خانه / سفرنامه / هلند ، روتردام ، به سمت بلژیک ، دربارۀ قطارهای اروپایی – ۳۰ ژانویه ۲۰۱۵

هلند ، روتردام ، به سمت بلژیک ، دربارۀ قطارهای اروپایی – ۳۰ ژانویه ۲۰۱۵

هلند ، روتردام ، به سمت بلژیک ، دربارۀ قطارهای اروپایی – ۳۰ ژانویه ۲۰۱۵

من تصمیم داشتم در صورتی که برنامه های کاری اجازه می دهند، در انتهای سفر چند روزی را در پاریس نزد یکی از بستگان بگذرانم. بعد از انجام یک سری هماهنگی ها، قرار شد جمعه شب همدیگر را در ایستگاه قطار پاریس ملاقات کنیم.

صبح زود از خواب بیدار شدم، وسایلم را (که فقط یک چمدان بود) جمع کردم، صبحانه خوردم و از آنجا که وقت داشتم، برای آخرین بار در خیابان زیبای مقابل هتل کمی قدم زدم. هوا آفتابی بود و بسیار مطبوع که قدم زدن کنار رودخانۀ عظیم روتردام را به خاطره ای به یادماندنی تبدیل می کرد.

سفرنامه هلند
سفرنامه هلند

قبل از ساعت 12 ظهر اتاق را تحویل دادم و به سمت Centraal Station رفتم.

اتاق بزرگی نزدیک در ورودی این ایستگاه قطار هست که می توان از آنجا بلیت قطار برای هر مسیری را خریداری کرد. از آنجا که من قبلاً در این خصوص تحقیق کرده بودم، می دانستم که سریعترین راه برای رفتن به پاریس استفاده از قطارهای سریع السیر Thalys است. اما تصمیم من چیز دیگری بود.

وقتی مسیر حرکت قطارها را دیده بودم، متوجه شدم تمام قطارهای روتردام به پاریس از بروکسل در بلژیک عبور می کنند. با کمی تحقیق روی اینترنت، به دیدن جاذبه های توریستی شهر بروکسل علاقمند شدم مخصوصاً اینکه می دانستم بروکسل شهر هرژه (نویسندۀ کتاب های معروف تن تن) هم هست.

بنابراین تصمیم گرفتم از روتردام تا بروکسل را با قطارهای بین شهری معمولی (که به InterCity) معروف هستند بروم، چند ساعتی را در بروکسل بگذرانم و آخر شب از آنجا با قطار سریع السیر Thalys به پاریس بروم.

در مسیر هلند، بلژیک، فرانسه دو نوع قطار فعالیت می کنند: قطارهای معمولی InterCity و قطارهای سریع السیر Thalys .

بلیت قطارهای InterCity را می توان از هر ایستگاه قطاری خریداری کرد. قیمت های ثابت هستند و امکان رزرو وجود ندارد. شما کافی است بلیت را بخرید (از دستگاه یا فروشنده)، سوار یکی از واگن ها بشوید، روی هر صندلی که دوست دارین بنشینید و در ایستگاه مقصد پیاده شوید.

بلیت قطارهای Thalys اما مانند بلیت هواپیما است. یعنی هر چه زودتر بخرید ارزان تر است. در حدی که مثلاً از قیمت 35 یورو (سه ماه زودتر) تا 100 یورو (در همان روز) متغیر می باشد. این بلیت ها قیمت متغیر دارند، قابل رزرو شدن هستند و به شما شماره واگن و شماره صندلی تعلق می گیرد.

بنابراین اگر از تاریخ ساعت سفر خود اطمینان دارید، بهتر است از روی سایت Thalys بلیت های قطار خود را خریداری کنید. البته در ایران که ویزا و مسترکارد نداریم انجام اینکار کمی سخت است اما می توانید به راحتی از طریق شرکت هایی که خدمات خرید با کارت های اعتباری خارجی را انجام می دهند مبالغ را پرداخت و از رسید الکترونیکی و بلیتی که برایتان ایمیل می شود پرینت بگیرید. همان پرینت را هم که به مامور قطار نشان بدهید کافی است. من به راحتی تمام این کارها را (برای دو مسیر متفاوت) انجام دادم و به هیچ مشکلی برخورد نکردم.

سفرنامه هلند
سفرنامه هلند

البته برای سفر از روتردام به بروکسل، بروکسل به پاریس یا سایر مسیرها میشه از وسایل نقلیۀ دیگه ای مثل اتوبوس یا ماشین هم استفاده کرد. مگاباس اسم شرکت معروفیه که تقریباً بین تمام شهرها کار می کنه. بلیت اتوبوس به نسبت قطار ارزان تر و البته مدت زمان سفر هم طولانی تره. ماشین که گزینۀ به صرفه ای نیست و خیلی گرون درمیاد.

من یک بلیت InterCity به مقصد Brussels Midi (که ایستگاه جنوبی شهر بروکسل است) خریداری کردم به مبلغ 12 یورو. بلیت بروکسل به پاریس را که از قبل از طریق اینترنت خریده بودم و می دانستم هر ساعتی به بروکسل برسم، تا حداقل 10 شب را برای گشتن در شهر فرصت دارم.

لازم به توضیحه که تقریباً تمام شهرهای اروپای غربی سه ایستگاه قطار دارند: شمال، مرکز و جنوب. تمام قطارهای InterCity در هر سه ایستگاه توقف دارند اما قطارهای Thalys ممکن است در همه یا فقط در یکی از آنها توقف داشته باشند.

از خانومی که مسئول فروش بلیت بود شمارۀ سکوی قطاری که به سمت بروکسل می رفت را سوال کردم ولی وقتی به سکو رسیدم متوجه شدم روی تابلو چیز دیگری نوشته شده. روی تابلوی اعلانات اصلی دنبال اطلاعات مورد نیازم گشتم و فهمیدم اون خانوم شماره را اشتباه اعلام کرده بود. به سمت سکوی درست رفتم و با این که روی تابلوی بالای سکو عبارت Bruxelle Midi نوشته شده بود، باز هم از مامور سکو سوال کردم تا خیالم راحت شود.

سفرنامه هلند
سفرنامه هلند

چند دقیقۀ بعد قطار از راه رسید. سوار شدم و چمدانم را به راحتی در محفظۀ بالای صندلی جا دادم. اغلب صندلی های واگنی که من سوارش شده بودم خالی بود، بنابراین روی یکی از صندلی های کنار پنجره نشستم تا در فاصلۀ دو ساعتۀ بین روتردام و بروکسل از تماشای مناظر بیرون هم لذت ببرم.

 

نوشته شده توسط : وبلاگ سفرنامه حسام

همچنین ببینید

سفرنامه هند

سفر معنوی هندوستان

سفر معنوی هندوستان     قسمت اول (سفر به درون یا بیرون!) تا جایی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *