سفر به آرامش و هیجان، تجربه ناشناخته ها

سفرنامه گزارش دیدن و ثبت خاطرات ذهن می باشد توصیه شده در سفر اتفاقات و مشاهدات فقط از جلوچشمان رد نشده و به معنای واقعی دیده شود ، در این سفرنامه سعی کردم آنچه را که دیدم به رشته تحریر درآورم هدف از نگارش این سفرنامه گذاشتن یک یادگار در این فضای مجازی و استفاده از دیدگاههای دوستان و از آن مهمتر ادای دین به دوستان عزیز لست سکندی است که از مطالب و نکات آموزنده آنها در سفرهای قبلی استفاده کردم .

سفرنامه آفریقای جنوبی

سفر
بعد از اینکه در سال ۹۴ خانواده کوچک ۳ نفره ما ۳ سفر را تجربه کرد برای سال جدید تصمیم بر آن شد که در صورت مهیا شدن امکانات سفر از کمیت کم نمود و بر کیفیت سفر افزود و همچنین دیدن از کشورهای جدید در برنامه قرار گیرد در تابستان ۹۵ بعد از گذر از یک اتفاق ناخوشایند جهت تجدید روحیه و تقویت قوای فکری جرقه های سفر آغاز گردید سفر جدید همانا و جستجو و کاوش و کنکاش در اینترنت و … همانا ( که به نظر نیمی از لذت سفر در همین کار می باشد ) با توجه به شاغل بودن بنده و همسر و محدودیت مرخصی ها زمان سفر در تعطیلات مهر تعیین گردید .

دو گزینه (پکیج سفر) در آن ایام در پیش رو قرار گرفت:

– سفر به اروپا و بازدید از شهرهای رم ، بارسلون و پاریس هر کدام ۳ شب اقامت با پرواز آلیتالیا و یک گشت شهری در هر شهر و با قیمت تقریبی ۱۰/۵۰۰/۰۰۰ تومان برای هر نفر .

– سفر به آفریقای جنوبی ۹ شب بازدید از شهر کیپ تاون (۴ شب‌) سان سیتی (۲ شب)‌ پارک جنگلی ( ۱ شب ) ژوهانسبورگ( ۲ شب ) با پرواز قطری ، فول گشت و با گشت هلیکوپتر و ۷ وعده شام با قیمت تقریبی ۹/۳۰۰/۰۰۰ تومان بازای هر نفر .

امان از دست این دل که از هیچکدام غافل نمی شد.

سبک سفر برای این دو پکیج کاملا متفاوت بوده و هر کدام سلیقه خاص خود را می طلبید از یک طرف سفر به اروپا و بازدید از ۳ شهر مهم و توریستی آن ، فضاهای تاریخی ، کلوسئوم ، پانتئون ، واتیکان ، برج ایفل ، موزه لوور ، کلیسای نوتردام ، کاخ ورسای ، خیابان شانزه لیزه ، کلیسای ساگرادافامیلیا ، ساخته های گائودی ، معماری گوتیک،پارک گوئل ، خیابان لارامبلا ، ورزشگاه نیوکمپ و از طرف دیگر تجربه یک قاره جدید ، حیات وحش ، هیجان ، طبیعت ،‌آرامش ، اقیانوس ، بازدید از ۴ شهر و …

در مقایسه هر کدام از این پکیج ها برای خود و شرایط خانواده ما مزایا و معایبی داشت ، البته در این شکی نبود که واقعا هر دو در برنامه های آتی سفری ما وجود داشت .

مزایای سفر آفریقای جنوبی در مقایسه با سفر اروپا برای ما هزینه کمتر ، برنامه ریزی کامل و تعیین گشت سفر، همراهی تور لیدر از ابتدا تا انتها ، علاقه وافر آراد فرزند خانواده به حیوانات (‌در مقابل خستگی وی از فضای تاریخی و …)‌آب و هوای مناسب تر ، راحتی اخذ ویزا و معایب آن مسافت طولانی ، ترس از بیماری های مالاریا و تب زرد ، امنیت و نرخ جرم و جنایت بود .

همه اینها دغدغه های قبل از سفر بود که واقعا انتخاب را مشکل کرده بود و نهایتاً در شورای مشورتی خانه سلیقه های یک عزیز ۵ ساله به دو نفر مجموعاً‌ ۷۵ ساله فایق آمد ( این هم از عجایب روزگار و محبت پدر و مادر در قبال فرزند )‌ آری انتخاب شد ،‌سفر به آفریقای جنوبی ، تجربه ای نو از سرزمین ناشناخته ها و قاره ای جدید ( برای ما‌) و عملاً دیدار از رم ، بارسلون و پاریس به وقت دیگر موکول گردید .

سفرنامه آفریقای جنوبی

موقعیت آفریقای جنوبی در قاره آفریقا
ابتدای شهریور از طریق مدیریت محترم آژانس گلشید تهران ( سرکار خانم وارسیان ) که جزو دوستان عزیز خانواده ما می باشند و یاد و تماس با ایشان یادآور تجربه و سفر جدید بوده و در واقع شریک لحظات خوش زندگی و یاور و مشاور ما در زمینه سفر می باشند برای ثبت نام تور اقدام گردید . آژانس مجری و برگزار کننده تور آژانس سفرنامه بود که یکی از آژانس های معتبر در خصوص اجرای این تور می باشد و انصافاً پکیج های کامل و اقتصادی برای تور آفریقای جنوبی برگزار می کند ( جناب آقای واحدی در این آژانس راهنمایی های خوبی در این خصوص داشتند و کمک خوبی برای این سفر بودند).

پکیج انتخابی ما بدین شرح بود:

تور آفریقای جنوبی ۹ شب و ۱۰ روز با پرواز قطری ۱۹ مهر ۹۵ ( ۱۰oct )

۴ شب کیپ تاون-۲ شب سان سیتی-۱ شب پارک جنگلی – ۲ شب ژوهانسبورگ

نوع تورهر نفر در اتاق دبلسینگلکودک با تخت ۷-۱۲ سالهکودک بدون تخت ۲-۶ ساله
۹ شب و ۱۰ روز هتلهای ۵ ستاره Luxury
۲۵۹۰ دلار
۳۱۰۰ دلار
۲۲۰۰ دلار
۱۵۰۰ دلار

نرخ نوزاد : ۹۰۰/۰۰۰ تومان

امکانات تور : صبحانه بصورت بوفه باز در تمام هتل ها +‌اعزام راهنمای فارسی زبان از تهران + ترانسفر فرودگاهی + بلیط هواپیمایی قطر +‌اجرای کلیه گشت ها و هماهنگی ترانسفرها در روزهای بازدید همراه با پرداخت ورودیه ها + اخذ ویزای کشور آفریقای جنوبی +‌ترانسفر هوایی بین شهرهای کیپ تاون و ژوهانسبورگ + ۷ وعده شام در هتل بصورت بوفه باز + گشت هلیکوپتر در شهر کیپ تاون

هتل ها و برنامه گشت های روزانه را طبق برنامه اولیه تعریف شده در حین شرح سفر نامه بازگو می کنم .

برنامه پرواز نیز طبق جدول زیر بود :

ایر لاینشماره پروازمبداءمقصدنوع هواپیماروزساعت رفتساعت ورودطول مسیر
رفتQATAR AirwayQR499IKA تهرانDOH دوحهAirbus A330-200دوشنبه ۱۰Oct۲۲:۳۰۰۰:۰۵ + ۱۲h5m
QATAR AirwayQR1369DOH دوحهCPT کیپ تاونBoeing 787-8 Dreamlinerسه شنبه ۱۱Oct۰۲:۵۹۱۱:۴۵۹h46m
داخلیMangoJE704CPT کیپ تاونلانسریاAirbus A330شنبه ۱۵Oct۰۹:۵۰۱۱:۴۵۱h55m
برگشتQATAR AirwayQR1368JNB ژوهانسبورگDOH دوحهBoeing 787-8 Dreamlinerپنجشنبه ۲۰Oct۲۰:۵۰۰۶:۱۰ +۱۸h20m
QATAR AirwayQR482DOH دوحهIKA تهرانAirbus A330-200جمعه ۲۱Oct۰۸:۰۰۱۰:۳۵۲h5m
پروازتوقف بین دو پرواز Connection Timeکل زمان پرواز
رفت۲h54m۱۴h45m
برگشت۱h50m۱۲h15m

در زمان مسافرت ما قیمت تقریبی بلیط هواپیمای قطری طبق مسیر بالا ( به جز پرواز داخلی ) برای بزرگسال ۳/۶۰۰/۰۰۰ و برای کودک ۵ ساله ۲/۸۰۰/۰۰۰ تومان بود. (این هزینه در پکیج پیش بینی شده بود)

توضیح اینکه ساعت به وقت قطر در ۶ ماهه دوم سال نیم ساعت از تهران عقب تر و به وقت آفریقای جنوبی ۱/۵ ساعت از تهران عقب تر می باشد .

سفرنامه آفریقای جنوبی

هواپیمایی قطر
یکی از دغدغه های اصلی ما زمان طولانی مسیر پروازی بود ( مخصوصاً رفت ) یعنی فکر یک سفر ۱۵ ساعته با ۳ ساعت معطلی قبل آن در فرودگاه امام ( جمعاً ۱۸ ساعته ) آن هم با یک پسر ۵ ساله واقعاً آزار دهنده بود و تنها دلخوشی ما در خصوص پرواز اولاً کیفیت هواپیما و استفاده از امکانات پرواز ( بازی ها ،‌فیلم ها و سرگرمی هایی که در جلو هر صندلی قرار گرفته )‌و همچنین سپری شدن بیشتر مسیر پرواز در شب بود ( تصور بفرمائید برای پرواز رفت می بایست از ساعت ۱۹:۳۰ بعدازظهر در فرودگاه حاضر بود اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود ساعت ۱۳:۳۰ بعدازظهر فردا به وقت تهران به فرودگاه کیپ تاون می رسیم ) چه می شود کرد هر سفر مشکلات خاص خود را دارد و جزء جدا نشدنی هر سفر می باشد .

در تاریخ ۱۱ شهریور مدارک درخواستی جهت اخذ ویزا ( بشرح ذیل ) را به آژانس (‌سرکار خانم وارسیان‌) تحویل دادم

۲ قطعه عکس رنگی ۴×۳ با زمینه سفید + اصل پاسپورت با ۷ ماه اعتبار +‌معرفی شغل مسافر در سربرگ محل کار شرکت بصورت ترجمه شده با ذکر تاریخ شروع به کار، سمت ، میزان حقوق + پرینت حساب بانکی ۳ ماهه مسافرین به لاتین از بانک + ۲ نسخه ترجمه شناسنامه کودکان زیر ۱۸ سال

توضیح:

-حضور مسافر زمان تحویل مدارک به سفارت الزامی می باشد.

-پرینت حساب بانکی برای هر فرد بصورت جداگانه می بایست تهیه شود ( بنده و همسر)

قبل از آن فرم مشخصات هر فرد را هم که برای من ایمیل شده بود پر کرده با ایمیل ارسال کرده بودم.

وقت سفارت در روز دوشنبه ۱۵ شهریور ساعت ۹ تعیین شد که مقرر شد ساعت ۸ صبح همگی در محل سفارت که واقع در خیابان ولیعصر – نرسیده به میدان تجریش – روبروی پمپ بنزین – ابتدای کوچه یکتا – هست حاضر باشیم . در روز مقرر ساعت ۸ در محل حاضر شده و با آقای بهنام نماینده آژانس سفرنامه در جلو درب سفارت (‌که از قبل معرفی شده بود و شماره تلفن ایشان را به ما داده بودند ) آشنا شدیم و کلیه مدارک خودمان بانضمام فرم های دیگری از جمله لیست کامل مسافرین ، برنامه تور و هتل های محل اقامت و روزهای حضور در شهرهای مختلف که مرتب و منظم همگی آنها توسط آژانس سفرنامه تکمیل شده بود بانضمام مبلغ ۴۵۰/۰۰۰ تومان ( بازای هر نفر ۱۵۰/۰۰۰ تومان‌) توسط آژانس سفرنامه به ما تحویل گردید .

ساعت ۹ وارد سفارتخانه شده و مدارک به سفارت تحویل شد و رسید دریافت نمودیم پشت رسید توسط ما امضاء و به آقای بهنام جهت دریافت ویزا تحویل گردید .

نکته جالب و قابل توجه برای ما این بود که ما تا این تاریخ هیچگونه وجهی بابت تور پرداخت نکرده بودیم و متوجه شدیم پیش پرداخت اولیه توسط دوست عزیزمان ( سرکار خانم وارسیان ) به آژانس سفرنامه پرداخت شد. ( این هم از محبت دوستان خوب و عزیز که همین جا از ایشان سپاسگزاریم )

طبق عادت همیشگی و مرسوم (‌که فکر کنم برای خیلی از دوستان هم صادق باشد‌) ایام قبل از سفر به کنکاش و جستجو در خصوص فضای جدیدی که قرار بود تجربه کنیم گذشت ، البته در این سفر دغدغه ها کمتر بود چون کلاً قرار بود در اختیار تور بوده و با برنامه تور هماهنگ باشیم و برنامه ریزی انفرادی نقش زیادی در آن نداشت و بیشتر آشنا شدن و شناخت کشور آفریقای جنوبی اعم از فرهنگ مردم ، آب و هوا و … بود و انصافاً با این کار در هر سفر می توان با دید بازتر و واقعی تری آن کشور را تجربه نمود .

در این مقطع سعی می کنم به اختصار اطلاعات اولیه و مطالب کاربردی از کشور آفریقای جنوبی در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهم بدیهی است اطلاعات کاملتر و دقیق تر از منابع موجود قابل دریافت می باشد .

اطلاعات عمومی:

کشور آفریقای جنوبی دارای ۳ پایتخت می باشد:
پرتوریا : پایتخت اداری که پایتخت اجرایی بوده و قوه مجریه و دولت در آن مستقر هستند.
کیپ تاون ‌: پایتخت قوه مقننه و مجلس
بلوم فونتین :‌پایتخت قوه قضائی

غیر از شهرهای فوق شهرهای دوربان و ژوهانسبورگ هم جزو شهرهای مهم آفریقای جنوبی می باشد .

سفرنامه آفریقای جنوبی

نقشه آفریقای جنوبی
-زبان اصلی انگلیسی و آفریکانس ( در اصل ۱۱ زبان رسمی دارد).
-رانندگی بصورت انگلیسی ( فرمان در سمت راست ماشین).
-برق کشور ۲۲۰ ولت و آب لوله کشی تصفیه شده است.
-واحد پول آفریقای جنوبی راند با علامت اختصاری zar می باشد که در ایام سفر ما ( راند ۱۳/۸ = ۱ دلار) بود بعبارتی هر راند معادل تقریباً ۲۶۰ تومان می شد.

سفرنامه آفریقای جنوبی

اسکناس های رایج در آفریقای جنوبی
-پس از آمریکا دارای بیشترین سفارتخانه می باشد.
-کد تلفن کشور آفریقای جنوبی : ۰۰۲۷
-جمعیت تقریباً ۵۰ میلیون و مساحت ۲/۱ میلیون کیلومتر مربع می باشد.
-مذهب : ۸۰ درصد مسیحی.
-آفریقای جنوبی در مجاورت اقیانوس هند و اطلس و همسایه کشورهای موزامبیک ، نامیبیا ، بوتسوانا ، سوازیلند ،‌زیمبابوه و لسوتو قرار دارد یک مطلب جالب اینکه کشور لسوتو در داخل کشور آفریقای جنوبی قرار دارد ( مشابه واتیکان در ایتالیا )‌و با هیچ کشور دیگری غیر از آفریقای جنوبی مرز مشترک ندارد.

سفرنامه آفریقای جنوبی

همسایگان آفریقای جنوبی
-در قرن ۱۸ فردی از هلند آفریقای جنوبی را کشف کرد سپس مهاجرانی از انگلیس به این کشور وارد شدند.
-رسما از سال ۱۹۹۴ بحث تبعیض نژادی و شهروند درجه یک و دو از بین رفت و همه در انتخابات شرکت کردند.
-نلسون ماندلا رهبر مخالف آپارتاید بوده است.
-کشور غنی و از نظر صنعت رو به رشد است مهمترین آنها معادن الماس و طلا ، پرورش شترمرغ و صادرات گوشت ، صنعت توریسم، صادرات میوه و محصولات کشاورزی می باشد.
-کارخانجات مهم اتومبیل سازی (‌فولکس واگن ، جنرال موتورز ، کرایسلر )‌در ایسترن کیپ آفریقای جنوبی واقع شده است.
-بزرگترین شهر سیاه نشین به نام سووتو در جوار ژوهانسبورگ واقع شده است.
-جهانگردی و توریسم سهم ۸ درصدی از درآمد ملی (‌بیشتر از طلا ) را دارد.

از افراد معروف در آفریقای جنوبی میتوان بشرح ذیل نام برد:

دزموند توتو : مبارز سیستم آپارتاید–اسقف کلیسای کاتولیک، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۸۴
شارلیزتراون : هنرپیشه هالیوود و برنده اسکار
گری پلیر : ۸ بار قهرمانی در گلف ( ورزشکار معروف )
نلسون ماندلا : مبارز سیستم آپارتاید
جاکوب زوما : رئیس جمهور فعلی

سفرنامه آفریقای جنوبی

شخصیت های مهم آفریقای جنوبی
از نظر علاقه به ورزش به ترتیب اولویت : فوتبال – بسکتبال – بیس بال – راگبی – گلف –کریکت و هاکی قابل توجه اینکه در سال ۲۰۰۷ برنده جام جهانی راگبی شدند و در سال ۲۰۰۹ میزبان جام کنفدراسیون ها در رشته فوتبال و در سال ۲۰۱۰ میزبان جام جهانی فوتبال بودند.

آب و هوا:

سفرنامه آفریقای جنوبی

آب و هوا
کشور آفریقای جنوبی در نیمکره جنوبی زمین قرار داشته و میتوان گفت که تقریباً آب و هوای آنجا برعکس ایران می باشد در کل آب و هوای آن معتدل به همراه تأثیرات اقیانوسی می باشد ، برای مسافرت بین ماههای سپتامبر تا اکتبر (‌شهریور تا آبان ) که در واقع بهار آنجاست و ماههای مارچ تا آوریل (‌اسفند تا اردیبهشت ) که مصادف با پائیز آنجاست ماههای ایده آل مسافرت است البته پیشنهاد شده کسانی که صرفاً برای سافاری و دیدار از حیات وحش برنامه ریزی می کنند در فصل زمستان آنجا این سفر را تجربه کنند .

سلامت و پزشکی:

سفرنامه آفریقای جنوبی

سلامت و پزشکی
برای رفع یکی از دغدغه های اصلی سفر و بحث بیماری تب زرد و مالاریا تحقیقات وسیعی هم در فضای مجازی و هم مراجعه حضوری به مرکز بهداشت غرب تهران داشتم . نتیجه بررسی ها که کاملاً شخصی بوده و میتواند در زمان های مختلف و شرایط دیگر غیر از این باشد بدینگونه بوده است که برای سفر به کشور آفریقای جنوبی احتیاجی به تزریق واکسن تب زرد نیست . واکسن تب زرد و یا به طور کلی واکسن های لازم برای سفرهای خارج ازکشور در انستیتو پاستور به آدرس تهران – خیابان پاستور – پلاک ۶۹ – تلفن: ۶۶۹۲۵۰۰۳ و ۲۰-۶۶۹۵۳۳۱۱ تزریق می شود. جالب اینکه برای سفر به بعضی از کشورها از جمله کنیا در هنگام ورود ارائه کارت واکسن بین المللی تب زرد الزامی می باشد و این شامل آفریقای جنوبی نمی باشد ، در خصوص بیماری مالاریا هم بررسی ها در اینترنت نشانگر این بود که مالاریا فقط در بخشی از پارک جنگلی کروگر آن هم در مقطعی از سال (‌که جزو برنامه های تور نبود ) شایع است و همچنین طبق اعلام آژانس ضرورتی برای پیشگیری از این امر احتیاج نیست برای اطمینان خاطر در این خصوص به مرکز بهداشت غرب تهران خیابان آزادی – خیابان استاد معین – خیابان دستغیب غربی – تلفن:‌ ۶۶۰۸۵۲۶۰ و ۶۶۰۳۸۹۲۲ مراجعه نمودم که طبق اعلام پزشک و مشاوران مرکز استفاده از قرص های پیشگیری مالاریا برای سفر به آفریقای جنوبی طبق استانداردهای بهداشت ایران الزامی بوده و با تجویز پزشک از دو هفته پیش از مسافرت تا دو هفته بعد از بازگشت قرص مفلکوئین بصورت هفتگی و با درنظر گرفتن وزن می بایست مصرف شود. تأکید می کنم که بسته به حساسیت هر فرد رعایت موارد فوق (بحث های پزشکی و پیشگیری) متفاوت بوده که ما با توجه به شرایطمان و داشتن یک پسر ۵ ساله سعی در رعایت این امر کردیم .

سفرنامه آفریقای جنوبی

جلسه توجیهی سفر
در تاریخ ۱۰ مهر ۹۵ مدیریت آژانس گلشید ( سرکار خانم وارسیان ) تماس گرفتند و اعلام کردند کلیه مدارک بلیط و ویزا و… آماده بوده و برای تاریخ ۱۱ مهر ساعت ۱۵ بعد از ظهر جلسه هماهنگی تور در محل آژانس سفرنامه تشکیل خواهد شد و در صورتیکه من بتوانم در جلسه شرکت کنم کلیه مدارک را خودم تحویل بگیرم ، با توجه به شرایط کاری همسر مسئولیت حضور در این جلسه به اینجانب محول گردید و بنده هم با کمال میل در موعد مقرر در دفتر آژانس سفرنامه حاضر شدم و در اولین برخورد در حالیکه بدنبال آدرس آژانس بودم ، اردشیر عزیز ( راهنما و تور لیدر همین سفر‌) در بیرون از آژانس با یک برخورد عالی و جالب بنده را بعنوان یکی از مسافران تور حدس زده و با راهنمایی ایشان به دفتر آژانس و سپس با جمع شدن برخی از دوستان و همسفران به یک کافی شاپ در کنار آژانس رفته و جلسه مربوطه با حضور مدیریت آژانس و اردشیر نازنین آغاز گردید .

مدارک شامل پاسپورت با ویزای ۱۴ روزه آفریقای جنوبی ، بلیط هواپیما ، بیمه مسافرتی ، برنامه دقیق سفر تور ، راهنمای تور و توصیه های لازم در ۴ برگ و ۴۱ بند بصورت کتبی در این جلسه به هر مسافر داده شد، همچنین توصیه ها که بعضی خیلی ابتدایی و بعضی راهگشا بود مرور گردید ( با توجه به تجربه ها و دیدگاهها و سلیقه های مسافرین در خصوص سفر ذکر آنها توسط آژانس اجتناب ناپذیر می باشد ) که بعضی از موارد را بطور اختصار در زیر بازگو میکنم .

میزان بار مجاز برای هر مسافر برای شرکت هواپیمایی قطری ۳۰ کیلوگرم و خطوط هواپیمایی داخلی آفریقای جنوبی ۲۰ کیلوگرم می باشد ( غیر از بار دستی قابل حمل در داخل کابین به میزان kg 7 ) همچنین ماکزیمم وزن هر چمدان۳۲ کیلوگرم می بایست باشد . توصیه میشود برای جلوگیری از سرقت وسایل داخل چمدان و همچنین محافظت چمدان ها حتماً‌ در داخل فرودگاهها چمدان ها با محافظ نایلونی پوشیده شود ( wrap )

با توجه به کانکت بودن پروازها دو کارت پرواز در مبدأ دریافت شده و بارها در مقصد اصلی (‌کیپ تاون ) تحویل خواهد شد .

یک نکته که خودم هم اطلاع نداشتم ‌برای کسانی که در کشورهای دیگر پاسپورت خود را گم کنند یا پاسپورت به سرقت برود همراه داشتن ۴ قطعه عکس و فتوکپی صفحات مربوط به مشخصات پاسپورتی و ویزا راهگشا می باشد بدینگونه که قبل از سفر شناسنامه و کارت ملی خود را در ایران در جای قابل دسترسی برای اعضای دیگر خانواده یا فامیل قرار داده و به محض گم شدن پاسپورت مسافر با مراجعه به سفارت ایران در آن کشور فتوکپی ها و عکس را به سفارت ارائه نموده و همچنین یکی از نزدیکان مسافر در ایران با مراجعه به وزارت امور خارجه در تهران و اسکن کارت ملی و شناسنامه و ارسال به سفارت مذکور امکان صدور پاسپورت جدید مهیا می گردد.

آدرس و شماره تلفن سفارت ایران در پرتوریا پایتخت آفریقای جنوبی:
آدرس سایت : www.pretoria.mfa.ir
آدرس: ۲۴۵melk st , Middle Ave , Brooklyn, Pretoria 0181
P.O.BOX : 12546 Hatfield 0028 , Pretoria
ساعات کاری:‌ دوشنبه تا جمعه ۸ تا ۱۶
بخش کنسولی: دوشنبه تا جمعه ۹ تا ۱۲ جهت دریافت و تحویل مدارک
تلفن : ۸۷۹۴۵۱۳۰۷-۲۷+
ایمیل: office @ iranembassy.org.za

به محض ورود به هر هتل ، کارت و آدرس هتل را دریافت و در اختیار همراهان قرار دهید.

از گرفتن بسته جهت خروج و یا آوردن به ایران خودداری نمائید.

از همراه داشتن طلا و جواهرات (‌حتی بدلیجات شبیه طلا )‌ و یا هر نوع اشیاء‌ قیمتی بپرهیزید تا آسوده خاطر سفر کنید.

با توجه به نوع و سبک سفر و مشخصات هتل از حضور در لابی و رستوران های هتل با لباس نامناسب بپرهیزید.

در تور آفریقای جنوبی بعلت وجود مناطق نا امن در صورت خارج شدن از تور حتماً با تور لیدر خود هماهنگی های لازم را جهت آگاهی از مناطقی که نباید مراجعه کنید انجام دهید.

سیم کارت همراه اول در کشور آفریقای جنوبی با هزینه مکالمه ۱۴۰۰۰ ریال قابل استفاده می باشد.

همراه داشتن مواد غذایی در چمدان ممنوع است. (به قولی هر چه قابل کشت باشد) ، البته همراه داشتن خشکبار و تنقلات بسته بندی شده مشکلی ندارد، پخت و پز داخل هتل ممنوع است ، سیگار کشیدن داخل هتل و اتوبوس ممنوع است.

سرویس داخل پرواز خطوط هواپیمایی داخلی آفریقای جنوبی با اخذ مبلغ ارائه می شود.

توصیه شد با توجه به طولانی بودن پرواز و سرد بودن داخل کابین هواپیما لباس گرم پوشیده شود و در طول پرواز حتماً در مقاطع مختلف راه رفته و آب زیاد بنوشیم.

چون سفر ما در آفریقای جنوبی در فصل بهار انجام می شود توصیه شد لباس گرم مناسب همراه داشته باشیم.

در خصوص میزان ارز لازم توصیه شد برای هزینه های لازم و خرید نرمال بازای هر نفر ۸۰۰ تا۱۰۰۰ دلار به همراه داشته باشیم که با توجه به تجربه خودم در این سفر مبلغ زیادی بود که در انتهای سفرنامه ذکر خواهد شد. در خصوص تبدیل ارز به راند با توجه به اینکه در صرافی و بانک مالیات بر ارزش افزوده و کمیسیون کسر می گردد و محدودیت هایی برای کشور ما به علت تحریم وجود دارد این کار با هماهنگی تور لیدر به محض ورود انجام خواهد شد . یک نکته خوب هم این بود که اعلام شد راند اضافه در برگشت توسط آژانس سفرنامه دریافت و تبدیل خواهد شد.

در خصوص تکس فری هم بطور مبسوط توضیح داده شد مبنی بر اینکه در هنگام خرید فیش مربوط به هر جنس علامتگذاری شده و در صورت خرید و فاکتور بالای ۵۰۰۰ راند آدرس و مشخصات فردی ( نام و نام خانوادگی )‌ نیز نوشته شود ، چون در هنگام خرید ۱۴ % مالیات از مسافر اخذ میگردد. در فرودگاه با ارائه فاکتورها و طی کردن مراحل اداری لازم ۹% از تکس ها بصورت یک کارت بانکی که غیر از ایران و آفریقای جنوبی قابل دریافت میباشد عودت خواهد شد.

همچنین در این جلسه به سوالهای مسافران در زمینه های مختلف پاسخ داده شد . در این جلسه متوجه شدیم یکی از همسفران آذر ۹۴ این سفر را تجربه کرده و با فاصله تقریباً‌ ۱۰ ماهه دوباره در این سفر همسفر ما خواهد بود.

یکی از ایرادهای موجود در اینگونه سفرها اینست که متأسفانه برخی از آژانس های همکار آژانس مجری تور زمان تشکیل جلسه توجیهی را به مسافران اعلام نمی کنند و مسافران از فضای خوب و اطلاعات مفیدی که در این جلسه مطرح می شود محروم می شوند.

فردای جلسه توجیهی ( ۱۱ مهر ۹۵ ) طی تماس با آژانس گلشید و توافق نهایی (‌اخذ تخفیف )‌جهت مبلغ تور ، کل هزینه تور را پرداخت نمودم. همچنین عوارض خروج از کشور را واریز کردم.

در خصوص ارز مورد نیاز در سفر با توجه به اینکه هزینه صبحانه و شام و اکثر تورها در پکیج لحاظ شده بود و انتخاب تور آپشنال محدود بوده مقدار ارز کمتری مورد نیاز بود همچنین مقداری ارز نیز جهت اطمینان و موارد پیش بینی نشده با توجه به مسافت طولانی و شرایط این سفر به نسبت بیشتر از تجربه های قبلی خریداری نمودم.

روز سفر نزدیک بود. علیرغم حجم زیاد کارهای شخصی قبل از سفر به هر نحوی بود این ایام را با دل بستن به روزهای خوب سفر پیش رو گذراندیم از چند روز قبل از سفر نیز بستن چمدانها آغاز گردید که یکی از موارد مورد علاقه آراد بوده و کمک شایانی نیز در این زمینه به ما میکند. در جهت اطمینان داروهای مورد نیاز احتمالی با مشورت پزشکی از نزدیکان تهیه گردید.

بالاخره روز سفر فرا رسید – الهی به امید تو – سفر را بر ما آسان فرما

سفرنامه آفریقای جنوبی

سفر به آفریقای جنوبی
پرواز ما ساعت ۲۲:۳۰ روز دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ بود حدود ساعت ۱۸ از منزل خارج شدیم با توجه به ایام تعطیلات آن تاریخ ترافیک مسیر بسیار زیاد بود که خوشبختانه حدود ساعت ۱۹:۳۰ به فرودگاه رسیدیم. بعدها متوجه شدیم بعضی از همسفرها با تأخیر زیاد و نزدیک بسته شدن کانتر به فرودگاه رسیده بودند. پس از گذر از گیت بازرسی اول و پیدا کردن کانتر قطر ایرویز تور لیدر عزیزمان آقای اردشیر را دیدیم. صف پشت کانتر شلوغ نبود. همسر در صف ایستاد و من و پسر جان برای کاور کردن چمدان ها ( wrap ) به قسمت مورد نظر رفتیم پس از انجام این کار (هر چمدان بزرگ ۱۵،۰۰۰ تومان‌) و حضور در کانتر و تحویل چمدان که وزن حداکثری بار مجاز را داشت، کارتهای پرواز تهران –دوحه و دوحه – کیپ تاون را از مسئول مربوطه دریافت نموده و پس از آن در صف قسمت ترانزیت و کنترل پاسپورت که خوشبختانه و با کمال تعجب بسیار خلوت بود ایستادیم، این مرحله نیز به راحتی طی گردید، به علت خلوتی فرودگاه کل این مراحل در طی یک ساعت و حدود ساعت ۲۰:۳۰ انجام شده بود و هنوز حدود ۲ ساعت تا پرواز باقی مانده بود. در کافی شاپ قسمت ترانزیت در حال گذر وقت و نوشیدن آبمیوه بعضی از همسفرها را که در جلسه توجیهی با هم آشنا شده بودیم دیدیم، ولی هنوز افراد گروهمان را بطور کامل نمی شناختیم.

زمان را با صحبت درباره تجربه سفرهای قبلی و این سفر و اتفاقات پیش رو و نشان دادن هواپیماهای مختلف به پسر جان و پاسخ دادن به سوالات نا تمام وی گذراندیم. حدود ساعت ۱۰ وارد هواپیما که یک ایرباس ۳۳۰ بود شدیم. متأسفانه با توجه به اینکه قسمت اکونومی در انتهای هواپیما می باشد، گذر از قسمت بیزینس و فرست کلاس در اینگونه هواپیماها یک تضعیف روحیه به تمام معنا می باشد (بهتر است مسئولان برای این قضیه فکری بکنند).

در اواسط پرواز آراد خوابید و من و همسر خودمان را به بازیهای کامپیوتری موجود در هواپیما سرگرم نمودیم. به موقع در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۲۰ مهر به وقت ایران به فرودگاه دوحه رسیدیم. امیدوار بودیم در این جابجایی و توقف بین پروازها پسر جان بیدار نشده و در پرواز طولانی بعدی اذیت نشود. بچه به بغل از هواپیما خارج شده و در ابتدای ورودی سالن ترانزیت اردشیر را با بعضی از همسفرها دیدیم. منتظر شدیم تا بقیه همسفرها هم به ما بپیوندند. برای اولین بار بود که همه دور هم جمع شدیم. در آنجا بود که متوجه شدیم یک کوچولوی ۴ ساله هم همسفر ماست و این مایه مسرت بود که پسر جان یک همبازی و همسفر هم سن و سال در طی سفر خواهد داشت. پس از جمع شدن همه همسفرها به اتفاق از گیت بازرسی رد شدیم. متأسفانه در تابلو اعلانات هنوز مشخصات سفر ما ثبت نشده بود، کمی منتظر ماندیم بعد از کمی تأمل گیت خروجی ۲C برای پرواز ساعت ۳ بامداد (‌به وقت قطر) اعلام گردید. با توجه به اینکه آراد بغل من خواب بود هر چه سریعتر از فری شاپ گذشتیم ولی هر چه می رفتیم نمی رسیدیم پس از طی مسافت زیاد بالاخره به گیت مربوطه رسیدیم. حدود ساعت ۲:۳۰ بامداد سوار هواپیما که یک بوئینگ ۸-۷۸۷ بود شدیم. ماراتن اصلی شروع شده بود هواپیما سر ساعت ۳ پرواز کرد و با توجه به خواب بودن پسر جان ما هم سعی کردیم بخوابیم که متأسفانه برای من و همسر میسر نشد و بیشتر چرت می زدیم. طول سفر را به دیدن فیلم و انجام بازیها در مانیتور پیش رو و موبایل و… سر کردیم جالب این بود که در بین فیلمهای ذخیره شده در مانیتور هواپیما یک فیلم ایرانی ( شیفت شب به کارگردانی خانم نیکی کریمی) نیز موجود بود. حدود ساعت ۹ صبح آراد بیدار شد مهماندارها در طی دو پرواز به پسر جان یک عروسک و یک پکیج نقاشی و استیکر و… هدیه داده بودند که ایده خوبی برای سورپرایز کردن بچه ها و علاقمند شدن به سفر و سرگرمی آنها خواهد بود.

به هر نحوی بود این ماراتن تقریباً ۱۰ ساعته به خیر و خوشی تمام شد و حدود ساعت ۱۱:۳۰ به وقت آفریقای جنوبی (ساعت ۱۳ به وقت تهران‌) به کیپ تاون رسیدیم.

سفرنامه آفریقای جنوبی

فرودگاه دوحه

روز اول: سه شنبه ۲۰ مهر ۹۵

ورود به کیپ تاون، ترانسفر به سمت هتل و اخذ اتاق و استراحت و صرف شام در رستوران هتل
وارد سالن ترانزیت شدیم، سالن خلوت و محدود به پرواز ما بود با اینکه ما در اواسط صف بودیم بعد از اینکه نوبت ما شد مأمور مربوطه بسیار کند و غیرمعمول عمل کرد همه مسافرهای پرواز از این مرحله خارج شده و ما دقیقاً آخرین نفر بودیم که از این مرحله عبور کردیم و این مایه نگرانی بقیه همسفرها و اردشیر شده بود. (‌نکته این که در این مرحله به جز پاسپورت و ویزا، ترجمه شناسنامه پسر جان-Birth Certificate- از ما خواسته شد) به گروه پیوستیم و تا انجام هماهنگی لازم توسط اردشیر برای اتوبوس همه به صحبت های اولیه وی در خصوص آفریقای جنوبی ، تاریخچه آن و لذت های سفر پیش رو گوش کردیم ، سالن مربوطه پر از عکسهای مربوط به دیدنیهای آفریقای جنوبی و سمبل و رهبران آن از جمله نلسون ماندلا بود. در این مقطع از سفر متوجه شدیم تعداد افراد تور ما با اردشیر ۳۶ نفر بوده که اکثراً خانواده و جوان و یکدست هستند و این نوید یک سفر خوب را به همه میداد و اولین حس انرژی مثبتی بود که به فرد منتقل می شد .

سفرنامه آفریقای جنوبی

فرودگاه کیپ تاون
پس از گرفتن چمدانها و خروج از سالن فرودگاه و دیدن آسمان آبی کیپ تاون و قرار گرفتن در این فضا دیگر باورم شد که یکی از رویاهای سفری ام تحقق پیدا کرده و چقدر خوشحال بودم که در کنار خانواده عزیزم این سفر را تجربه میکنم متأسفانه پس از خروج از فرودگاه و در مدخل ورودی شهر به مانند خیلی از شهرها با دیدن شکل خانه ها فقر و اختلاف طبقاتی محسوس بود ولی پس از ورود به شهر و رؤیت ساختمان ها و فضای شهری ، مدرن بودن شهر غالب بوده و بیشتر به چشم می آمد .

هتل ما در کیپ تاون ، هتل ۴ ستاره کریستال تاورز -African Pride Crystal Towers Hotel SPA- بود که در منطقه -Century City- کیپ تاون و در مجاورت یکی از بزرگترین مرکز خریدهای کیپ تاون به نام کانال واک واقع شده بود و محوطه کنار هتل و مرکز خرید بسیار زیبا و چشم نواز و آرام بود .

سفرنامه آفریقای جنوبی

هتل کریستال تاورز
به محض ورود به هتل حدود ساعت ۱۳ و حضور در لابی باتفاق همسفران با آبمیوه از همه پذیرایی شد. چمدان ها توسط کارکنان هتل به لابی منتقل شد و خوشبختانه با توجه به هماهنگی قبلی اردشیر اتاق ها آماده بود. قبل از تحویل اتاقها طبق گفته اردشیر مقرر شد هر نفر میزان ارز مورد نیاز خود و خانواده اش را اعلام کند تا هماهنگی لازم از طرف وی با صراف مورد نظر بعمل آمده و راندها در لابی هتل تحویل گردد.

یکی از کارهای ارزشمند در این تور ( به پیشنهاد اردشیر‌) تشکیل یک گروه در نرم افزار تلگرام بود که یک فضای صمیمانه و دوستانه را بین همسفرها ایجاد کرد در این فضا هم اطلاع رسانی های لازم توسط اردشیر انجام میشد و هم مطالب مرتبط با سفر ، خاطرات سفر و عکس هایی که همسفرها بصورت گروهی یا تکی می گرفتند به اشتراک گذاشته میشد و جالب اینکه خدا را شکر هنوز هم این گروه پابرجاست و همسفرها با هم در ارتباط می باشند.

برای همین کار در برگه مورد نظر اعلام ارز شماره موبایل ها هم نوشته شد. پس از آن کارت اتاقها تحویل همه شد که اتاق های تور ما اکثراً در طبقات ۲ و ۷ واقع شده بود قرار شد پس از یک استراحت اولیه راس ساعت ۱۵:۳۰ بعدازظهر با حضور در لابی ارزهای مورد نیاز خود را تحویل گرفته و برای صرف ناهار به کانال واک برویم.

ما هم پس از تحویل کارت اتاقمان در طبقه ۲ با کوله باری از خستگی به سمت اتاق رفتیم (آسانسورهای هتل نیز از لابی به طبقه مورد نظر با کارت اتاق فعال می شد). چمدان ها توسط خدمه هتل به اتاق آورده شد. معماری داخلی اتاق جالب و کمی متفاوت بود از جمله اینکه حمام بصورت یک استوانه کاملاً شیشه ای بوده و در کنار آن روشویی و وان حمام همه بصورت اکسپوز در گوشه ای از اتاق طراحی شده بود و فقط توالت فرنگی در یک فضای جداگانه قرار داشت ، دیوارهای اتاق پر از آینه بود و همچنین تلویزیون نیز در محفظه جلوی تخت بصورت مخفی تعبیه شده بود و با یک کنترل مستقل از محفظه خارج می شد. پس از استراحتی مختصر و باز کردن چمدان ها به لابی برگشتیم ، اردشیر با کوله پشتی پر از راند به لابی آمد و ارزها با کمک بعضی از همسفرها تحویل شد (نرخ هر ۱۰۰ دلار معادل ۱۳۸۰ راند ). در این حین حسن اعتماد تور لیدر به مسافرها و گماردن مسئولیت تبدیل پول به مسافر و شمارش و بازگرداندن ما بقی پول توسط مسافر به اردشیر کاری زیبا و ارزشمند بود و موجب ارتباط صمیمی مسافرها با هم و همچنین با تور لیدر شده بود .

سفرنامه آفریقای جنوبی

هتل کریستال تاورز

سفرنامه آفریقای جنوبی

اتاق هتل کریستال تاورز
پس از تبدیل ارز با اردشیر و بقیه همسفرها به سمت پشت ساختمان هتل رفتیم که منظره عالی کانال واک در یک هوای بهاری و دل انگیز مرهمی بر خستگی سفر طولانی بود. یک پل ارتباطی زیبا طبقه همکف هتل را به مرکز خرید کانال واک مرتبط می کرد. از آن عبور کرده و به مرکز خرید -canal walk- که یک مرکز خرید زیبا و بزرگ با فروشگاهها و برندهای مختلف بود رفتیم. در طبقه ۱- آن یک فود کورت بود که رستوران های زنجیره ای شامل subway ، MCDonalds‌، Burger king ، Kfc ، nandos (در آفریقای جنوبی)‌ در آن شعبه داشتند. همچنین رستوران های دارای غذاهای دریایی، چینی و … و بستنی و آبمیوه و… نیز در آن فود کورت وجود داشت . ناهار را در آنجا با ترکیبی از غذاهای رستوران های مختلف خوردیم (هزینه ناهار ۱۵۰ راند) اردشیر به همه گفته بود اگر همسفرها قصد خرید دارند با توجه به فشردگی برنامه تور در روزهای بعد یکی از بهترین فرصت ها روز اول است ،‌بعد از ناهار گشت کوچکی در مرکز خرید زدیم دو سوپرمارکت بزرگ هم در طبقه ۱- آن واقع شده است بیرون از مرکز خرید هم زیباییهای خاص خودش را داشت کمی در آن منطقه نیز گشتیم و به هتل برگشتیم هرچه که من و همسر با توجه به خستگی مسیر احتیاج به استراحت داشتیم پسرجان با توجه به خواب راحت دیشب در هواپیما احتیاج به خواب نداشت و تازه ذوق سفر موجب شده بود حسابی شیطنت کند. پس از استراحت نوبتی من و همسر و باز کردن چمدان ها، شب حدود ساعت ۹ جهت صرف شام به رستوران هتل -Towers Restaurant‌- در طبقه همکف رفتیم. پوشیدن لباس مناسب برای حضور در رستوران هتل و عدم حضور با لباس غیر رسمی (‌شلوارک و دمپائی و…)‌تأکید شده بود. شام های هتل کریستال تاورز در کیپ تاون جزو پکیج بود و بصورت الاکارته -A la carte- (انتخاب غذا از روی منو) بوده و شامل پیش غذا ( چند نوع سالاد و سوپ )‌غذای اصلی ( استیک گوشت ، مرغ ، ماهی ، پاستا و…)‌ که بیشتر بین المللی بود و نوشابه و همچنین دسر (شیرینی) بود که در مجموع قابل قبول و خوشمزه بود و ما در ۴ شب اقامتمان در این هتل غذاهای مختلف را تست کردیم و استیک گوشت آن جزو بهترین ها و favorite ما بود.

اتفاقاً‌ همان شب بازی فوتبال ایران و کره جنوبی در تهران برگزار می شد که همه پیگیر بودیم و خوشبختانه ایران بازی را برد.

طبق اعلام اردشیر قرار شد فردا صبح ساعت ۹ گشت و برنامه های روز دوم شروع شود پس از شام و حضور اندک در لابی به اتاق برگشتیم و خوابیدیم.

سفرنامه آفریقای جنوبی

منظره ای از کانال واک

سفرنامه آفریقای جنوبی

منطقه کانال واک

سفرنامه آفریقای جنوبی

مرکز خرید کانال واک

سفرنامه آفریقای جنوبی

فود کورت در مرکز خرید کانال واک

روز دوم: چهارشنبه ۲۱ مهر ۹۵

صرف صبحانه در هتل، حرکت ساعت ۹ بازدید از شهر کیپ تاون شامل -Table Mountain- و استفاده از تله کابین ، بازدید از کوه کله شیری ، منطقه مالزیایی ها (‌بوکاپ)‌ گشت هلیکوپتر و سپس حرکت به سمت واتر فرانت -Water Front- برگشت مسافرین به هتل به هزینه خودشان و با تاکسی خواهد بود) و در نهایت صرف شام در رستوران هتل.
صبح پس از یک استراحت خوب و با یک انرژی تازه به رستوران هتل در طبقه همکف رفتیم. صبحانه هتل خوب و در حدی بود که همه سلیقه ها را راضی کند و شامل صبحانه سرد و صبحانه گرم با تنوع خوب و آشپز هایی برای اخذ سفارش انواع املت و… بود.

پس از صرف صبحانه با جمع شدن در لابی هتل و حضور همه همسفرها از درب اصلی هتل خارج شدیم. اولین چیزی که محسوس بود هوای خنک و مطبوع کیپ تاون بود و اولین تصویری که از کیپ تاون در این روز در ذهن من نقش بست، نمای دوری از -Table Mountain- کوه میزی شکل از جلوی درب هتل بود. رأس ساعت ۹ سوار اتوبوس شدیم (وقت شناسی همسفرها در این سفر قابل تحسین بود).

سفرنامه آفریقای جنوبی

دورنمای Table Mountain از جلوی هتل کریستال تاورز
از منطقه -Century City- که یک منطقه زیبا و آرام و بدون ترافیک بود، خارج شدیم و به سمت کوه میزی شکل-Table Mountain- حرکت کردیم. امروز تصویر واقعی شهر کیپ تاون را دیدیم، کیپ تاون بعنوان جنوبی ترین شهر آفریقای جنوبی دارای جاذبه های طبیعی زیادیست که زیبایی این شهر مدرن را دو چندان کرده است. مجاورت با دو اقیانوس اطلس و هند ، شهری بدون ساختمان های مرتفع در اکثر مناطق آن، یک کوه وسیع با شکل خاصی به نام کوه -Table- و قله دیگری به نام -Lions Head- کوه کله شیری و طبیعت سرسبز آن جزو شاخص ترین جاذبه های این شهر زیباست.

سفرنامه آفریقای جنوبی

مسیر حرکت به Table Mountain
درمسیر کوهی صخره ای شبیه سر شیر بعنوان اولین جاذبه رؤیت گردید، رشد تک درخت هایی در بین آن صخره ها عجیب به نظر می رسید. در بین مسیر اردشیر عزیز نیز توضیحات لازم در خصوص آفریقای جنوبی ، کیپ تاون و … ارائه می نمود. جمعیت کیپ تاون ۳/۵ میلیون نفر و مساحت آن ۲۴۵۵ کیلومتر مربع است.

سفرنامه آفریقای جنوبی

نمایی از کوه Lions Head
از موارد جالب در این کشور ارزان بودن انرژی برق می باشد. تا حدی که برای حفاظت منازل نیز روی دیوارها شوکر برقی اجرا می گردد. پس از حدود نیم ساعت به پای کوه -Table- رسیدیم و تازه متوجه ابهت این کوه صخره ای و شکل عجیب برش خورده طبیعی آن شدیم. واقعاً ‌شکل کوه به شکل یک مکعب یا یک میز بود انگار میزی تراش خورده از سنگهای صخره ای در روبروی ما وجود داشت. منظره پای کوه هم به شهر و اقیانوس اطلس مشرف بود و تصاویر زیبایی مهمان چشمهای ما بود انگار کیپ تاون را در دامنه کوه و حدفاصل آن با اقیانوس ساخته بودند. پس از پیاده شدن از اتوبوس با صف طویل تله کابین روبرو شدیم. ولی خوشبختانه صف سریع حرکت میکرد و زمان انتظار ما با توجه به هم صحبتی با همسفران عزیز و همچنین با بعضی از توریست های کشورهای دیگر و معرفی ایران برای آنها و … کوتاه به نظر میامد. در کمتر از یک ساعت به ورودی ساختمان اصلی جهت سوار شدن تله کابین رسیدیم. بروشورهایی هم جهت معرفی جاذبه -Table Mountain- و تله کابین به مسافران داده میشد که شامل اطلاعات مفیدی بود از جمله اینکه -Table Mountain- در سال ۲۰۱۱ جزو ۷ طبیعت شگفت انگیز در دنیا انتخاب گردید. ارتفاع آن در بالاترین نقطه ۱۰۸۵ متر از سطح دریاست. ظرفیت تله کابین ۶۵ نفر، ماکزیمم سرعت آن ۱۰ متر بر ثانیه و قابلیت جابجایی ۸۰۰ نفر در هر ساعت را دارد و طول آن ۱/۲ کیلومتر می باشد . سوار تله کابین شدیم تله کابین شیشه ای و ویو ۳۶۰ درجه داشت یعنی کف آن گردان بود. سیستم تله کابین شامل دو کابین مدور بود که در جهت مخالف هم حرکت میکردند هرچه که بالاتر میرفت زیباییها و جاذبه های این شهر رویایی بیشتر میشد. پس از پیاده شدن از تله کابین در ایستگاه مربوطه فروشگاهی برای فروش سمبل ها و صنایع دستی و همچنین لباس گرم کاپشن و کلاه و … وجود داشت . بالای قله در کل وسیع ، زیبا و شبیه یک پارک با گل ها و طبیعت عالی و صخره های طبیعی با شکل های گوناگون بود و جالب تر اینکه با طراحی معماری در محل و ساخت پیاده روها با کمترین تخریب طبیعت دسترسی ها را راحت کرده بود. همچنین امکانات اولیه شامل -Wifi Lounge- ، سرویس های بهداشتی تمیز و … نیز در بالای قله فراهم بود. هوا کمی خنک تر بود و توصیه ها مبنی بر همراه داشتن لباس گرم بی دلیل نبود . درآن روز آسمان آبی و هوای آفتابی و مطبوع موجب گردیده بود تا زیباییها دو چندان شود و این از شانس گروه ما بود، چون با مه گرفتگی بالای کوه امکان بازدید میسر نمی شود. بدون هیچ مکثی پس از خروج از ایستگاه تله کابین نیرویی ما را برای دیدن اطراف به قسمت محیطی کوه می کشاند، واقعاً‌ مگر می شود این همه زیبایی و جاذبه؟ سفر یعنی همین ،‌یعنی مشاهده این طبیعت زیبا، یعنی جذب این انرژی، تا میتوان باید دید …

سفرنامه آفریقای جنوبی

صف بازدید از Table Mountain

سفرنامه آفریقای جنوبی

کوه صخره ای Table

سفرنامه آفریقای جنوبی

تله کابین دسترسی به کوه Table

سفرنامه آفریقای جنوبی

تله کابین کوه Table

سفرنامه آفریقای جنوبی

تله کابین کوه Table

سفرنامه آفریقای جنوبی

تله کابین و نمایی از کوه Table

سفرنامه آفریقای جنوبی

کیپ تاون از پای کوه Table

سفرنامه آفریقای جنوبی

بالای قله در کوه Table
مناظر عالی و چشم نواز از آن بالا قابل رؤیت بود ، رسیدن اقیانوس به مقصد ، آبی اقیانوس با رقص رنگ ، شهری در دامنه کوه و محصور شده بین اقیانوس و کوه ، تصویر افق ، جاذبه های طبیعی زیبا شامل ساحل کلیفتون -Clifton Beach- ، کوه کله شیری -Lions Head- جزیره روبن -Robben Island- (محلی که ماندلا در آن زندانی بود ) تپه های -Signal Hill- ، استادیوم جام جهانی کیپ تاون -Cape town stadium- اسکله واتر فرانت -V&A Water Front- و در کل تصویر کاملی از شهر کیپ تاون همه و همه را در یک قاب میتوانستی ببینی. تلسکوپهایی با شارژ سکه ۵ راندی برای دید بهتر مناظر و طبیعت و شهر در بالای قله تعبیه شده بود ،‌یک وسیله جالب شبیه کاسه بزرگ نیز وجود داشت که کف آن نقشه توپوگرافی کیپ تاون را بصورت سه بعدی ساخته بودند و در محیط آن جهت و فاصله با شهرهای مهم و پایتخت های جهان از جمله تهران را نشان میداد، پس از گشت تقریباً یک ساعته و لذت بردن از این مناظر زیبا سر موقع مقرر با جمع شدن همسفرها با تله کابین به پای کوه برگشتیم و در مسیر برگشت پس از پیاده شدن از تله کابین در ایستگاه ، مطابق مسیر تعریف شده از فروشگاهی برای فروش صنایع دستی ، سمبل ها و … گذشتیم و سوار اتوبوس شدیم .

سفرنامه آفریقای جنوبی

نمای اقیانوس از بالای کوه Table

سفرنامه آفریقای جنوبی

کوه Lions Head

سفرنامه آفریقای جنوبی

کیپ تاون و اقیانوس اطلس در یک قاب

سفرنامه آفریقای جنوبی

کوه Lions Head ، Signal Hill ، استادیوم و جزیره روبن

سفرنامه آفریقای جنوبی

رقص رنگ اقیانوس

سفرنامه آفریقای جنوبی

تصویری از کیپ تاون

سفرنامه آفریقای جنوبی

اقیانوس اطلس و کوه Table

سفرنامه آفریقای جنوبی

نمای کاملی از کیپ تاون بر فراز کوه Table

سفرنامه آفریقای جنوبی

نماهایی از کیپ تاون

سفرنامه آفریقای جنوبی

نقشه توپوگرافی کیپ تاون و فاصله و جهت پایتخت ها
یکی از ایستگاههای اتوبوس Hop off-Hop on یا City Sight Seeing کیپ تاون نیز در همین محل بود .(سایت اینترنتی جهت استفاده بیشتر و کسب اطلاعات دقیق تر: www.CitySightSeeing.co.za)

سفرنامه آفریقای جنوبی

ایستگاه اتوبوس City Sight Seeing در پای کوه Table
امکان این وجود داشت از پای کوه با طی مسیر پیاده روی یا به عبارتی مسیر کوهنوردی نیز به قله کوه رسید. همچنین بودند صخره نوردان حرفه ای که این صخره های صاف و قائم را به مقابله می طلبیدند .

سفرنامه آفریقای جنوبی

مسیر کوهنوردی به قله کوه Table

سفرنامه آفریقای جنوبی

صعود صخره نوران از کوه Table
مقصد بعدی ما Bo-Kapp یا محله مالایی ها بود. حضور مالایی های مقیم کیپ تاون ریشه در زمان ورود استعمار انگلیس و هلند و … داشت که از آنها بعنوان نیروی کار استفاده می شد ، شاخصه منطقه مالایی ها در کیپ تاون خانه های رنگی آنها در کنار هم و در خیابان های شیبدار بود که با جلوه خاصی این منطقه را توریستی کرده بود. پس از رسیدن به این منطقه حدود ۲۰ دقیقه فرصت بازدید تعیین شد . محله جالبی بود خانه های یک طبقه به رنگهای مختلف و شاد که شکل آنها و ماشین های پارک شده در جلوی آنها گواه یک منطقه متوسط و کارگری را میداد، در جلوی بعضی از خانه ها باغچه ها با گل های مختلف تعبیه شده بود و مردم ساکن در این منطقه چه خوب با توریست ها کنار می آمدند. با توجه به مسلمان بودن آنها یک مسجد هم در این محله وجود داشت و امکان این بود از تراس مسجد تصویری از ترکیب منطقه Bo-Kapp با دورنمای Table Mountain‌ ثبت نمود .

سفرنامه آفریقای جنوبی

Bo-Kapp و Table Mountain در یک قاب

سفرنامه آفریقای جنوبی

منطقه Bo-Kapp
پس از گشت و گذار در کوچه های رنگارنگ بوکاپ به سمت اسکله واتر فرانت حرکت کردیم در مسیر از کنار استادیوم کیپ تاون که خیلی زیبا بود گذشتیم . ابتدا به سایت هلیکوپتر در گوشه ای از اسکله و کنار هتل Table Bay در جوار اقیانوس رفتیم، این گشت هم جزو تور بود و هزینه آن در پکیج پیش بینی شده بود و طبق مقررات ابتدا می بایست وزن هر شخص مشخص می گردید. شوخی خانمها و حساسیتشان برای وزن کردن خاطرات خوشی برای همه بوجود آورد. پس از بالا رفتن از ترازو و امضاء تعهدنامه ای از ساختمان خارج و در محل مشخصی که در کنار محل پارک هلیکوپترها بود به انتظار نشستیم. انواع هلیکوپتر به رنگهای مختلف در پارکینگ سایت پارک بودند و متصدی مربوطه توضیحات کلی راجع به رعایت ایمنی در هنگام سوار و پیاده شدن و مخصوصاً در نزدیکی هلیکوپتر را ارائه نمود. از جمله اینکه استفاده از مونوپاد ممنوع، دست ها را در کنار هلیکوپتر بالا نبریم، برای سوار شدن هلیکوپتر حتما از پله متحرکی که در پای هلیکوپتر بصورت سیار قرار دادند استفاده شود و به هیچ وجه از پایه های هلیکوپتر استفاده نشود ظرفیت هلیکوپتر ۴ نفره و ۶ نفره بود. اولین هلیکوپتر ۶ نفره بود که سه زوج از همسفرها پیش قدم شدند. بعد ۵ هلیکوپتر ۴ نفره به تناوب بقیه همسفرها را به آسمان بردند. ۳ گروه ۳ نفره باقی ماندیم. اصرار مسئولین آنجا مبنی بر اینکه حتماً‌ ظرفیت هر هلیکوپتر باید ۴ نفره تکمیل باشد، این مسئله را بغرنج و به یک معادله لاینحل تبدیل کرد. (توضیح اینکه هلکوپتر ۶ نفره پس از فرود و پیاده شدن همسفرها بدون مسافر پرواز کرد) خستگی ناشی از اتلاف وقت و گرسنگی موجب بد خلقی پسرجان شد و اشک هایش جاری شد. دیدن ناراحتی پسر جان و صحبت های ما و اردشیر دل متصدی های آنجا را به رحم آورد و ما در ۳ گروه ۳ نفره بعنوان آخرین نفرات سوار هلیکوپتر شدیم البته نه در یک زمان چون خیلی از هلیکوپترهای قبلی پس از فرود یا بدون مسافر پرواز کردند یا به پارکینگ منتقل شدند و این باعث شد زمان زیادی از وقت گرانبهایمان در این سایت تلف شود.

سفرنامه آفریقای جنوبی

مسیر حرکت از Bo-Kapp به سایت هلیکوپتر

سفرنامه آفریقای جنوبی

هتل Table Bay ، تابلو سایت هلیکوپتر و کابین هلیکوپتر

سایت هلیکوپتر
یک تجربه نو در انتظارمان بود هیجان خاصی داشتیم با مشایعت دو نفر از متصدی ها سوار هلیکوپتر شدیم من در صندلی جلو و در کنار خلبان و همسر و پسر جان در صندلی های عقب مستقر شدیم. به محض نشستن مجموعه هدست و میکروفون را روی سر گذاشتیم و کمربندها را بستیم هلیکوپتر به آرامی و به حالت شاخ زدن از زمین بلند شد. حس عجیب و جالبی بود (کمی نگران پسر جان بودم که اذیت شود و خوشبختانه نشد) به آسمان اوج گرفتیم و بر فراز اقیانوس و در امتداد ساحل حرکت کردیم. در یک کلمه تماشای آن زیبائیها وصف ناپذیر بود ( شاید عکس ها بهتر توصیف کنند ) امکان صحبت با همدیگر از طریق هدست ها ممکن بود ولی به علت سر و صدا، شنیدن سخت بود. دیدن و ثبت تصاویر در ذهن بهترین کار بود. امکان گرفتن عکس سلفی با خلبان و همسر و پسر جان با توجه به فضای داخل کابین مهیا بود همچنین شیشه ای بودن قسمت اعظم جلو و کنار و پائین کابین امکان دید واضح را ممکن میساخت . اقیانوس اطلس مثل سفره ای در زیر پای ما پهن بود و کشتی های بزرگ در مقابل عظمت اقیانوس ذره ای بیش دیده نمیشد .

سفرنامه آفریقای جنوبی

زیباترین تصویر این سفر ، کیپ تاون

سفرنامه آفریقای جنوبی

تجربه ای نو ، پرواز با هلیکوپتر

سفرنامه آفریقای جنوبی

حرکت در امتداد ساحل اقیانوس
جزیره روبن ، سیگنال هیل ، کوه کله شیری ، کوه میزی شکل ، استادیوم ، اسکله واتر فرانت ، سواحل زیبای کلیفتون و شهر کیپ تاون همه و همه از آن بالا زیباتر به نظر می رسیدند و ابهت خود را به رخ می کشیدند . محل تلاقی اقیانوس به ساحل در آن هوای عالی و آسمان آبی مناظر بدیع و چشم نوازی بوجود آورده بود. سرعت هلیکوپتر در مقابل هواپیما بسیار کمتر است و برای ما که اولین تجربه مان بود به نظر می آمد که در یک جا راکد ایستاده ایم بعلت اختلاف فشار در هنگام پرواز کمی گوشهایمان گرفت که قابل تحمل بود پس از طی این مسیر زیبا که از قبل مشخص بوده و در امتداد ساحل و با فاصله تعیین شده ازTable Mountain پرواز کردیم. آرام آرام با عبور از فراز واتر فرانت در سایت اولیه فرود آمدیم. کل زمان پرواز ما تقریبا ۱۵ دقیقه طول کشید دو متصدی مربوطه به مشایعت ما آمدند و با همراهی آنها از هلیکوپتر پیاده شده و فاصله گرفتیم و به محل انتظار اولیه برگشتیم. متصدی سایت هلیکوپتر برای جلب رضایت ما و جبران تأخیر پیش آمده آراد را سورپرایز کرده و به وی یک کلاه قشنگ کادو داد.

سفرنامه آفریقای جنوبی

استادیوم جام جهانی فوتبال کیپ تاون

سفرنامه آفریقای جنوبی

مسیر برگشت با هلیکوپتر

سفرنامه آفریقای جنوبی

کوه Table از نمای دیگر

سفرنامه آفریقای جنوبی

عظمت اقیانوس

سفرنامه آفریقای جنوبی

پرواز و فرود با هلیکوپتر
طبق کاتالوگ موجود در سایت پرواز، امکان استفاده از تور هلیکوپتر در ۵ مسیر پروازی در زمانهای ۱۲ ، ۲۰ ، ۲۵ و ۵۰ دقیقه و قیمت های ۱۲۰۰ ، ۱۶۵۰ ، ۱۷۵۰ ، ۲۲۵۰ و ۴۴۰۰ راندی وجود دارد که تجربه کوتاهترین مسیر نیز چون شامل اکثر جاذبه ها و مناظر اصلی کیپ تاون می باشد کفایت می کند.

تجربه این تور و گشت یک حس خوب و شور و شعف و انرژی تازه ای در ما بوجود آورده بود با وجود اینکه ساعت از ۱۵ بعد از ظهر گذشته بود این انرژی تازه جای گرسنگی و خستگی را گرفته بود. طبق برنامه گشت از این به بعد مختص بازدید از اسکله و مرکز خرید و دیدنیهای واترفرانت بود و برگشت به هتل نیز بر عهده خودمان بود. با اردشیر خداحافظی کردیم و با تاکسی مستقر در سایت هلیکوپتر بدون پرداخت هزینه طی مسیر ۳ دقیقه ای به یکی از دربهای مرکز خرید واتر فرانت رفتیم و ناهار را در فودکورت مرکز خرید که دقیقاً در ساختمان کنار چرخ و فلک است با هزینه ۱۴۰ راند خوردیم. همه ما جان دوباره ای گرفتیم.

سفرنامه آفریقای جنوبی

Cape Wheel در واتر فرانت
و اما واتر فرانت V&A Water Front منطقه ای زیبا در کنار اقیانوس می باشد و بزرگترین مرکز خرید کیپ تاون ، اسکله ای زیبا با انواع و اقسام کشتی های تجاری و ماهیگیری ، رستوران ها ، کافه ها ، فروشگاههای متعدد صنایع دستی و محل های بازی بچه ها و … همه در این منطقه واقع شده است. حضور مردم و توریست ها موج می زند. صدای گروههای موسیقی آفریقایی در گوشه و کنار این منطقه به گوش می رسد چرخ و فلک بزرگ واترفرانت به نام Cape Wheel امکان دیدن منطقه از بالا و بدون سر و صدا در محیطی آرام را فراهم می کند و می توان یک روز کامل را به اینجا اختصاص داد.

سفرنامه آفریقای جنوبی

گروههای موسیقی و رقص در واتر فرانت

سفرنامه آفریقای جنوبی

واتر فرانت
کافه نشینی توریست ها و گوش فرا دادن به موسیقی و هم صحبتی جزو موارد چشمگیر در این منطقه بود. در این منطقه آکواریوم دو اقیانوس The Two Oceans Aquarium نیز واقع شده است. پس از مطلع شدن پسر جان از این قضیه در حین صحبت من و همسرم برای بازدید از آن اصرار کرد و صحبت های ما مبنی بر بازدید از آکواریوم های کشورهای دیگر در سفرهای قبلی و تشابه آنها رضایت ایشان را جلب نکرد. ( پدر و مادرهای امروزی هم که مطیع اوامر فرزند) ‌با کمک تابلوهای راهنما به راحتی و با پیاده روی حدود ۵ دقیقه ای به ساختمان آکواریوم رسیدیم. بلیط آکواریوم برای بزرگسال ۱۵۰ راند و برای بچه ها ۷۰ راند بود. با پرداخت ۳۷۰ راند بلیطها را خریدیم و وارد ساختمان آکواریوم شدیم . ساختمان آکواریوم در دو طبقه و شامل انواع آبزیان و موجودات دریایی بود. متأسفانه ساختمان آکواریوم بعلت گسترش و توسعه در حال تعمیر بود و نوشته بود در سال ۲۰۱۷ مجموعه جدید افتتاح خواهد شد. در طبقه دوم نیز محل نگهداری پنگوئن ها بود که در نوع خود جالب بود. در این محل دستگاهی بود که هر فرد می توانست با قرار گرفتن در جلوی آن و فشردن دکمه ای در کنار آن با پس زمینه ای از آکواریوم از خودش عکس بیاندازد و فایل مربوط به عکس در آدرس اینترنتی www.beenthere.tv/Aquarium قابل دریافت بود.

سفرنامه آفریقای جنوبی

سفرنامه آفریقای جنوبی

آکواریوم دو اقیانوس
پس از بازدید از آکواریوم از فروشگاه انتهایی آن که مختص محصولات مرتبط با آکواریوم و صنایع دستی کیپ تاون بود کمی خرید کردیم و از ساختمان آکواریوم خارج شدیم. در مجموع آکواریوم کیپ تاون در مقایسه با آکواریوم شهرهای دیگری که دیده بودیم (از جمله کوالالامپور ، دبی ، پاتایا) ضعیف تر بود و شاید دلیل آن بحث تعمیرات و عدم بازگشایی بصورت کامل بود. مجموع زمان بازدید از آکواریوم حدود ۱/۵ ساعت طول کشید. در ضمن ساعات کار آکواریوم از ۹/۵ صبح تا ۶ بعدازظهر بود. پس از خروج از آکواریوم در منطقه واتر فرانت گشت زدیم و از بازار و فروشگاههای صنایع دستی آن دیدن کردیم. کمی کنار اسکله در کنار اقیانوس و کشتی های رنگارنگ گشتیم. حضور پرنده های دریایی در اسکله چشمگیر بود. از میدان نوبل که مجسمه ۴ شخصیت مهم آفریقای جنوبی برنده این جایزه در آن وجود داشت بازدید کردیم. قابل توجه اینکه شخصیت های کشور آفریقای جنوبی تا کنون ۷ بار موفق به کسب جایزه نوبل شدند که معروفترین آنها دزموند توتو و نلسون ماندلا می باشند. پس از بازدید از میدان نوبل و عبور از کنار هتل V&A Water Front دوباره به محل Cape Wheel ( چرخ و فلک ) برگشتیم. یک گروه موسیقی آفریقایی در کنار آن در حال اجرا بودند. بلیط چرخ و فلک برای بزرگسال ۱۰۰ راند و برای بچه ۵۰ راند بود با پرداخت ۲۵۰ راند بلیط ها را خریدیم و در صف کوتاه آن ایستادیم.

سفرنامه آفریقای جنوبی

هتل واتر فرانت ، بازارچه صنایع دستی و کافه نشینی در واتر فرانت

سفرنامه آفریقای جنوبی

پرنده در اسکله واتر فرانت

سفرنامه آفریقای جنوبی

میدان نوبل

آفریقا

چرخ و فلک واتر فرانت
قبل از سوار شدن طبق معمول اماکن توریستی از ما عکس گرفتند و در یک کابین اختصاصی سوار شدیم. دیدن واتر فرانت و اقیانوس و اسکله و کوههای Table Mountain از آن بالا در کمال آرامش جالب بود. جنب و جوش مردم و توریست ها و لذت بردن از زندگی محسوس بود. زمان استفاده از چرخ و فلک تقریباً ۱۵ دقیقه طول کشید. پس از پیاده شدن عکس هایمان را با پرداخت ۲۵۰ راند دریافت کردیم (بعد از سفر فایل عکس ها را نیز از سایت اعلامی با وارد کردن رمز عبور داده شده دانلود کردیم) .

سفرنامه آفریقای جنوبی

واتر فرانت از نمایی دیگر

آفریقا

تصویر واتر فرانت و کوه Table از فراز چرخ و فلک
پس از تجربه سوار شدن چرخ و فلک با توجه به خستگی برنامه امروز علیرغم میل باطنی برای تجدید قوا تصمیم گرفتیم به هتل برگردیم. در صورتیکه فضای واتر فرانت قابلیت سیاحت و گشت و گذار تا پاسی از شب را داشت. حدود ساعت ۱۹ بعدازظهر از ایستگاه تاکسی در واتر فرانت با پرداخت ۱۸۰ راند به هتل برگشتیم. پس از استراحتی کوتاه برای شام به رستوران رفتیم و در حال صرف شام طبق سفارش (آب پرتقال ، سالاد ، سوپ ، استیک گوشت و پاستا) با اردشیر راجع به برنامه های فردا که روز شلوغ و سنگینی در انتظار ما بود صحبت کردیم و قرار بر این شد که به همین دلیل فردا زودتر یعنی ساعت ۸ در لابی باشیم و این از عادت های خوب یک تور لیدر کار بلد بود که با حضور در سر میز شام و استفاده از این فرصت ها ضمن ارتباط با مسافران هم کاستی ها و پیشنهادها مطرح میشد و هم برنامه های روز بعد و توصیه های لازم منتقل میشد. در نهایت نتیجه این گفتمان ایجاد صمیمیت بیشتر بین همه بود .

سفرنامه آفریقای جنوبی

غذاهای رستوران هتل کریستال تاورز

نویسنده: سعید ع

شنبه، ۲ اردیبهشت ۹۶ ساعت ۲۱:۳۶

توسط لست سکند

کلمات کلیدی:آفریقا,کشور آفریقا,سفربه آفریقا,سفرنامه آفریقا,گردشگری در آفریقا