دارد به دلیل این که آن قسمت ها شوره زار می باشد . و به همین دلیل گیاهان مقاوم به شوری در این منطقه یافت می شود و میانکاله را به یکی از اماکن دیدنی مازندران برای گردشگران تبدیل کرده.

میانکاله

میانکاله

میانکاله

میانکاله

منبع :سایت همگردی

همچنین ببینید

بوستان نهج البلاغه

بوستان نهج البلاغه

بوستان نهج البلاغه سلام به همه خوبان سایت سفرنامه یکی از مکان های تفریحی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *