هفته دوم نوروز ۹۶ من و همسرم عازم سفر به مراکش و کازابلانکا شدیم. با توجه به تبلیغات زیادی که در رسانه ها روی تور مراکش شده بود و معرفی آن به عنوان یکی از مقاصد پر طرفدار گردشگری در سایت trip adviser ، انتظار ما از یک کشور با جاذبه های توریستی فوق العاده، بسیار بالا بود.

 

آشنایی با مراکش:

مراکش (مغرب به عربی، موراکو به انگلیسی) واژه ایی بربر به معنی سرزمین خدا است. کشور مراکش در آفریقای شمالی واقع شده و دارای آب و هوایی معتدل است. شهر رباط پایتخت سیاسی اداری این کشور می باشد و شهر کازابلانکا مرکز اقتصادی تجاری آن است. همچنین شهر مراکش که بدلیل رنگ خاک بناهای تاریخی آن به شهر سرخ مشهور است از جمله شهرهای معروف توریستی این کشور به شمار می آید. زبان مادری مردم مراکش عربی است اما از آنجا که مراکش سالها مستعمره فرانسه بوده است مردم غالبا به زبان فرانسوی صحبت می کنند. جمعیت این کشور از دو قوم عرب و بربر تشکیل یافته است که مسلمان می باشند. واحد پول مراکش درهم مراکش می باشد.

 

آغاز سفر:

از آنجا که پرواز ماهان تنها پرواز مستقیم به مراکش بود که برگشت آن نیز از شهر کازابلانکا میسر بود برای مدیریت بهتر زمان  و کاهش خستگی سفر انتخاب پرواز ماهان بسیار مناسب تر از پروازهایی بود که یا توقف داشتند و یا برگشت باید از شهر مقصد اول انجام می پذیرفت. خوشبختانه پرواز تنها با نیم ساعت تاخیر که در شلوغی تعطیلات نوروز و ترافیک پروازی پیش بینی میشد انجام شد و پس از گذشت حدودا ۸ ساعت ، هواپیما در فرودگاه مراکش به زمین نشست. پس از خروج از فرودگاه، تور لیدرها با تابلوهای حروف، بیرون سالن ایستاده بودند و با روی گشاده از مسافران استقبال می کردند. با توجه به تعداد زیاد مسافران نوروزی به مراکش، آژانسهای مسافرتی مسافران را دسته بندی کرده و برچسب حروف انگلیسی برای چسباندن روی چمدانها به آنها داده بودند و بدینسان تور لیدرها که تمامی آنها از یک شرکت کارگزاری بودند، به راحتی افراد گروه خود را پیدا می کردند. پس از خروج از فرودگاه با اتوبوسهایی که با همان حروف روی چمدانها نامگذاری شده بودند به راحتی جابه جا شده و به سمت هتل ها حرکت کردیم.

 

عکس ۱: نقشه مکانهای دیدنی شهر مراکش (دایره قرمز هتل کنزی فرح می باشد)

cMDIw4xOhU8ZMyP2PKI7EnbEGi99pidhwFxeCTL3.jpeg

 

هتل ما، هتل ۵ ستاره کنزی فرح بود که در منطقه خوب و به اصطلاح بالای شهر مراکش واقع شده بود. ورودی هتل نوید اقامتی دلچسب و آرامشبخش را می داد. معماری ساختمان هتل، پذیرایی با چای مراکشی در لابی، حیاط بزرگ هتل با گونه های متفاوت گیاهان و درختان از گلهای کاغذی سفید و صورتی تا درختان نخل و پرتقال، آفتاب ملایم، نسیم خنک، عطر بهار نارنج و حتی فضای کافه و رستورانهای کنار استخر، همگی احساس آرامش را در مسافران ایجاد می کرد. از آنجا که اتاقها از قبل رزرو شده بودند تنها با ارائه پاسپورت و پر کردن فرمی که در اتوبوس توسط تور لیدر ارائه شده بود هر خانواده کارت در ورودی اتاق خود را از روی میز بزرگی در لابی طبقه زیر همکف برمیداشت و برای استراحت به اتاق میرفت. فضای اتاقها مناسب بود اما خبری از مینی بار و چای و قهوه ساز نبود و با اینکه مراکش یک کشور با مردمانی مسلمان است سرویسهای بهداشتی آب نداشت.

 

عکس ۲ تا ۶: هتل کنزی فرح مراکش

7xRSQ1fAVBaiQUAx8gC4wBowVj3OVjmTx95capgc.jpegKwgGdMTy7w85gT6Sg0E6zXO9SgJVL9upZS6acx00.jpegscGw2Vg0pzNSD9mmcrfmNzHqqDO1hVYxhAbebuyU.jpegBz4n0RV6rNABXg6iwIPfJqeWeYajSQP951u0RQYI.jpeg

از نظر زمان کشور مراکش ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه عقب تر از ایران است بنابراین با اینکه مدت زمان پرواز طولانی بود اما هنوز نیمی از روز بیشتر نگذشته بود و گشتهای شهری نیز از روز بعد شروع میشد. از آنجا که تور مراکش جدیدا برای ایرانیها برگزار می شود متاسفانه تور لیدرها اطلاعات کافی از شهر و جاهای دیدنی نداشتند بنابراین بر اساس راهنمایی های مسافران سایت trip adviser کمی برنامه ریزی نمودیم و بعد از کمی استراحت تصمیم گرفتیم در اطراف هتل چرخی بزنیم. به محض خروج از هتل کالسکه هایی که بیش از ماشین به حمل و نقل توریستها می پردازند توجه شما را جلب می کنند. خیابانهای اطراف هتل بسیار آرام و تمیز بودند و از سبک خانه ها، گلکاری و معماری آنها مشهود بود افراد ثروتمندی در آنها سکونت دارند.

در امتداد غربی خیابانی که هتل در آن واقع شده بود پس از ۵-۶ دقیقه پیاده روی به مرکز خرید منارامال در خیابان محمد ششم رسیدیم که یک مرکز خرید کوچک با فروشگاهای پوشاک، ورزشی، بهداشتی آرایشی، صنایع دستی و ادویه که اجناس آن قیمتهای بالایی داشتند بود. در طبقه همکف منارامال یک فروشگاه کرفور وجود داشت که تقریبا تمامی نیازها از انواع خوراکی و میوه جات تا لوازم بهداشتی را پوشش میداد. کم کم هوا تاریک میشد و تصمیم گرفتیم شام را در یکی از رستورانهای پایین منارا مال که رو به رو آبنمای موزیکال بود صرف کنیم. (در زمان نوروز زمانی که هوا رو به تاریکی می رود دما کمی پایین میاید بنابراین توصیه می کنم حتما لباس گرم همراه داشته باشید تا اگر مثل ما شام را در فضای باز میل می کنید با لرز لقمه ها را قورت ندهید.) قیمت غذا در رستورانهای مراکش تقریبا مثل رستورانهای ایران است.

عکس ۷: مرکز خرید منارامال

ptMk4bETCObWBCz1ui8H7R5XG6kocYXF9o5v1iS9.jpeg

عکس ۸: فروشگاهی در منارا مال شامل انواع ادویه، روغن و صابونهای معطر

cP0eGjcWpxNju8NzTvV4MT467t7Ox64LCA2jIFsj.jpeg

روز اول:

صبح روز اول برای اولین گشت شهری عازم شدیم. با توصیه تور لیدر همه مقداری دلار را در هتل به درهم تبدیل کردیم زیرا در مراکش بر خلاف اکثر کشورها بهتر است تبدیل ارز در هتل انجام شود زیرا نرخ تبدیل در هتل بسیار مناسب است. گشت روز اول بازدید از بازار سنتی مراکش به نام جماع الفناء و مدرسه بن یوسف در قسمتی از بازار بود. بازار بزرگ مراکش شاید برای اروپایی ها جذاب بود اما برای اغلب گردشگران ایرانی جذابیت نداشت. کوچه های تنگ که عبور قاطر و الاغ نیز تردد را سخت تر می کرد از ابتدا کمی ذوق همه را کور کرد. هرچه به مرکز بازار نزدیکتر میشدیم تعداد دستفروشانی که برای فروش لوازمشان نصف مسیر را کنارتان راه می رفتند و قیمت را با هر قدم که بر میداشتید کمتر می کردند اضافه میشد و نگرانی برای جیب بری بالاتر می رفت. لازم به ذکر است برای خرید در بازار مراکش حتما باید چانه زنی کنید و برای سوغاتی انواع نقره جات، ظروف برنز، ظروف مراکشی همچون تنجین توصیه می شود. همچنین کیفهای چرمی، ادویه جات، چراغهای زیبای مراکشی و روغن آرگان از دیگر سوغاتی های مراکش می باشند که در بازار به وفور با قیمتهای متفاوت عرضه می گردند.

عکس ۹: قسمتی از بازار جماع الفناء

hwjO7i1nKDgAGnpAK7I72QQLjlEM8ZHuvcPk9jbA.jpeg

بعد از کمی پیاده روی در قسمتی از بازار به مدرسه بن یوسف در کنار مسجدی به همین نام رسیدیم و تورلیدر ورودی ها را پرداخت نمود و وارد مدرسه شدیم. این مدرسه قدمتی ۵۰۰ ساله داشت و معماری آن جزء جاذبه های مورد علاقه گردشگران شهر مراکش بود. هرچند مدرسه آنقدرها بزرگ نبود اما با توضیحات لیدر متوجه شدیم زمانی حدود ۹۰۰ دانش آموز در این مدرسه تحصیل و زندگی می کردند. طبقات بالایی شامل اتاقهای کوچک تاریک و تعداد کمی اتاق که به سمت حیاط مدرسه پنجره داشتند بود که گفت شد این اتاقها در گذشته در اختیار معلمان قرار داشت.

عکس ۱۰: نمایی از مدرسه بن یوسف از پنجره اتاق طبقه بالا

Pal562Zz1yx9OJqPCibIV5y1qVa9RubCMAoEgagx.jpeg

پس از مدرسه بن یوسف به ادامه پیاده روی در کوچه های بازار بزرگ جماع الفناء پرداختیم و مقداری وسایل سنتی خریداری نمودیم. مسجد کوتوبیا با مناره بلند ۶۵ متری آن که در نزدیکی میدان جماع الفناء قرار دارد از بسیاری از زوایای بازار به چشم می خورد. هیچ بنایی بلندتر از مناره مسجد کوتوبیا اجازه ساخت در شهر مراکش را ندارد. در طی مسیر از قبرستان سعدیان گذر کردیم که از دیگر مکانهای گردشگری مراکش است که خیلی جذابتی برای توریستهای ایرانی نداشت.

پس از گشت و گذار چند ساعته در بازار مراکش برای صرف نهار به یک رستوران مراکشی در قسمتی از بازار هدایت شدیم. فضای رستوران بسیار جالب بود تعدادی خانم و آقا با لباسهای محلی همچون گروه سرود بر سر میزها می آمدند و یک سر و صدای بامزه ایی در میاوردن که انگار شعر می خوانند و تا سرو غذا همه را سرگرم می کردند. غذاهای معروف مراکشی تنجین مرغ، تنجین گوشت و تنجین ماهی است. که تنجین اسم ظرف آنهاست و در واقع همان مرغ، گوشت و ماهی طبخ شده با ادویه، لیمو و زیتون می باشند که با کوس کوس (بلغور) و سبزیجات پخته، سرو می گردند.

عکس ۱۱ تا ۱۳: تنجین مرغ، کوس کوس و سبزیجات پخته شده

VNoum7Q3t0p8CKyU7FfzRdg0KKsFqfnGkz8eeQe6.jpeg3boaEUCndukQRArnHbNz3fCazg4pD63pg3Vzr9F2.jpeg5fpkS2yHqXrnZ4iwSaXOyO5TA01Z1uSJ5BxtxdSJ.jpeg

برنامه شب، تور اختیاری چزعلی شامل اجرای برنامه های شاد مراکشی با صرف شام در چادرهای متعددی که به منظور پذیرایی آماده شده بودند در محلی به نام Chez Ali کمی خارج از شهر بود. در حین صرف نهار همسفران عنوان کردند که اگر این برنامه را توسط هتل ثبت نام کنیم هزینه آن نفری ۳۰ دلار کمتر از ثبت نام توسط تورلیدرهاست. بنابراین نصف گردشگران با هتل و نصفی دیگر با تور لیدر ثبت نام کردند و هیچگونه اختلافی در کیفیت برنامه، محل اسکان و حتی حمل و نقل نبود و تنها هزینه کمتری پرداخت کردیم. قیمت این گشت توسط هتل نفری ۴۵ دلار بود.

اگر به مراکش سفر کردید برنامه چزعلی را از دست ندهید. پس از صرف شام مراکشی با مراسم آفریقایی در چادرها، برنامه سوارکاری، تیراندازی و نمایش در فضای باز انجام شد و یکی از جذاب ترین برنامه های گشتهای مراکش بود.

عکس ۱۴: ورودی چزعلی

zq5wjRalmVf4Kgq5Rgimk1BmHBCg3D5ngDFPegIb.jpeg

عکس ۱۵: برنامه نمایشی چزعلی

zCn8EsKtYZjClXlDu0RNrXFjsGD2sfluoAgW1ugu.jpeg

روز دوم:

گشت روز دوم سفر، ابتدا بازدید از باغ منارا نزدیک هتل بود که یه پارک معمولی بود که بیشتر از ۱۰ دقیقه در آن توقف نداشتیم اما در ادامه از باغ ماجورال که یکی از قشنگترین مکانهای دیدنی مراکش بود دیدن کردیم. این باغ توسط یک نقاش فرانسوی که به خاطر مشکل قلبی برای سکونت به مراکش آمده بود ساخته شده بود. هنوز خانه آبی رنگ این نقاش در باغ وجود داشت که به موزه مردم شناسی تبدیل شده و انواع سنگ، زیورآلات و وسائل تزئینی در آن به فروش میرسید. محوطه باغ پر از گیاهان و درختان متنوع و دیدنی بود اما جذابیت و معروفیت آن بیشتر به سبب وجود گونه های مختلف کاکتوس بود. پیاده رو سازی درون باغ به شما این امکان را میداد به راحتی از قسمتهای مختلف عبور کنید و از زیبایی های باغ دیدن کنید. این باغ نه چندان بزرگ متشکل از چند حوض، آبنما و استخر در بین چندین باغچه شامل کاکتوس، بامبو، نخل و گلهای کاغذی بود. موزه و عمارتهای موجود در باغ به رنگ آبی نفتی نیز کاملا مشهود بودند و در کنار آنها یک کافی شاپ نیز وجود داشت تا پس از گشت و گذار و عکاسی کمی هم از نوشیدنیها لذت ببرید و خستگی در کنید. ورودی باغ ماجورال ۳۰ درهم بود که هزینه ورودی در گشت شهری لحاظ گردیده و مبلغ جداگانه ایی توسط مسافران پرداخت نشد.

عکس ۱۶: نمایی از باغچه نخل باغ ماجورال

AXmBXdQxcoKq8CMB9eiXBx3hO9ulnM9cUl961zob.jpeg

عکس ۱۷: باغچه کاکتوس باغ ماجورال

IPkeP7UoClhIXFve8J6B98h4jF9ivoZ6ASw1OqdV.jpeg

پس از بازدید از باغ زیبای ماجورال، اتوبوسها در جهت گشت و گذار حاشیه شهر حرکت نمودند و توقفی نیز برای شترسواری داشتند و در نهایت برای صرف نهار به هتل بازگشتیم. وقتی اتوبوسها جلوی درب هتل ایستادند، با تعدادی از همسفران تصمیم گرفتیم یک مینی باس گرفته و برای صرف نهار به منطقه جلیز در خیابان محمد پنجم برویم که اکثر برندها همچون زارا و منگو در آن شعبه داشتند و یک مال به نام کارادن در آن قرار داشت، برویم و از مینی باس خواستیم ساعت ۷ همه را همانجا که پیاده کرد سوار نمایند. پس از صرف نهار در مک دونالد کمی خرید کردیم و درچشم بهم زدنی ساعت ۷ شد.

گشت اختیاری روز بعد، بازدید از شهر ساحلی صوئرا بود که با استعلام قیمتی که از هتل گرفتیم قیمت نفری ۱۲۵ درهم برای این گشت همچنان خرید این تور از هتل را بسیار به صرفه تر از خرید آن از تور لیدر می نمود. بنابراین هماهنگی های لازم برای گشت روز بعد را انجام دادیم و پس از صرف نهار و استراحت برای برنامه عصر میدان جماع الفناء با همسفران هماهنگ کردیم. از آنجا که برنامه های مار و میمون بازی در عصر و شب جز دیدنیهای مراکش است این مکان در تاریکی شب بسیار شلوغ و خطرناک است به گونه ایی که تور لیدرها توصیه می کردند تعداد زیاد و در کنار هم به این مکان حرکت کنیم تا از جیب برها در امان باشیم و موبایل، پول و وسایل قیمتی خود را در هتل بگذاریم. پس از کمی چرخیدن در میدان جماع الفناء تصمیم گرفتیم برای صرف شام به یک رستوران نایت کلاب در کنار منارا مال برویم بنابراین چند کالسکه گرفتیم و به سمت رستوران حرکت کردیم. برنامه های این رستوران با برنامه رقص عربی شروع میشد و چند خواننده خوب عرب در ادامه با آهنگهای شاد از همه دعوت به رقص می کردند. کیفیت غذاها خیلی خوب و در کل همه چیز رضایت بخش بود.

عکس ۱۸: قسمتی از میدان جماع الفناء که برنامه های مار و میمون بازی و آکربات در عصر و شب انجام می شود

3Ioza6rsnf3yytS8uPkWpKIiEm7rtFHQBIl4YM84.jpeg

روز سوم:

صبح روز بعد با مینی باس هایی که هتل هماهنگ کرده بود سر ساعت به سمت صوئرا حرکت کردیم. از جاذبه های گردشگری مسیر صوئرا وجود بزهایی که روی درختان آرگان قرار داشتند بود که در مسیر به آنها رسیدیم و برای گرفتن عکس پیاده شدیم.

عکس ۱۹: بزها روی درخت آرگان

92DFzqxV6F87K1i6DOSMkQVFjDwNBxHrWUnUXwGV.jpeg

قبل از رسیدن به صوئرا به یک کارخانه کوچک تهیه روغن آرگان رسیدیم که خانمهای مراکشی در آن مشغول تهیه روغن آرگان از دانه های آن بودند. به توصیه تور لیدر همه خریدهای روغن آرگان و انواع کرم، شامپو، صابون و حتی عسل را از فروشگاه این کارخانه کوچک انجام دادند زیرا تنها جایی بود که به شما اطمینان میداد روغن اصل خریداری می نمایید هر چند که قیمت آن گرانتر از فروشگاه های شهر بود.

عکس ۲۰: خانمهای مراکشی در حال آماده کردن دانه های آرگان

wSC7XefFeNweML5uDahY7o2ApxHPMCfkRWnlYvPk.jpeg

با توقفهای طولانی که در مسیر داشتیم نزدیک ظهر به شهر صوئرا رسیدیم و تورلیدری که هتل برای ما هماهنگ کرده بود به استقبالمان آمد. صوئرا یک شهر بسیار کوچک قدیمی است که بخاطر فیلم برداری فیلم game of thrones در قلعه پرتغالی های آن معروف گردیده است. این شهر تنها ۱۵ کیلومتر با اسپانیا فاصله دارد و توسط تنگه جبل الطارق با آن ارتباط دارد. شغل اصلی مردمان صوئرا ماهیگیری بود و حتی قایقهای ماهیگیری با تورهایشان از محوطه قلعه کاملا مشهود بودند. بر اساس توضیحات تور لیدر متوجه شدیم، این شهر بدلیل بادهای شدید و موجهای بلندی که دارد مکان مناسبی برای ورزشهای آبی از قبیل موج سواری است.

در این شهر یا در واقع بندرگاه، دژ پرتغالیها که ورودی آن نفری ۱۰ درهم است، دیواره های دفاعی، توپهای قدیمی و قایقهای ماهیگیری از یک طرف و مدینه شهر با گالری نقاشی، موزه و فروشگاههای نقره و عتیقه فروشی از طرف دیگر چندین ساعت از وقت شما را به طور کامل پر می کند بدین خاطر نهار را تقریبا عصر در یک رستوران ساحلی با غذاهای دریایی صرف کرده و به سوی شهر مراکش حرکت کردیم.

عکس ۲۱: نمایی از شهر صوئرا از بالای دژ پرتغالی ها

liLrudLVHFS86wHKDr5SF7Bd3lPLaY4O7tC9XQuE.jpeg

عکس ۲۲: نمایی از دژ یا قلعه پرتغالی ها

کازابلانکا

بعد از رسیدن به هتل شام را در یکی از رستورانهای هتل صرف کردیم و برای صبح روز بعد برنامه بالن سواری را که پیشتر با هتل هماهنگ کرده بودیم، یادآوری کردیم.

روز چهارم:

صبح زود ساعت ۵ برای بالن سواری ماشین ها به دنبالمان آمدند و پس از طی مسافت حدودا نیم ساعته به خارج از شهر جایی که یک چادر بزرگ برای پذیرایی و صرف صبحانه آماده شده بود رسیدیم و تا زمانی که هوا مساعد شود مشغول خوردن صبحانه شدیم و کمی بعد سوار یک بالن ۱۶ نفری شده و لذت بالن سواری را تجربه کردیم.

عکس ۲۳: صبحانه در کمپ

XbWc1ina9zPu3JTRXmKHv9fe9qnliaFYeIWDJmhB.jpeg

عکس ۲۴: بالن سواری

qJGJFmjAjlvjq1ynroOFYRmQiP4FXhZLaAhDSpPy.jpeg

عکس ۲۵: گواهینامه بالن سواری

vrchOjysNhjtSSPCvezcNffuLxi4NPS2HbG5DWKA.jpeg

حدودا ساعت ۱۰ صبح توسط ماشینها به هتل بازگردانده شدیم و چون آخرین روزی بود که در مراکش اقامت داشتیم بلافاصله عازم بازدید از کاخ باهیا شدیم تا از زمان حداکثر استفاده را نماییم. پس از پرداخت ورودی ۳۰ درهمی کاخ باهیا وارد باغ آن شدیم. (باغهای مراکش همه مملو از درختان بهار نارنج و پرتقال می باشند.) پس از گذشتن از باغ به فضای داخلی قصر که حرم سرای احمد بن موسی پادشاه قرن ۱۹ بود رسیدیم. حیاط کاخ کاشیکاری شده بود و فضای داخلی اتاقها همه نقاشی شده بودند. معماری این قصر ما را به یاد خانه طباطبایی های کاشان می انداخت.

عکس ۲۶: نمای سردر اناقهای قصر باهیا

کازابلانکا

عکس ۲۷: کاشیکاری حیاط قصر باهیا

kFHnkHmJTYm5ol6TE0Vi8tORAG5jHkQHLiqoszFN.jpeg

پس از بازدید کاخ باهیا کمی دور و بر آن خرید کردیم و برای نهار به هتل بازگشتیم و بقیه روز را کنار استخر و کافه هتل به استراحت پرداختیم و شام را در همان نایت کلاب کنار منارامال صرف کردیم.

روز پنجم:

صبج روز بعد با اتوبوسها عازم کازابلانکا شدیم. در مسیر ۴ ساعته بین مراکش و کازابلانکا دشتهای شقایق چشم نوازی می کرد. اسم کازابلانکا بخاطر فیلم مشهوری که در آن ساخته شده بود بسیار وسوسه انگیز بود اما خیلی زود متوجه شدیم شهر مراکش جذابیتهای بیشتری به نسبت کازابلانکا داشت.

پس از ورود به کازابلانکا اولین نقطه برای بازدید مسجد محمد ثانی بود که مهمترین جاذبه گردشگری کازابلانکا است. پس از توقف اتوبوسها در کنار مسجد و پیاده شدن، باد شدید قبل از هر چیز توجه همه را به دریا جلب کرد. از توضیحاتی که در لحظه ورود انجام شد متوجه شدیم بیشتر از نیمی از فضای این مسجد بزرگ روی آب قرار دارد. این مسجد که جز ۴ مسجد بزرگ جهان است بلندترین مناره مساجد جهان را نیز دارا می باشد.

عکس ۲۸: نمایی از معماری مسجد حسن ثانی

مراکش

پس از بازدید از محوطه بیرونی مسجد برای نهار به رستورانهای ساحلی منطقه کورنیش کازابلانکا رفتیم اطراف خط ساحلی این منطقه پر از رستورانهای متنوع است. پس از صرف نهار در فضای باز یکی از این رستورانها از شدت باد فوری به اتوبوسها پناه بردیم و به سمت هتل حرکت کردیم. هتل کازابلانکا، هتل ۴ ستاره کنزی باسما بود که بیشتر شبیه مسافرخانه بود تا هتل. در اطراف هتل بازارهای محلی وجود داشت که به فروش صنایع دستی و لباس های دست فروشی ارزان قیمت معروف بود. از تنقلاتی که در این خیابانها به فروش میرسید حلزون بود که بسیار با لذت تناول میشد.

شب به معروفترین مرکز خرید کازابلانکا، موراکو مال رفتیم که دومین مرکز خرید بزرگ آفریقاست. این مال دارای ۳ طبقه بود که اکثر برندهای معروف از قبیل زارا، گوچی، لوی ویتان، مک، اچ اند ام و … در آن وجود داشتند. طبقه آخر مرکز خرید فودکورت آن بود. یک آکواریوم بزرگ در وسط این مال قرار داشت که شهرت بسیاری داشت و ما را یاد آکواریم دبی مال انداخت. همچنین فواره موزیکال این مرکز خرید معروف بود. پس از کمی خرید و صرف شام به سینمای مال رفتیم اما تمامی فیلمها به زبان فرانسه پخش میشد بنابراین به هتل بازگشتیم.

روز ششم:

گشت روز بعد شامل بازدید از شهر رباط بود.  پس از صرف صبحانه بسیار معمولی هتل سوار اتوبوسها شدیم و به سمت رباط حرکت کردیم. رباط پایتخت سیاسی مراکش است و تمامی سفارتخانه ها در این شهر واقع شده اند. پادشاه فعلی مراکش نیز در رباط سکونت داشت و اولین جا برای بازدید قصر پادشاه بود. با اتوبوسها وارد حیاط قصر شدیم و در نزدیکی ورودی قصر پیاده شدیم. چون روز ۱۳ فروردین بود برای شوخی شروع به گره زدن علفهای حیاط قصر کردیم. از آنجا که فواره های قصر خاموش بودند تور لیدر اعلام کرد پادشاه در قصر نیست زیرا در زمان حضورش باید فواره ها روشن باشند. محوطه حیاط قصر بسیار بزرگ بود و با توضیحات لیدر متوجه شدیم تمامی افراد وابسته به حکومت در قسمتهایی از این قصر سکونت دارند.

عکس ۲۹: ورودی قصر پادشاه مراکش

مراکش

مکان بعدی برای بازدید آرامگاه محمد پنجم پدر پادشاه فعلی بود که بسیار جالب و با بهترین سنگهای مرمر ساخته شده بود و بسیار باشکوه تزیین شده بود. در هریک از چهارگوشه ورودی مقبره یک سرباز با تفنگ ایستاده بود که حرکت نداشت. پیشتر تور لیدر متذکر شده بود که اگر به این افراد یا اسلحه آنها موقع عکس گرفتن دست بزنیم مجازات سنگینی دارد. در محوطه بیرونی آرامگاه برج نیمه کاره حسن قرار داشت. در این محل تعدادی خانمهای مراکشی برای طراحی دستان مسافران با حنا در کمین نشسته بودند.

