آبشار های شوشتر

آبشار های شوشتر

 

ایرانگردی و دیدن جاذبه های متفاوت و حیرت انگیز، شما را مجذوب به خرید تور داخلی می کند. پشنهاد می کنیم به شوشتر سفر کرده و از آبشارها و سازه های آبی این شهر ، دیدن کنید.
شوشتر یکی از شهرهای استان خوزستان، در جنوب غربی ایران می باشد که این شهر در دامنه های رشته کوه زاگرس قرار دارد، بر اساس سرشماری منطقه ای در سال ۱۳۹۰ جمعیتی در حدود ۲۰۱ هزار نفر دارد فاصله مسیر زمینی این شهر از اهواز، مرکز استان ۸۵ کیلومتر و از تهران ۸۳۱ کیلومتر است. عبدا… مستوفی در نزهه القلوب می نویسد: برخی معنی اصلی واژه شوشتر را ششدر احتمال داده اند و این به دلیل آن است که در دوران بسیار قبل این شهر دارای ۶ دروازه بوده است.در دوران  ساسانیان شوشتر به عنوان مرکز استان خوزستان بوده و در سال ۱۳۰۳ شمسی به دلیل شیوع یک نو بیماری و با دستور پادشاه آن زمان رضا خان آلاشتی(از پادشاهان پهلوی) مرکز استان خوزستان به اهواز منتقل شد.
رودخانه کارون پیش از ورود به شهر شوشتر توسط بند میزان به دو شاخه گرگر و شطیط تقسیم می‌شود: شاخه گرگر- یا دودانگه یا مسرقان- کانال  دست کند انسان است و تاریخ کندن آن به زمان هخامنشیان منتسب می شود. این  شاخه از رود کارون باعث چرخیدن و گردش چرخ مجموعه ای می شد که تا قرن ها بزرگترین مجموعه  صنعتی جهان  بود. تجدید بنای شوشتر را به اردشیر بابکان نسبت می‌دهند و در این دوره است که شوشتر به صورت جزیره‌ای میان آبها قرار گرفته و معماری گسترده آبی به صورت کانالها، پل بندها و آسیابها در گوشه کنار آن شکل گرفتند. پس از وی به روایت تاریخ در زمان شاپور ساسانی، آبادانی شوشتر به اتمام رسید و این شهر درخشان ترین دوره تاریخی حیات خود را گذرانده و با تجهیز تاسیسات آبیاری، کشاورزی در این شهر رونق فراوان گرفت. شوشتر را می‌توان موزه بناها و سازهاهای آبی دانست که این بناها از نظر عملکرد به یکدیگر وابسته‌اند و از این جهت شهری کم‌نظیر را در سراسر جهان است.
در شوشتر ۱۷ مجموعه باستانی کشف شده است و تمامی این محوطه ها با شماره ۱۳۱۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت ملی رسیده است یکی از این آثار «مجموعه سازه های آبی» است که در ۵ تیر ماه ۱۳۸۸  در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر سویل اسپانیا به ثبت رسیده.

سازه های آبی

سازه های آبی شوشتر مجموعه ای که شامل بنا های به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم هدایت هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می کنند بنای اولیه این سازه ها در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری بیشتر از آب ساخته شده است تا بتوانند از آسیاب های آبی بهره ببرند در سفرنامه مادام ژان دیولافوا باستان شناس نامدار فرانسوی از این مجموعه به عنوان بزرگ ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است. ابن بطوطه جهانگرد مشهور عرب نیز می نویسد: وقتی اعراب ایران را فتح کردند آبشارهای شوشتر را جزو عجایب هفتگانه جهان می دانستند.
همه محوطه آبشارها و سازه های آسیاب از سنگ خارا و ملات آهک و ساروج ساخته شده واتاق های تودرتوی محوطه نیز از حجاری سنگ ها و دیواره های سنگی رود ساخته شده اند.
مجموعه سازه های آبی شوشتر و آسیاب های آبی با توجه به زمان ساخت آن ها که به زمان ساسانیان نسبت داده می شود، در این مجموعه بزرگ، ساختمان آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب و سیکا که محلی جهت استراحت و تفریح است قابل توجه و جالب هستند. از شاهکارهای فنی و مهندسی در جهان است این شاهکار هم در ایران و هم در جهان بی نظیر است و همه ساله جهانگردانی از سراسر جهان برای بازدید از این مجموعه شگفت  به شوشتر سفر می کنند در طول سال نیز پژوهشگران سازه های سنگی باستانی و محققین سازه های آبی تاریخی به شوشتر سفر می کنند و به پژوهش در ساختار مهندسی مجموعه آبشارهای شوشتر و محوطه های باستانی «گرگر» می پردازند.

منبع سایت ایرانگرد

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *