راهنمای سفر به چین – Travel guide to china

راهنمای سفر به چین – Travel guide to china

 معرفی چین

چین، پرجمعیت ترین کشور دنیاست که با جمعیتی بیشتر از ۱٬۳ میلیارد نفر، شرق آسیا جا خوش کرده است. این کشور توسط حزب کمونیست چین، در قالب نظام تک حزبی اداره میشود. کشوری زیبا و جذاب با چشم اندازهای طبیعی و متنوع که خیره کننده هستند و توریست های زیادی را جذب می کنند. چشم اندازهایش از استپ های جنگلی و بیابان هایی چون گبی و تکله مکان در ناحیه خشک شمالی نزدیک به مغولستان و سیبری شروع می شوند تا جنگل های زیر گرمسیری در سرزمین های مرطوب جنوبی نزدیک ویتنام، لائوس و برمه.
مناطق غربی کشور چین ناهموار است و مرز طبیعی آن مناطق توسط رشته کوه های هیمالیا و تیان شان با آسیای میانه و هند تقسیم می شود. نواحی شرقی کشور هم کم ارتفاع است و با ساحلی به طول ۱۴۵۰۰ کیلومتر، در جنوب شرقی با دریای جنوب چین و شرق با دریای شرق چین همسایه است که از سمت دیگر با تایوان، ژاپن و کره قرار گرفته اند.
امروزه کشور چین از نظر اقتصاد، بزرگترین صادر کننده و دومین وارد کننده کالاست و همین طور دومین اقتصاد بزرگ دنیا بر پایه تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد و همین طور به عنوان کشوری دارای سلاح هسته ای، از بزرگترین ارتش دائمی دنیا و دومین بودجه دفاعی بزرگ جهان برخوردار است. همچنین این کشور از سوی برخی از دانشگاهیان، تحلیل گران نظامی، اقتصادی و سیاسی، یک ابر قدرت بالقوه لقب گرفته است.

تاریخ

یافته هایی که توسط باستان شناسان کشف شدند نشان میدهد انسان ها از ۲٫۲۴ میلیون تا ۲۵۰ هزار سال پیش در چین سکونت داشته اند. درست در غاری نزدیک به پکن نیز، فسیل هایی از انسان های مربوط به ۶۸۰ تا ۷۸۰ هزار سال پیش کشف شده که از گونه انسان های راست قامت پکنی بوده با توانایی ساخت آتش. در همین غار بقایای انسان خردمند نیز کشف شده که قدمت آن به ۱۱ تا ۱۸ هزار سال پیش از میلاد می‌رسد. برخی از محققان معتقدند شکل اولیه‌ ای از نوشتار از حدود ۳۳ هزار سال پیش از میلاد در چین وجود داشته‌ است.
نظام سیاسی این کشور باستانی نزدیک به ۶ هزار سال مبتنی بر سلطنت مطلقه ی موروثی بود. نخستین حکومتی که چین را متحد کرد دودمان چه این بود. آخرین دودمان پادشاهی این کشور هم چینگ بود که با تشکیل جمهوری چین به رهبری کومینتانگ حزب ملی چین نابود شد.
جمهوری چین به رهبری کومینتانگ،  پایتخت خود را به تایپه در تایوان منتقل کرد و حکومت آن امروزه به تایوان، کینمن، ماتسو و چند جزیره دوردست دیگر محدود شده‌ است. از آن هنگام جمهوری مردمی چین و جمهوری چین درگیر اختلافات سیاسی شدیدی با یکدیگر در مورد حق حاکمیت و وضعیت سیاسی تایوان بوده‌ اند.

آداب و رسوم

در این کشور نیز افراد مسن تر باید در ابتدا مورد احترام قرار گیرند. دست دادن، متداول ترین شکل احترام گذاشتن به افراد خارجی است. بسیاری از چینی ها در زمان احترام گذاری به شخصی، به زمین نگاه می کنند. شخص را با عنوان تجلیلی و نام کوچک صدا می نمایند. چینی ها بسیار خوش مشرب بوده و به مزاح علاقه دارند. یکی دیگر از رسوم چینی ها این است که ترجیح می دهند از میهمانان خود، خصوصا میهمانان خارجی، در اماکن عمومی پذیرایی کنند.
اگر به منزل یک چینی دعوت شدید و فنجای چایتان مداوم پر شد تعجب نکنید. این رسم با نام” پرکردن چای” معروف است. میزبان به‌طور متناوب، فنجان خالی‌شده چای را پر می‌ کند و شخصی که فنجانش پر می‌شود به‌رسم تشکر، ضربه آرامی به میز می‌زند.
سال نو چینی نیز از مهم ترین تعطیلات سنتی مردم چین است. گاهشماری چینی، گاهشماری ترکیبی شمسی- قمری است و حرکت خورشید، ماه و ستارگان، تعیین کننده روزها، ماه‌ ها و سال‌ ها هستند. سال نو، با پدیدار شدن ماه در نخستین روز سال آغاز می‌شود و به همین علت گاه به آن سال نوی قمری نیز گفته می‌شود. جشن سال نو، عموماً پانزده روز به طول می‌انجامد و با جشن فانوس پایان می یابد.

 شهر های چین

شانگهای بزرگترین و ثروتمند ترین شهر کشور چین است. شهری که ترکیبی شلوغ دارد اما فوق العاده زیبا و دوست داشتنی. شهری که لقب نیویورک آسیا را به دوش می کشد و با آسمان خراش های عظیمش، بین ابَر شهر های آسیا، پر برکت ترین شهر شناخته شده است. این شهر بیستمین مقصد گردشگری در سال ۲۰۱۳ بوده  و از نظر جایگاه گردشگری نیز مخاطب فراوانی دارد همین طور شانگهای  بهشت خرید است برای عاشقان خرید کردن و گشت و گذار در مراکز تجاری.

از دیگر شهرهای بزرگ این کشور می توان به پکن اشاره کرد. پکن پایتخت و قلب تبنده جمهوری چین است. شهری زیبا که بقایای یک امپراطوری ۵۰۰۰ ساله را در دل خود جای داده است. این شهر بزرگترین فرودگاه دنیا و همین طور سیستم متروی گسترده ای دارد اما باز هم با مشکلات ترافیکی دست و پنجه نرم می کند. . این شهر به تنهایی شش سایت تاریخی دارد که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌ اند. مرکز خرید های باشکوه با معماری‌ های مدرن و برند های محبوب و بازارهای سنتی خوش‌ آب و رنگ پر از چای و ابریشم هم حالتان را حسابی خوب می‌کنند.

گوانجو یا گوانگجو هم پایگاه عظیمی برای صنعت تولید است و میلیون‌ ها نفر از اطراف را برای کار در کارخانه‌ها به خود جذب می‌کند. حجم عظیمی از لباس، وسایل الکترونیکی، وسایل پلاستیکی و اسباب‌بازی از گوانجو به تمامی دنیا فرستاده می‌ شود. همین طور این شهر میزبان نمایشگاه صادرات و واردات کشور چین است که این نمایشگاه ها دو بار در سال برگزار می شود.

شنزن  نیز از پرجمعیت‌ترین و ثروتمندترین شهرهای کشور چین محسوب می‌شود. این شهر زیبا، مرز شمالی هنگ کنگ قرار دارد و به شهر الکترونیک، موبایل و کامپیوتر معروف است. این شهر اصلی‌ترین مرکز اقتصادی و مالی در جنوب کشور پهناور چین محسوب می‌ شود و به خاطر داشتن زیبایی‌ های طبیعی و جاذبه‌ های گردشگری و تفریحی مدرن، هرساله پذیرای سیل عظیمی از جهانگردان است.

و اما ژیان از دیگر شهر های چین  با قدمت و تاریخچه ای بیشتر از ۳ هزار سال! شنیدن همین جمله کافیست برای بستن بار سفر و راهی شدن. این شهر جزء چهار پایتخت باستانی کشور چین محسوب میشود و موزه ها و مکان های تاریخی آن، نشانه هایی از قدمت کهن را دارد. از ریسک سفر به شهرهای ناشناخته (البته در ایران) نترسید و شهرهای متفاوتی مثل ژیان را امتحان کنید.

هانگزو، تیانجین، دونگ گوآن و چنگدو هم از دیگر شهرهای دیدنی و مهم کشور چین هستند.

 گشت و گذار در چین

کشور چین به دیوارش شهرت دارد پس هیچ سفری به این کشور بدون بازدید از  دیوار بزرگ چین کامل نمیشود. دیواری که عجایب هفتگانه جهان است و سراسر شمال این کشور از شرق به غرب در شاخه های مختلف کشیده شده است. این دیوار تجسم درایت و رنج و زحمت میلیون‌ ها چینی در دوره باستان است که بعد از هزاران سال از بین نرفته و همچنان از دلربایی فناناپذیر و سمبل روحیه ملیت چینی برخوردار است. سال ۱۹۸۷ میلادی دیوار چین به عنوان “سمبل ملیت چین” در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

دیوار چین

حتما میدان تیان آن من را در فیلم ها دیده اید. میدانی که بزرگترین در جهان است، بنای اولیه اش به اوایل قرن پانزدهم میلادی باز میگردد و کاربرد اولیه اش دروازه قدیمی شهر ممنوعه بوده است. نام این میدان به زبان چینی به مفهوم «میدان آرامش آسمانی» است. تا قبل از مرگ مائو، عکس هایی از سران کمونیسم یعنی مارکس، انگلس، لنین و استالین در این میدان نصب شده بود.

میدان تیان آن من

رودخانه لی از گویلین تا یانگ شو نکته برجسته ای برای هر سفر به استان گوانکسی از شمال شرقی این منطقه است. این چشم انداز با تپه های شگفت انگیز، صخره های شیب دار، غارهای باور نکردنی، روستاهای کشاورزی و باغ های بامبو آراسته شده است.
ارتش تراکوتا  هم دیدنی است. این ارتش عجیب مجموعه ای از مجسمه های تراکوتا است که ارتش شی هوانگ، اولین امپراطور چین را به تصویر می کشد. این جاذبه توریستی یکی از محبوب ترین جاذبه های شهر زیان در کشور چین است. این موزه مناسب است برای افرادی که به تاریخ و گذشته علاقه مند هستند و دنبال اطلاعات مربوط به گذشته ی ژیان و امپراطوری آن می گردند.

موزه

موزه

شهر ممنوعه بزرگترین مجموعه دست نخورده کاخ از نظر معماری در جهان است. دودمان های مینگ و چینگ برای بیش از ۵۰۰ سال در این کاخ ها سکونت داشتند و بر سرزمین پهناور چین حکمرانی می کردند. در حال حاضر شهر ممنوعه ۷۲۳ هزار مترمربع وسعت دارد و همین طور موزه و یکی از محبوب ترین جاذبه های توریستی در چین است.

شهر ممنوعه

معبد لاما در بخش شمال شرقی پکن واقع شده است و یکی از بزرگترین صومعه‌های بودایی تبتی در جهان است. معبد توسط امپراتوران چینی ساخته شده و در طول این سالها بسیاری از راهبان تبت و مغولستان در اینجا زندگی کرده و آموزش دیده‌اند و هنوز هم راهبانی در محل اقامت امروزی وجود دارند. معبد شامل مجسمه بلند ۲۶ متری مایتریا بودا است که با یک قطعه از چوب صندل سفید حک شده است. کاشی های خوش رنگ خیره کننده موجود در معبد، شیرهای چینی با شکوه، تندیس ها و دیوارهایی که با تصاویری از مغول ها، منچوری ها، تبتی ها و چینی ها پر شده، معبد را به یکی از باشکوه ترین معابد بودایی پکن تبدیل کرده است.

معبد لاما

محبوب ترین پارک پکن و بزرگترین پارک کشور چین، پارک بی های. این پارک ۷۰ هکتار مساحت دارد  و داخل آن کاخی از قرن ۱۰ میلادی قرار گرفته است که بر جذابیت پارک افزوده و گردشگران زیادی را جذب می کند. در این پارک دریاچه ی بزرگی هم قرار دارد. آخر هفته زمان خوبی برای بازدید است چرا که چینی‌ ها می‌رقصند، آواز کارائوکه و یا اپرای پکن می‌خوانند، بدمینتون بازی می‌کنند یا کوارتت زهی را اجرا می‌کنند.

معبد لاما

باغ یو در شانگهای هم از زیباترین دیدنی های کشور چین است. باغی زیبا و دیدنی که حکایت جالبی دارد. در گذشته دور، تنها اعیان و اشراف چینی توانایی تحصیل داشته اند، پدر و مادری فقیر با سخت کوشی فراوان پسرکوچکشان را به مدرسه می فرستند. این پسر بچه کوشا، به خوبی از پس تحصیل علم و دانش بر می آید به گونه ای که به مقامی ارشد نزد امپراتور وقت دست می یابد. بعد برای قدردانی از خانواده اش این خانه را به سبک و سیاق خانه های اشرافی آن زمان برای پدرش مهیا می کند. اما پدر پیر در راه رسیدن به این خانه جان خود را از دست می دهد و هرگز زیبایی محسور کننده این باغ نسیب چشمان پیرش نمی شود.

باغ یو

 نکات سفر

با اینکه چین کشوری وسیع و بزرگ است اما سفر از گوشه ای به گوشه ای دیگر آن فوق العاده راحت و ارزان است. این کشور سیستم حمل و نقل بسیار پیشرفته ای دارد از این رو اکثر مردم برای جابه جایی و حمل و نقل از اتوبوس یا متروهای آن استفاده می کنند. اگر قصد داشتید از شهری به شهر دیگر سفر کنید، قطارهای سریع السیر با هزینه های مناسب بهترین انتخاب خواهند بود. البته اتوبوس ها هزینه های کمتری نسبت به قطارها دریافت می کنند اما چند ساعتی طولانی تر به مقصد خواهید رسید.
بریا درون شهری نیز بهتر است از مترو استفاده کنید چون هم ارزان است هم مشکل ترافیک ندارد. استفاده از تاکسی در این شهر ارزان نیست.
دیدنی های این کشور نیز ارزان هستند پس حتما در هر شهری که بودید از جاذبه های طبیعی و تاریخی مربوطه شان دیدن کنید.
خورد و خوراک  هم در چین بسیار ارزان است. از این رو نیازی به پخت غذا ندارید و بهتر است از غذا‌های خیابانی یا رستوران‌ ها استفاده کنید.
در سفر برخی دارو های ضروری مانند قرص سرماخوردگی و ضد اسهال را حتما همراه داشته باشید.
هنگام گشت و گذار در شهر حتما کمی پول خورد همراه خود داشته باشید چون به احتمال زیاد چیزهای جالبی در دست فروشی‌ های چین خواهید دید.

چین

china

پایتخت
پکن
زبان رسمی
چینی ماندارین
شعار
پیش‌تاختن داوطلبان
مذهب
بودائیسم، مسیحیت، مسلمان
واحد پول
یوان
تفاوت زمانی
ولتاژ برق
۲۲۰
قاره
آسیا
پیش شماره
+۸۶

 آب و هوا

آب و هوای این کشور با توجه به وسعتش بسیار متنوع است. از مناطق گرمسیری در جنوب آن گرفته تا نیمه قطبی در شمال. شمال چین چهار فصل را داراست با تابستان های گرم و زمستان های به شدت سرد. جنوب این کشور به نسبت خفیف تر است و مرطوب تر.
از طرفی دیگر بیشتر مناطق در این کشور در زمستان سرد و خشک و در تابستان گرم و بارانی هستند.

 

 اطلاعات ضروری

آب لوله کشی در این کشور قابل آشامیدن نیست. سعی کنید حتی برای مسواک زدن هم آب های معدنی خریداری کنید.
در رابطه با امنیت می توان گفت که این کشور امن است اما باز هم هنگام تردد از مکان های شلوغ و عمومی مراقب لوازم شخصی مانند دوربین و گوشی همراه و همین طور وجه نقد خود باشید.
اگر برای بار اول به این کشور سفر می کنید به هیچ وجه تنهایی به گشت و گذار نروید و اگر گم شدید حتما از پلیس یا افراد آشنا به محل در خواست کنید تا راهنماییتان کنند.
پول های خود را تنها در صرافی ها یا هتل تبدیل کنید چون در بازار سیاه و مکان های عمومی سرتان کلاه می رود.

 ویزا چین

 منبع : همگردی

همچنین ببینید

با پرجمعیت ترین جزایر جهان آشنا شوید

یکی از بزرگترین مشکلات مردم در زندگی درون جزایر، محدود بودن فضای سکونت آنها می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *