خانه / ترین ها / آشنایی با غذاهای معروف گرجستان

آشنایی با غذاهای معروف گرجستان

آشنایی با غذاهای معروف گرجستان

گرجستان" enctype="multipart/form-data" method="post">
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
فرهنگ غذایی گرجستان در واقع سبکی از طبخ غذاهاست که از گرجی های پیشین و باستانی ، فرهنگ غذایی اروپایی نشعت گرفته. گرجی ها در غذاهای خود به استفاده زیاد از گوشت تمایل دارند اما با این حال طیف متفاوتی از انواع غذاهای گیاهی نیز در فرهنگ غذایی گرجی ها به چشم می خورد .جالب آن است که در طی قرن بیستم ، رستوران های گرجی در روسیه به شدت توسعه یافتند به گونه ای که هم اکنون اغلب رستوران های روسی در شهر های این کشور غذاهای گرجی را سرو می کنند . یکی از بهترین موقعیت هایی که میتوانید مجموعه کاملی از غداها و نوشیدنی های گرجی را از نزدیک ببینید ،جشنواره غذا سوپر است .در این جشن تمام غذاهای گرجی به چشم می خورند و در نهایت به برنده لقب (تامادا ) داده می شود.

۱) خینکالی

خینکالی یکی از محبوب ترین غداهای ملی گرجستان است که ظاهری مشابه پیراشکی ایرانی ها دارد.این غذا شامل لقمه های خمیری و آردی می شود که درون این لقمه ها از گوشت و ادویه پر می شود .خینکالی در نواحی مختلف گرجستان با مواد مختلفی پر کی شود ،اما رایج ترین ترکیب ،مخلوزی از گوشت گاو و گوشت خوک است .در نواحی کوهستانی گرجستان ، خینکالی را با گوشت بره می پزند.در شهر های گرجستان دو نوع خینکالی معروف است : خینکالی با جعفری و خینکالی بدون جعفری.

۲) چخخبیلی

نوعی خورشت گرجی و یکی از غذاهای سنتی این کشور است که بسیار آسان تر از تلفظش طبخ می شود .این غذا در واقع ترکیب خوشمزه ای از سوپ گوشت گاو ، خورشت مرغ و سبزیجات تازه ای چون ترخون است.معمولا چخخبیلی را با نان سرو می کنند.

۳) چاناخی

چاناخی یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه گرجی است که در گذشته در ظروف سفالینی به نام چاناخی طبخ می شود و از همین رو این اسم بر روی غذا ماند .این خورشت خوشمزه نوعی تاس کباب بره است که به همراه گوجه فرنگی ،بادمجان ، سیب زمینی ، سبزیجات و سیر پخته می شود.

۴) چاکاپولی

با استفاده گوشت بره و یا گوساله به همراه سس گوجه سبز ،پیاز ،برگ ترخون ، فلفل سبز ، سیر و مخلوطی از سبزی های تازه مانند جعفری ، نعنا ، شوید و گشنیز به همراه نمک و ادویه طبخ می کنند.از جمله خورشت های پرطرفدار در فصل بهار است چرا که فصل گوجه سبز می باشد.

۵) متسودای

متسودای ، سیخی از تکه های کبابی گوشت بره ،گوساله و یا خوک است که نمادی راستین از جشن های گرجستانی است.انتخاب نوع گوشت بسته به منطقه و شهر مورد نظر ،متفاوت است اما روش کباب کردن تقریباَ در همه جای گرجستان یکی می باشد.

منبع:همگردی

گرجستان

همچنین ببینید

آش کلم برگ

آش کلم برگ

آش کلم برگ این آش یک آش ایرانی است که زادگاه آن تبریز است اما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *