خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری اصفهان / کویر جندق نامی آشنا برای کویر دوستان

کویر جندق نامی آشنا برای کویر دوستان

کویر جندق نامی آشنا برای کویر دوستان

 

کویر جندق در استان اصفهان برای ایرانگردان و کویر دوستان نام آشنایی است. با فرارسیدن فصل پاییز و به خصوص زمستان کویرگردی طرفداران زیادی پیدا می کند و تورهای زیادی به جای مناطق جنگلی و سرسبز راه کویر را در پیش می گیرند. بیشتر این تورهای کویرگردی هم مقصدشان یا مرنجاب است و یا مصر اما وقتش رسیده یک سفر هم به کویر جندق بروید.

کویر جندق از زیباترین مناطق کویری و جاذبه های طبیعی و گردشگری استان اصفهان است که در دشت کویر  ایران واقع شده است. راه های زیادی برای دسترسی به این مطقه وجود دارد. این منطقه کویری بیابانی در غرب شهرستان جندق واقع شده است.

شهر جندق در زمانهای گذشته در مسیر شاه راه ارتباطی کاروان گذر جندق به بیدستان قرار داشته و کاروانهایی که از سمت جنوب ایران قصد عزیمت به ری و شمال کشور را داشته اند, قبل از عبور از دریای کویر در جندق اتراق می کرده اند.

شترسواری، رمل های شنی و حیات وحش منحصر به فرد از جاذبه های کویر جندق است. حیات وحش جندق هم با کل و بز، قوچ و میش، خرگوش، قمری، کبک و تیهو و باقرقره، انواع روباه معمولی و روباه شنی، گرگ، عقاب و البته پلنگ و یوزپلنگ جذابیت های خاصی را در این منطقه ایجاد کرده است.

کویر جندق

عامه ی مردم کویرها و بیابان های حاشیه روستای مصر را کویر جندق می نامند که اشتباه است. این منطقه کویری دارای تنگه ها و باتلاقهای نمکی است و در همسایگی ریگ جن واقع شده است. کویرهای پراکنده و باتلاقهای نمک در این منطقه به وفور به چشم میخورند. وجود مسیل های خشک و بعضا باتلاقی در این منطقه اشکال فرسایشی زیبایی ایجاد کرده است که در نوع خود قابل توجه است.

از مناطق زیبای این منطقه می توان به گود محمود اشاره کرد. این گود دارای تپه های پراکنده مخروطی شکلی است که در دشتی فاقد پوشش گیاهی ایجاد شده اند و دارای مناظر زیبایی است. نکته قابل توجه در این منطقه وجود باتلاق های نمکی حتی در کوهپایه های این منطقه است که به علت شدت شوری خاک در این منطقه اتفاق می افتد. این منطقه در قسمت جنوبی کویر مرکزی ایران واقع شده است و درواقع دروازه ورود به منطقه ریگ جن از سمت جندق است. دسترسی به این منطقه از طریق جاده خاکی در غرب شهرستان جندق و سپس کال شور جندق امکانپذیر است.

بارش کمتر از ۱۰۰ میلی متر در سال جندق را به یک منطقه کویری تمام عیار تبدیل کرده؛ اما به رغم بارندگی کم، جندق از محصولات کشاورزی بی بهره نیست. زراعت و کشت گندم و جو در این منطقه رواج دارد و عجیب تر این که گفته می شود زعفران جندق مرغوب ترین زعفران دنیا است، با این حال حجم پایین تولید زعفران در جندق باعث شده که قدر این طلای زرد بیشتر دانسته شود.

کویر جندق

مسیر دسترسی

جندق از توابع شهرستان خور است که در ۳۵۰ کیلومتری شمال شرقی اصفهان و ۲۲۰ کیلومتری شرق نائین قرار دارد. جندق از شمال به کویر بزرگ، از غرب به کویر ریگ جن و سلسله کوه های جندق، از جنوب به بیابان های اطراف خور و از شرق به حاشیه جنوبی دشت کویر محدود می شود.

مسیر دیگر، از راهی کویری می گذرد. اگر از تهران به سمت مشهد بروید در میانه راه، سمت راست میدان ورودی شهر شاهرود، جاده ای بی نام و نشان قرار دارد که وقتی وارد آن می شود ظاهرا انتهایی ندارد. این جاده بدون هیچ گونه تابلو و آبادی حدود ۶ ساعت را با شما تا جندق طی می کند.

همچنین ببینید

کاشان 1 768x570 1

کلوچه کاشان

کلوچه کاشان کلوچه کاشان شیرینی منحصر بفردی است که از سه نسل پیش در کاشان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *