خانه / ترین ها / دیدنی ها / ۹ مکان شگفت انگیز کمتر شناخته شده دراستانبول

۹ مکان شگفت انگیز کمتر شناخته شده دراستانبول

آشنایی با ۹ مکان شگفت انگیز کمتر شناخته شده دراستانبول که باید دید

 


 مناطق شگفت انگیز قابل توجه دراستانبول
شهرت استانبول پیش تر نامش بوده و این حرف با داشتن مکان های قابل توجهی مانند ایاصوفیه، بازار بزرگ، کاخ توپکاپی، مسجد بلو و باسیلکا سیتریندرست است و این لیست همچنان ادامه دارد. عوامل دیگری چون تاریخ و میراث غنی این شهر در شهرتش نقش بسزایی دارد. استانبول هنوز هم با وجود جاذبه های کمتر شناخته شده، از معروفیت جهانی برخوردار می باشد. در این بخش چند نمونه از این جاذبه ها را به شما معرفی می کنیم.
۱- مسجد رستم پاشا
به سمت خیابانهای باریک غربی بازار ادویه فروش های مصری که حرکت کنید، پلکان پیچ در پیچی می یابید که به عبادتگاهی براستی خیره کننده هدایت می شود. این مکان توسط معمار سینان بزرگ، برای سلطان سلیمان در سال ۱۵۶۳ ساخته شده است. مسجد رستم پاشا به ندرت دیده شده، با کاشی های لعابی باشکوهی تزئین گردیده که زیبایی آن در قرن هفدهم جزو رقبای شناخته شده مسجد سلطان احمد بوده است.
1- مسجد رستم پاشا
۲- پریلی کوشک (Perili Köşk) و هنر آن
زیر دومین پل بسفروس، پریلی کوشک وهم برانگیز وجود دارد که عمارت جن زده یا تسخیری ارواح نامیده می شود و در سال ۱۹۱۱ برای پاشا ساخته شده است. سبک لندنی آن با دیوارهای آجر قرمز و برجک دندانه ای و مخروطی شکل، مناسب یک فیلم ترسناک می باشد. همچنین نام مستعار آن مربوط به سالهایی است که نیمه کاره مانده بوده، چون اکثر صنعتگران ماهر آن زمان برای جنگ جهانی اول اعزام شده بودند. کار اتمام این سازه نه طبقه تقریبا یک قرن بعد به پایان رسید. امروزه این عمارت بعنوان دفتر مرکزی  نظارت، فعالیت می کند و فضای آن که خانه ای از مجموعه هنر معاصر بروسان (Borusan Contemporary) است با ترکیبی از گالری های موقت و دائمی در تعطیلات آخر هفته به روی عموم باز می شود.
2- پریلی کوشک (Perili Köşk) و هنر آن
۳- قاسم پاشا و بازارهای مواد غذایی بومونتی
استانبول پر از بازارهای خیابانیست اما دو مورد از آنها دائمی هستند. بازار قاسم پاشا که صبح های یکشنبه در یک خیابان کوچک برپا می شود، اقلام محدود اما غیر معمول نظیر گوشت، میوه، سبزیجات و قارچ رشد کرده در منطقه ای از دریای سیاه که ستامونو نام دارد و توسط فروشندگان پس از ۵۵۶ کیلومتر رانندگی به استانبول آورده می شود، را عرضه می کند. دیگری بازار محصولات طبیعی بومونتی است. مکانی که می توانید تاریخچه هر چیز را در آن بیابید و از گفتگوی بلند مدت با روشنفکران محلی و صرف گوزلمه تازه درست شده لذت ببرید.
3- قاسم پاشا و بازارهای مواد غذایی بومونتی
۴- کلیسای ارتدکس فنار روم (The Ecumenical Patriarchate)
این مکان، مسند ارتودوکس جهان و جایگاه ۲۷۰ امین جانشین رسول آندرو با مجموعه ای از بناهای ساده و فروتنانه در منطقه گلدن هورن در نزدیکی فنار یا فِنَر (Fener) است. این کلیسای قرن ۱۷ جورج مقدس با محراب برگ طلایی شکل و یادگارهایی از مقدسین بزرگ آرمیده در آن، مکانی مهم است. از زمان سقوط عثمانیها جمعیت یونانی استانبول بطور گسترده ای مهاجرت کردند، بنابراین این کلیسا امروزه بیشتر از هر چیز مرکز نمادین حکومت پدرمیراثی می باشد. اما رهبر روحانی ۳۰۰ میلیون ارتودوکس جهان، بارتلموس اول (Bartholomew I)، همچنان به خدمات خود در این مکان ادامه می دهد و مسیحیان ارتودوکس از یونان و اروپای شرقی بعنوان زائر به این کلیسا سرازیر می شوند. در باغ دلپذیر کلیسای ارتدکس به منظور استراحت در کنار گربه های بی آزارش توقف کنید.
4- کلیسای ارتدکس فنار روم (The Ecumenical Patriarchate)
۵- منطقه ایوپ
به منطقه آبی دوشاخ شده که گلدن هورن نام دارد و با پارکها و مسیرهای پیاده روی پوشش داده شده، سفرکنید تا منطقه ایوپ را ببینید. ایوب یکی از یاران حضرت محمد (ص) بوده که در زمان تصرف استانبول کشته شد و درهمان محل نیز دفن شده است. مسجد ایوپ سلطان در تپه پشت این منطقه که مربوط به قرن پانزدهم می باشد، بنا شده و قبرستانی عجیب و زیبا با مقبره های برجسته دارد. برای دستیابی به بهترین دید، به بالای تپه و کافه پیر لوتی (Pierre Loti Cafe) بروید. نام این کافه از یک نویسنده و افسر دریایی گرفته شده است. لوتی یکی از رمان های خود را در سال ۱۸۷۶ در این مکان و زمانیکه این کافه رابیا کادین (Rabia Kadin) نامیده می شد، نوشته است.
5- منطقه ایوپ
۶- کلیسای یونانی مریم مقدس (The shrine of Zoodochus Pege (Balıklı Rum Kilisesi
تعدادی از یونانیان وطن پرست ارتودوکس در صحن داخلی صومعه محبوب و زائرخیز این کلیسا، از زمان بیزانتین دفن شده اند. این مکان یکی از چندین کلیسای یونانی است که در اطراف استانبول در منطقه چشمه های زیرزمینی بنا شده است. گفته می شود که رسیدن ماهیهای ساکن این چشمه ها، بعد از فروپاشی قسطنطنیه مثل یک معجزه بوده، از این رو نام دیگر آن، کلیسای یونانی ماهی است. جالبترین بخش این کلیسا صحن بیرونی اش می باشد که با سنگ قبرهای قدیمی قلم خورده به زبان ترکی کارامانلی و با حروف یونانی نوشته شده است.
6- کلیسای یونانی مریم مقدس
۷- محله کوزگونجوک (The Kuzguncuk)
در خیابان اصلی کوزگونجوک که قدم بزنید منطقه ماهیگیری سابق در کرانه آسیایی تنگه بسفر را خواهید دید که نگاهی اجمالی به قومیت ها و مذاهب مختلف نیم قرن پیش استانبول را دارد. دو کنیسه، سه کلیسای ارتودوکس یونانی، دو مسجد و یک کلیسای آمریکایی، مجموعه های هستند که در این محله کوچک قرن نوزدهمی با خانه های چوبی گرد هم آمده اند. امروزه این منطقه محل گالری ها و آتلیه های هنری هنرپیشگان، هنرمندان و معماران می باشد.
7- محله کوزگونجوک (The Kuzguncuk)
۸- بار گرند هتل لوندرس (Grand Hotel de Londres)
این هتل قدیمی با ظاهری هم ریخته در مقایسه با قصر کاملا بازسازی شده پرا که در پایین خیابان قرار دارد از زیبایی های عجیب و غریب پایان این قرن است که در لابی آن آوای طوطی به گوش می رسد. این مکان در سال ۲۰۰۵، پس از پخش فیلم مستندی بنام عبور از پل: صدای استانبول، به نقطه ای محبوب تبدیل گشت. این فیلم سفری موزیکال از میان شهر از دیدگاه تحسین برانگیز کارگردان ترک، فاتیح آکین می باشد. به پشت بام هتل و بار آن که بروید، نمای شهر و منطقه گلدن هورن به خوبی نمایان است.
8- بار گرند هتل لوندرس (Grand Hotel de Londres)
۹- گالری های هنر معاصر آپارتمان های مصری
در میان ساختمان های بزرگ خیابان ایستیکلال، آپارتمان هنر نو مصری که در اوایل دهه ۱۹۰۰ برای خدای مصر بعنوان اقامتگاه زمستانی ساخته شده بود، جذابیت خاصی دارد. امروزه این نقطه، آدرسی شناخته شده برای نیمی از گالری های هنر معاصر می باشد. به سمت خیابان بوآزکسن (Boğazkesen) که سرازیر شوید با اتصال به منطقه کاراکوی بر تعداد گالری های هنری افزوده می شود.
ممکن است که قبلا با هنر باورنکردنی غیر معماری استانبول آشنایی نداشته باشید اما درحال حاضر بهتر می دانید.
استانبول

همچنین ببینید

روستای مصر

روستای مصر روستای مصر در 45 کیلومتری شرق شهرستان جندق و در 30 کیلومتری شمال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *