از تیم لست سکند که این فرصت رو برای به اشتراک گذاری مطالب و تجربیات افراد فراهم می کنند بینهایت سپاسگزام.

به علت کمبود زمان نتونستنم بلافاصله بعد از سفرم این مطلب رو تهیه کنم  و با اینکه مدت یکسال از سفرم به روسیه می گذره اما تصمیم گرفتم تجربیاتم رو با اعضاء سایت در میان بگذارم تا بلکه شاید راهنمایی هر چند کوچکی برای افرادی باشد که قصد رفتن به این سفر رو دارند.

قصد سفر: از اوایل خرداد ماه به بررسی انواع پکیج های سفر آژانس های مختلف مشغول شدم و اطلاعات لازم رو هم از سفرنامه ها و تجربیات اعضاء این سایت و آشنایانی که به این سفر رفته بودند به دست آوردم.

از آنجائیکه روسیه دارای آب و هوای سرد است بهترین زمان سفر به خصوص برای ایرانیان سفر در ماه های خرداد تا شهریور می باشد به ویژه در فاصله زمانی ماه های می و جون که پدیده شب های سپید اتفاق می افتد. متاسفانه به دلیل مشکلات شغلی و عدم امکان مرخصی گرفتن نتونستیم در شبهای سپید به این کشور سفر کنیم و در تاریخ ۲۱ مرداد ۹۵ برای سفر به این مقصد رویایی آماده شدیم.

به این دلیل که در اکثر سفرنامه ها اطلاعات بناهای تاریخی و تاریخچه کشور روسیه بیان شده است. من سعی کردم در این مطلب برای جلوگیری از طولانی شدن متن بیشتر به ارائه اطلاعاتی بپردازم که در مطالب نگارنده های عزیز سفرنامه های پیشین به آنها اشاره نشده است و از توضیحات طولانی در خصوص اماکن و بناها اجتناب کردم.

روز اول سفر:

زمان حرکت ساعت ۷/۳۰ صبح به وقت تهران با پرواز ماهان به سوی سنت پترزبورگ تعیین شده بود. بنابراین سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شدیم و پس از دیدار با لیدر اعزامی از سوی آژانس و انجام تشریفات فرودگاه به سوی سنت پترزبورگ حرکت کردیم. پرواز بدون تاخیر انجام شد و پذیرایی خوبی داشت. بعد از حدود ۴ ساعت و ۲۰ دقیقه پرواز حدود ساعت ۱۲ به وقت محلی به فرودگاه بین الماللی پولکوو- Pulkovo- رسیدیم . بعد از زمان نسبتا طولانی کنترل پاسپورت ( هر مسافر حدود ۱۰ دقیقه)  و دریافت برگه های مجوز که باید تا آخر سفر و هنگام خروج از کشور حفظ و نگهداری می کردیم ،در آخرین سالن فرودگاه جمع شدیم. و به توصیه لیدرمون دلار ها رو در صرافی فرودگاه به روبل تبدیل کردیم. که نرخ پایین تری نسبت به بیرون داشت. البته در کلیه تورها لیدرها توصیه می کنند که حتی الامکان تبادل ارز به علت نرخ پایین تر در فرودگاه صورت نگیرد.

به محض رسیدن به سن پترزبورگ به علت اختلاف ساعت با تهران  ساعت های خود را یک ساعت و نیم به عقب کشیدیم.

عکس شماره ۱  -فرودگاه بین الماللی پولکووwyP0AhqD11gUbps4RswwcBdilCaTqBNIeqiDMxiX.jpeg

سپس به قصد سوار شدن به اتوبوس از فرودگاه خارج شدیم و ماریا لیدر محلیمون دختری حدود ۳۰ سال و خوش برخورد و مهربون به ما ملحق شد. هوا نسبت به انتظارم کمی سردتر بود و بارون نم نم قشنگی هم در حال باریدن بود. البته چون از چند وقت قبل سفر مدام هواشناسی رو چک کرده بودم لباس گرم کافی در کیف دستی همراه داشتم ولی بعضی از همسفران سردشون شده بود.

به طور کلی درجه هوا در روزهایی که در روسیه گذراندیم بین ۱۲ تا ۲۰ درجه سانتی گراد بود. البته هوا در مسکو کمی گرمتر و آفتابی تر بود.

ابتدا به سمت مرکز خریدی به اسم مدیا مارکت حرکت کردیم که در واقع خارج از مرکز شهر قرار داشت . برنامه تور صرف ناهار فست فود – مک دونالد- به همراه بستنی به عنوان دسر در فودکورت این مرکز بود. مرکز خرید بزرگی که انواع فروشگاه های پوشاک و کیف و کفش معروف در آن دیده میشد و در طبقه فود کورتش یک شهربازی کوچک و زمین پاتیناژ قرار داشت.  بعد از ناهار گشت سریعی تو مرکز زدیم و به دیدن ویترین فروشگاه ها قانع شدیم و به امید دریافت اتاقی راحت در هتل برای استراحت به قدم هامون سرعت بخشیدیم.

عکس شماره ۳ – نمایی از شهر و رود نواXDbi5WpOrKNH0Y2Y47hZsKGHvfApsjXnIR9VALQu.jpeg

عکس شماره ۴ -مرکز خرید مدیا مارکتQyg10Osc6NM6a6jZFME4f8JHjnNaefbAIyXTCJ66.jpeg

عکس شماره ۵ – غذای روز اول- همبرگر مک دونالدUFdFHcM20oUT40VUeukFqtVNGjwPKT31aT9OHn6r.jpeg

( طی روزهای بعد چند نفر از مسافران برای خرید به این مرکز اومده بودند و از قیمت های اجناس و خرید در این مرکز راضی بودند)

در مسیری که به سمت هتل داشتیم لیدر سیم کارت هایی رو به ازای هر اتاق یک سیم کارت به مسافران دادند. که ۱۰۰ روبل شارژ داشت و هزینه هر دقیقه تماس با ایران ۵ روبل محاسبه می گردید.

عکس شماره۶- سیم کارت روسیهPbcNInhiWZvALsa26eRI3EL8qOVS1byyWkMQQ1Vx.jpeg

قبل سفر به علت مشغله کاری زیاد نتونسته بودم استراحت کافی داشته باشم به همین علت صبح زود به فرودگاه رفتن و پرواز من رو نسبت به بقیه خسته تر کرده بود. بنابراین توصیه می کنم که قبل این سفر حتما خواب و استراحت کافی داشته باشید.

حدود ساعت سه بعد از ظهر به لابی هتل Sokos Vasilyevsky  وارد شدیم . هتلی چهار ستاره که نسبت به هتل درج شده در وچر تغییر کرده بود. و لیدر هم در این خصوص پاسخ واضحی به ما ارائه نداد. هتل ها در روسیه دو تخته هستند و برای اضافه شدن نفر سوم یک تخت سفری به اتاق اضافه می شود. مشکلی که برای مسافران پیش اومد این بود که فرضا ما که چهار نفر بودیم و دو تا اتاق دو تخته بهمون دادن اتاق هامون در یک طبقه واقع نشده بودند و علیرغم در خواست های مکررمون از لیدر ، ایشون نتونستن این موضوع رو با ریسپشن هتل حل کنند و به ناچار برای استراحت به اتاق های تعیین شدمون رفتیم .

هتل Sokos Vasilyevsky در جزیره واسیلفسکی واقع شده است و اولین هتل گالری در سن پترزبورگ می باشد. فاصله این هتل با موزه هرمیتاژ و خیابان نفسکی ۵ دقیقه با اتوبوس می باشد.

عکس شماره ۷ -موقعیت مکانی هتل Sokos Vasilyevsky بر روی نقشه نسبت به کلیسای اسحاقQ1Ry8GSjZLOQ5xTSkxPAU0WkbviIlt2Gg2oqcOWc.jpeg

اتاق این هتل دارای دمپایی، سشوار ،اتو و میز اتو ، کتری برقی و سرویس چای و نسکافه و آب معدنی به ازای هر نفر یک عدد در روز بصورت رایگان بود. اما مسواک و خمیر دندان نداشت. که ما از تهران برای خودمون برده بودیم. داخل یخچال هم غیر از آب معدنی چیز دیگری نبود.

عکس شماره۸ – خیابان هتل واسیلیوسکیOpuIskfBbfuNWMNBFXhTUW8ByzkDKRL9S9mNCvAu.jpeg

عکس شماره۹ -اتاق هتل واسیلیوسکیUvRlzPCuFJUKbM8ke8AVCVxr4Zme4OA5uBihIHur.jpeg

عکس شماره ۱۰ -اتاق هتل واسیلیوسکیhd5lLPgRPUxCiwDbCCIJxDx6Vyft8goVajrqjAEP.jpeg

عکس شماره ۱۱ – اتاق هتل واسیلیوسکی91t1rCZTpDVg5qHF7vSdvnFdDUdGvTayeXe8Wamj.jpeg

به علت مشغله کاریم قبل از سفر و خستگی زیادم، علیرغم میل باطنی م و اشتیاقم برای گشت زنی اطراف هتل ترجیح دادم چند ساعتی رو بخوابم تا برای روزهای بعد سرحال باشم. ولی دو نفر همسفر دیگه م برای قدم زدن به خیابان های اطراف رفته بودند و از سوپرمارکت نزدیک هتل هم خرید کوچکی انجام داده بودند.

پس از استراحتی که داشتیم نیمه شب برای دیدن باز شدن یکی از ۲۱ پل متحرک بر روی رود نوا به نام blagoveshchensky  که در فاصله ۱۰ دقیقه ای ازهتلمون قرار داشت راهی شدیم. پل ها از ساعت ۱ الی ۵ بامداد و جهت تردد کشتی ها باز می شوند. بنابراین اگر قصد رفتن به سوی دیگر رودخانه را دارید باید قبل از باز شدن پل ها به این سمت بر گردید وگرنه مجبورید این چند ساعت را منتظر بمانید. البته روزهای بعد از ماریا شنیدم که حدود ساعت ۲/۳۰-۳ به مدت ۱۵ دقیقه دوباره بسته می شوند که اگر موارد اظطراری برای تردد هست انجام شود.

عکس شماره ۱۲-رود نوا و باز شدن پل6pyO1c5bBgvo4MbCFL2AxODtDF6ujtH6bGF6efQM.jpeg

علیرغم فاصله بسیار کم این پل با هتلمون لیدر ما رو تا پای پل هدایت نکردن و از فاصله دورتری باز شدن پل ها رو تماشا کردیم و چون شب اول رسیدنمون به این شهر بود به علت ناآگاهی و عدم آشنایی کامل با محیط ترجیح دادیم با گروه باقی بمونیم. و به علت اینکه چند نفر از مسافرها به خاطر نداشتن لباس گرم کافی خواستار برگشت به هتل شدن ما هم به پیروی از گروه برگشتیم . ولی دو شب بعد خودمون دوباره برای باز شدن پل ها تا نزدیکی پل تونستیم بریم و اینبار باز شدن جالب پل ها رو از نزدیک تر مشاهده کردیم.

با اینکه هنوز فکر می کردیم شاید هتلی که از قبل انتخاب شده بود بهتر بوده در رختخواب گرم و نرم هتل به خواب رفتم ولی از آنجاییکه هوا ساعت ۴ صبح طوری روشن شد که انگار ۱۰ صبح تهرانه بیدار شدم و دیگه خوابم نبرد. و از سرعت بسیار بالای اینترنت در هتل برای وبگردی استفاده کردم.

روز دوم سفر:

ساعت حدود ۸ صبح برای صرف صبحانه هیجان انگیزو متنوع هتل شامل انواع ژامبون، پنیر، املت های سفارشی، میوه و کمپوت و نان های مختلف بود به طبقه پایین هتل رفتیم. به عقیده من صبحانه هتل جزو لذت ها و جذابیت های سفر به حساب میاد.

عکس شماره ۱۳- صبحانه هتلIY5Iw0lPvY50BkBJUHUzXpbGL9403IvWXRGWcuN8.jpeg

بعد از صبحانه مطابق با برنامه اعلامی ساعت ۱۰ صبح در لابی هتل دور هم جمع آمدیم و برای بازدید از اولین روز گشت شهری حرکت کردیم. شهری پر از رود و مجسمه که باعث شد سر همه مسافران به سمت شیشه ها برگرده تا مبادا لحظه ای از دیدن این زیباییها غافل بشوند. بعد از عبور از روی پل بر روی رود نوا و گذر از چند خیابان به کلیسای جامع قازان یا کازانفسکی یا کازان رسیدیم.

عکس شماره ۱۴ -نمایی از رود نواyOdGRNaQGuwopvfnSDHHLTzzBwH5nTKz8nO5Cphi.jpeg

عکس شماره ۱۵ -ساختمان تئاترمارینسکی از سالن های برگزار کننده نمایش باله دریاچه قوYj38GIj0qV8XKmSF8cnqYOgTkNsdk9pRs99FbOGw.jpeg

کلیسای کازان که در زمان پاول اول یعنی ۱۸۰۱ پایه گذاری شد تقلیدی از کلیسای جامع پتر مقدس (سنت پتر) در رم بود. این بنا در زمان حمله ناپلئون مبدل به یک مکان مقدس ملی – پانتئون روسی-  شد. و هم اکنون کلیسای اصلی جامع سنت پترزبورگ می باشد.  این کلیسا چه از نمای بیرونی و چه درونی دارای ابهت خاصی است به ویژه که مردم شهر مشغول به جا آوردن مراسم مذهبی و دعا خوانی بودند و این خود به جاذبه های کلیسا اضافه می کرد. بوسیدن کلیه عکس ها و تصاویر مسیح (آیکون ها)  و تابلوها و زانو زدن و شمع روشن کردن توسط افراد مسیحی فضای روحانی و خاصی رو به وجود آورده بود به طوریکه ما هم اونجا ضمن تماشا برای خود و عزیزانمون دعا کردیم.

عکاسی در این کلیسا ممنوع بود ولی مامورانی که آنجا حضور داشتند خیلی سختگیرانه عمل نکردند و اجازه دادند یکی دو تا عکس یواشکی بگیریم.

عکس شماره ۱۶- کلیسای کازان – نمای بیرونیw6Z9U3x3Wz3So1fxsW2DHlMj3aQfF90gKOEZP6ik.jpeg

عکس شماره ۱۷ – کلیسای کازان – نمای بیرونیS1VLO6bw6u5PoZZof4fmK7LvfvoNu0vv3FiDNlxK.jpeg

بعد از انرژی خوب و مثبتی که در این کلیسا به دست آوردیم خارج شدیم . در بیرون اماکن تاریخی و کلیساها زوجی رو مشاهده می کنید که لباس های سنتی و قدیمی روسی به سبک دوران تزاری به تن دارند و در ازای دریافت مبلغی – ۲۰۰ روبل- برای هر پوز با توریست ها عکس می گیرند.

ورود به داخل کلیسای کازان رایگان می باشد.و ساعت بازدید از ۸/۳۰ صبح الی ۷/۳۰ عصر می باشد.

بعد از تهیه چند عکس به همراهی گروه به سوی کلیسای اسحاق بزرگترین کلیسای ارتدوکس روسیه و چهارمین کلیسای بزرگ دنیا به را ه افتادیم.

عکس شماره ۱۸- ساختمان هتل آستوریا واقع در میدان ایساکیفzm5sX6Qdn6puo3A3ekCXPsjSKYe5ylDt1dPEKwCG.jpeg

کلیسای ایساکیف یا اسحاق حاصل معماری مونفران معمار فرانسوی و روز یاد بود این کلیسا مصادف با روز تولد پتر کبیر می باشد. این بنا بر صفحه ای از شمع های چوبی آغشته به روغن به  درازای شش متر و نیم قرار دارد. ویژگی خاص این کلیسا  تعداد ۱۱۲ ستون آن است که قبل از ساخت دیوار های کلیسا برپا شده اند. گنبد کلیسا نیز از ورق های مسی که سه بار طلایی شده اند و با مخلوطی از طلا و جیوه پوشانده شده اند تشکیل شده است. نقاشی ها و موزاییک های تزیینی و مجسمه هایی که در فضای داخلی کلیسا به کار رفته اند جذابیت و شگفتی خاصی را به نمایش می گذارد.

این کلیسا در حال حاضر صرفا به صورت موزه است و مورد بازدید قرار می گیرد و به صورت عادی هیچ گونه مراسم مذهبی در آن انجام نمی گیرد، ولی در مواقع خاص مراسم در کلیسا برگزار می شود.

از رسومات روس ها این است که عروس و دامادها به همراه اقوام و آشنایان که معمولا جمعیت زیادی نیستند به اماکن تاریخی و کلیساها می آیند تا به یادگار عکسی بندازند. یکی از این تجمعات رو جلوی کلیسای اسحاق دیدیم.

عکس شماره ۱۹- کلیسای اسحاق – نمای بیرونیuU8jT7IG9ZQvGBFLieZAA1MI8yVY4mc6XINPqQRX.jpeg

عکس شماره ۲۰- کلیسای اسحاق – نمای بیرونیBN1yGMCZNKI0uxLYItv9pdNlsWHLgN9AAdZUqBVo.jpeg

رو به روی کلیسای اسحاق مجسمه نیکلای اول به همراه مجسمه های همسر و سه دخترش قرار دارد.

عکس شماره ۲۱- مجسمه نیکلای اولBWItJURMSPhEQvE9KjYGKJmtmipicVnbTSs1fKRG.jpeg

پس از گذر از این داستان و تهیه بلیط وارد کلیسا شدیم  و ضمن گوش دادن به توضیحات لیدر در خصوص کلیسا به عکسبرداری هم مشغول شدیم.

از بلندترین گنبد کلیسا کبوتری به صورت آویزان دیده می شود که بسیار کوچک به نظر می رسد که طبق توضیحات ارائه شده طول بالهای کبوتر به سه متر می رسد.

عکس شماره ۲۲- کلیسای اسحاق – نمای درونیGaJvbpOaVIODsNMnMSSQhY6kPFHm42VCnlKUnwy5.jpeg

عکس شماره ۲۳- کلیسای اسحاق – نمای درونیCddhGoNZyOXOm0qvD0ZOMCKkls5w77wZVkhYXlkP.jpeg

عکس شماره ۲۴- کلیسای اسحاق – نمای درونیucnNlSeomrKSZxFYbQdel5HTdlIld672YDaPKRaC.jpeg

تهیه عکس و فیلم در این کلیسا به جز یکی از اتاق هایش بلامانع است.

علاوه بر بازدید فضای درونی کلیسای اسحاق، بازدید از بالکن گنبد طلایی کلیسا یا  Colonade  نیز امکان پذیر است که شامل برنامه تورها نمیشود ولی اگر شما بدون تور به روسیه سفر کنید امکان بالا رفتن از گنبد به علت داشتن برنامه ریزی شخصی و زمان بیشتر ممکن خواهد بود اما صف نسبتا طولانی برای تهیه بلیط آن بیرون کلیسا تشکیل می شود. افراد پس از طی کردن ۳۰۰ پله و رسیدن به گنبد با صحنه بی نظیری از شهر سنت پترزبورگ در زیر پای خود رو به رو می شوند. اون لحظه منم خیلی دلم خواست که می تونستم برم بالای گنبد و شهر رو از اونجا تماشا کنم.

• هزینه بلیط برای بالکن گنبد طلایی Colonade این کلیسا ۱۵۰ روبل و زمان بازدید ۱۰/۳۰- ۱۷/۳۰ می باشد.
  • هزینه بلیط برای درون کلیسا نیز ۲۵۰ روبل و زمان بازدید ۱۰/۳۰- ۱۷/۳۰ می باشد.

بعد از دیدن این دو کلیسا به فروشگاهی زنجیره ای به نام ترویکا برای تهیه سوغاتی برده شدیم که قیمت های بالاتری نسبت به سایر جاهایی که دیدیم داشت و قیمت ها به یورو روی اجناس زده شده بود و می تونستیم برای پرداخت اجناس خریداری شده دلار یا یورو هم بپردازم. چند قلم سوغاتی خریدیم و ما بقی پولمون هم به دلار دریافت کردم. ولی مشکلی که پیش اومد این بود که لبه این دلارها خیلی کم جوهری شده بود طوریکه به سختی دیده می شدند ولی متاسفانه در صرافی ها و بانک ها نتونستم تبدیلشون کنم و به ناچار با خودم آوردم تهران. از بعضی از دوستان شنیدم که علیرغم کشورهای دیگر صرافی های روسیه به هیچ عنوان اسکناس هایی که اثر مهر یا حتی ذره ای جوهر یا خدشه ای بر روی اسکناس باشد رو قبول نمی کنند. مورد دیگر اینکه اسکناس را بصورت خرد تبدیل نمی کنند مثلا من در آخرین باری که پولم رو تبدیل کردم برای اینکه مقدار زیادی روبل با خودم بر نگردونم ایران ترجیحم این بود که ۵۰ دلار از ۱۰۰ دلاری رو تبدیل کنم ولی کارمند صرافی قبول نکرد و همه ۱۰۰ دلاری رو چنج کرد.

عکس شماره ۲۵ – ترویکاoXxQFpiuOUy6VZKk3qjRgOylNH8ZghvfPnekfXtO.jpeg

دیگه ساعت یک شده بود و به هتل ودنسکی برای صرف ناهار بصورت بوفه رفتیم. غذا شامل مرغ و ماهی و نوعی کوفته شبیه کوفته تبریزی و انواع سالاد و ترشی ها و دسر های مختلف بود. در بین دسر ها شله زرد هم سرو می شد.

عکس شماره ۲۶- هتل ودنسکیMXijDMkoLHIQRjtNSamuHFReJL87It6WBdfdyRVr.jpeg

در کل ترشی هایی که در وعده های ناهار در هتل ها برامون سرو شد نوعی ترشی روسی بودند که طعم فلفل و سیر آن ها زیاد بودند. غذاهای هتل ها در واقع غذای بین الملل هستند اما در غذاهای روسی از فلفل و سیر زیاد استفاده می شود.

عکس شماره ۲۷ -غذای هتل ودنسکیPHd1O9cSOWbGyw6h0d1mTqoYJMs7RY10WYjSieIk.jpeg

پس از ناهار به سوی جزیره زایچی یا خرگوش ها حرکت کردیم. از اتبوس که پیاده شدیم بعد از گذر از پل روی رودخانه و مسافتی پیاده روی از محوطه کلیسای پتروپاول ، مجسمه پطر کبیر و زندان باسیل دیدن کردیم.

دژ یا قلعه پتروپاول جهت حفاظت از شهر به صورت شش ضلعی ساخته شد و در جریان جنگ شمال بین روسیه و سوئد نقش مهمی را ایفا نمود. و در قلب این دژ کلیسای پتروپاول قرار دارد.

کلیسای پتروپاول موزه افتخارات جنگی بود که در آنجا پرچم های پیروزی به اهتزاز در می آورند و به طور همزمان خوابگاه ابدی خاندان رومانف روسیه از جمله پتر اول و نیکلای دوم و کاترین کبیر است.فرشته ای در راس مناره کلیسای پتروپاول قرار دارد که محافظ و مدافع شهر تلقی می شود.

عکس شماره ۲۸- پتر و پاولTUbcYetqVwoMDIxuoCTVr9s4QgSsPe3Xz8eTTGZ6.jpeg

عکس شماره ۲۹- پتر و پاول- فضای درونیkszLtINZmQyGc4rEbzeoACJd05n7Y4sbtjYkJtlk.jpeg

عکس شماره ۳۰ – پتر و پاول- فضای درونیjZKSxKp4cZjEZBZzC9ZCnHyR4HynbHQVZIWrsPik.jpeg

• هزینه ورود به کلیسای پترو پاول ۴۵۰ روبل و ساعات بازدید از ۱۰ صبح الی ۶ بعد از ظهر می باشد.

در محوطه پتروپاول مجسمه پطر کبیر بر اساس واقعیت پطر ساخته شده است که فردی با سری کوچک نسبت به بدن و دست ها و انگشتان بسیار کشیده می باشد.

یکی دیگر از عادات و رسوم روس ها دست کشیدن بر مجسمه ها مثل سر زانو ها و انگشتان به طوریکه این قسمت از مجسمه ها رنگ کمتری دارند. روس ها بر این عقیده اند که این عمل خوش شانسی برای آنها به همراه میاورد.

عکس شماره۳۱-  مجسمه پطر کبیر16odNGGd6ztSWTWhzZwscTzexFJ8YgY7XZB9GfFj.jpeg

محل بازدید بعدی زندان باسیل است. افراد و چهره های مهم و مشهور روس مانند داستایوفسکی، آنتوان چخوف و … در زندان باسیل زندانی شده بودند.زندانی که وحشتناکتر از آن در روسیه وجود نداشته است.این زندان دارای اتاق های متعدد و همینطور اتاق انفرادی بود ، اتاقی بدون هیچ روزنه و پنجره و فرو رفته در تاریکی مطلق.

عکس شماره۳۲- فضای داخلی زندان باستیونN7Uw7DmG6InC7PrMruR3KmkC33ERhAWpbdu2tfva.jpeg

• ورودیه زندان باستیون ۱۵۰ روبل می باشد.

عکس شماره۳۳ – جزیره خرگوش ها  یا زاییچیwZDSs1fhGUKwtWoWRRY8stWtkmxK54RdKQQ8Ji8o.jpeg

بعد از بازگشت از جزیره زایچی به هتل و استراحتی کوتاه ، طبق آدرسی که لیدر بهمون داد تصمیم به رفتن به مر کز خرید گالریا واقع در خیابان نفسکی معرفترین خیابان شهر را گرفتیم. به ایستگاه متروی Vasileostrvskaya که پیاده حدود ۱۰ دقیقه از هتل فاصله داشت رفتیم و در ایستگاه دوم  یعنی Mayakovskaya پیاده شده و به سطح خیابان آمدیم و در فاصله چند قدمی مترو مرکز خرید چندین طبقه و بزرگی به چشم می خوره شامل انواع فروشگاه های برند  و یک طبقه فودکورت می باشد.

• هزینه بلیط مترو در سنت پترزبورگ برای هر نفر ۳۵ روبل می باشد. که بلیط ها در واقع ژتون هستند و به شکل سکه می باشند.

عکس شماره۳۴-  مترو در سن پترزبورگQl6745vY9SPtFRXAVgRYW4dHM4hAvbajJy4fL0mb.jpeg

عکس شماره۳۵- مترو در سن پترزبورگpqSKEoKAx7G7zRQVXpvnsAL9U80lZTtFZq60Ulru.jpeg

عکس شماره۳۶- فضای بیرون مرکز خرید گالریاYhteJcMfCVYm77MpktfyaVlHCRwQeSiGcDErr5Xb.jpeg

پس از گشت زدن در فروشگاه های گران قیمت و تعجب فراوان از قیمت ها – به طور مثال یک تی شرت معمولی با قیمت ۳۰۰ هزار تومن- تونستم از یکی از فروشگاه هایی که حراج گذاشته بود یک کاپشن با قیمت مناسب – ۲۰۰۰ روبل- بخرم. دیگه خسته از گشتن مغازه ها رفتیم دنبال بستنی که یه کم حالمون عوض بشه ولی تو اون طبقه بستنی پیدا نکردیم بعد از جستجویی طولانی به طبقه بالا که فود کورت مجتمع بود راهنمایی شدیم که انواع غذا فروشی ها و فست فود ها غذا سرو می کردند. مک دونالد صف طولانی ای داشت والبته بستنی هم داشت. منکه دوست داشتم غذای متفاوتی بخورم از خانمی که پیتزاهای برشی می فروخت بر اساس ظاهر یک برش پیتزا با قیمت مناسب ۱۱۰ روبل سفارش دادم که خوشمزه بود ولی به علت گرسنگی مفرط یادم رفت ازش عکس تهیه کنم که شما بتونین قیمت غذا رو مقایسه کنید.

قیمت بستنی نسبت به ایران خیلی گرونتره به طوریکه یک اسکوپ بستنی حدود ۳۰۰ روبل هزینه داشت.

عکس شماره۳۷- فضای درون مرکز خرید گالریا2T9vZSiUktLfgfuhVPiM9GKySscbn0UKE6Q7vw1h.jpeg

بعد از خوردن شام چونکه هر چهار نفرمون خسته بودیم ترجیح دادیم به جای برگشت با مترو از تاکسی استفاده کنیم. تاکسی ها جلو مرکز خرید صف کشیده بودند و به سبک تاکسی های تهران دنبال پیدا کردن مسافر بودند. وقتی از دور فهمیدند که ما قصد تاکسی گرفتن داریم یکی از راننده ها اومد سمتمون . ما هم چون از لیدر محلی راجع به قیمت و نحوه تاکسی گرفتن پرسیده بودیم سر قیمت باهاش چونه زدیم .در آخر سر ۶۰۰ روبل به توافق رسیدیم و سوار شدیم.

اونجا موقع تاکسی گرفتن باید اول چونه بزنید و قیمت رو تموم کنید وگرنه راننده ها از تاکسی متر استفاده می کنند و با چرخیدن در خیابان ها و دور کردن مسیر و موندن در ترافیک باعث افزایش کرایه تاکسی می شوند . پس باید حواستون به تاکسی گرفتن باشه. در مسیر برگشت که حدود ۱۵ دقیقه طول کشید از دیدن مناظر زیبای خیابان نفسکی لذت بردیم. خیابانی شلوغ با انبوهی از ساختمان های نورپردازی شده که در شبهای سنت پترزبورگ به زیبایی می درخشد.

بعد از بازگشت به هتل و استراحت شبانه برای روز سوم سفر آماده شدیم.

روز سوم سفر:

بعد از صرف صبحانه هتل ساعت ۱۰/۴۰ با ۳۰ دقیقه تاخیر نسبت به برنامه اعلامی به سوی کلیسای خون ریخته شده و موزه هرمیتاژ حرکت کردیم.

کلیسای ناجی بر خون شباهت زیادی با شاهکار قرن شانزدهم مسکو یعنی کلیسای واسیلی بلاژنی دارد. که با گنبدهای پیازی شکل رنگارنگ در ساحل کانال کاترین قرار گرفته است.و نام رسمی آن کلیسای رستاخیز مسیح می باشد.

این کلیسا طی سالهای ۱۸۸۳ تا ۱۹۰۷ در جایی ساخته شد که خون الکساندر دوم امپراتور روسیه در آنجا ریخته شد.

عکس شماره۳۸- کلیسای ناجی بر خونxbsh7HGIsFb6KbgK88TlB1h59mutRSIkZzEfzffd.jpeg

• ورودیه این کلیسا ۲۵۰ روبل است.

در مسیر رسیدن به موزه هرمیتاژ از آنجائیکه روز یکشنبه و تعطیلی بود گروهی دوچرخه سوار با اهداف خیریه در سطح شهر با دوچرخه هاشون رکاب می زدند و به همین علت ما حدود ۱۵ دقیقه پشت یکی از تقاطع های مسیر توقف کردیم تا این گروه به طور کامل از روی پل عبور کنند. نظم و حمایت نیروهای پلیس و اورژانس از دوچرخه سواران و صورت های شاد و خندانشان و بعضی هاشون که برای اتوبوس توریستی ما دست تکان می دادند جزو دیدنی های شهر به حساب آمد.

عکس شماره۳۹- نمای شهر و مسابقه دوچرخه سواری0yqS6Pc37MdV2sIG9CgHB2SUotzdUrqYceazsFUr.jpeg

بعد از طی مسیر به موزه هرمیتاژ رسیدیم. هرمیتاژ دولتی یکی از بزرگترین موزه های جهان است شامل مجموعه ای از پنج ساختمان بزرگ می باشد که در دوران های مختلف ساخته شده است. کلکسیون  هرمیتاژ که از جمله اولین موزه های هنری جهان است متنوع و بسیار بزرگ می باشد و شامل بالغ بر ۱۵ هزار تابلو، ۱۲ هزار مجسمه، ۶۰۰ هزار اثر گرافیک و به همین اندازه آثار هنری باستان شناسی و غیره است.

در کلیه اماکن روسیه که مورد بازدید قرار می گیرند ، بعضی فروشگاه ها و حتی بعضی هتل ها شما از گیت های سنسوردار بازرسی عبور خواهید کرد. در این موزه هم از بازرسی عبور کردیم وچون با کیف های بزرگ امکان ورود نبود جایی برای تحویل آن ها وجود داشت. حدود ۴ ساعت برای بازدید ما در نظر گرفته شده بود به همین دلیل با سرعت هر چه تمامتر سالن ها و راهروهای موزه را طی می کردیم. و در قسمتی از موزه حدود ۱۰ نفر از مسافران از گروه دور افتادیم و گم شدیم و با تماس با لیدر و فرستادن ماریا دنبالمون راه خود را پیدا کرده و به گروه پیوستیم.

از اتاق ها و تالارهایی مانند راهروی رافائل ، تالار اسلحه، سالن روشن، سالن پاویلیون ،اتاق پطر کبیر، سالن ۱۸۱۲و تابلوی الکساندر اول بازدید کردیم.

عکس شماره ۴۰-  سالن سنت جورج موزه هرمیتاژLE1wMvRzKS1jevsPIiWiU6bLu5gZlrCrp58TXjQo.jpeg

عکس شماره ۴۱- سالن ۱۸۱۲موزه هرمیتاژiZey1uq55f2NTDzh0F9nm75KrCqBuoZYhY3cxjQB.jpeg

عکس شماره ۴۲-  موزه هرمیتاژNYIy97UmUm1tZWFcmchg1PALaqL97WWBsStc5kYR.jpeg

عکس شماره ۴۳- موزه هرمیتاژWpnAo5JQ7XT51aBAJXNAzPCvK5qmvVx7u3hPvG9p.jpeg

عکس شماره ۴۴- موزه هرمیتاژlp0H392AGw4XZcboVquvC9b1GNDxfoOf3Xt9fXtx.jpeg

عکس شماره ۴۵- موزه هرمیتاژ4ygcHGcbX7z32pp9jloWEMw4yGbFaplgm88CwS8j.jpeg

عکس شماره ۴۶- سالن پازیریک ،موزه هرمیتاژIqcfCnBZj6D5x5dirFDcd3og7wsuugeISWxv8hzq.jpeg

عکس شماره ۴۷-موزه هرمیتاژn2J8bY5tD7w8rYMbN9bE649q3C9c3xQOxtVbnP9n.jpeg

می توان هفته ها در هرمیتاژ وقت گذراند و از یک سالن به سالن دیگر رفت و از دیدن شاهکارهای همه اعصار و اقوام لذت برد.

بعد از بازدید از این مکان شگفت انگیز برای صرف ناهار به هتلی به نام نووتل واقع در خیابان نفسکی رفتیم. غذای هتل مجموعه ای از انواع سبزیجات و سالادها و ترشی ها و ماهی و مرغ سرخ شده بود که برای من بسیار خوب و خوشمزه بود ولی تعداد زیادی از مسافران ناراضی از هتل خارج شدند. بعد از ناهارمن و دوستم برای تبدیل ارز به آدرسی که لیدر بهمون داد رفتیم وبا کمی جستجو کنار خیابان نفسکی یک صرافی پیدا کردیم . قبل عبور از خیابان عده ای موتور سوار با موتورهای بسیار بزرگ و با سرعت زیاد از این خیابان می گذشتند که سر و صدای زیادی را به راه انداختند و دیدن این همه موتور سوار که باهم مسابقه گذاشته بودند برای ما خالی از لطف نبود.

بعد از تبدیل پولمون به گروه ملحق شدیم و به هتل بازگشتیم.

بعد از استراحت چند ساعته ساعت ۷/۱۵ شب به سمت سالن کارنیوال هال برای تماشای باله دریاچه قو شاهکار ایلیچ چایکوفسکی، آهنگساز روسی که ساعت ۸ شروع می شد حرکت کردیم. این تور اختیاری هست و در پکیج تورها ارائه نمیشود و نمایش ۲ ساعت طول می کشه. برای این تور نفری ۸۰ دلار پرداخت کردیم.

• البته اگر کسی خودش بخواهد برای تماشای باله اقدام کند سالن های مختلفی در شهر این نمایش را اجرا میکنند که قیمتی بین حدود ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ روبل بنا به نوع سالن و محل صندلی دارد. سالن باله کارنیوال هال در خیابان نفسکی کنار رود فونتانکی واقع شده است. و خرید بلیط نمایش باله در آن از طریق سایت rus-ballet.com امکان پذیر می باشد.

عکس شماره ۴۸- موقعیت مکانی سالن بالهbkWEbytzZwEm5yApqxw0IpnDgWokkDMgetQ7JEkX.jpeg

بعد از اتمام نمایش لیدر برای برگرداندن مسافران به هتل جلوی در سالن منتظر بود . من و چند نفر دیگه تصمیم گرفتیم بریم خیابان نفسکی برای گردش و قدم زدن و دیرتر از بقیه به هتل برگشتیم.

روز چهارم سفر :

برنامه این روز که در واقع آخرین روز اقامت در سنت پترزبورگ هم هست فشرده تر و سنگین تر از روزهای پیش است. ابتدا بازدید از کاخ کاترین و بعد از ناهار بازدید از باغ پترهوف.

صبح ساعت ۹/۳۰ به سوی دهکده تزاری که خارج از شهر است حرکت کردیم . مسیری تقریبا یک ساعته که از مناطق بسیار سرسبز و با درختانی بلند طی شد و دهکده هوایی به مراتب خنکتر از داخل شهر داشت که با نم نم بارون جذابتر هم شده بود.

نزدیک کاخ کاترین از اتوبوس پیاده شدیم. کمی آنطرفتر گروهی نوازنده هنگام عبور تورها سرود ملی کشور متعلق به آن تور رو می نواحتند و افراد برایشان پول می گذاشتند . برای گروه ما نیز علیرغم تغییرات صورت گرفته در ایران همچنان سرود ملی شاهنشاهی ایران نواخته شد . قبل از اینکه رسیدن به درب اصلی کاخ مجسمه پوشکین رو مشاهد می کنید. زمانی را برای عکاسی و قدم زنی صرف کردیم تا ماریا بلیط های ورود به باغ رو برامون تهیه کند.

عکس شماره ۴۹- گروه نوازنده – دهکده تزاریsWukO09m8Pv1jZxKksEflmOpKiELCe4QGCHPxBmJ.jpeg

در ابتدای مسیری که به سمت باغ کاترین منتهی می شود آقای به زیبایی با فلوت آهنگی رو می نواخت. و مردم دورش حلقه زده بودند و برایش مبلغی رو می ذاشتند.در باغ به این وسعت و زیبایی راه رفتیم و ۴۰ دقیقه زمان آزاد برای دیدن باغ بهمون داده شد. از ساختمان ها و فضاهای مختلف باغ دیدن کردیم. پشت یکی از ساختمان ها نیز دریاچه قشنگی قرارداشت که با موجود بارونی که از سر گرفته شده بود منظره دلنشینی رو فراهم کرده بود. زمانمون رو با اتمام بود و با عجله و دوان دوان خودمون رو به محل قراری که ورود به ساختمان اصلی کاخ با گروه داشتیم رسوندیم. و انصافاً هم زمان کوتاهی برای دیدن باغ بود. بهتر است که اگر شخصی بدون تور به اسن سفر می ره برای دیدن این کاخ یه روز مجزا  رو برنامه ریزی بکند. طبق رسوم روس ها، عروس و دامادی هم برای انجام مراسم ازدواجشان به این کاخ آمده بودند.

عکس شماره ۵۰-  نوازنده فلوت ، باغ کاخ کاترینq7mdDu8jiVcMRMhoIHlLaRWAJmBMF6iiF5HUGfeq.jpeg

عکس شماره ۵۱- کاخ کاترینmRlVSH6QvTlOg3P9dPERmRScH3JZGfwYX5S5cE0S.jpeg

عکس شماره ۵۲- دریاچه پشت کاخ کاترینDE6vtm56mgPXOqvxzbdeKROxK6pOWpEXvojytjnv.jpeg

با ارائه بلیط ها یک به یک وارد فضای اصلی کاخ شدیم. جالب اینجا بود که طبق گفته های لیدرمون حتی ممکن است که تهیه بلیط کاخ کاترین از طریق بازار سیاه صورت بگیرد.

بعد از عبور از حیاط کاخ به داخل ساختمان هدایت شدیم. طبق معمول گیت های بازرسی را رد کردیم و وسایل و کت ها و چترهامون رو به محل نگهداری اموال تحویل دادیم.استفاده از منوپاد در صورت کوتاه بودن بلامانع است در غیر اینصورت بهتون تذکر می دهند. زمان نسبتا طولانی را در صفی ایستادیم و به دلیل نا مناسب بودن تهویه هوا در اون قسمت مسافران اظهار خستگی کردند سپس وارد اتاقی شدیم و از کاور هایی برای پوشیدن روی کفشهامون استفاده کردیم. به علت تجمع گروه های مختلف می بایست که در تالار ها و اتاق ها منتظر می موندیم تا نوبت به عبور گروه از اون محل بشود. در کل زمان زیادی رو در انتظار و صف ها صرف می کردیم.

عکس شماره ۵۳- ساختمانی در باغ کاترینp6WRVLerSpT1bxQKzqyvqZvCIoz6LcAgAPOd2quW.jpeg

عکس شماره ۵۴-  فضای درون کاخ کاترینQbyYz1Dl2fMnDvQ6jvlXBYthtXdtqaUTgsMkkHa2.jpeg

عکس شماره -۵۵ فضای درون کاخ کاترین، تالار روشن یا The ballroomsLxUampacf6ki0CwNZM2EIMSbGZFQTG5RfIUzyoM.jpeg

عکس شماره ۵۶-  فضای درون کاخ کاترین، راه پله اصلیalV2ZAabMi5FQsZQCb4Q5VLMokXQ9Xv2KbYrjaQO.jpeg

عکس شماره ۵۷-  فضای درون کاخ کاترین، اتاق پذیراییC40aQrEb4n2ioV4zmH1qNIsvhOa5woBJWoKMByms.jpeg

از اتاق های طلا، پذیرایی و اتاق کهربا و … بازدید کردیم.

عکاسی و فیلمبرداری در اتاق کهربا ممنوع است.

وقتی گذر از اتاق ها و تالارها به پایان رسید به سوی راهروی خروجی هدایت شدیم . در این قسمت تابلوهایی نصب شده اند که هر یک مربوط به بازدید اشخاص معروف ،هنرمندان و سیاستمداران مختلف از این کاخ می باشد. همچنین مراحل ساخت کهربا در قالب تصویر به نمایش گذاشته است.

عکس شماره ۵۸-  تصویر کاخ کاترین قبل از بازسازی24G2HXkdmdxcQwHUj8KtPbe5dME7Oc9YN5QSETMH.jpeg

• هزینه ورودی برای کاخ و پارک کاترین ۷۲۰ روبل می باشد. البته اگر بدون تور برای بازدید از این کاخ می روید باید در مورد روز و ساعت کاری کاخ تحقیق کنید.

پس از خروج از کاخ با این منطقه رویایی خداحافظی کردیم و برای صرف ناهار به سمت هتل پترهوف حرکت کردیم. این هتل مقابل کلیسای پتروپاول قرار دارد که در حال مرمت و بازسازی بود.

عکس شماره ۵۹- کلیسای پتروپاولW6A8pHz1Dj9RPTRFKNkmRLXP3ZWgWhzpBUngvJ8j.jpeg

ناهار بصورت بوفه و شامل ماهی و مرغ و یکی دو رقم غذای روسی و اوناع سالاد و ترشی و دسر می شد.هتل در منطقه ای آرام و پر دارو درخت قرار دارد و به نظرم رسید اگر کسی در این هتل اقامت کند شاید اصلا دلش نخواد از اینجا بره.

بعد از ناهار به علت نزدیکی هتل به باغ پترهوف پیاده به سمت باغ رفتیم . هوای بارونی صبح تبدیل به آفتابی گرم شد که همه رو مجبور کرد کت و کاپشن هاشون رو به دست بگیرند. باغ در فضایی پهناور با فواره هایی که تعداد و انواعشان زیاد است و از طلا ساخته شده اند  شکوه و زیبایی خاصی را نمایش می گذارد.

عکس شماره ۶۰- آبشار بزرگ ، باغ پترهوفfkIX3rUdd0oASktk4WGC9drEH3RMmj5JNcR8b1rn.jpeg

عکس شماره ۶۱- باغ پترهوفE0hXwqrHQD6kWyu0dGLiigu9Lp4gHBtd1t30ViT3.jpeg

عکس شماره ۶۲- باغ پترهوفmlB16wZhQWrwZyYYgWXx2gTqfNVp2mB8bplwsTY5.jpeg

در سال ۱۹۴۱ میلادی، مجسمه سامسون توسط نیروهای آلمان دزدیده شد. سامسون کنونی در سال ۱۹۴۷ میلادی بر اساس عکس ها و اندازه های باقی مانده ساخته شد. فواره سامسون سمبل پیروزی روسیه در جنگ با سوئدی ها است.

عکس شماره ۶۳- مجسمه سامسونIJTlfIeai5FJroVqwHtnyzAAZGBNMJ4C1an6JjgM.jpeg

پس از عبور از قسمت های مختلف باغ مانند آبشار بزرگ، کوه شطرنجی ، مجسمه پتر کبیر و …. به خلیج فنلاند با منظره ای بینهایت زیبا رسیدیم  که دل کندن ازش کار بسیار سختی بود و در همان حوالی سنجاب های در لا به لای درختان جست و خیز می کردند که اگر آجیل و بادام داشته باشید و کف دستتون رو به سمتشون دراز کنید میان و آجیل رو از دستتون بر میدراند و میروند.

عکس شماره ۶۴- خلیج فنلاندرود زیبایی

عکس شماره ۶۵-  خلیج فنلاندxiXropcYX1TcEmfNiplAWMgpxR1wo7mUzTI650ZH.jpeg

به محل قایق هایی رسیدیم که قرار بود با اونها به سمت شهر بازگردیم. بعد از انتظاری ۴۰ دقیقه ای قایق راه افتاد و حدود سه ربع بعد ضمن حرکت در طول رود نوا و تماشای شهر از منظراین رود به یکی از اسکله های شهر رسیدیم و با اتوبوس به هتل برگشتیم.

عکس شماره ۶۶-کانال دریا، باغ پترهوفرود

• هزینه برای بازدید از باغ پایین پترهوف ۵۰۰ روبل می باشد.و اگر مایل به بازدید از کاخ نیز باشید هزینه آن ۶۰۰ روبل خواهد بود.

برنامه تور ما در این شهر رویایی به پایان رسید . شب رو از زمان باقی مانده برای گشت زنی در خیابان های اطراف و قدم زدن کنار رود نوا سپری کردیم و بار دیگر به پل متحرک نزدیک هتل رفتیم .