عکس ۳۰: آرامگاه محمد پنجم

MQrSEnRkA2ferqCKbVMW3hBJ2VUCO3ko2T1Xzw7Q.jpeg

پس از آرامگاه محمد پنجم برای نهار به یک رستوران مراکشی رفتیم و پس از صرف غذا نوبت به یکی از جاذبه های فوق العاده رباط به نام ارگ کسباح اودایاس یا قلعه دزدان دریایی رسید. این منطقه یک شهرک با کوچه های سفید و آبی بود و برای عکاسی فوق العاده بود. دید قسمتی از این منطقه به اقیانوس اطلس به جذابیت آن افزوده بود. هرچقدر در کوچه های اودایاس پرسه بزنید می توانید عکسهای متنوع تری بگیرید. انواع صنایع دستی نیز در این منطقه به فروش می رسد که قیمت آن بیشتر از شهر است.

پس از گشت شهر رباط عازم کازابلانکا شدیم. در مسیربرگشت به کازابلانکا، کنار ساحل توقف کوتاهی کردیم و با آخرین گشت تفریحی آماده خداحافظی با کشور مراکش شدیم.

پس از رسیدن به هتل با تعدادی از همسفران به یک رستوران موزیک زنده لبنانی رفتیم صاحب رستوران پس از اینکه متوجه شده ایرانی هستیم به استقبال ما آمد و انصافا پذیرایی خوبی از ما انجام داد و بدینسان شب آخر را نیز به خوشی سپری کردیم.

روز هفتم:

صبح روز ۱۴ فروردین به فرودگاه کازابلانکا رفتیم و با کوله باری از خاطره به سمت تهران حرکت کردیم.

چند نکته:

در تمامی شهرهای کشور مراکش، مدینه به معنی مرکز شهر است که بازارهای اصلی و سنتی شهر در آن واقع شده اند. بنابراین در هر شهری باشید برای تهیه صنایع دستی و سوغاتی، آدرس مدینه را جویا شوید.

نوشیدن آب میوه های طبیعی به شدت توصیه می شود زیرا مزه آنها را هرگز فراموش نخواهید کرد. قیمت یک لیوان آب پرتقال طبیعی معادل قیمت آن در ایران است.

انعام دادن در مراکش بسیار مرسوم است و مردم برای هر راهنمایی که حتی گاهی به اجبار خودشان می نمایند تقاضای انعام می کنند. در ضمن مواظب باشید خیلی به غریبه ها و راهنمایی های آنها اعتماد نکنید.

به جز خرید از فروشگاه های برند برای سایر اجناس و کرایه تاکسی و کالسکه باید حسابی چانه زنی کنید.

تمامی مراکز دیدنی به جز کاخ باهایا و گشتهای اختیاری چزعلی و صوئرا جزء تور می باشند. گشتهای اختیاری را می توانید از هتل تهیه کنید و یا از تور لیدرها خریداری نمایید اما برای کاخ باهایا که در نزدیکی میدان جماع افناء می باشد می توانید با تاکسی و یا کالسکه تردد کنید و هزینه تردد آن بسته به میزان چانه زنی شما دارد اما حدودا بین ۳۰ تا ۶۰ درهم از هتل کنزی فرح بود که با ماشین حدودا ۱۰ دقیقه طول می کشید. برای گشتهای اختیاری در صورتی که از هتل خریداری کنید خودشان مینی باس تهیه می نمایند و هزینه جداگانه ایی پرداخت نمی کنید بنابراین وقت خود را صرف کشف چگونگی تردد با اتوبوس و مترو نکنید.

شاید تصور شما از مراکش خیلی بیشتر از واقعیت این کشور باشد، حتما قبل از سفر عکسهای مناطق دیدنی آن را ببینید.

نویسنده : سپیدار

منبع : سایت لست سکند

کلمات کلیدی: مراکش و کازابلانکا,سفربه مراکش و کازابلانکا,سفرنامه کازابلانکا,کشور کازابلانکا,کشور مراکش و کازابلانکا